Gucci

Gucci | foto: Profimedia.cz

Antika, Japonsko, Marťani. Minimalismus je pryč, návrháři fandí kostýmům

  • 6
Drama je zpátky. Zato, jednoduchost, čisté linie a devadesátkové siluety, které módě vládly v posledních letech, jsou tak trochu na ústupu. Nahrazují je věci nevídané nebo aspoň dlouho neviděné: výrazná stylizace, kostýmy jako z historických nebo naopak futuristických filmů i modely, které připomínají Marťany.

Gucci: bytosti z vesmíru

Výše uvedené platí zvlášť pro velké módní domy, třeba právě italský Gucci. O renesanci a postupné „omlazování“ luxusní značky se už třetím rokem stará kreativní ředitel Alessandro Michele. Dělá to dobře: prodeje se zvyšují a jeho vizuální styl si prostě nespletete. Platí to jak pro pestrobarevné kolekce, tak pro neotřelé kampaně. Ať už se v nich vydává mezi exotická zvířata, do světových metropolí, do newyorské afroamerické subkultury šedesátých let nebo do budoucnosti.

Je to tak – podzim a zima tohoto roku budou v režii Gucci fantastickým výletem do doby, kterou rádi předvídají autoři sci-fi. Doby, kdy lidé běžně létají do vesmíru, futuristické kostýmy se mísí s retro stylem a mimozemšťani jsou mezi námi. „Co si jen počneme se vší tou budoucností,“ ptala se na pozvánkách na přehlídku značky umělkyně Coco Capitánová.

Gucci, kolekce podzim - zima 2017
Gucci, kolekce podzim - zima 2017
Gucci, kolekce podzim - zima 2017

Gucci, kolekce podzim - zima 2017

Mysticismus celé kolekce a posedlost cestováním do vesmíru se nejspíš promítnou i do podzimní kampaně. Tu zatím značka ukázala jen opatrně a o to tajemněji, na Instagramu se objevilo několik videí z „castingu“ realisticky ztvárněných mimozemšťanů, samozřejmě oblečených do podzimních modelů Gucci. Jejich trochu strašidelná vizáž by klidně mohla odstartovat nový trend – kdo by nechtěl vypadat jako z fantastického filmu?

Francouzský módní designér Pierre-Louis Auvray tedy tvrdí, že ve skutečnosti trend začal u něj. Od letošního února na Instagramu sdílí ilustrace a montáže, které propojují tradiční módu a netradiční mimozemský vzhled, a Micheleho kampaň označil za plagiátorskou. Ten to vzápětí popřel. Jde o náhodu, řekl magazínu Business of Fashion. „Inspiroval jsem se vlastními vzpomínkami na sci-fi filmy ze sedmdesátých let... Navíc kampaň navíc plánujeme už několik měsíců,“ prohlásil v dubnu.

Chanel: výlet do starého Řecka

I Karl Lagerfeld, kreativní šéf Chanelu, se v podzimní kolekci vydal do budoucnosti, v pařížském Grand Palais dokonce nastartoval efektní létající model rakety. Na začátku května ale zvolil dávnou minulost: to když na stejném místě prezentoval resort kolekci pro rok 2018. Resort nebo taky cruise kolekce, jakýsi výběr „šatníku na prázdniny“ pro nejbohatší lidi na planetě, dává většinou designérům příležitost si v době mezi „velkými“ kolekcemi trochu zaexperimentovat.

Karl zůstal překvapivě tradiční. S pomocí dlouhovlasých, většinou evropsky vypadajících modelek se vydal do antického Řecka. Návrhář, kterému během posledních let kritici často vyčítali přehnanou doslovnost, byl tentokrát ještě doslovnější než kdy jindy – všechno vypadalo přesně tak, jak si staré Řecko představíme na první dobrou. Od sloupů a falešných ruin, které zdobily přehlídkové molo, přes řasené a splývavé šaty po čelenky ve vlasech a vysoké gladiátorské sandály.

Podobně jako Micheleho sci-fi kolekce vychází i ta Lagerfeldova spíš ze stylizovaných filmových kostýmů než z reality. Sám to ostatně přiznává. Za inspiraci mu prý posloužily hlavně kostýmy, které jeho předchůdkyně Coco Chanelová vytvořila v roce 1922 pro divadelní inscenaci Antigony od Jeana Cocteau. Díval se ale i dál do historie. „Kritéria krásy, která panovala v klasickém Řecku, platí dodnes. Žádná kultura tak krásně nezobrazovala ženy. A neměla tak krásné sloupy,“ poznamenal v rozhovoru s magazínem Vogue.

Chanel, resort kolekce 2018
Chanel, resort kolekce 2018
Chanel, resort kolekce 2018

Chanel, resort kolekce 2018

Louis Vuitton: fascinace Japonskem

Méně doslovná, ale neméně extravagantní byla módní óda na japonskou kulturu, kterou si připravil Nicolas Ghesquière. Resort kolekci pro rok 2018 pod hlavičkou Louis Vuitton představil v postmoderní prosklené stavbě muzea Miho na předměstí Kjóta. Inspiroval se klasickým japonským divadlem, samurajskou kulturou, tradičními oděvy, současnou módou i japonským pouličním uměním. Ke spolupráci navíc přizval legendárního japonského návrháře Kansaie Yamamota.

„Byla to výjimečně emotivní záležitost,“ popsal přehlídku sám Ghesquière časopisu Dazed & Confused. „Odjakživa mě fascinuje kontrast mezi tím, jak v Japonsku uchovávají historii a tradice a zároveň jsou velcí vizionáři, jsou velice moderní. To jsem se snažil do kolekce promítnout.“

Louis Vuitton, resort kolekce 2018
Louis Vuitton, resort kolekce 2018
Louis Vuitton, resort kolekce 2018

Louis Vuitton, resort kolekce 2018

A tak smíchal současné prvky, jako jsou kožené topy nebo šaty ve tvaru trička, s těmi zcela tradičními: vyšívanými pásky obi, třpytkami po vzoru divadla nó, maskami z kabuki, samurajským oděvem. K tomu všemu přidal i něco z postmoderních japonských subkultur, spíš než na oblíbené lolity se ale zaměřil na dívčí motorkářské gangy. Ty k jeho vizi značky Louis Vuitton padnou lépe.

K tomu, aby to celé nevyznělo prostě jako kostýmová show, mu pomohla i kolaborace s Yamamotem: prvním japonským návrhářem, který kdy předváděl v Paříži, a autorem některých slavných kostýmů zpěváka Davida Bowieho. V kolekci pro Louis Vuitton se Yamamoto postaral zejména o design doplňků – jeho interpretace tradičních japonských motivů a postaviček se nejspíš stanou jednou z vuittonovských klasik.

Louis Vuitton, resort kolekce 2018
Louis Vuitton, resort kolekce 2018

Louis Vuitton x Kansai Yamamoto, resort kolekce 2018