Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Hubněte bez hladu a jako na dovolené

  0:24aktualizováno  0:24
Do léta daleko, kolem zima, nevlídno a tělo obaleno tukem. Potřebovala byste shodit pár kil a začít se hýbat, ale jídlo je váš hřích a sport vás nebaví? Hlavně se netrapte! Zhubněte, aniž byste se týrala. Naopak si užívejte a pochutnávejte si tak, jako byste byla na dovolené.

Hubněte bez hladu | foto: Profimedia.cz

Základ úspěchu každého hubnutí je v psychické připravenosti. Naše rada zní: zkuste si i z běžného života udělat prázdniny. Ochutnávejte cizí pokrmy (vybírejte si méně kalorické), vstřebávejte zvyky jiných národů a nakonec z toho všeho pro sebe upleťte životní styl přímo sobě na tělo.

Učení mučení

Bohužel ani tak báječná věc jako dovolená se neobejde bez důkladné přípravy. A stejně jako před cestami za hranice brousíte v průvodcích, musíte před změnou svého jídelníčku a dalších zvyklostí načerpat alespoň základní minimum informací. To abyste cestou nebyla zaskočena případnými potížemi.

Ideálním denním příjmem energie pro ty, co chtějí něco shodit, je 5 000 až 6 000 kJ. Méně je moc málo a naopak. Pokud jej zvládnete dodržovat, pak byste měla být za měsíc lehčí o dvě až čtyři kila. Udělejte si představu o tom, kolik kilojoulů obsahují vaše oblíbené potraviny. Rozhodně byste se měla orientovat v hodnotách zakysaných mléčných výrobků, sýrů, libového masa, obilnin, celozrnného pečiva, těstovin, brambor, luštěnin, ovoce a zeleniny.

A teď jak to všechno "sbalit" tak, aby výsledek byl co nejúčinnější? Zeleniny hodně - ideálně až půl kila denně. Dopoledne spíše sacharidy - takže pečivo, obilniny, luštěniny. Odpoledne a večer pak spíše bílkoviny - mléčné výrobky, maso. Mezi tím ovoce (ale nepřehánět). Zeleninu jak mezi, tak k tomu všemu. A hodně pít.

Světem křížem krážem

Ne, nebojte se, nebudeme vás nutit vysypat prasátko a rozjet se do světa. Bohatě stačí, když se o několika národních kuchyních dozvíte nebo si připomenete jejich základy (tedy ty, které nám mohou pomoci zhubnout). A taky něco navíc, díky čemu bývají domorodkyně zdravé, štíhlé a sexy.

Dietní "dovolenkové" recepty najdete ZDE

Francie: jezte dlouho a pomalu

Francouzky mají mezi Evropankami mimořádnou pověst, jsou totiž považované za nejšarmantnější. Vděčí za to svému osobitému vkusu, vysokému sebevědomí, příjemnému životnímu stylu a skvělé kuchyni.

A jejich jídelníček? Rozhodně to nejsou jen bagety, ale ani na ně při hubnutí nemusíte úplně zanevřít. Jen si je dopřejte pouze občas, raději celozrnné a bohatě obložené čerstvou zeleninou, ke které už spíš jen jako chuťový bonbonek přidejte třeba kousek ryby nebo sýra.

Za své si vezměte železné pravidlo Francouzek - ke všemu zeleninu. Servírují ji čerstvou ve formě salátů nebo třeba zapečenou. Zvlášť oblíbené jsou artyčoky, špenát, fazolové lusky, hrášek a chřest. Z masa nejčastěji používají drůbež, zvěřinu, králíka a mořské plody - krevety, humry, langusty, mušle a ústřice. Jako dezert nebo i jen tak k vínu milují sýry - pozor, většinou jsou hodně kalorické. Ale když jimi budete šetřit nebo si najdete méně tučnou variantu, jen do nich.

Velmi častou večeří jsou v zemi galského kohouta polévky - zasytí a ještě dodají tělu vodu. Stálicí místního jídelníčku je cibulačka na mnoho způsobů, přičemž doporučujeme vynechat přikládané či bagetky.

A hlavní pravidlo? Jezte dlouho a pomalu, vzpomeňte si na ty překrásné Pařížanky, které u oběda klidně sedí dvě hodiny a mezi jednotlivými chody mluví a mluví. Čím déle a pomaleji totiž jíte, tím se po menší porci jídla cítíte sytější.

A jak se Francouzky udržují ve formě? Vzhledem k tomu, že z průzkumů vycházejí jako nejlepší milenky, tak logicky sexem. A pak procházkami po městě, často za účelem pořízení krásných hadříků nebo výborných lahůdek. Neodjedou autem do nejbližšího hypermarketu, ale poctivě po svých prochodí místní obchůdky a trhy.

Itálie: zelenina se sýrem k večeři

Nadchla jste se pro Itálii? Není divu, málokterá kuchyně se těší všeobecnému nadšení tak jako italská. Jejím základem je zelenina, jedí ji čerstvou v salátech, grilovanou, pečenou i marinovanou. Pokud tepelně upravenou zeleninu jemně posypete trochou sýra, máte skvělou večeři.

