Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Etiketa v salonu: jak reklamovat a jaké dát dýško kadeřnici i manikérce

  0:30aktualizováno  0:30
S pravidly chování je to vždycky těžké - zvlášť na místech, kde je ještě nikdo pořádně nezmapoval. Určitá nepsaná etiketa platí třeba v kadeřnictví, na kosmetice či na manikúře. Dali jsme dohromady základní tipy, díky kterým se v salonech vyhnete drobným nepříjemnostem a trapasům. A navíc odejdete spokojení.
Jak se v salonu vyhnout faux-pas? Řiďte se několika nepsanými pravidly.

Jak se v salonu vyhnout faux-pas? Řiďte se několika nepsanými pravidly. | foto: Profimedia.cz

V kadeřnictví

1.Přijďte brzy, nebo jindy

Ať už si jdete pro nový sestřih, barvu nebo oboje zároveň, mělo by platit několik pravidel. V první řadě přijďte včas. Deset, maximálně patnáct minut zpoždění se dá pochopit (i tak ale předem zavolejte s omluvou), pokud by to mělo být víc, domluvte si raději jiný termín. V salonech, kde mají nával, vás možná už nepřijmou nebo váš vlasový stylista v časovém presu neodvede tak dobrou práci. Návštěvu přeložte na jindy taky v případě, že jste nemocní.

2.Řekněte přesně, co chcete

Jaké dát spropitné?

V Česku neexistují jednoznačná pravidla, každopádně by dýško mělo odrážet vaši spokojenost.

I když platíte kartou, spropitné dávejte radši v hotovosti. Pokud platíte na recepci, dejte ho recepční, která ho personálu předá.

Kolik se hodí?

  • v kadeřnictví 10-15 %
  • u slavnostního účesu až 20 %
  • u kosmetičky či na masáži 5-10 %
  • u manikérky či pedikérky od 10 % výš

Pokud se pouštíte do radikálnější změny, je vždycky lepší přijít s několika fotografiemi účesů, které jsou blízké vaší představě. I při popisování se snažte být co nejvíce konkrétní.

„Pokud si nejste zcela jistá, co znamenají odborné termíny jako teplá, studená nebo třeba popelavá, raději se jim vyhněte. Místo nich použijte konkrétní příklady, jako je barva medu nebo čokolády,“ radí newyorský kadeřník Kyle White, který se stará o vlasy Jessicy Alby nebo Kate Winsletové.

Všichni to známe, při odchodu z kadeřnictví jsme nadšení, ale doma začneme hledat mouchy. Pokud jste přesvědčení, že barva nebo sestřih zdaleka neodpovídají vašemu přání, nestyďte se je reklamovat. Do salonu zavolejte co nejdřív, maximálně do tří dnů, co nejlépe vysvětlete, proč nejste spokojení, a domluvte si další návštěvu. Je běžnou praxí, že vám vlasový stylista nebo kolorista účes znovu zdarma upraví.

4.Nesnažte se nic zatajit

Platí to hlavně při barvení a odbarvování. Možná jste se už barvili doma, možná jste si už tři roky nenechali zastřihnout konečky nebo jste svého kadeřníka „podvedli“ s jiným. Za nic z toho se nemusíte stydět. „Jedna klientka mi nechtěla prozradit, že má vlasy chemicky narovnané. Myslel jsem si, že nejsou vůbec poškozené, a tak jsem použil velmi silný odbarvovač – a spálil jí konečky,“ vzpomíná Kyle White. Často je lepší přiznat barvu než pak litovat.

V kosmetickém salonu

1.Mluvte s personálem

Ať už jdete na kosmetické ošetření, na masáž nebo třeba na depilaci, pravidlo číslo jedna zní: komunikujte. Nejlepší je dopředu upozornit na to, jaký máte práh bolesti, jak citlivou pleť, případně na které látky jste alergičtí. V průběhu ošetření či masáže se nestyďte personál hned upozornit na jakýkoli druh bolesti, abnormálního svědění nebo pálení; není třeba čekat až na závěr.

2.Upozorněte na zhoršení

Jestli se po návštěvě kosmetičky nebo dermatologa stav vaší pleti výrazně zhoršil, máte třeba pupínky, vyrážku nebo se vám loupe kůže, co nejdříve do salonu zavolejte. Poradí vám, jak pokožku ošetřit a pravděpodobně vám domluví nejbližší možný termín kontroly. Je na nich, aby situaci napravili. Samozřejmě zadarmo.

3.Nenechte si vnutit produkty

V případě, že před vás milá paní kosmetička postaví celou řadu produktů, které si můžete hned na místě koupit, se těžko odolává. Nezapomeňte ale, že to není vaše povinnost a že kosmetika, kterou v salonu prodávají, nejspíš není jediným řešením pro vaši pleť. Máte-li už doma své oblíbené přípravky, nekupujte si nic „ze slušnosti“. Na druhou stranu není od věci zkusit něco nového. Můžete se taky zeptat na vzorečky a s větším balením počkat do další návštěvy.

