Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Doktor Hay doporučuje stravu kytiček a zvířátek

  20:14aktualizováno  20:14
Proslulá dělená strava herečky Lenky Kořínkové, která dělí potraviny na "kytičky" a zvířátka" vychází v podstatě z redukční diety doktora Haye, který ji nazývá stravou kombinovanou. Jeho dělení je vědečtější: na uhlohydráty a bílkoviny. Doktor Hay vychází ze svých pokusů, ve kterých prokázal, že potravinu buď lépe či hůře trávíme podle toho, s čím jsme ji dopravili do žaludku.
Typické jídlo

Typické jídlo - Typické alpské jídlo - "gröstl" - si rádi dopřejí místní i turisté. | foto: Copyright by TIROL WERBUNG Byline TISimage.com

Rozdělil proto potraviny do uhlohydrátové a bílkovinné skupiny, které se nesmí požívat společně v rozestupu nejméně 3 hodin. Navíc je tu skupina neutrálních potravin, které můžeme kombinovat s potravinami z jedné či z druhé skupiny.

Lenka Kořínková doporučuje jíst jednu skupinu celý den. Kombinovaná strava Dr. Haye je pestřejší, neboť se omezuje pouze na jednotlivé chody, mezi nimiž ovšem musí následobat nejméně tříhodinová přestávka, aby se mohly natrávit.

H L A V N Ě  D O D R Ž O V A T !!!!
1.  Žádný hlad
2.  Pravidelná snídaně
3.  Velká konzumace syrové a vařené zeleniny
4.  Co nejvíce omezit spotřebu soli
5.  Po 15. hodině nekonzumovat mléko a bílkovinné pokrmy 

S k u p i n a    b í l k o v i n

drůbež, ryby (kambala, losos, platýs, makrela, mořský losos, pstruh, tuňák, sleď, štika, treska, ústřice, rak, krab), soja, vejce, mléko, sýr (max. tučnost 50%), vařená rajčata.
= bobuloviny, jádroviny, peckoviny, citrusové plody, exotické ovoce - mango, papaja, kiwi, melouny.

Sladké ovoce kombinovat jen v malém množství, jíst pouze ke snídani a k svačině s mlékem a kysanými mléčnými výrobky.

N e u t r á l n í    s k u p i n a

tuky (nerafinované), oleje, margarin, máslo, smetana, tvaroh, kysané mléčné výrobky, smetanové a tvarohové sýry, sýry (max. tučnost 60%)
syrové nebo uzené ryby (losos, makrela, matejs, pstruh, sleď, úhoř, uzenáč)
syrová a vařená zelenina (artyčoky, avokádo, bílé a červené zelí), brokolice, celer, cibule, cuketa, čekanka, červená řepa, fazole, fenykl, hlávkový salát, hrášek, chřep, kadeřávek, kedlubna, kysané zelí, lilek, mrkev, okurka, paprika, pekingské zelí, pórek, rajčata - syrová, růžičková kapusta, ředkev, ředkvička, špenát, štěrbák), veškeré čerstvé a sušené bylinné koření, borůvky, nesířené rozinky, ořechy (kromě arašídů a kaštanů), houby, olivy, vaječný žloutek

S k u p i n a    u h l o h y d r á t ů

obilí (pšenice, žito, ječmen, oves, špalda, jáhly, kukuřice, pohanka, rýže NATURAL, klíčky), celozrnné housky, těstoviny, brambory, kapusta, černý kořen, banány, zralé sladké ovoce, nesířené (tj. přírodně sušené) ovoce, datle, fíky, med, javorový sirup, jablečná a hrušková frutiloza, borůvky

Pozn: Obilovinné placky obalovat v celozrnné strouhance, ovesných vločkách, mletých oříšcích, sezamu

