Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Doma generálem nejsem, říká první česká generálka Lenka Šmerdová

Česko má první ženu generálku. Lenka Šmerdová v armádě slouží 33 let jako personální specialistka. Při povýšení teď dostala ke generálské hvězdě i šavli. „Ještěže jsem měla boty na vysokých podpatcích a mohla ji tak důstojně nést a netáhnout ji po zemi,“ směje se.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V59l15a91d92i52m84í88r 53R77e14t21t91i48n98g44e98r 5335596425955

Já nevím, už i moje babička bojovala za druhé světové války s Němci na východní frontě a získala i nejvyšší sovětské vyznamenání Řád Rudé hvězdy a další např. Hrdina SSSR, ale i tak si na ženu v armádě nějak nemohu zvyknout.

0/0
5.6.2017 21:29

Š51á44r19k97a 96Č41e10c23h43o88v10á 8868806805115

Paní generálka si vojenskou hodnost vyseděla na pr.eli v kanceláři, začínala na osobním před 30-ti lety, tedy zřejmě jako osvědčená kádrová rezerva KSČ, jinak by se tam nedostala ani náhodou. Za odsloužené roky si jistě zaslouží důchod, ale generálské frčky ? NIKDY !Rv

+4/0
5.6.2017 13:27

J69a84n 21K55a73š32p68a88r 9291233920467

Takových bývalých členů KSČ, kteří za komančů ubližovali lidem, je mnohem víc.

Jak zpíval Karel Kryl:

"Demokracie rozkvétá, byť s kosmetickou vadou

Ti, kteří kradli po léta, dnes dvojnásobně kradou

Ti, kdo nás léta týrali, nás vyhazují z práce"

+1/−1
5.6.2017 20:31

S70t13a64n39i82s72l73a60v 18K59r92e38j51c10a53r 6907326403894

Nu to je ale v každé době. A nejde všechny házet do jednoho pytle. Osobně by mne zajímal dnešní pohled těch bouchačů PPVB z Národní, jež jsou na fotografiích schováni pod bílými přilbami! Jsou ještě rudými soudruhy v bezpečnostních agenturách nebo převlékli včas kabáty a ...........!

0/0
5.6.2017 22:45

J23a32n 52K59a37š72p17a32r 9311253610467

Bývalý komunista je něco jako bývalý černoch.

Předpokládám, že většina příslušníků Pohotovostního pluku normálně slouží u současné policie nebo i jinde ....

0/0
6.6.2017 8:19

V70e96n57d13e15l36i22n30a 72K51e75l55l69e55r 9295406468586

Pani Smerdovou neznam osobne, teda muj nazor se na ni nevztahuje.

Nicmene vsechny zeny nosici armadni uniformu, kt jsem za svuj zivt potkala, byly "divny". Jedna byla extra trida - pry ji moc bavi zajem muzu, napr na cvicenich. A kdyz neni zajem dostatecny, jit bez kalhotek v zenske uniforme zarucene zafunguje.

Ovsem vsechny se - nezavisle - shodly na jednom: je to pro ne docela fajn prace a dosahuji postu, na kt by civilu nedosahly. To jsou jejich slova - ne ma!

Prijde mi naprosto logicke, aby medicinsky vzdelane zeny pracovaly v polnich nemocnicich. Vic, nez logicke. Nakonec sama jsem o tom uvazovala (na gymplu jsem ujizdela na serialu MASH...;-)).

Ale kdyz vidim takove ty omaskacovane s melirem ve vlasech, vzdycky si vzpomenu na pisnicku ze ZS: "i sla kazacka v pachod, gulometom streljat, pamagat partizanam v bajach" (melo to byt rusky ale nemam azbuku a rusky uz moc neumim).

+3/0
4.6.2017 14:08

K38a43m78i23l 17S20e75d90l32á59č51e57k 1986709886951

No a když pracuje taková omaskáčovaná jako zdravotnice u praporního obvaziště, tak je to v pořádku a logické, nebo už je to divné?

+1/0
4.6.2017 14:11

V80e47n93d27e78l12i66n48a 12K66e61l96l39e95r 9365586938866

chapu Vas dotaz, spatne jsem se vyjadrila.

Ja nerikam, ze mit maskace je divne. Rikam, ze zeny, kt jsem potkala a kt mely maskace, byly divne. Osobni zkusenost, nic vic, nic min. Jinak - nejde o to, zda ma zena maskace ci ne. Jde o to proc si je kdy navlekla. A ja mam zkusenost ze to rozhodne nebylo pro uslechtily duvod branit vlast. To je cele.

Pracovat v MASH a nosit maskace mi prijde logicke.

+2/0
4.6.2017 14:15

K46a47m39i59l 30S66e80d55l83á63č30e11k 1616799746321

Popravdě, znám jen velmi málo žen, které by v čemkoliv řešily nějaké ušlechtilé důvody. Jestli vůbec nějaké. Pro vojačky to platí stejně. Muži často ušlechtilé důvody sledují (i když to málokdy přiznají), ale samozřejmě ne všichni.

