Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Doplňky výživy

  18:05aktualizováno  18:05
Naše tělo potřebuje pravidelný přísun vitaminů a minerálů. Při zvýšení aktivity můžeme rozšířit jídelníček speciálními doplňky. Co vlastně můžete využít?

Jenom uměle vyrobené vitaminy nestačí. Ilustrační foto.


Multivitaminové a multiminerálové přípravky pomáhají tělu dosáhnout pozitivní harmonizace. Při zátěži je spotřeba látek zvýšená, a proto můžeme našemu tělu pomoci doplňky. Oceníme je i při nedostatečné konzumaci stravy, které vitaminy obsahují. Kdo nemá rád ryby, může podpořit přísun jódu příslušnými preparáty. Nejen aktivní pohyb a cvičení zvyšuje nároky na organismus. Po operacích nebo ve stáří si potravinovými doplňky také prospějete.

Podle obtíží nebo požadavků se vybere vhodný přípravek, obsahující správnou kombinaci účinných látek. Následující seznam vám přináší stručný přehled, co kdy shánět.

Rehabilitace: Po zlomeninách je dobré zařadit vitamín E, který podporuje ukládání vápníku. Ten, společně s horčíkem a fosforem, zpevňuje kosti. Při artritických onemocněních a jako prevenci jejich vzniku doporučujeme doplňky obsahující glukosamin sulfát, chondroitin sulfát a lignisul MSM.

Přibírání svalové hmoty: Při cvičení a posilování je nutné dbát zejména na příjem sacharidů a bílkovin. Tělo čerpá energii z jaterního a svalového glykogenu, který rozkládá na glukózu (jednoduchý cukr). Vhodné je tedy pro uspokojení zvýšené potřeby sacharidů a jejich rychlejší regeneraci vypít 1 hodinu před tréninkem a co nejdříve po něm sacharidový koktejl, tzv. gainer. Prospěje i bílkovinný koncentrát večer před spaním nebo v nouzi místo večeře.

Ochrana svalové hmoty: Aby se svalová tkáň nezačala nad míru odbourávat, doplňujeme ji o stavební kameny bílkovin – aminokyseliny. A to hlavně o ty, které si naše tělo neumí vyrobit samo – L-leucin, L-isoleucin a L-valin, zkráceně rozvětvené aminokyseliny. Zařazujeme je do stravovacího plánu 20 minut před a hned po tréninku. Přestože se aminokyselina glutamin vyskytuje ve svalech ve velkém množství, není jí nikdy dost. Její příjem také podpoří ochranu svalové tkáně.

Hubnutí: Chystáte-li se na aerobik nebo jinou podobnou formu zatížení, využijte L-carnitin. Tato látka usnadňuje využití tuků organismem a tedy jejich odbourávání. Jako další se doporučují kofein, chrom a kyselina linolová. Vláknina vám zlepší průchodnost střev a tím i trávení.

Stres: Výsledky relaxačních cvičení můžeme podpořit užíváním výtažků z rakytníku řešetlákového, beta-karotenu (znáte z opalovacích krémů), koenzymu Q 10, selenu, zinku a zvýšeného příjmu vitamínu C.

Autor:




Nejčtenější

Magazín Vogue je ikonou mezi dámskými magazíny.
Magazín Vogue udává trendy už 125 let. Nyní ho ohrožují sociální sítě

Magazín plný luxusu, který si zamilovaly ženy po celém světě, odstartoval kariéru mnoha topmodelek a návrhářů. A přestože je Vogue stále prestižní titul, ubývá...  celý článek

ilustrační snímek
Když domek vyhořel, děti musely do ústavu. Pomozme jim k návratu domů

Děti, které vyrůstaly v rodinném prostředí, mají mnohem větší šanci na úspěch v životě a na vlastní spokojenou rodinu než ty, které vyrostly v ústavu. Pomozte...  celý článek

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

Neuroložka prof. MUDr. Marcela Lippertová-Grünerová, ph. D. působila celou řadu...
Neuroložka: Mozkové buňky umí spáchat sebevraždu, ale to my nechceme

„Mozkové buňky mohou spáchat sebevraždu. Mají jakýsi,červený knoflík’, který buď stisknou, nebo ne. My se je snažíme přesvědčit, aby ho nemačkaly, protože je...  celý článek

Zlatým hřebem 50. ročníku brněnského veletrhu módy Styl a Kabo se stala nedělní...
Vivien Westwood dorazila do Brna. Značka představila nejnovější kolekci

Zlatým hřebem 50. ročníku brněnského veletrhu módy Styl a Kabo se stala nedělní přehlídka Vivien Westwoodové. Bylo to vůbec poprvé, co britská návrhářka...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

(Ilustrační foto)
Jídlem k produktivitě. Pomůže banán, losos i brokolice

Rychle povzbudit myšlení, lépe se soustředit na učení nebo zvýšit produktivitu v práci – všechno jde i bez léků a syntetických doplňků stravy. Zkuste do...  celý článek

Ilustrační fotografie
Uroložka: Koupání v řece ani bazénu zánět močových cest nezpůsobuje

Každá druhá žena aspoň jednou za život prodělala zánět močových cest, i proto lékaři doporučují věnovat péči hlavně prevenci. "Koupání v řece ani bazénu...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Na unavenou pleť i zvýraznění tváře. Rozjasňovač umí zázraky
Na unavenou pleť i zvýraznění tváře. Rozjasňovač umí zázraky

Pořídit je můžete v pudru, tubě i v peru a pokud víte, jak je správně nanášet, dokáží vaši tvář opravdu zkrásnět. Přesto... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.