Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Dvanáct pravidel chytrého hubnutí. Cukry hledejte i v nápojích

aktualizováno 
Nemusíte hladovět, zakázat si navždy sladkosti. Stačí udělat malé změny ve svém jídelníčku a váha se postupně sníží. Musíte se ale vyvarovat obvyklých chyb.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie - Anorexie, vegetariánství, bulimie, hubnutí, jídlo | foto: Profimedia.cz

1. Snídejte cereálie a bílkoviny

Dát si místo snídaně jen kafe není dobrý nápad.

Nenastartujete dobře své tělo ani mozek. Výzkumy ukazují, že snídající lidé se dovedou během dopoledne lépe soustředit. A navíc pokud chcete hubnout, je ráno bez snídaně docela špatný začátek. Lidé, kteří nesnídají, totiž mají tendence sníst hodně jídla během dne. Snídaně by neměla být ovšem příliš velká a rozhodně neuděláte dobře, když žaludek zaplácnete tučným salámem.

Lepším řešením je snídaně obsahující bílkovinu, tedy mléčné výrobky, jako je například jogurt nebo tvaroh. Doplňte ho celozrnným pečivem nebo ovocem. A nezapomeňte - káva tělu víc tekutiny vezme, než dodá. Dáváte-li si kávu, raději ji zapijte vodou.

2. Zelenina vám pomůže

Při snaze shodit kilogramy je zelenina tím nejlepším pomocníkem.

Není příliš energeticky vydatná, ale obsahuje hodně vitaminů a potřebné vlákniny. Jen na ni nespoléhejte, protože sama o sobě málokdy zasytí. A navíc by vám chyběly bílkoviny, pokud byste nasadili výhradně zeleninový jídelníček. Ideální je tedy zeleninu něčím doplnit, například k zeleninovému salátu si přidávejte vajíčko, kousek šunky či třeba tuňáka. Vařenou zeleninou můžete nahradit buď celou přílohu, nebo alespoň její část.

3. Řiďte se podle údajů na obale

Nejít do obchodu s prázdným žaludkem by měl být základ.

Mnohdy se to však těžko dodržuje. Zkuste si tedy vybírat potraviny tak, aby vaší váze návštěvy v supermarketu neuškodily. Porovnávejte energetickou hodnotu jednotlivých potravin. Dva jogurty se vám mohou zdát podobné, ale rozdíl mezi počtem kilojoulů, které obsahují, může být dvojnásobný.

U sladkostí je to stejné. Zaměřte se také na barviva. Je-li sloupec "éček" příliš dlouhý, raději sáhněte vedle. Když už přece jen máte nutkání zahřešit proti zásadám zdravé stravy, volte obezřetně: chlebíček s majonézou a tučným salámem bude mít o mnoho víc kalorií než ten šunkový.

4. Hlídejte si glykemický index

Vědět, co je to glykemický index potravin, je důležité. Po některých jídlech vám zkrátka vytráví dříve než po jiných a někdy to vůbec není dobře, ba naopak, těmto potravinám byste se měli co nejvíce vyhýbat. Zvlášť, jste-li na hladinu cukru citliví (to zjistíte podle našeho testu, kerý najdete zde).

Vhodný glykemický index (tedy nízký) mají houby, brokolice, salát, mléko, hořká čokoláda či třeba višně. Naopak špatné jsou z tohoto hlediska vařené a pečené brambory, hranolky, bílý chléb či Coca-Cola. Velmi vysoký index má i pivo.

5. Naučte se poskládat si jídelníček

Důležité je, aby množství energie bylo rovnoměrně rozložené po celý den.

Jedině tak se dá zamezit zoufalým záchvatům hladu. Proto se naučte kromě snídaně také svačit. Přípravou svačiny nemusíte strávit mnoho času - stačí kus zeleniny doplněný sýrem nebo třeba zakysaný nápoj. V dobře sestaveném jídelníčku by neměly chybět tuky, jakkoli to zní divně. Dokonce by měly tvořit jeho třetinu. Dobrým řešením je olivový olej, který si můžete přidávat do salátů. Vhodné tuky jsou také v rybách.

