Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Od rybího tuku po bakterie v látce. Jak se měnilo funkční oblečení

  0:30aktualizováno  0:30
Funkce a design jsou neoddělitelné a samozřejmě to platí i v módě. Zejména v té, která byla původně určena třeba na námořní výpravy, později na sport a dnes vlastně úplně na všechno. Ale od dob, kdy funkční oblečení znamenalo kabát pomazaný tukem, se toho hodně změnilo.

Za posledních sto let prošla funkční a sportovní móda obrovským vývojem. | foto: koláž iDnes.cz

Dnes si funkční materiály pořizujeme, protože se nechceme zpotit ve fitku, ale byly doby, kdy správně ušité nebo ošetřené oblečení dokázalo zachránit život. „Například námořníci používali voděodolnou impregnaci už v patnáctém století,“ popisuje Gary Janes, vedoucí designu tradiční britské značky Barbour.

Móda, funkce a technologie

Těžké kabáty si tehdy natírali rybím olejem nebo dehtem, později se používal také včelí vosk. Šlo o to upravit látku tak, aby námořníka či později rybáře ochránila před vlhkem, chladem a potenciálním onemocněním. Povoskované bavlněné bundy se v Anglii vyrábějí dodnes a považují se za rodinné cennosti, které je potřeba pravidelně ošetřovat, opravovat a znovu impregnovat.

„John Barbour, který svou značku založil v roce 1884, a jeho konkurenti se soustředili také na další ochranné prvky,“ dodává Janes. „Byly to třeba několikanásobné vrstvy tkaniny, které zahřívaly životně důležité orgány, teplé sametové límce, které se daly zapnout u krku, chytře rozmístěné kapsy nebo rukávy s úzkými manžetami, které dobře těsnily.“

Reklama na povoskované kabáty Barbour z roku 1908

Reklama z roku 1908

Kabáty z archivu značky Barbour

Kabáty z archivu značky Barbour

Na frontu i do krytu

Velký vývoj zaznamenaly funkční oděvy během obou světových válek. Už během té první získal na popularitě také takzvaný „duffle coat“, což byl vlněný kabát s velkými dřevěnými olivkami, které se vojákům dobře zapínaly i s tlustými rukavicemi. V armádě se osvědčil také nový střih kabátu: měl raglánové rukávy, ve kterých mohli lépe pohybovat rukama.

Druhá světová válka urychlila vznik nových materiálů, jako byl italský lanital, jehož vlákno pocházelo z mléčného proteinu. Úspěchy zažíval syntetický nylon, objev vědce Wallace Hume Carothera z 30. let, který se používal na padáky i na dámské punčochy, Spousta značek navíc pochopila, že civilisté vyděšení válkou jsou skvělý cíl pro marketing. Přišly s často bizarními funkčními kousky, například kabelkou se zabudovanou plynovou maskou nebo overalem, který jste mohli rychle přehodit přes noční košili v případě úprku do krytu.

Britský maršál Montgomery (vpravo) a velitel kanadské armády Harry Crear během...

Velitel kanadské armády Harry Crear (vlevo) v kabátu přezdívaném „duffle coat“

Kabelka se zabudovanou plynovou maskou na výstavě v londýnském Imperial War...

Kabelka se zabudovanou plynovou maskou

Reklama na nylonové punčochy z roku 1944

Reklama na nylonové punčochy z roku 1944

Šlechtici na lovu

Ani po válce se vývoj nezastavil. V Británii se Barbour i jiné značky zaměřily na oblečení pro aristokraty, kteří si na venkově krátili čas jízdou na koni a lovem. „Bundy pro jezdce měly záhyby rozmístěné podle tvaru sedla, a nylonovou membránu, která fungovala na principu osmózy. Koňský pot díky ní nepronikl do bavlny. Nechyběla ani kapsička na cukr,“ popisuje Gary Janes.

V lovecké módě se zase začal používat pevný a hřejivý manšestr, kterým se dříve čalounil nábytek. Vyvíjely se i speciální kusy oblečení pro různé druhy lovu. „Například při lovu kachen muži leželi s puškami na zemi. Začali proto nosit pláště bez zapínání vepředu. Do otevřených kabátů by se totiž dostaly písek a špína,“ říká designér.

Lov patřil v 50. letech mezi oblíbenou zábavu britské šlechty.
Dnes značka cílí na dobře situované Brity, kteří tráví hodně času na venkově....

Lov byl oblíbenou zábavou britské šlechty; na tradici navazují i aktuální inzeráty Barbour.

Rychleji a rychleji

Zatímco starší generace na venkově udržovala staré tradice, mladí lidé se v padesátých letech zamilovali do motorek. I na ty bylo potřeba vhodné oblečení. „Kabáty pro motocyklisty z té doby mají vypolstrovanou zadní část, díky které se pohodlněji sedělo na sedle, dvojitý předek, který chránil před větrem, i vycpávky v nohavicích, jež se upevňovaly pomocí pásků,“ vypočítává Janes.

„Původně byly motorkářské bundy a kabáty hnědé, později začala dominovat černá barva,“ pokračuje. „V šedesátých letech pak šlo hlavně o zrychlování a aerodynamiku. Rukávy se u zápěstí zužovaly a rukavice se oblékaly přes ně. O užší siluetu, a tedy i vyšší rychlost, se postaral také pásek v pase.“ V této i následující dekádě se do středu zájmu dostaly také speciální overaly pro automobilové závodníky.

Motorkářský oblek z archivu značky Barbour

Motorkářský overal z archivu Barbour

Americký jezdec Formule 1 Jack Brabham v roce 1966 (na fotce je s francouzskou...

