Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Sukně, nebo kalhoty? Ve 21. století nehraje pohlaví v módě žádnou roli

  0:30aktualizováno  0:30
Od dětství nás učí, že holčičky mají radši růžovou a chlapečci modrou. Jenže rozdíly mezi dámskou a pánskou módou se stírají: ženy objevily kouzlo volných džín, do pánských skříní pronikají pastelové barvy dříve spojované spíš s něžným pohlavím. Móda je čím dál otevřenější – a brzy možná na tradiční rozdělení rolí nebudeme vůbec brát ohled.

Značka Gucci patří mezi ty, které stírají hranice mezi pohlavími. Dámské a pánské kolekce prezentuje společně. | foto: Profimedia.cz

Fotogalerie

Gender je teď žhavé téma. Práva trans lidí a lidí, kteří se z nějakého důvodu nevejdou do tradičních škatulek, se řeší už dlouho, ale v posledních letech se dostala do popředí veřejné debaty. Transgender herečka Laverne Coxová i modelka bosenského původu Andreja Pejicová se staly součástí mainstreamové kultury. Nejsou už za „kuriozity“, jsou oslavovány pro svou krásu i talent a aktivně k důležité diskusi přispívají.

Hlasitou zastánkyní práv trans lidí je i bývalá olympijská atletka a členka slavného rodinného klanu Kardashianových Caitlyn Jennerová. Spolu s dalšími aktivistkami vystoupila v reality show I Am Cait proti diskriminačnímu zákonu v Severní Karolíně, který trans lidem prakticky zakazuje používat jiné veřejné záchody než ty, které odpovídají jejich biologickému pohlaví.

Modelka Andreja Pejicová na předávání The Fragrance Foundation Awards (7....

Andreja Pejicová

Herečka Laverne Coxová, známá ze seriálu Orange is the new black, si na...

Laverne Coxová

Caitlyn Jennerová na charitativním večírku

Caitlyn Jennerová

Nakupování budoucnosti? Bez hranic

Hranice se stírají i v konfekci, třeba španělský řetězec Zara na společenský vývoj zareagoval vlastní unisex řadou Ungendered, která obsahuje džíny, kraťasy nebo mikiny určené pro obě pohlaví. Neutrální barvy, jako je černá, bílá nebo šedá, ještě umocňují jejich genderovou nevyhraněnost. Ale pro někoho jsou nevyhraněné až moc: kritici řadu označili za až příliš maskulinní, vhodnou jenom pro ty, co mají rádi sportovní styl, a vlastně ani trochu revoluční.

Oblečení z řady Ungendered, které v některých zemích nabízí módní řetězec Zara
Oblečení z řady Ungendered, které v některých zemích nabízí módní řetězec Zara

Oblečení z řady Ungendered, které v některých zemích nabízí módní řetězec Zara

To britský obchodní dům Selfridges dokonce loni otevřel oddělení, kde na standardně rozdělené oblečení již nenarazíte. „Naší snahou bylo vytvořit prostor, kam mohou přijít muži i ženy a nakupovat tam spolu. Bez ohledu na pohlaví, ale s důrazem na osobnost.“ řekla magazínu Dazed & Confused Faye Toogoodová, designérka celé sekce.

Jedná se podle ní o revoluční přístup: „Stále se totiž stává, že například obchody s dětským oblečením jsou rozdělené podle tradiční růžové nebo modré. Náš koncept tyto přežité hranice boří.“ Projekt nazvaný Agender sice existoval jen chvíli ve formě pop-up butiku, který měl především rozvířit diskusi a nalákat nový typ zákazníků, ale obchodní dům plánuje znovu na něj navázat.

Designérka Faye Toogoodová ve svém londýnském studiu

Faye Toogoodová

Výloha pop-up sekce Agender v londýnském obchodním domě Selfridges

Výloha pop-up sekce Agender

Vývoj, který nezastavíme

Módní teoretik a univerzitní pedagog Peter Susan Šagát je jedním z odborníků, kteří takový vývoj považují za součást hlubší společenské proměny. Nejde podle něj o žádný krátkodobý výstřelek módních nadšenců. „Trend genderově neutrální módy je součástí několikaletého vývoje módní komunikace, jedná se o jakýsi přirozený posun, který se promítá i do dalších oblastí,“ myslí si.