Obvykle to je pro ženy tedy prostě práce, i když často mají k armádě vztah (třeba vojáci v rodině) nebo vztah k té odbornosti (platí zejména pro ty zdravotnice).

Například tedy u takové personalistky, to může být tak, že prostě chce dělat tu práci, ale jde jí dělat do armády, protože to vidí jako větší sociální jistotu, případně větší peníze. Divné mi to tedy nějak nepřipadá.

Ono těch "mužných" žen, které by směřovaly k nějakým bojovým funkcím je opravdu jenom hrstka.

+1/0
4.6.2017 14:35

V60e12n61d44e90l88i40n21a 61K19e80l78l64e73r 9655646218616

ja jsem trosku opatrnejsi v pausalisaci o vztahu pohlavi-uslechtily zajem.

Kousali vsichni...;-)

hele me je fuk, jestli nekomu dela radost, ze se prohani po planich v maskacich a jeji muzsti kolegove u toho vyji jak vlci na mesic. Akorat mi prijde pitomy hrat si pritom na dulezitost a brat za to penize a dost velkey vyhody (mi ted ysvetlil bracha). Hrat si na generala kdyz prace je povsechne civilni - no nevim...

Ty armadni zdravotnice by mohly byt zdravotnicemi i v civilu a vzhledem k narocnosti jejich prace (stres v ramci dane prace je umocneny stresem okolnosti, napr boj) mi jejich ohodnoceni prijde naprosto adekvatni. Ne-li prilis male. A maskace davaji smysl, chrani je.

U nadhery, kt se vylodi do kanclu s titulem general a dela civilni praci mi to prijde trapny. Takova jako trapna atrapa.

+2/0
4.6.2017 15:08

K41a39m74i23l 66S48e43d25l80á65č86e32k 1916399456371

Však i já jsem pouze prezentoval svoje osobní zkušenosti.

Určitě existují trapné ženy i v armádě. To už tak holt bývá. V tom případě jsou maskáče pouhý nástroj trapnosti a taková žena by byla trapná i v civilu, pouze jinou cestou. :-)

Ta generálka se k tomu ale nějak dopracovala. Například personalisté u mechanizovaných útvarů podstupují se zbytkem štábu střelby, hod ostrým granátem, pochody, přezkoušení z fyzické zdatnosti a mrak dalších fyzicky náročných přezkoušení.

Konkrétně ona je pochopitelně už především v té pohodlné kanceláři. Stejně jako ostatní lidé na generálním štábu.

+1/0
4.6.2017 15:21

K43a90m66i14l55a 34K85a29l77e50n12s16k88á 9286517687688

Dle Vašeho soudu když tedy je trapné být generálkou v armádě a dělat přitom téměř civilní práci, je tam i spousta trapných generálů mužů, kteří tam vykonávají zdánlivě civilní práci. Mě přijde Vaše uvažování zjednodušené...

0/0
5.6.2017 12:12

V31e14n61d64e22l68i46n62a 34K12e17l29l31e72r 9535456728166

ale v tomto pripade s Vami souhlasim - je celkem jedno, jestli je to muz nebo zena. Nicmene clanek je o zene.

A ano, mozna o zenach v armade uvazuju zjednodusene. Neni to pro me az tak zajimava vec, tzn o tom moc nevim takze vlastne ani nevim, jak bych o tom mela uvazovat komplexne. Nemam k tomu fakta. Proste jsem jen v diksusi na ona dnes vyslovila svuj pohled na vec. Jestli zjednoduseny a jestli se to nekoho dotklo (Vas i kohokoli), omlouvam se.

0/0
5.6.2017 16:50

R61o18b85e74r21t 60S33v21o59b58o24d72a 6223951646285

Tahle paní si těch maskáčů asi moc neužila, když má na starosti personalistiku, tzn. nábor nových vojáků.

0/0
5.6.2017 6:41

V39e74n33d68e96l38i41n11a 48K15e64l55l34e15r 9385106378206

No, hele, treba....;-)

0/0
5.6.2017 16:51

P65a92v56e70l 79J49e15ř62á53b73e49k 7381462884887

Mám za to, že pokud ženy chtějí zájem, tak ho získají kdekoliv na pracovišti, kde jsou muži.

Absence kalhotek, pokud je to patrné přes svrchní oblečení funguje prakticky na každého trochu normálně zdravého muže, respektive, na muže dobře zabírají určité pohyby žen, o kterých ony samy ani nevědí.

Takže bych víc věřil tomu, že ty ženy z armády jen na rovinu řekly to, co prakticky praktikuje značná část žen, aniž by si to uvědomila. Pokud nevěříte - zkuste si najít nějaké studie o chování žen (mladých), mezi muži když mají stálého partnera a nebo když partnera nemají. Stejně tak je rozdílní chování žen kdy mají či nemají plodné období.

