Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Pravidelný pohyb má vliv na spánek i sex. Deset důvodů, proč cvičit

aktualizováno 
V seznamu výhod, které přináší pohyb, jen nutné zaškrtnout daleko více položek než jen úbytek kil či zlepšení kondice. Pravidelné cvičení totiž může zlepšit také třeba váš spánek či sexuální kondici.

Nemusíte se hned potit v posilovně, zdraví prospěšné je i cvičení doma. Zkuste jógu, protahování nebo meditaci. | foto: Profimedia.cz

1.Klid a soustředění

Když jsme vynervovaní nebo na nás útočí infekční nemoc, zvedne se v těle hladina hormonu kortizol, který zvýší pohotovost organismu těmto útokům čelit. Potud je jeho působení v pohodě. Jenže vlivem stresu ho máme v těle někdy až moc, což má spoustu negativních vedlejších efektů, jako například ukládání tuku na břiše, vznik strií, nebo dokonce demineralizaci kostní tkáně (osteoporóza). Kromě toho kortizol svými chemickými reakcemi způsobuje nervovou labilitu a podrážděnost. Snížit hladinu kortizolu na přijatelné minimum dokáže pravidelný pohyb. Stačí hodina třikrát týdně a budete klidnější a soustředěnější.

2.Hezčí pleť

Lymfatický systém, který odvádí z těla škodlivé či nepotřebné látky, nemá na rozdíl od oběhové soustavy a jejího srdce žádnou pumpu, která by ho poháněla. Tuto funkci, tedy rozhýbání lymfatického systému, plní právě cvičení. Pokožka zbavená toxinů má svěží barvu, takže vypadá lépe.

3.Fungující zažívání

Sport zrychluje metabolismus určitě víc než probiokulturní jogurty. „Pokud trpíte střevními potížemi, jako jsou zácpy nebo nadýmání, zkuste se častěji hýbat, dodržovat pitný režim a správně jíst. Problémy by měly časem ustoupit,“ říká lékařka Kateřina Bílková.

4.Lepší spánek

„Pokud do svého života pustíte cvičení, tělo se vám odvděčí kvalitním spánkem,“ slibuje trenérka Jana Zbořilová. Jakmile tělo překvapíte vyšší fyzickou aktivitou, bude muset načerpat novou energii. „Není to ale tak, že si ráno zaběháte a v poledne se vám budou klížit víčka. Funguje to úplně opačně. Přes den jsou malátní hlavně ti, kdo se nehýbou vůbec. Kolem třetí hodiny je jejich útlum dokonce dvakrát větší než u fyzicky aktivních jedinců,“ uvádí trenérka Jana Zbořilová.

5.Kvalitnější vlasy

V rozhovoru, který jsme v Ona Dnes otiskli v lednu, si doktorka Kateřina Cajthamlová pochvaluje, jak měla díky tréninkům na StarDance kvalitnější vlasy. „Pohyb zlepšuje periferní prokrvení, což se týká i vlasové pokožky,“ vysvětluje tu změnu. Přispělo k ní také to, že díky tréninku méně pracovala, ubylo jí tak psychické zátěže a musela i více odpočívat a chodit dříve spát.

6.Lepší sexuální prožitek

Pilates nebo jóga posilují oblast malé pánve, což může pozitivně ovlivnit vnímání sexu. „Cvičení vede k lepšímu prokrvení této oblasti a k větší pohyblivosti. Kromě pánevního dna se zpevňuje i poševní svalstvo, což ženě umožňuje kvalitnější orgastický prožitek. Ostatně jóga nebo některá tantrická cvičení se touto problematikou úspěšně zabývají již léta,“ říká sexuolog Luděk Fiala.

7.Probuzení kreativity

Samostatně a tvořivě myslet, přicházet s novými nápady. To je heslo pracovního dne mnoha z nás. Kreativita ale není na klíč a snadno se vyčerpá. „Pokud cítíte, že vám mozek jaksi zamrzl, zkuste ho provětrat,“ doporučuje trenérka Jana Zbořilová. Díky rozprouděné krvi se okysličí centrální nervová soustava a myšlení se opět rozjede. Někdy stačí jen vstát od stolu a jít na procházku. Pohyb také posiluje paměť a přispívá k růstu nových nervových spojení. A to dokonce i ve vyšším věku, což se ještě před časem nevědělo.