Jezdec Formule 1 Jack Brabham (1966)

Není funkce bez stylu

Osmdesátá léta znamenala velký průlom hlavně v ženské módě a v propojení funkčnosti s designem. Dámy, které chtěly vyrazit do anglického nečasu, do té doby nosily prostě menší verze pánských bund, ale teď si mohly vybrat z nabídky několika modelů přizpůsobených ženské siluetě.

Hranice mezi módou určenou na sport, na denní nošení a dokonce i tou formální začali stírat i designéři luxusní módy. Na funkčnost, univerzálnost a pohodlné materiály sázeli Marc Jacobs, který svou značku založil v roce 1986 a během pár let se katapultoval mezi nejvýraznější jména na scéně, ale také Ralph Lauren, Calvin Klein, Tommy Hilfiger nebo Donna Karanová. Ti všichni pomohli formovat uvolněný a atletický vzhled typický pro 90. léta.

Ralph Lauren, kolekce jaro - léto 1994

Ralph Lauren, kolekce jaro - léto 1994

Topmodelka Kate Mossová předvádí model Tommyho Hilfigera (1996)

Kate Mossová v modelu Tommyho Hilfigera (1996)

Topmodelka Naomi Campbellová předvádí plavky Calvin Klein (1996)

Naomi Campbellová v plavkách Calvin Klein (1996)

Podprsenka podle NASA

Dnes se mezi klíčovými trendy už pár let drží „athleisure“. To je vzhled propojující sportovní prvky s oblečením, které nosíme třeba do práce. Světu vládnou tenisky značek Adidas, Nike a New Balance. A kousky z funkčních materiálů, jako jsou rychleschnoucí polyester, pevný polyamid nebo úplet s příměsí biologicky odbouratelného tencelu, pořídíme i v běžných řetězcích.

Odborníci vidí budoucnost ve vývoji „chytrých“ textilií (třeba látky, která umí dýchat díky bakteriím z fazolových bobů) a v technologiích převzatých z jiných odvětví. Ať už je to spodní prádlo s paměťovou pěnou, kterou používá NASA, nebo extra pohodlné boty na podpatku z polymeru vyvinutého raketovými inženýry. Přičtěte k tomu ještě doplňky budoucnosti, jako jsou hodinky Apple Watch, a vyjde vám, že technologie a móda k sobě budou mít čím dál blíže.

Podívejte se, jak vznikla látka, která dýchá s pomocí bakterií:

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

Zuzana je odsouzená za podvody na 18 let.
Jsem nebezpečná tím, že vím, jak vydělat peníze, tvrdí zlodějka Zuzana

Osm měsíců sledoval televizní štáb život několika vězeňkyň ze tří českých ženských věznic. V posledním díle seriálu Holky pod zámkem je podmínečně - 22 měsíců...  celý článek

V trendy slunečních brýlích budete nepřehlédnutelná. Musí ale pasovat na vaši...
Jak vybrat sluneční brýle, které vám sednou? Rozhoduje tvar obličeje

Nepostradatelný doplněk, který nejen chrání před vtíravými slunečními paprsky, ale hlavně z vás dokáže udělat šmrncovní femme fatale. Tedy pouze v případě, že...  celý článek

Portugalský Mazagran
Osvěžující míchané nápoje pro horké dny i na zahradní party

Tropické teploty bohužel nezažíváme jen u bazénu nebo na dovolené, ale také v každodenním životě, kdy prostě musíme fungovat. Přes den je nejlepší džbán ledové...  celý článek

Helen Mirrenová (Paříž, 29. listopadu 2016)
Mindráky jsou červ zažraný v mozku, míní Helen Mirrenová

Před sedmdesátkou se stala tváří kosmetické firmy, na kontě má spoustu divadelních i filmových rolí a také Oscara za film Královna. Helen Mirrenová (71) přesto...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Vadí mi, že mé dospělé děti postihla tetovací mánie

Možná vám bude připadat můj dotaz malicherný, ale nemůžu si pomoct. Jsem strašně nešťastná z toho, že se moje děti tetují. Jsou ale dospělé, a nemůžu jim to...  celý článek

Další z rubriky

V trendy slunečních brýlích budete nepřehlédnutelná. Musí ale pasovat na vaši...
Jak vybrat sluneční brýle, které vám sednou? Rozhoduje tvar obličeje

Nepostradatelný doplněk, který nejen chrání před vtíravými slunečními paprsky, ale hlavně z vás dokáže udělat šmrncovní femme fatale. Tedy pouze v případě, že...  celý článek

Britská podnikatelka Emily Sunderland Sutterová, která vyrábí nezávadné šperky,...
Britka vytváří šperky, které slouží jako hračky pro miminka

Každá matka nemluvněte ví, že šperky jsou pro ni tabu. Vždyť co může být pro dítě větší zábava, než tahat mámu za náušnice, žužlat náhrdelník nebo se pokoušet...  celý článek

Kabelka Birkin stála nového majitele 155 tisíc liber, tedy zhruba 4 600 000...
Nejdražší kabelka v Evropě? Prodala se za více než 4,5 milionu korun

I taková zdánlivě obyčejná věc jako kabelka může stát více než dům. Přesně jako nejnovější verze legendární kabelky Birkin, která je ozdobena bílým zlatem a...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Síla make-upu: 8 proměn, kterým se nechce věřit
Síla make-upu: 8 proměn, kterým se nechce věřit

Make-up svede s vaší tváří divy. To ostatně ví každý, kdo jen prolistuje módní magazín. Neuvěřitelné proměny už dávno nejsou jen výsadou celebrit. Jak dokazuje ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.