V kolekcích pro rok 2017 na „non-gender“ oblékání reagují i módní giganti jako Burberry nebo Gucci, které i na přehlídkách propojují dámské a pánské řady, dodává Šagát. Jako jeden z důvodů vidí i to, že samotní zákazníci přestávají respektovat striktní rozdělení a považují ho za zkostnatělé.

Také značka Gucci začala za působení kreativního ředitele Alessandra Micheleho...

Přehlídka Gucci, podzim - zima 2015

Na přehlídkách britské značky Burberry běžně předvádějí modelky i modelové.

Přehlídka Burberry, podzim - zima 2016

Kousky z pánských kolekcí Givenchy často nosí i ženy - třeba herečka a modelka...

Herečka Lily Collinsová v mikině Givenchy

„Například značnou část sortimentu značky Givenchy – až třicet procent – si kupují ženy samy pro sebe,“ říká expert s tím, že společenský vývoj jde jen těžko zpomalit nebo zvrátit. „Žijeme ve vzrušující době, kdy se redefinuje všechno staré, co nám přestává vyhovovat.“ Neznamená to, že musíme hned pálit podprsenku a manžela navlékat do sukně, ale v módě, která se neřídí genderem, můžeme najít inspiraci všichni. Stačí odhodit předsudky.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Zuzana Hejnová
Na první dítě nechci čekat do čtyřiceti, říká Zuzana Hejnová

Ve svých třiceti letech má před sebou srpnové mistrovství světa v Londýně, příští rok by ještě chtěla zkusit mistrovství Evropy, dál už se ve své kariéře moc...  celý článek

Exotické smoothie s mangem a marakujou
Takhle chutná léto nejlépe. Ve sklenici a třeba s troškou alkoholu

V tuto roční dobu si ovoce užívá i ten nejzapálenější fanoušek pečínky. Je všude kolem, někdy – třeba na zahradě – stačí jen natáhnout ruku a hodovat. Občas...  celý článek

Není radno podceňovat obsah vaší kabelky. Může vás zachránit před spálením nebo...
Deset věcí, které by nám v létě neměly chybět v kabelce

Dámská kabelka je jako truhlice s pokladem. Vejde se do ní tolik věcí, že se občas nestačíme divit. Vedle nezbytností, jako jsou peněženka či klíče, by v ní...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Syn po nás chce peníze na školu. Já jsem pro a manžel proti

Nemůžeme se s manželem dohodnout, jestli máme nebo nemáme přispět našemu osmnáctiletému synovi na jeho program. Já jsem pro, manžel je proti. Čtenářka Jitka...  celý článek

Další z rubriky

Haute couture je synonymem luxusu. Nadýchané róby s tímto označením jsou z...
Fenomén jménem haute couture. To nejlepší z módního světa

Precizní střihy, nejkvalitnější látky, pravidelné ručně šité stehy, to vše by oblečení s označením „haute couture“ mělo splňovat. Funguje to ale skutečně tak?...  celý článek

Když mají filmoví kostyméři příležitost se vyřádit, vznikají kultovní díla....
Květy, klobouky a spadlá ramena. Inspirujte se módou z šik letních filmů

Když mají filmoví kostyméři příležitost se vyřádit, vznikají kultovní díla. Móda dokáže ovlivnit celé vyznění filmu, dotvořit charaktery jeho hrdinů a hrdinek,...  celý článek

Pyžama, negližé, župany. To, co dřív patřilo do ložnice, do koupelny a možná...
OBRAZEM: Hvězdy si oblíbily pyžama. Gigi nosí proužky, Rihanna satén

Pyžama, negližé, župany. To, co dřív patřilo do ložnice, do koupelny a možná ještě do hotelového spa, se teď nosí i ven. Hvězdy tenhle neotřelý letní trend...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konec umělé masce: Jak vybrat make-up
Konec umělé masce: Jak vybrat make-up

Už nemusíte bojovat s nekonečnou nabídkou odstínů a hromadou upatlaných ubrousků. Stačí pár jednoduchých triků, díky kterým vyberete make-up na první dobrou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.