Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Flamenco a břišní tance zlepší postavu i plodnost

aktualizováno 
Zpevněné břicho a hýždě. Protažená záda a lepší držení těla. Přirozený spalovač kalorií. Alternativní lék na ženské problémy. Odbourávač stresu. Všechna tyto pozitiva se spojují v tancích, jako jsou orientální břišní tance nebo flamenco.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie - Tanec, flamenco | foto: Profimedia.cz

Oba tance, flamenco i orientální břišní tance, jsou díky své fyzické aktivitě přínosem pro tělo. Každý z nich ale klade důraz na jiné tělesné partie a pomáhá zlepšovat kondici jiným směrem. Který z tanců je pro vás vhodnější?

Přirozený pohyb i pro starší ženy

Flamenco je tradiční jihošpanělský tanec. Je to velmi silná, výbušná forma tance, která kombinuje jedinečné pohyby paží a těla s rytmickým dupáním špiček a podpatků bot. Někdy ho doprovází luskání prstů a tleskání.

"Flamenco je poměrně fyzicky náročný tanec, ale pokud se mu chcete věnovat pouze zájmově, není potřeba velká fyzická kondice. Tančí se sólově a v podstatě nezáleží na věku ani váze," říká Jana Karfusová, lektorka flamenka pražského tanečního studia Estrella. Je to proto jedinečný způsob, jak se zábavnou formou udržovat fit.

Základem orientálního tance jsou krouživé a vlnivé pohyby doplňované rytmickým potřásáním boků a ramen. Tančí se tradičně naboso. Při orientálním břišním tanci pracuje celé tělo, zvláštní důraz se ale klade na pánevní oblast a břicho. Posílení pánevních a břišních svalů se zdůrazňuje zejména v souvislosti s přípravou na porod. Hodiny strávené tančením se zúročí také v šestinedělí.

Správné držení těla a postavení je ve flamenku zvláště důležité. Pravidelné cvičení pomáhá zlepšovat soulad pohybů a držení těla. Dosáhnete toho protahováním páteře, držením ramen vzadu, a zastrčením kostrče. Držení těla se zlepší také díky tomu, že se zpevní břicho a hýždě.

Výrazně ženské kroky také podporují uvolnění pánve. Ladné ženské držení těla se začne projevovat v běžném životě už po několika hodinách tréninku. Cvičení se doporučuje zejména těm ženám, které tráví většinu pracovní doby vsedě.

"I když bylo flamenco původně pánský tanec, láká v Čechách především ženy. Mezi účastnicemi kurzů mám i řadu starších žen, věk není překážkou," konstatuje Karfusová.

Ačkoliv flamenco pomáhá zlepšovat postavení a celkový dojem figury, při břišních tancích se postava lépe formuje. Ženy se totiž musí naučit izolovat břišní svaly, aby uměly předvádět vlnění a takzvnané "osmičky", které jsou charakteristické pro tento tanec. Při tanci se používá odděleně horní část trupu, tedy hrudník a ramenní svaly. Díky tomu se dosahuje pověstného třesení nebo také vlnění.

Krásné postavení těla a otevřený hrudník

Flamenco je charakteristické tím, že používá při tanci pohyby rukou nad hlavou. Tím, že se ruce pohybují nad hlavou v půvabných spletitých a točivých útvarech, posílíte paže i ramena. "Především se snažím otevřít ženám hrudník, hrdě se postavit a volně dýchat," zdůrazňuje Karfusová.

Často totiž můžete vidět ženy, které jsou sice plnoštíhlé, ale díky postavení a ladné chůzi ohromí. A naopak vidíte hubené shrbené dívky, jejichž postava nemá šanci vyniknout. Břišní tanečnice si díky vlnění, žeberním pohybům a záklonům budují rovnoměrně zádové svaly. Ty pak mohou pomoci při různých pádech či zranění.

Paže jsou při tanci téměř neustále ve vzduchu, také díky doplňkům, jakými jsou třeba závoj, svíčka nebo činely. Dlouhodobějším laickým tančením dosáhnete podobně jako u flamenka spíše zpevněné postavy než vyposilovaných svalů.