Ilustrační foto

6. Cukry hledejte i v nápojích

Hodně kalorií ušetříte, pokud upravíte svůj pitný režim.

Nejvíce energie v sobě skrývají džusy, sladké limonády a alkohol. Ideální variantou je obyčejná neperlivá voda nebo neslazené čaje. Máte-li však problém spoléhat výhradně na tyto nápoje, dopřejte si občas dvě deci džusu. Vhodné jsou pomerančové, grapefruitové a multivitaminové džusy, zkuste také nápoj z černého rybízu, rajčat nebo červené řepy, zeleninové mají méně kalorií. Dodají vám také dost vitaminu C. Je dobré džusy ředit vodou, také ony mohou odvádět tekutiny z těla. Čím méně džusu, tím lépe, vhodný poměr je tři deci vody na deci džusu.

7. Vyhněte se pastem

Kila nepřibývají pouze kvůli hutným hlavním jídlům.

Do celkového množství přijaté energie musíte započítávat i drobnosti, které sníte mezi jídly. Mnohdy jde o hodně kalorické potraviny. Pokud se z návštěvy kantýny vrátíte s chlebíčkem, po cestě z práce si koupíte párek v rohlíku a u televize sníte misku oříšků, vaší váze moc nepomůže, že jste si k obědu dali salát.

Uvědomte si, kdy po kousku sladké nebo tučné potraviny zpravidla saháte. Zřejmě zjistíte, že je to málokdy kvůli hladu. Nejčastěji se takovým způsobem uklidňuje vztek nebo zalepuje zklamání.

Najděte si pro takové situace jiné řešení než to kalorické. Nepomůže-li vám třeba oblíbená hudba nebo fyzická aktivita, připravte si už předem neškodné jídlo, například talířek syrové zeleniny.

8. Vybírejte si ovoce

Dříve byly moderní diety založené pouze na konzumaci ovoce. Taková úprava jídelníčku vypadá sice zdravě, ale skutečnost je jiná. Ovoce vám sice poskytne vitaminy, jenže další látky mohou chybět. Přesto je při vyvážené dietě ovoce důležité. Chcete-li shodit, je vhodné jíst jeden až dva kusy ovoce za den, nikoli více. V létě spoléhejte na sezonní druhy, teď v zimě je dobré do jídelníčku zařadit pomeranče, mandarinky nebo grapefruity. Banány moc dietní nejsou.

9. Experimentujte

Hubnutí by pro vás nemělo být mučení.

Zdravý životní styl by vás měl obohatit. Zaměřte se cíleně na poznávání nových potravin: zkuste do salátu přidat třeba avokádo nebo si přímo z něj připravte pomazánku. Objevte také nové luštěniny, například cizrnu hojně používanou v orientálních kuchyních. Místo brambor či knedlíků zkuste jako přílohu použít kuskus. Jeho příprava je jednoduchá a využití široké.

10. Neluxujte talíře

Obědy nebo večeře v restauraci nemusí zahýbat vaší váhou. Jen zapomeňte na heslo "přece to tu nenecháme", které nabádá k úplnému vyluxování talíře. V restauracích obvykle servírují větší porce, než byste si připravili doma, proto není od věci si říct o menší nebo si nechte část oběda zabalit domů.

Neobjednávejte si polévku a hlavní jídlo, vyberte si buď jedno, nebo druhé. Přinesou-li vám k polévce celozrnné pečivo, může to být plnohodnotný oběd. Hodně kalorií ušetříte, když si zvolíte jinou přílohu, než je ta nabízená. Hranolky nahraďte vařenými brambory nebo zeleninou.

