Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Proměny řasenky. V Egyptě platila za afrodiziakum, v Anglii frčela červená

  0:30aktualizováno  0:30
Dnes je to nejpoužívanější líčidlo, které denně berou do ruky jak fanynky výrazného make-upu, tak dámy, co se skoro vůbec nemalují. Od starověku se toho vlastně tolik nezměnilo, pořád si řasy líčíme směsí černých barviv, olejů a vosků, ale historie řasenky je i tak bohatá a plná malých revolucí.

Řasenka je nejpoužívanější líčidlo na světě. | foto: Profimedia.cz

Fotogalerie

Černý kajal a spálený korek

Ve starém Egyptě si oči a řasy zvýrazňovaly ženy i muži, a to nejen kvůli uhrančivému pohledu, ale také z praktických důvodů: směsice kajalu, tedy nadrceného minerálu stibnitu, a přírodních mastí pomáhala chránit oko před slunečními paprsky. Ženy pak začaly přidávat ještě prášek z tmavozeleného malachitu, o kterém se říkalo, že má afrodiziakální účinky.

S kajalem pracovali i na Blízkém východě, v Jižní Asii či v antickém Římě, kde byly výrazné řasy vyloženě dámskou záležitostí. Měly být dlouhé, husté a zatočené – vlastně takové, po jakých ženy touží i dnes. Kromě tmavého minerálního prášku se používal také spálený korek.

První oční linky a přípravky na řasy se objevily už ve starém Egyptě. Tehdy se...

Socha královny Nefertiti

Černě orámované oči byly typické i pro Kleopatru. Takhle maskéři nalíčili...

Elizabeth Taylorová v roli Kleopatry (1963)

Staroegyptskou nádobu na kajalovou mast popsanou radami, jak líčidlo používat,...

Staroegyptská nádoba na kajalovou mast

Vytrhat, nebo obarvit?

V době středověku i renesance byl evropský ideál krásy zcela odlišný: za nejhezčí platila žena nenalíčená, se světlou pletí a velkým čelem, které bylo třeba co nejvíc zdůraznit. Zvlášť mezi šlechtou tak bylo běžné mít zcela vytrhané obočí i řasy.

V Anglii pak v 16. století nastolila nový trend alžbětinská éra, kdy byla vzorem krásy královna Alžběta I. a její rezavé vlasy, řasy a obočí. Mít výrazné, dočervena zabarvené řasy bylo v kurzu, proto si je dámy potají barvily pomocí sazí a (bohužel často jedovatých) červených bobulí.

Ideál renesanční krásy na obrazu Lucase Cranacha (1526)

Ideál renesanční krásy na obrazu Lucase Cranacha (1526)

Královna Alžběta I. na malbě George Gowera

Královna Alžběta I. na malbě George Gowera

Francouzská extravagance, anglická cenzura

V osmnáctém století byla líčidla výsadou extravagantní evropské šlechty – vizáž Marie Antoinetty se spoustou bílého pudru, růžovými tvářemi, červenou rtěnkou a nezbytnou „pihou krásy“ mluví za vše. Zato oči ani řasy se u dvora nijak zvlášť nezvýrazňovaly.

Make-up odsunula zcela do pozadí doba, kdy v Anglii vládla královna Viktorie, tedy druhá polovina 19. století. Výrazné líčení bylo záležitostí prostitutek a podřadných hereček, opravdová dáma mohla mít maximálně lehce zarůžovělé tváře. Doma si ale potají vyráběl líčidla včetně řasenky kdekdo, jen šlo o to, aby byl make-up „neviditelný“.

Portrét Marie Antoinetty od Élisabeth Vigée-Lebrunové (1783)

Portrét Marie Antoinetty (1783)

Kirsten Dunstová ve filmu Marie Antoinetta (2006)

Kirsten Dunstová ve filmu Marie Antoinetta (2006)

Britská královna Viktorie na dobovém portrétu

Britská královna Viktorie na dobovém portrétu

Místo jedů vazelína i kleštičky

K rozmachu líčidel přispěli až francouzští parfuméři: také první moderní řasenku začal vyrábět jeden z nich, Eugène Rimmel. Zakladatel značky, která dnes patří mezi nejprodávanější, vytvořil nový přípravek z netoxické a poměrně efektivní směsice vazelíny a uhelného prachu. Zákaznice byly nadšené. V některých jazycích, včetně francouzštiny, italštiny, španělštiny nebo arabštiny, se slovo „rimmel“ dodnes používá ve stejném významu jako „řasenka“.

S revolučním produktem přišli v roce 1917 američtí sourozenci Mabel a Tom Lyle Williamsovi. Formule, kterou nazvali „Lash-Brow-Ine“, obsahovala kromě vazelíny a černého pigmentu také směsici olejů. Ta měla přispívat k lepšímu růstu řas. Dvojice slavila s novou řasenkou obrovské úspěchy a založila značku Maybelline – dalšího z kosmetických magnátů, kteří přetrvali do dneška.

Ve 20. a 30. letech se neuvěřitelně rychle rozvíjel filmový průmysl a populární herečky platily za nejdůležitější stylové ikony. Po jejich vzoru chtěly mít ženy dlouhé, zatočené řasy. Kromě řasenky k tomu sloužily i nové vynálezy jako kleštičky na řasy z chirurgické oceli a také řasy nalepovací, které prý na míru pro filmové plátno vytvořil americký režisér David W. Griffith.

Novinový inzerát značky Maybelline z roku 1931

Novinový inzerát značky Maybelline (1931)

Hollywoodská hvězda Patricia Ellisová ve 30. letech propagovala řasenku značky...

