Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Hubnutí se steaky frčí. Odborníci však varují

  4:00aktualizováno  4:00
Milovníci masa jásají. Světem hýbou bílkovinové diety. Tedy takové, při kterých dostává na talíři nejvíce prostoru maso ve všech různých podobách. Dlouhodobé držení těchto diet však může podle odborníků poškodit ledviny a neprospívá ani cévám.

Kvůli dietám, kde převažují živočišné bílkoviny, se zvyšuje příjem tuků, tím pádem i riziko vzniku nemocí srdce a cév (ilustrační snímek). | foto: Profimedia.cz

Nemusíte jíst pouze kuřecí maso, mnohé tyto diety vám dovolují i propečené vepřové či hovězí steaky. A že je maso trochu prorostlé? To přece vůbec nevadí, hlavně si nedat pečivo nebo těstoviny čili sacharidy.

Jako příloha podle zastánců tohoto způsobu stravování postačí trocha zeleniny, dovoleno je také ovoce, ořechy a samozřejmě vajíčka.

Odborníci varují: bílkoviny zatěžují ledviny

Představa, že budete pojídat řízek, k tomu pít pivo a kila půjdou dolů, je však trošku mimo realitu.

Při bílkovinových dietách musíte zapomenout nejen na křupavé pečivo, jakékoliv obiloviny, alkohol, sladkosti, ale třeba i na brambory. Omezíte tak přísun sacharidů na minimum a postupně se dostanete na svou vysněnou postavu. To alespoň průkopníci diet tvrdí.

Jenže odborníci na výživu mají jiný názor a nad novými trendy v dietách mnohdy nevěřícně kroutí hlavou.

Maso jako takové sice je pro tělo prospěšné, ale záleží na množství, druhu i tučnosti. Zvýšená konzumace červeného tučného masa se totiž spojuje s rizikem zvýšené hladiny cholesterolu, a tedy i srdečního infarktu a mozkové příhody. Způsobuje také zvýšené riziko cukrovky druhého typu.

"Problém je v tom, že při těchto dietách celkový podíl bílkovin na celkovém příjmu energie přesahuje 35 procent, což je dvakrát více, než se uvádí v doporučeních zaměřených na prevenci civilizačních chorob," míní přední český dietolog RNDr. Pavel Suchánek z Fóra zdravé výživy. To vede také k přetěžování ledvin.

Množství bílkovin, jež se běžně při této dietě doporučuje, by bylo bezpečné jen pro zcela zdravého jedince, který velmi intenzivně sportuje, a to minimálně 1,5 hodiny denně. V české populaci však takových lidí příliš mnoho nenajdeme.

V krátkodobém horizontu se lidské tělo dokáže se zvýšeným množstvím bílkovin vyrovnat bez problémů. Jestliže je však nebude dlouhodobě odbourávat třeba právě cvičením, pak to již tělo zatíží, protože je bude muset složitě zpracovávat v ledvinách.

Kvůli dietám, kde převažují živočišné bílkoviny, se u lidí také zvyšuje příjem nasycených mastných kyselin, které se vyskytují v živočišných tucích. A právě to zvyšuje již zmíněný cholesterol a riziko srdečněcévních onemocnění.

Pokud ano, držte dietu jedině krátkodobě

Bílkovinové diety se světem začaly šířit v 70. letech. Velký úspěch zaznamenala zejména Atkinsonova dieta, která jako jedna z prvních představila stravování založené na nízkém příjmu sacharidů.

Podle pravidel tohoto speciálního stravování by žena měla sníst 1,2 gramu bílkovin na kilogram hmotnosti a muž zhruba 1,5 gramu. Pokud tedy žena váží 100 kilo, měla by denně sníst 120 gramů bílkovin, muž by si měl dopřát 150 gramů. Ve sto gramech hovězího masa najdete přitom 23 gramů bílkovin, ve 120 gramovém jogurtu kolem 6 gramů.

Na počátku nízkosacharidové diety se hubne velice rychle, spálí se uložené sacharidy a člověk uvolní vodu. Podle zastánců diety také nízká hladina cukru v těle snižuje celkovou chuť k jídlu. Jenže nedostatek cukrů může také zapříčinit únavu, nevýkonnost i trávicí potíže.

Během dne byste podle proteinové diety měli sníst maximálně 50 gramů sacharidů, které jsou nutné pro správnou činnost těla. Takovou porci do těla dostanete, když sníte sto gramů vařených těstovin a jeden celozrnný rohlík.

Některé upravené bílkovinové diety dovolují pouze 20 gramů a to je již podle odborníků nebezpečný hazard se zdravím. Takové diety by se rozhodně neměly držet dlouhodobě.

Červené maso zvyšuje riziko rakoviny slinivky

Vedle varovných signálů od tuzemských dietologů se nedávno objevila také studie švédských vědců, podle které každodenní konzumace 50 gramů červeného masa nebo stejného množství uzenin zvyšuje riziko rakoviny slinivky o 19 procent. Studie byla zveřejněna v časopise British J. of Cancer.





Nejčtenější

Vlasta (44), Mikoláš (40) a syn Vlasty Jirka (12) žijí v Jirkově.
Vlasta je jen další dítě, nechal se slyšet otec z Výměny manželek

Vlasta (44) pracuje v zásilkové službě, zatímco její o čtyři roky mladší partner Mikoláš je v domácnosti. Vaření a uklízení je jeho parketa a Vlastě se jen...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jedni rodiče byli chudí, druzí zločinci. Ujali jsme se jejich dětí

Každé dítě si zaslouží lásku a potřebuje vyrůstat v bezpečném rodinném prostředí. A pokud biologická rodina selže, je skvělé, že jsou tu lidé s velkým srdcem,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Aktovka musí sedět přesně, těm na kolečkách se vyhněte, řekla odbornice

Nemoci pohybového aparátu v posledních letech trápí stále více školáků. Důvodem je i špatný výběr školní brašny. "Správná taška by měla na dětských zádech...  celý článek

Tajemství dlouhých vlasů: burákové máslo
Američanka má dlouhé vlasy až ke kotníkům. Díky arašídovému máslu

Na obdivné pohledy na ulicích je už zvyklá. Má totiž dlouhé vlasy téměř až na zem. Lidé ji přirovnávají k pohádkové postavě z Disneyho filmů. Američanka tvrdí,...  celý článek

Minerální kosmetika je vyrobena čistě z přírodních minerálních složek, je pro...
Bez barviv a bez vosku. Minerální kosmetika zkrášluje i uzdravuje

Žádné chemikálie, barviva ani umělé vůně. To je poznávací znamení minerální kosmetiky. Čerpá totiž z přírodních zdrojů, a proto je oblíbená zejména u lidí s...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Pít se musí umět. I v případě vody

Zajistit, aby tělo mělo dostatek tekutin i v létě, není tak snadné, jak se může zdát. Pravidlo, že stačí vypít dva nebo tři litry a máte vystaráno, neplatí...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

Ilustrační fotografie
Tělocvik děti nezachrání. Většina se už obezity nezbaví, varuje Havlíček

Nenechte se zmást. Pár hodin školního tělocviku a jednou týdně pohybový kroužek pro zdravý vývoj dětí rozhodně nestačí. Experti doporučují tři typy aktivit,...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Glamour líčení jednoduše: Výrazného líčení se nemusíte bát
Glamour líčení jednoduše: Výrazného líčení se nemusíte bát

Glamour makeup je výrazný styl líčení. Používá se většinou při focení a má za cíl podtrhnout ženskou krásu a přitažlivos... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.