Do salátů používejte místní speciality, jako jsou sušená rajčata, olivy, kapary, salát bude mít výraznější chuť a vaše chuťové pohárky v něm nebudou vyžadovat něco vydatnějšího.

A samozřejmě - těstoviny (pasta). Italové jich znají přes 400 druhů a spolu s pizzou proslavily místní kuchyni v celém světě. Těstoviny, jako všechny výrobky z mouky, patří mezi ty kaloričtější pokrmy, ale neodříkejte si je. Ovšem naplánujte si je spíš k obědu než večeři, šetřete na jejich množství a zkombinujte je s hromadou zeleniny. Podobně připravujte i rizoto.

Jako přímořský národ si Italky potrpí na ryby a další mořské živočichy, což je další optimální večeře. A když už si budete s tímto jídelníčkem připadat jako v Itálii, chovejte se jako na dovolené u moře. Zajděte si zaplavat nebo si s kamarádkami zarezervujte beachvolejbalový kurt (ano, jde to i v zimě).

Španělsko: k obědu si dejte pikantní tapas

Temperamentní Španělky milují tapas - malé porce jídla, které jí jako svačiny, předkrmy nebo jen tak k vínu. Vy si je můžete připravit i jako oběd. Stačí třeba olivy (zelené, černé jsou kaloričtější), mořské plody, marinovaná a čerstvá zelenina, kousek sýra - zkrátka vše, co je možné napíchnout na párátko.

Velmi oblíbená je rýže, často se připravuje se šafránem, plody moře a masem - tzv. paella. A milují tortilly - buď jako tenké placky, do kterých zabalí zeleninu nebo kousky masa spolu s jogurtovou nebo rajčatovou omáčkou, nebo jako silné omelety, v nichž jsou kromě vajíček i brambory. Obojí je dost výživné, tak zmenšete porci.

Z masa vedou ryby a mořské plody, ale i hovězí, skopové, drůbeží, často připravované na grilu. A pozor! Španělé milují ostrá jídla, takže nešetřete chilli papričkami. I díky nim nakonec pokrmu sníte méně a bude vám to trvat déle... A v duchu ohnivých španělských večerů si zajděte jednou týdně zatančit. Vyzkoušejte flamenco nebo passo doble.

Čína: tofu zažene hlad

Vzhledem k rozloze Číny a jejímu obrovskému počtu obyvatel je jasné, že neexistuje jedna čínská kuchyně. Co kanton, to jiné speciality. Přesto se nějaké základní principy vypozorovat dají. V první řadě rychle zapomeňte na to, že byste dietu sestavila z nabídky čínských bister. Například jejich kung pao kaloricky převálcuje i svíčkovou s knedlíkem. Čínská kuchyně - to je hlavně zelenina a rýže. Rýže sice patří mezi sacharidy a má vcelku dost kalorií, nicméně pokud rýží k obědu nahradíte tučné maso a doplníte ji zeleninou, pak ji určitě zařaďte na jídelníček.

Ostatně Číňanky rozhodně nepatří k nejobéznějším národům, že... Dalším pravidlem je používat opravdu hodně zeleniny, výhonků (bambusových či sójových) a maso v podstatě jako dochucovadlo. A najděte si vztah k výrobkům ze sóji - tofu v salátu nebo ogrilované zažene krásně hlad, polévka ze sójové pasty miso se zeleninou je taky skvělá. A oblíbená sójová omáčka je výborná, zvlášť pokud ji použijete v malém množství a vyberete si chemicky nešizenou. Ke svým denním rituálům pak zařaďte popíjení kvalitního zeleného čaje - doplníte tekutiny, detoxikuje a ještě (alespoň podle některých studií) zrychluje metabolismus.

A pohyb? Snad všechny Číňanky praktikují nějaké cvičení, třeba tai-či nebo čchi-kung. A to rozhodně zvládnou i ty, které by na hodině aerobiku zemřely vysílením a v posilovně studem.

Skandinávie: červenou řepu do salátu

Skandinávie je taky vcelku široký pojem a je jasné, že co země, to něco extra. Takže třeba finská kuchyně je hodně inspirovaná ruskými sousedy a Švédové zase nedají dopustit na sobí maso. Nicméně výchozí suroviny jsou všude na severu v podstatě stejné. Vedou ryby - a to všechny, které se ve zdejších vodách dají chytit - od lososů přes sledě po tresky, makrely či pstruhy.

Další typickou surovinou, kterou s oblibou kombinují právě s rybami, je kopr. Spousta čerstvého najemno pokrájeného kopru. Pravda, ten jejich severský je méně výrazný než ten náš. K snídani jsou na severu oblíbené různé obilné kaše, které se dochucují strouhanými jablky nebo mrkví. A hitem jsou i pokrmy z jemně mletého masa, ať už jako placičky, šišky nebo kuličky. Když si vyberete maso libové nebo rybí, není důvod, proč tuto specialitku nezařadit do svého jídelníčku. A Skandinávky mají takřka každé jídlo doplněné velkou porcí zeleniny jak v teplé úpravě, tak v čerstvém stavu jako salát.

