Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jóga pomůže otěhotnět nebo v menopauze. Podívejte se, jak na to

  0:59aktualizováno  0:59
Jóga dokáže mnoho věcí, mimo jiné pomoci s hormonálními obtížemi. Zkušený učitel jógy Václav Krejčík vám předvede a vysvětlí pozice vitální jógy, které zvládnete i doma. A budete se po nich cítit lépe.

Jóga vám pomůže v menopauze, otěhotnět i po porodu. A třeba i od nateklých nohou nebo větrů.(ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

S  hormonální jógou přišla v devadesátých letech Brazilka Dinah Rodriguesová a dodnes s ní slaví úspěchy po celém světě. Slibuje ženám vyřešení problémů s přechodem nebo s otěhotněním bez použití hormonů nebo jiných léků. Podobná je i vitální jóga, která se zaměřuje na hypotalamus, hypofýzu, štítnou žlázu, nadledvinky a slinivku.

Jak vlastně může tělesný pohyb ovlivnit hladinu hormonů v našich vnitřních orgánech? Princip cvičení jógy je založený na tlakových změnách v organismu. Každá ásána ovlivňuje endokrinní žlázy pomocí tlaku, jak se tělo v pozici ohýbá a mačká. Samozřejmě nemůžete čekat zázraky přes noc, ale pravidelným cvičením se hladiny hormonů postupně začnou vyrovnávat.

K otěhotnění, po porodu i v přechodu

"Když bych měl jmenovat jednu z mnoha pozic, která má pozitivní vliv na ženské hormony během cvičení jógy, uvedl bych například Matsjéndrovu pozici, která  vytváří tlak na oblast pohlavních orgánů - tedy u žen vaječníků, které produkují ženské hormony estrogen a progesteron. Tlak, který je v pozici na tuto oblast vytvářen a současně vhodně zvolený dech zaměstnávající břišní stěnu zvyšují střídání tlaků v dané oblasti. Tím dochází k ovlivnění homeostázy organismu, jehož součástí je i produkce hormonů," vysvětluje jogín Václav Krejčík. 

Fotogalerie

Ideální je vitální a hormonální jóga pro ženy v době přechodu. Může pomoci s pocením, nespavostí i depresí. "V období menopauzy a postmenopauzy nelze cvičením již ovlivnit hladinu hormonů, ale může se ovlivnit klimakterický syndrom, a to výrazně. V pozdějším období může cvičení jógy snížit výskyt osteroporózy a zlepšit stav cév a tím se sníží riziko cévních chorob," doplňuje doktorka Ludmila Mašková. Stejně tak je vhodná, pokud plánujete dítě, protože některé ásány zlepšují prokrvení vaječníků. Po porodu pro změnu jóga pomáhá především z důvodů posílení středu těla, který byl oslaben těhotenstvím.

Cvičte pravidelně, žijte zdravě

Pokud chcete dosáhnout znatelných výsledků, musíte pravidelně cvičit, nejlépe každý či každý druhý den 20 minut. "Jednou týdně bych doporučil jít na hodinu s učitelem. Při józe je důležité, aby někdo občas kontroloval, jestli provádíte pozice správně," radí Václav Krejčík. 

A pokud chcete být zdravá, musíte počítat i s vyváženou životasprávou a naopak zapomenout na stres, alkohol a cigarety. I zde se můžete svěřit do péče odborníků a nechat si vypracovat individuální program s jógou, meditací a výživovým poradenstvím přesně na míru vašim potřebám.

Hormonální a vitální jóga jsou vhodné i pro lidi, kteří se s problémy s hormony již léčí, musí být ale na pozoru. Rozhodně by se měli poradit s lékařem i učitelem jógy, kteří by měli kontinuálně sledovat jejich stav a cvičení uzpůsobit. "Jóga je určitě vhodná jako doplňková terapie u poruchy štítné žlázy, pokud se správně zvolí dechová technika a ásány," potvrzuje doktorka Mašková.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Zuzana Hejnová
Na první dítě nechci čekat do čtyřiceti, říká Zuzana Hejnová

Ve svých třiceti letech má před sebou srpnové mistrovství světa v Londýně, příští rok by ještě chtěla zkusit mistrovství Evropy, dál už se ve své kariéře moc...  celý článek

(Ilustrační snímek)
UKÁZKA Z KNIHY: Ženy by teď měly muže podržet, tvrdí psycholog Zimbardo

„Na rozdíl od žen a jejich emancipačních hnutí se muži nikdy nezformovali, aby zaktualizovali svou roli ve společnosti,“ píše psycholog Philip Zimbardo ve své...  celý článek

Není radno podceňovat obsah vaší kabelky. Může vás zachránit před spálením nebo...
Deset věcí, které by nám v létě neměly chybět v kabelce

Dámská kabelka je jako truhlice s pokladem. Vejde se do ní tolik věcí, že se občas nestačíme divit. Vedle nezbytností, jako jsou peněženka či klíče, by v ní...  celý článek

(Ilustrační foto)
Zmírnit bolesti při menstruaci umí heřmánek, teplo i endorfiny

Asi to znáte. Bolest v podbřišku přichází obvykle v prvních dnech cyklu a může se zdržet pár hodin nebo i pár dnů. Každopádně nám běžný život moc neulehčí....  celý článek

Exotické smoothie s mangem a marakujou
Takhle chutná léto nejlépe. Ve sklenici a třeba s troškou alkoholu

V tuto roční dobu si ovoce užívá i ten nejzapálenější fanoušek pečínky. Je všude kolem, někdy – třeba na zahradě – stačí jen natáhnout ruku a hodovat. Občas...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Medicína ušitá na míru. Změna písmene DNA „opraví“ pacienta

Číst v lidské DNA jako v otevřené knize? Odborníci ze Středoevropského technologického institutu CEITEC v Brně to umí. Díky takzvanému sekvenování nové...  celý článek

Ilustrační fotografie
Alternativy k hormonální antikoncepci. Tělísko, krémy i operace

Mnoho žen odmítá nebo nemůže užívat hormonální antikoncepci. I proto hledají jiné způsoby ochrany před otěhotněním. Které to jsou, jak fungují a jsou vhodné...  celý článek

(Ilustrační foto)
Méně jídla, delší život? Kalorická restrikce zatím funguje jen u opic

Výrazně méně kalorií = lepší kondice a delší život. Na tuhle formulku přísahají fanoušci takzvané kalorické restrikce, které se dostává víc a víc pozornosti. U...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Naučte se nanášet make-up s profesionální vizážistkou
Naučte se nanášet make-up s profesionální vizážistkou

Štětec, houbička i obyčejný prst. Na nanášení make-upu existuje řada pomůcek a vychytávek. Veškerá "výzbroj" vám však bude k ničemu, pokud nevíte, jak make-up n... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.