Patricia Ellisová s řasenkou Max Factor (30. léta)

Kleštičky na řasy, které vznikly ve 30. letech, používají vizážisté ve stejné...

Kleštičky na řasy (2016)

Pavoučí řasy a slavná růžová krabička

V dalších dekádách už řasenka platila za jeden z klíčových produktů, které ženy používaly každý den – nejčastěji v kombinaci s černou linkou. Během 40. let začali výrobci tvořit první voděodolné formule, koncem let padesátých se o revoluci postarala značka Revlon: černý krém, který se dosud nanášel malým kartáčkem, uzavřela do tuby se spirálově zatočeným štětečkem.

Revlon slavil úspěchy také v letech šedesátých, kdy začal prodávat první barevné řasenky v odstínech, jako byla fialová nebo tmavozelená. Silně nalíčené oči byly v té době velkým trendem a ženy chtěly mít co nejdelší, výrazně oddělené řasy jako modelka Twiggy. Až v roce 1971 ale přišla značka Maybelline s kultovní řasenkou Great Lash.

Řasenka, která nadchla zákaznice jak roztomilou růžovo-zelenou krabičkou, tak intenzivním efektem, se stala kultovním produktem, i po více než čtyřiceti letech patří mezi nejprodávanější. Na paty jí šlapou klasiky i novinky od kosmetických firem, jako je Rimmel, MAC, Benefit, Lancôme nebo třeba velice oblíbená Helena Rubinstein.

Britskou modelku Twiggy (na snímku z roku 1966) proslavil krátký sestřih, velké...

Britská modelka Twiggy (1966)

Ikonická řasenka Great Lash od Maybelline oslavila v roce 2011 čtyřicáté výročí.

Inzerát značky Maybelline (2011)

Dlouholetá tvář značky Rimmel - topmodelka Kate Mossová. Inzerát je z roku 2008.

Kate Mossová v inzerátu značky Rimmel (2008)

Co v nich vlastně je

Všechny mají vlastně podobné složení: jako černý pigment se dnes používá uhlíková čerň, hnědé řasenky se barví oxidy železa, tmavomodré zase ultramarínem. Důležitou součástí bývá směs vosků a minerálních či rostlinných olejů, která se liší značku od značky.

Voděodolnost pak zajišťuje nejčastěji ropný derivát dodekan, prodlužující řasenky navíc obsahují nylonová nebo rayonová mikrovlákna. Největší rozdíly mezi jednotlivými značkami však dnes spočívají v technologii štětečků.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Bridget Malcolmová
Lidé očekávají, že modelka bude hloupá mrcha, říká Bridget Malcolmová

Pětadvacetiletý andílek Victoria’s Secret Bridget Malcolmová má prý dost zažitých stereotypů, které se týkají modelek. Irituje ji, že si o modelkách lidé...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Jana: Setkání s první láskou po dvaceti letech mi změnilo život

Vždy u mě rozum vítězil nad srdcem. Tvrdě jsem na sobě pracoval, abych se dostal tam, kde jsem teď. Zakolísal jsem jen jednou, je to už 20 let, ale ustál jsem...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm jednoduchých způsobů, jak si o pár let prodloužit život

Cesta k dlouhému a zdravému životu nemusí být kupodivu ani moc náročná. Někdy postačí jen několik malých, jednoduchých změn ve vašem životním stylu. A nebojte...  celý článek

Křehký koláč s cuketou a mrkví
Cuketa v hlavní roli. Nenápadná Popelka může být v kuchyni královnou

V našich zahrádkách je jako doma, protože je nenáročná na pěstování a šikovná kuchařka ji umí zakomponovat opravdu do každého jídla. Cuketa ovšem není jen...  celý článek

Modelky se oblékly do ručně vyrobených svatebních šatů z toaletního papíru.
Toaletní papír v hlavní roli. Modelky předváděly křehké svatební šaty

Drobné květiny, třásně i dlouhé vlečky nechyběly svatebním róbám, které se minulý týden objevily na přehlídce v New Yorku. Ač vypadaly honosně, k jejich výrobě...  celý článek

Další z rubriky

I když léto milujeme, našim vlasům sluníčko moc nesvědčí.
Nenechte své vlasy v létě uschnout. Pomohou vhodné šampony i oleje

Zatímco si pokožku během letních měsíců pečlivě chráníme nejrůznějšími kosmetickými vychytávkami, na vlasy velmi často zapomínáme. A přitom dostávají nejvíce...  celý článek

Nepodceňovat sílu slunečních paprsků se vyplatí. Především při lenošení na...
Deset triků, jak na krásné a zdravé opálení

Čím a jak se mazat, na které partie nezapomenout a kdy se radši před sluncem schovat do stínu? Poradíme, jak si z dovolené přivézt krásný bronz místo červeného...  celý článek

Zelená maska alá Jim Carrey. Dopřejte si letní detox.
Letní ošetření v masce á la Jim Carrey pleť detoxikuje a zchladí

Sluneční paprsky dokážou našemu tělu spolehlivě dobít baterky, ale pro pleť představují velkou zátěž. Měli bychom jí proto věnovat zvýšenou pozornost i...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Jemné svatební líčení, které zvládnete sama
Jemné svatební líčení, které zvládnete sama

V životě nás žen je mnoho událostí a dnů, kdy chceme vypadat lépe jak jindy, a ten svatební je bez pochyby jedním z nich. Kromě toho je však velice důležité tak... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.