Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ideální je spát osm hodin denně. Ne více, ani méně

  8:00aktualizováno  8:00
Vědci dosud neznají přesný význam spánku, ale shodují se, že je nezbytný k regeneraci organismu a jeho nedostatek zhoršuje všechny funkce těla. Nová studie navíc ukazuje, že špatná délka spánku může mít nepříznivý vliv na zvýšení rizika některých chronických chorob.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Málo i naopak hodně hodin spánku zvyšuje podle expertů zdravotní rizika. Optimální je zlatá střední cesta, za kterou odborníci považují 7 až 8 hodin spánku denně pro dospělého člověka.

Spánek delší než devět hodin nezpůsobí pouze celodenní únavu a malátnost, ale rovněž zvyšuje riziko vzniku chronických stavů jako je obezita, cukrovka, vysoký krevní tlak a kardiovaskulární choroby.

Ideální je spát 8 hodin denně

"Sedm až osm hodin spánku každou noc se zdá být ideálním množstvím k maximalizování zdravotních výhod a minimalizování rizika kardiometabolických onemocnění," říká spoluautor studie doktor Orfeu Buxton, vědec ze spánkového oddělení v nemocnici v Bostonu.

Doktor Buxton a jeho kolegové analyzovali data od více než 56 tisíc dospělých Američanů, kteří se zúčastnili národního zdravotního průzkumu.

Výsledky ukázaly, že spánek kratší než šest hodin a delší než devět hodin byl v porovnání se spánkem mezi sedmi a osmi hodinami za noc spojen se zvýšeným rizikem výskytu chronických onemocnění, včetně obezity, cukrovky a vysokého krevního tlaku.

Délka spánku ovlivňuje zdraví

"Obezita, cukrovka a kardiovaskulární onemocnění jsou mezi hlavními příčinami úmrtí ve Spojených státech," vyjádřil se spoluautor studie Enrico Marcelli, profesor z oddělení sociologie ze Státní univerzity v San Diegu.

"Tato zjištění zdůrazňují, jak důležitou roli hraje spánek pro zdraví a ukazují, ze spánek může mít větší vliv na tyto chronická onemocnění než strava nebo cvičení."

Nedostatek spánku = obezita

Na vzniku nadváhy a později obezity může mít vliv především spánková deprivace, což nedostatek normálního množství spánku.

"Vypadá to, že tělo reaguje na spánkové omezení vyžadováním si více paliva, což může vést k přejídání a potencionálně k obezitě," vysvětlil doktor Buxton.

Při spánkové deprivaci nejen že budete mít potřebu více jíst, ale také budete mít chuť na nezdravé jídlo, které není nijak výživné, ale obsahuje hodně kalorií. Málo spánku tak podle doktora Buxtonu může vlastně změnit váš metabolismu.

"Vypadá to, že málo spánku je spojeno s metabolickými změnami," řekl Buxton.

Ilustrační fotografie

Při laboratorních testech se ukázalo, že jedinci s omezeným spánkem tíhly k metabolickým změnám a rovněž změnám v glukózovém metabolismu, což může v budoucnu vést až k obezitě.

Málo spánku může také tělo vnímat jako stresový stav, což je opět cesta k nárůstu hmotnosti.

Doktorka Jana Klauerová z Centra výzkumu obezity z New Yorku to vysvětluje tím, že při stresu se vylučuje hormon kortizon, který způsobuje postupné uvolňování inzulínu a ten zase podporuje ukládání tuků.

Hrozí zvýšené riziko cukrovky

Nedostatek spánku však může způsobit i větší a nenávratné změny než jen pár centimetrů v pase navíc.

"Příliš málo spánku nepříznivě ovlivňuje hodnoty glukózy v těle, takže jsou vyšší a lidé jsou tak více odolní vůči glukóze a více náchylní k cukrovce, pokud spí méně," vysvětluje doktor Sanjay Patel z Harvardské lékařské školy.

Doktor Buxton k tomu doplnil: "Notorické omezení spánku může hrát velmi důležitou roli při zvyšování rizika cukrovky v pozdějším životě, zvláště pokud je udržováno mnoho let. Není to něco, co vás dostihne během týdne nebo dvou, ale něco co během pár dekád může zkrátit váš život."

Kvalitní spánek pomáhá při cvičení

Zatímco málo spánku může vést k přibírání na váze a dalším zdravotním problémům, dostatek kvalitního spánku vám naopak usnadní cvičení a pomůže udržet štíhlou postavu.

Doktorka Klauerová vysvětluje, že po kvalitním hlubokém spánku se probudíme osvěžení a s chutí si zajdeme zaběhat nebo zacvičit.

Navíc jedno pomáhá druhému – lidé, kteří pravidelně cvičí, také lépe spí. Kvalitní spánek tedy může kromě správného metabolismu přispět ke zdravějšímu způsobu života.

Podle doktora Patela je spánek spolu s pravidelným cvičením a zdravou stravou dokonce základním prvkem správného životního stylu.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Příběh Mirky: Syn bude otcem, ale dítě nejspíš není jeho

Tak jsem se dočkala, budu babičkou. Mám skvělou snachu, bezvadného syna a další důvod k radosti je na cestě. Jenže snacha se mi přiznala, že dítě možná nebude...  celý článek

Magazín Vogue je ikonou mezi dámskými magazíny.
Magazín Vogue udává trendy už 125 let. Nyní ho ohrožují sociální sítě

Magazín plný luxusu, který si zamilovaly ženy po celém světě, odstartoval kariéru mnoha topmodelek a návrhářů. A přestože je Vogue stále prestižní titul, ubývá...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

Neuroložka prof. MUDr. Marcela Lippertová-Grünerová, ph. D. působila celou řadu...
Neuroložka: Mozkové buňky umí spáchat sebevraždu, ale to my nechceme

„Mozkové buňky mohou spáchat sebevraždu. Mají jakýsi,červený knoflík’, který buď stisknou, nebo ne. My se je snažíme přesvědčit, aby ho nemačkaly, protože je...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Už rok bojuji s endometriózou i zdravotním systémem, hrozí mi vývod

Za pár dní mi bude 31 let a už rok bojuji s endometriózou, ale i se zdravotním systémem v Anglii, kde nyní žiji. Čtenářka Táňa napsala další díl našeho seriálu...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

(Ilustrační foto)
Jídlem k produktivitě. Pomůže banán, losos i brokolice

Rychle povzbudit myšlení, lépe se soustředit na učení nebo zvýšit produktivitu v práci – všechno jde i bez léků a syntetických doplňků stravy. Zkuste do...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Konec svatebního kýče: svatební účesy pro rockerky a hipsterky
Konec svatebního kýče: svatební účesy pro rockerky a hipsterky

Posloucháte tvrdou muziku a v ničem se necítíte lépe, než v okovaných botách a punkovém číru? Tak to pak bude romantický... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.