8.Větší sebevědomí

Pohyb má jeden vedlejší efekt, který může nesportovním lidem připadat přitažený za vlasy. Automatické zvýšení sebevědomí. Čím to, že sport tak spolehlivě zvedá sebedůvěru? Je to prosté. Při cvičení si uvědomujete vlastní tělo, poznáváte, jak funguje, začnete s ním víc spolupracovat. A co jiného je sebevědomí než sebe-vědomí?

9.Naděje na otěhotnění

Speciální cvičení pro ženy podle legendární fyzioterapeutky Ludmily Mojžíšové mělo pomoci klientkám dostat pánev do správného postavení a tím zvýšit i šanci na otěhotnění, což po počáteční nedůvěře uznali i mnozí lékaři. Ovšem pozor, klasické pohybové aktivity na otěhotnění vliv nemají. Potvrzuje to i lektorka pilates Gabriela Davídková. „Pozitivně ovlivnit funkci pánevního dna a tím zvýšit šanci na otěhotnění může jen vhodně zvolený pohyb, tedy speciální cviky k tomu určené,“ říká.

10.Příjemnější život

Když se začnete pravidelně hýbat, kromě výše jmenovaných pozitiv brzy bezpochyby poznáte další. Uvidíte sama, co se stane, až jednou provždy odstraníte výmluvy a uděláte jedno z nejlepších rozhodnutí ve svém životě – začnete se pravidelně hýbat.

Autor:






Nejčtenější

V trendy slunečních brýlích budete nepřehlédnutelná. Musí ale pasovat na vaši...
Jak vybrat sluneční brýle, které vám sednou? Rozhoduje tvar obličeje

Nepostradatelný doplněk, který nejen chrání před vtíravými slunečními paprsky, ale hlavně z vás dokáže udělat šmrncovní femme fatale. Tedy pouze v případě, že...  celý článek

Helen Mirrenová (Paříž, 29. listopadu 2016)
Mindráky jsou červ zažraný v mozku, míní Helen Mirrenová

Před sedmdesátkou se stala tváří kosmetické firmy, na kontě má spoustu divadelních i filmových rolí a také Oscara za film Královna. Helen Mirrenová (71) přesto...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Vadí mi, že mé dospělé děti postihla tetovací mánie

Možná vám bude připadat můj dotaz malicherný, ale nemůžu si pomoct. Jsem strašně nešťastná z toho, že se moje děti tetují. Jsou ale dospělé, a nemůžu jim to...  celý článek

Francouzský prezident Emmanuel Macron a jeho manželka Brigitte Macronová...
Láska se zajíčkem. Velké rozdíly vztahu neprospívají, tvrdí psycholog

Muž si najde partnerku mladší o generaci, a nikoho to nenadzvedne. Zato když se žena zamiluje do syna kamarádky, všichni nevěřícně kroutí hlavou. Takových...  celý článek

ilustrační snímek
Nalokalo se dítě při koupání vody? Dejte pozor na sekundární tonutí

Sekundární tonutí je celkem vzácný úkaz, o kterém je ale rozhodně dobře vědět. Pokud se totiž při koupání a plavání dostanou vaše děti do potíží a nalokají se...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Jak omezit cukr a mouku v jídelníčku. Vyzkoušejte zdravější varianty

Cukr a bílá mouka zdraví nijak zásadně neškodí, pokud si je nedopřáváte v nadbytečné míře a denně. V takovém případě mohou způsobit nejenom zdravotní problémy,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Proč diety nefungují? Problém je ve vaší hlavě

Už přemýšlíte o tom, kterou z diet vyberete, abyste svou figuru upravili do oděvů teplých měsíců? Hned toho nechte, všechny publikace s návody, které zaručeně...  celý článek

Silvie Sher, trenérka z Online Fitness
Štíhlá do plavek: cviky a rady, díky kterým vám zmizí pneumatika v pase

Pneumatika kolem pasu trápí většinu lidí. A podle odborníků na cvičení bývá shazování tuku v oblasti břicha o trochu složitější, než u jiných partií. Jak si...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Nebuďte jak leopard! Jak nemít skvrny se samoopalovákem?
Nebuďte jak leopard! Jak nemít skvrny se samoopalovákem?

Místo opálené pokožky vám zůstaly jen tmavé fleky? Se samoopalovacím přípravkem se to musí umět. Abyste neměla skvrny jako leopard, potřebujete peeling, citrón ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.