Oblíbenou zeleninou je třeba kapusta (zkuste zapečenou nebo v polévce) a červená řepa (ta je skvělá syrová v salátu s jogurtovou zálivkou). Vzhledem k ročnímu období je snadné zařadit typické severské sporty - takže vyrazte na sjezdovky, běžky nebo brusle nebo oprašte sáně.

Indie: koktejl z bílého jogurtu

Exotická země, která je mezi českými turisty čím dál vyhledávanější. A jako každá velká země má i její kuchyně mnoho tváří. Řada jídel je kaloricky vydatná, takže se držte indického zvyku: jíst malé porce.

K obědu bývají kaše s dušenou zeleninou. Často se vaří rýže, kari (dušené kousky zeleniny, brambor nebo masa) a používá se velké množství exotického koření - kurkuma, šafrán, chilli, kardamom či koriandr. Velmi rozšířené jsou placky pečené nasucho, které se přikusují k různým pokrmům - zeleninovým, luštěninovým či masovým. Na jihu milují kokos, do jídla jej přidávají strouhaný, kokosové mléko či olej. Výbornou pochoutkou je lassi - což je koktejl z bílého jogurtu a mléka ochucený naslano (se solí a chilli nebo římským kmínem) či nasladko (s rozmixovaným ovocem). Doporučujeme jako odpolední svačinu. A hodně exotického ovoce.

Životní styl a la Indie doplňte třeba bollywoodským tancem nebo tradiční jógou. Pokud je na vás klasická moc statická, vyzkoušejte moderní variantu - power jógu.

Arabské země: prolévejte se mátovým čajem

Kuchyně států na Blízkém východě je plná ovoce a zeleniny, včetně třeba u nás takřka neznámé okry. Nezastupitelnou roli mají luštěniny, zvlášť cizrna. Z té se dělá i velmi rozšířená pasta hummus nebo cizrnové karbanátky falafely. K těm ale rozhodně nepoužívejte kečup, jen zcela v duchu domorodců bílý jogurt. A tak jako Číňané nedají dopustit na rýži, tak arabské kuchařky milují kuskus a bulgur. A to buď jako přílohu k jídlu, nebo jako samostatné jídlo doplněné množstvím zeleniny.

Z masa vede jehněčí, skopové a drůbeží, většinou připravované na rožni nebo dušené. Často se dochucuje česnekem a v posledních minutách přípravy se přidává skořice. Nicméně v místní kuchyni je maso luxusní pojem, a proto se na jídelníčku rozhodně neobjevuje dennodenně.

Na snídani můžete místo klasického českého chleba vyzkoušet arabské placky pita - se zeleninou, s čerstvým sýrem nebo právě hummusem. A prolévejte se mátovým čajem, je výborný pro zažívání a skvěle chutná i vychlazený. Na rozdíl od Arabů jej ale neslaďte. Sexy křivky můžete vytvarovat za pomoci břišního tance.





Nejčtenější

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Billie Piperová
Piperová: Ve třiceti po mně nemůžete chtít, abych vypadala na dvacet

Britské herečky Billie Piperová (34) se dotklo, že se do ní opřeli někteří novináři kvůli vráskám. Po třicítce očekávala, že se podobným článkům vyhne. Jak...  celý článek

Další z rubriky

Světlé odstíny vlasů jsou pro léto nejvhodnější.
Pět tipů, jak si v létě udržet zářivou barvu, aniž by vaše vlasy trpěly

Sluníčko i chlór dává vlasům zabrat. Nezřídka dokonce mění jejich barvu. Vyplatí se proto dopřávat kadeřím pravidelnou péči pomocí speciální kosmetiky.   celý článek

Není radno podceňovat obsah vaší kabelky. Může vás zachránit před spálením nebo...
Deset věcí, které by nám v létě neměly chybět v kabelce

Dámská kabelka je jako truhlice s pokladem. Vejde se do ní tolik věcí, že se občas nestačíme divit. Vedle nezbytností, jako jsou peněženka či klíče, by v ní...  celý článek

Make-up ve stylu Disneyho snímku Zloba – Královna černé magie.
Vizážistka kreslí na obličej pohádkové bytosti z Disneyho filmů

Lví král, Kráska a zvíře nebo Královna Zloba, to jsou tváře, které si dokáže namalovat umělkyně z Irska. S make-up umí doslova zázraky.   celý článek

Další nabídka

arome.cz

Glamour líčení jednoduše: Výrazného líčení se nemusíte bát
Glamour líčení jednoduše: Výrazného líčení se nemusíte bát

Glamour makeup je výrazný styl líčení. Používá se většinou při focení a má za cíl podtrhnout ženskou krásu a přitažlivost. Proč si ale tohle vše nedopřát i kdyk... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.