V nehtovém studiu

1.Nestyďte se promluvit

I tady platí, že kdo není se službami spokojený, měl by se ozvat. Pokud se vám barva laku líbila v lahvičce, ale na nehtech už to není ono, upozorněte manikérku co nejdřív, aby ji ještě mohla změnit. Pokud jste bezprostředně po zaschnutí sáhla třeba do kabelky a jeden nebo dva nehty si odřela, klidně poproste o opravu. V obou případech je fér dát personálu o něco větší dýško.

2.Omezte telefonování

Krátit si čas, než vám lak zaschne, hlasitým telefonováním, není zakázané, ale není to ani příliš zdvořilé. „V salonu chce většina zákaznic relaxovat a ruší je, když musí poslouchat cizí hovory. Často pak dochází ke zbytečným hádkám,“ říká například majitelka newyorských salonů Jin Soon Choi. Navíc i manikérky při práci ocení, když hovory omezíte jen na ty důležité a když ztišíte hlas.

3.Upozorněte na infekci

Pokud se vám po manikúře nebo pedikúře zanítil nehet nebo jeho okolí, případně vás začala trápit plíseň, rozhodně do salonu zavolejte a slušně službu reklamujte. Je možné, že jejich náčiní nebylo sterilní nebo že personál není dobře vyškolený; manažer salonu by se vám měl minimálně omluvit, v nejlepším případě dostanete peníze zpět. S léčbou si bohužel budete muset poradit vy a váš lékař.

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Muzikoterapie: tóny, které léčí psychiku i poruchy řeči

Vrátí paměť i řeč, rozhýbe ochablé svalstvo. Muzikoterapie odkrývá, co vše pro člověka hudba znamená. A pomáhá i tam, kde nestačí ani největší rozmach...  celý článek

Karlie Klossová na přehlídce Victoria's Secret  (13. listopadu 2013)
Agenti mi v jeden den řekli, že jsem vychrtlá i tlustá, líčí modelka

Američanka Karlie Klossová (24) patří mezi žádané modelky. Módní experti o ní říkali, že by měla zdědit přezdívku „Tělo“ po Australance Elle Macphersonové...  celý článek

Lorna byla svědkem matčiny závislosti na drogách
Musela jsem přihlížet tomu, jak mámu ničí drogy, říká dcera Garlandové

Herečka a zpěvačka Lorna Luftová (64) je dcerou hollywoodské hvězdy Judy Garlandové, která zemřela v pouhých sedmačtyřiceti letech. Za její brzký odchod podle...  celý článek

Korzety byly nesdílnou součástí ženského šatníku po několik století. O pohodlí...
Od bederní roušky po korzet: spodní prádlo v průběhu staletí

Stejně jako my ani naši předci si to bez spodního prádla většinou nedokázali představit. Jejich negližé ovšem vypadalo úplně jinak než dnes. Spodní prádlo se...  celý článek

Lidija Zavoralová
Vyhrazujete dětem čas na tablet? Lepší je nepravidelnost, říká kyberexpertka

Lidija Zavoralová ve světě počítačů žije již od dětství, kdy hrála počítačové hry jako o život. Dnes bychom tomu asi řekli závislost, ale tehdy se podobné...  celý článek

Další z rubriky

proměna družičky Marie
Proměna družičky: Maruška rozkvetla v šatech od českých designérů

Určitě i letos se ve vašem okolí najde někdo, kdo se žení či vdává. Není nutné si hned pořizovat slavnostní garderobu za tisíce. Důležité je vybrat outfit,...  celý článek

Máte občas pocit, že se vizážisté zbláznili? Pokud ano, nejste v tom sami....
Hvězdičky na obličeji, mokré vlasy a další podivné kosmetické trendy

V záplavě všemožných kosmetických vychytávek je nadlidské se orientovat. Některé mohou být inspirativní, nad jinými člověk kroutí hlavou. Vybrali jsme pro vás...  celý článek

Opalovací spreje jsou pohodlná cesta, jak se nespálit a neumatlat od...
Opalovací přípravky ve spreji vydrží, ale některé je třeba rozetřít

Ideální společník na léto, kterého stačí nastříkat na kůži a dále se už jen bezstarostně opalovat. Alespoň tak opalovací spreje působí. Nás zajímalo, jestli...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Nezadělávejte si na akné: Jak se správně odlíčit
Nezadělávejte si na akné: Jak se správně odlíčit

Odličovací mléko, gel, micelární voda nebo dokonce klasický “oliváč” z kuchyně? Nenechte se zválcovat nekonečnou nabídkou odličovacích vymožeností a vyberte sku... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.