Boj s osteoporózou

Pravidelné tančení je například vedle plavání vhodným zatížením na kosti. Řídnutí kostí se nelze vyhýbat jen vápníkem a minerály. Lékaři hovoří o tom, že nemoc kostí pomáhá zpomalit nebo úplně zastavit přiměřený pohyb, tedy středně náročné cvičení nebo tanec.

Flamenkové pohyby zaměřené na dupání a vysokou frekvenci stepování jsou pozitivní v tom, že zvyšují zatížení kostí. Břišní tance obsahují oproti flamenku méně zatížených pohybů, tím jsou ale ideální pro starší ženy.

Vhodné jsou i pro ty, kdo už osteoporózu mají, protože nápor na klouby není oproti jinému sportu, například běhání, tak velký. Než ale s touto nemocí začnete tančit, poraďte se raději s lékařem.

Rychlé a dynamické kroky, výbušné pohyby flamenka povzbuzují srdeční tep a jeho odolnost. Díky tomu je tanec také výborným spalovačem kalorií. Oproti flamenku jde u břišních tanců o pomalejší formu tance. To ale neznamená, že se zbavíte námahy. Třesení trupu a pohyby boků zlepšují celkovou vytrvalost a srdeční tep. A ani s kaloriemi si nemusíte dělat hlavu, podle lékařky Carolle Jean Muratové můžete při této formě pohybu spálit až tři sta kalorií za hodinu.

Pomocník při otěhotnění

Oba zmíněné tance mají také velmi pozitivní vliv na takzvané ženské problémy. Zmírňují menstruační bolesti a díky dobře provedeným cvikům, při kterých dochází k vnitřní stimulaci orgánů, mohou tělo připravit k úspěšnému otěhotnění.

Co je také důležité, je psychické pozitivum tance. Podobně jako u jiných sportů se jedná o dobrý stresový ventil, kdy se daří odpoutat od běžných starostí. Nespornou výhodou je navíc dodané sebevědomí, díky tanci si totiž žena uvědomuje své přednosti a ženství.

Tyto všechny faktory mohou napomoci i v intimním životě nebo při překonávání poruch příjmu potravy, jako jsou mentální anorexie či bulimie. "Ženy odchází z hodin s lepší náladou a ještě cestou si podupávají některé krokové variace," dodává Karfusová.

Autoři:




Nejčtenější

Jít se koupat znamenalo vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se...
OBRAZEM: Koupání před 50 lety: s nubianem, kostkovanou dekou a matračkou

Jít se koupat znamenalo ještě před půl stoletím vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se srolovanou kostkovanou dekou v podpaží a taškou přes rameno. V ní...  celý článek

ilustrační snímek
Když domek vyhořel, děti musely do ústavu. Pomozme jim k návratu domů

Děti, které vyrůstaly v rodinném prostředí, mají mnohem větší šanci na úspěch v životě a na vlastní spokojenou rodinu než ty, které vyrostly v ústavu. Pomozte...  celý článek

Neuroložka prof. MUDr. Marcela Lippertová-Grünerová, ph. D. působila celou řadu...
Neuroložka: Mozkové buňky umí spáchat sebevraždu, ale to my nechceme

„Mozkové buňky mohou spáchat sebevraždu. Mají jakýsi,červený knoflík’, který buď stisknou, nebo ne. My se je snažíme přesvědčit, aby ho nemačkaly, protože je...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Další z rubriky

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Ilustrační fotografie
Uroložka: Koupání v řece ani bazénu zánět močových cest nezpůsobuje

Každá druhá žena aspoň jednou za život prodělala zánět močových cest, i proto lékaři doporučují věnovat péči hlavně prevenci. "Koupání v řece ani bazénu...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky
Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky

Líčení nabízí spoustu návodů, rafinovaných tipů a triků, díky kterým můžete zásadně změnit rysy v obličeji a jednou z ta... celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.