Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak malým dětem doplnit energii? Na celozrnné pečivo zapomeňte

aktualizováno 
To, co malé děti jedí, ovlivňuje nejen jejich zdraví v dětství, ale i v dospělosti. Právě proto je u nich důležité dohlížet na zdravý, pestrý, ale také energeticky vyvážený jídelníček. Víte, co by mělo být jejich hlavním zdrojem energie?

Rané dětství je, v porovnání s ostatními obdobími života, obdobím rychlých změn. Průměrné malé dítě do věku pěti měsíců přibere na dvojnásobek své původní hmotnosti, do věku 1 roku na trojnásobek a do 2 let na čtyřnásobek. Do konce prvního roku je dítě o 50 procent vyšší než při narození, do 2 let je pak vyšší o 75 procent.

Kojenecký věk je velmi aktivní období i pro lidský mozek. Mozek kojence je totiž minimálně dvakrát aktivnější než u dospělého člověka. 

Abychom dodali mozku kojence dostatečnou výživu pro jeho správné fungování, musí dostat ideální množství sacharidů - glukózy, která je nezbytným palivem pro mozkové buňky.

Ve vyváženém jídelníčku kojenců a batolat by tak hlavním zdrojem energie měly být sacharidy, ale nikoli jednoduché, které jsou v cukrovinkách, ale ty složité, které obsahují cereální kaše, těstoviny či pečivo. 

Iniciativa 1 000 dní do života se dlouhodobě zabývá správnou výživou kojenců a batolat. Jejím cílem je pomáhat aplikaci vědeckých poznatků z oblasti nutričního programování do praxe a podporovat vzdělávaní praktických pediatrů a sester v oblasti výživy malých dětí. Ti by pak měli poradit rodičům, jak u dětí nejlépe nastavit zdravé stravovací návyky.

Více informací o iniciativě najdete na www.1000dni.cz.

„Padesát procent energie by měly děti získávat právě ze složitých sacharidů,“ říká primář Pavel Frühauf z Kliniky dětského a dorostového lékařství VFN v Praze a 1. LF UK.

Jen mléko už v půl roce nestačí

S tím, jak dítě roste, stoupá i jeho aktivita a spotřeba energie. Okolo šestého měsíce věku už mu proto přestává stačit mateřské mléko a je třeba začít zavádět příkrmy.

Nejdříve zeleninové či maso-zeleninové a také příkrmy obilné, například ve formě kaší.

„Hlavní výživovou složku obilnin totiž tvoří složité sacharidy a kaše přirozeně obsahují jenom malé množství soli a cukrů. Naopak v nich najdeme mnoho vitaminů, zejména skupiny B, a minerály jako železo a zinek, které jsou pro malé děti velmi důležité,“ vysvětluje lékař Frühauf.

Naučte dítě snídat

Snídaně je start do nového dne a člověku dodává potřebnou energii. Pravidelné snídání patří ke správným stravovacím návykům, které si člověk buduje právě už od raného dětství. 

Doporučený denní příjem soli

- kojenec do 1 roku: 0,45 g 

- batole (12-36m): 1,7 g 

- dospělý: 6 g

Malé děti však často dostávají snídani zcela nevhodnou – snídají pečivo se sýrem, máslem, šunkou nebo sladké pečivo, jako jsou vánočky, koláče či sušenky. Takové snídaně, typické pro jídelníček dospělého, ale obsahují příliš mnoho soli, jednoduchých cukrů či nevhodných tuků.

„U dětí kojeneckého a batolecího věku není vhodné ani celozrnné pečivo. Zaprvé má příliš mnoho vlákniny, za druhé obsahuje drobná zrníčka, která dítě může vdechnout, a za třetí veškeré pečivo obsahuje přidanou sůl, které přijímají česká batolata nadmíru,“ uvádí primář.

Co vařit?

Načerpejte inspiraci. Knihy o výživě dětí seženete se slevou na Knihy.iDNES.cz.

Kniha Výživa od A do Z neobsahuje pouze recepty, jak je tomu u běžných...

A dodává, že z aktuální studie provedené na více než 800 českých dětech ve věku do tří let vyplývá, že dětský jídelníček je především přesolený. Zároveň mají děti ve stravě i nadmíru cukrů. Podle studie přijímají dvouleté děti 20 procent energie ze sladkostí, což vede k nadváze a obezitě. Navíc malým dětem chybí železo.