NEDOPORUČENÉ POTRAVINY
výrobky z bílé mouky, loupaná ríže, sušené luštěniny, hotová jídla, konzervy, cukr, umělá sladidla, kuchyňská sůl, vepřové maso, uzeniny, syrový vaječný bílek, ztužený tuk, syrové maso, průmyslově vyráběné majonézy, arašídy, kaštany, křen, ocet, hořčice, pepř, černý pravý čaj, zrnková káva, kakao, rebarbora, marmelády, brusinky, konzervovaná zelenina, dietní limonády, slané pečivo, vaječné těstoviny, rafinované oleje, stolní oleje, umělé jedlé tuky

ZÁLIVKY
Zálivky k bílkovinným pokrmům: olej + smetana + byliny + citron
Zálivky k uhlohydrátovým pokrmům: zakysané mléčné výrobky (kefír, jogurt, zakysaná smetana)

TUKY
oleje: lněný, bodlákový, slunečnicový, pšeničný, kukuřičný, olivový
máslo
neztužené přírodní rostlinné tuky
(nepřepalovat)

SLADIDLA

Recepty praktikující kombinovanou stravu najdete ZDE


přírodně čistý, zastudena zpracovaný med
javorový sirup
jablečná nebo hrušková frutiloza
nesířené sušené ovoce

SŮL
místo soli trochu bylinkové soli, mořské soli, soli s přídavkem jodu, jodizované soli
zeleninové vegetariánské bujony: Countrylife, Biocentrum (v podobě sypkého prášku, pasty, tekuté)

Autoři:




Nejčtenější

Nafukovací lehátko ve tvaru plameňáka je "must-have" sezony.
Plameňáci ovládli léto, ale ikonami jsou už šedesát let

Luxusní šaty a šperky, obyčejná trička z řetězců, neonové lampy a nafukovací lehátka mají letos jedno společné. Vládnou jim plameňáci. Kýčovití, přesto...  celý článek

Ilustrační fotografie
Aktovka musí sedět přesně, těm na kolečkách se vyhněte, řekla odbornice

Nemoci pohybového aparátu v posledních letech trápí stále více školáků. Důvodem je i špatný výběr školní brašny. "Správná taška by měla na dětských zádech...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jedni rodiče byli chudí, druzí zločinci. Ujali jsme se jejich dětí

Každé dítě si zaslouží lásku a potřebuje vyrůstat v bezpečném rodinném prostředí. A pokud biologická rodina selže, je skvělé, že jsou tu lidé s velkým srdcem,...  celý článek

Tajemství dlouhých vlasů: burákové máslo
Američanka má dlouhé vlasy až ke kotníkům. Díky arašídovému máslu

Na obdivné pohledy na ulicích je už zvyklá. Má totiž dlouhé vlasy téměř až na zem. Lidé ji přirovnávají k pohádkové postavě z Disneyho filmů. Američanka tvrdí,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Jak se zbavit trémy? Myslete na svůj dech i úspěchy

Čeká vás důležité vystoupení na veřejnosti a už doma se klepete hrůzou? Nemůžete spát nervozitou, že nezvládnete udělat řidičák? Bojíte se už teď návratu do...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Nedaří se vám otěhotnět? Šest tipů, které usnadní početí

Za neúspěšnou snahou otěhotnět může stát několik překvapivých faktorů. Stres, starší partner, ale i nadváha. Zjistěte, co všechno si hlídat a na co pamatovat,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Už rok bojuji s endometriózou i zdravotním systémem, hrozí mi vývod

Za pár dní mi bude 31 let a už rok bojuji s endometriózou, ale i se zdravotním systémem v Anglii, kde nyní žiji. Čtenářka Táňa napsala další díl našeho seriálu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Aktovka musí sedět přesně, těm na kolečkách se vyhněte, řekla odbornice

Nemoci pohybového aparátu v posledních letech trápí stále více školáků. Důvodem je i špatný výběr školní brašny. "Správná taška by měla na dětských zádech...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Na unavenou pleť i zvýraznění tváře. Rozjasňovač umí zázraky
Na unavenou pleť i zvýraznění tváře. Rozjasňovač umí zázraky

Pořídit je můžete v pudru, tubě i v peru a pokud víte, jak je správně nanášet, dokáží vaši tvář opravdu zkrásnět. Přesto... celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.