11. Zpomalte

Ostatní u stolu teprve berou lžíci do ruky, ale vám už se pouze kouří z prázdného talíře? To není zrovna dobrý předpoklad pro nastartování zdravého životního stylu. Lidé, kteří jedí příliš rychle, toho obvykle spořádají více.

Zkuste se během jídla několikrát zastavit, odložte klidně příbor a jídlo více vychutnávejte. Ani svačiny do sebe neházejte během práce na počítači - vaše tělo téměř nepostřehne, že jste jedli. Bezmyšlenkovitě pak do sebe dostáváte další a další kalorie, abyste se zasytili. Samotná svačina přitom nezabere víc než deset minut.

12. Naučte se vařit

Nechceme tím říct, že vařit neumíte. Ovšem pokud máte nějaká kila navíc, vyplatí se zamyslet se nad některými změnami ve vaší kuchyni. Máte rádi smažená jídla? Pak si zapamatujte, že právě smažení je nejméně vhodná úprava potravin - kvůli vysoké spotřebě tuku, ale také proto, že při něm vznikají látky, které organismu škodí. Ani pečení není nejlepší varianta, zvláště pokud tam přidáváte tuk. Když se naučíte správně grilovat a budete k tomu používat kvalitní dřevěné uhlí, můžete tím oblíbené způsoby úpravy masa nahradit.

Většinu živin zachováte, když budete maso dusit.

Výbornou investicí jsou pánve, na kterých se dá jídlo připravovat bez tuku. Zeleninu nejlépe připravíte v páře.

Autor:




Nejčtenější

Herečka Emma Stone na zahajovacím ceremoniálu MFF v Benátkách
Emma Stone: Jsem známá a můj hlas má sílu, nesmím se bát vyjádřit názor

Herečka Emma Stone (28) cítí potřebu nahlas říkat, co si myslí, protože může díky své popularitě ovlivnit víc lidí než běžný člověk. Zatímco ještě nedávno měla...  celý článek

Nafukovací lehátko ve tvaru plameňáka je "must-have" sezony.
Plameňáci ovládli léto, ale ikonami jsou už šedesát let

Luxusní šaty a šperky, obyčejná trička z řetězců, neonové lampy a nafukovací lehátka mají letos jedno společné. Vládnou jim plameňáci. Kýčovití, přesto...  celý článek

Ilustrační fotografie
Aktovka musí sedět přesně, těm na kolečkách se vyhněte, řekla odbornice

Nemoci pohybového aparátu v posledních letech trápí stále více školáků. Důvodem je i špatný výběr školní brašny. "Správná taška by měla na dětských zádech...  celý článek

Ilustrační fotografie
Jak se zbavit trémy? Myslete na svůj dech i úspěchy

Čeká vás důležité vystoupení na veřejnosti a už doma se klepete hrůzou? Nemůžete spát nervozitou, že nezvládnete udělat řidičák? Bojíte se už teď návratu do...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jedni rodiče byli chudí, druzí zločinci. Ujali jsme se jejich dětí

Každé dítě si zaslouží lásku a potřebuje vyrůstat v bezpečném rodinném prostředí. A pokud biologická rodina selže, je skvělé, že jsou tu lidé s velkým srdcem,...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Tělocvik děti nezachrání. Většina se už obezity nezbaví, varuje Havlíček

Nenechte se zmást. Pár hodin školního tělocviku a jednou týdně pohybový kroužek pro zdravý vývoj dětí rozhodně nestačí. Experti doporučují tři typy aktivit,...  celý článek

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

(Ilustrační foto)
Nejzdravější jídelníčky světa. Po boku Japonska najdete Dánsko i Francii

Řecko, Itálie nebo Japonsko jsou svými jídelníčky známé, národy severní Evropy a západní Afriky už méně. Všechny si ale zaslouží přední příčky na seznamu zemí,...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky
Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky

Líčení nabízí spoustu návodů, rafinovaných tipů a triků, díky kterým můžete zásadně změnit rysy v obličeji a jednou z ta... celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.