„Zdravá dětská snídaně by měla obsahovat především komplexní sacharidy bez přidané soli či jednoduchých cukrů. Sacharidy z obilnin jsou ideálním zdrojem zdravé energie a výrazně mohou pokrýt zdroje cenných látek pro každý den,“ upozorňuje lékař Frühauf.

Obsah soli ve 100 g potravin, jež česká batolata běžně konzumují k snídani:

- dětská šunka: 2,2 g

- plátkový sýr 30%: 2,5 g

- dětské párky: 0,5 g

- chleba: 1,3 g

- rohlík: až 0,7 g/kus

- mléčná kaše s věkovým určením: 0,2 - 0,3 g

Dítě není dospělý

Češi denně konzumují více než dvojnásobek doporučeného množství soli. Oproti ideálním 6 gramům přijmou zhruba 12 gramů. Tento zlozvyk si budují již v dětství. Složení dětského jídelníčku se totiž v mnoha rodinách obvykle od toho pro dospělého neliší.

Přitom denní doporučené množství soli pro děti je výrazně nižší než pro dospělé. Kojenec svou doporučenou dávku obvykle vyčerpá už jediným plátkem šunky, batole zase jedním rohlíkem a dvěma plátky šunky.

Jak by měl vypadat vyvážený jídelníček malých dětí čtěte ZDE.

Autor:






Nejčtenější

Medové kuřecí stripsy s kečupem
Prázdniny se blíží! Rozloučení se školním rokem bude dětem chutnat

Za pár dní je tu konec školního roku a kamarádi i kamarádky ze třídy se rozutečou za letními zábavami. Uspořádejte pro spolužáky svého potomka dětskou party,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Muzikoterapie: tóny, které léčí psychiku i poruchy řeči

Vrátí paměť i řeč, rozhýbe ochablé svalstvo. Muzikoterapie odkrývá, co vše pro člověka hudba znamená. A pomáhá i tam, kde nestačí ani největší rozmach...  celý článek

Jedlý make-up. Youtuberka se líčí jídlem
Jedlý make-up. Číňanka se nalíčila jídlem, které našla v ledničce

Jste-li skutečnou milovnicí líčení, nemusíte si kupovat drahé šminky, stačí se porozhlédnout v kuchyni. Ze sušenek, barevných lentilek, ovoce nebo třeba kečupu...  celý článek

Kateřina Emmons
Kateřina Emmons: Máme mnohem větší rodinu, než jsme plánovali

Je mistryní Evropy i světa a k tomu má doma tři olympijské medaile. Sportovní kariéra Kateřiny Emmons je už ale nějaký čas na druhé koleji. Teď je především...  celý článek

ilustrační snímek
Nalokalo se dítě při koupání vody? Dejte pozor na sekundární tonutí

Sekundární tonutí je celkem vzácný úkaz, o kterém je ale rozhodně dobře vědět. Pokud se totiž při koupání a plavání dostanou vaše děti do potíží a nalokají se...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Co vám zlepší imunitu: domácí mazlíček, pivo i ústřice

Imunitní systém je obrovský komplex, spolupracují v něm krvinky, tkáně a sliznice, protilátky i jednotlivé orgány. My ho můžeme jen trochu popostrčit. Třeba...  celý článek

Ilustrační fotografie
Čtyři rady odborníků, jak získat krásnější a zdravější tělo. Navždy

Chtěli byste zeštíhlet a zpevnit postavu, celkově žít trochu zdravěji? Seznamte se s čtveřicí osvědčených tipů nutričních poradců, fitness trenérů i...  celý článek

Doplňky stravy (ilustrační fotografie)
Farmaceut: Doplňky stravy jsou vhodné jen pro zdravé, nemocným mohou škodit

Z médií se na nás valí reklamy o prospěšnosti doplňků stravy na erekci, křečové žíly i hubnutí. Ale jak to ve skutečnosti je? „Pokud se jedná o kvalitní...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Podle čeho vybírat produkty pro stárnoucí pleť? Nenechte se lapit mýty!
Podle čeho vybírat produkty pro stárnoucí pleť? Nenechte se lapit mýty!

Z různých magazínů, online blogů či videí na YouTube se na nás hrne spousta tvrzení o kosmetických produktech. Naneštěstí je mnoho z nich dosti neodborných. Jak... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.