A pokud se vám ty ženy zdály divné - ony žijí mezi muži. A v chlapské společnosti je zcela jiná atmosféra, než jen v ženském kolektivu s příměsí několika mužů. Takže je logické, že ženy ten mužský svět trochu přebírají.

Na rozdíl od vás znám pár žen z armády či od policie, které naopak ten svět vnímají jako lepší, než mezi ženami.

Nedávno jsem se potkal se studentkou která chce na vojenskou vysokou. A ne kvůli chlapům, ale protože sportuje a ta armádní činnost je pro ni výzvou to dokázat.

+1/0
4.6.2017 22:20

V56e49n84d47e43l74i59n69a 79K20e65l35l28e82r 9595316148176

souhlasim s tim, ze pokud zena chce (levne) ziskat zajem muzu, nemusi kvuli tomu do armady. Tenhle clanek je ale o zene v armade.

Ze prebiraji muzsky svet - anebo do toho sveta sly, pac k tomu mely predisposice (reversni kausalita)? Tezko rict - nevim, zda existuje nejaky socio-psychologicky vyzkum.

Jen jsem sdelila vlastni zkusenost. Nic obecneho. Je to jednoduche - nemam k tomu data. Takze obecne soudy by byly proste pitomost.

Je videt, ze mate zcela odlisnou zkusenost - a ty studentce preju, at vyzvu zvladne.

Ja se ted snazim udrzet 3 minuty na 'balance board', pro me vyzva jako prase, takze kazdemu dalsimu, kdo se o neco snazi, drzim palec!

0/0
5.6.2017 0:01

J28a49r93o47s89l68a69v 24J33o87s13e64f 5582260170164

Dříve byly v armádě markytánky, dnes má česká armáda generálku personalistku. Vývoj jde kupředu.

+5/0
4.6.2017 14:05

V49e66n93d35e76l49i84n82a 90K44e61l66l54e40r 9495656318876

;-)R^;-)

0/0
4.6.2017 14:08

A52n51t97o86n78í69n 24S55t70ř94í21b63r12s58k84ý 5606878346540

No taková je doba,mám pracovní místo blízko "kulaťáku" v Dejvicích a potkávám důstojníky,bez rozdílu věku nejnižší hodnost majora.Tak proč personalistka nemůže být plukovníkem,pardon plukovnicí.Naše armáda nemá vojíny,všichni jsou v nějaké hodnosti minimálně rotný.A hodnosti v ženském rodě je také moc pěkná záležitost,to se neumíme oprostit od socializmu?

0/0
4.6.2017 12:33

K63a31m45i57l 58S84e33d24l39á74č66e66k 1246219166271

Naše armáda má vojíny. Je jich ale maximálně pár stovek (vojáci v kurzu základní přípravy). Rotný je třeba u mechanizovaných jednotek voják už na funkci velitel družstva. Voják na funkci střelec má hodnost svobodník.

0/0
4.6.2017 14:08

P30e36t79r 52Š48v63á81c38h30a 5796411584119

To není špatnej byznys - personalistka s generálským platem - všechny tyhle armádní vyž..ky bych nahnal každý rok na povinné testy zdatnosti, střelby a cvičení - chceš mít pěkný prachy z mých daní? OK, ale ukaž, že na to pořád máš - pak bych ani necekl. A odchod do důchodu? Pěkně v 65 ti jako ostatní a bez výsluh. Oni by nám asi ty řady "profesionálních vojáčků pěkně prořídly;-D

+5/0
4.6.2017 12:27

V78e30n85d84e44l84i40n92a 65K74e71l49l94e56r 9875556828146

souhlas!

Fakt by me zajimalo, jak by nas v pripade napadeni branili. BranilY!

Chapu, polud by se jednalo o havarie (napr Temelin), katastrofu (napr zaplavy). Ale v ramci 'obrany'? Mno....

+3/0
4.6.2017 14:10

K46a81m32i15l 17S48e69d71l35á11č64e25k 1106839546931

Tak za stavu, kdy armáda nedokáže obsadit ani stávající tabulková místa, mně nepřijde moc smysluplné volat po prořídnutí řad profesionálních vojáků. Myslím, že závist nebo nepřejícnost není jako důvod dostatečná.

+1/0
4.6.2017 14:37

M52a88r32t80i83n 28K50r51o57u85p83a 2941593179970

http://www.snopes.com/wordpress/wp-content/uploads/2016/05/soldier-medals.jpg

0/0
4.6.2017 11:09
Foto

J34i83ř97í 19Š53a93f40e59r 4231591429297

Bronzový diplom za plavání, stříbrný diplom za plavání... šestiletá služba, devítiletá služba, dvanáctiletá služba, třicetiletá služba... brigádní generál armády ČR.

+9/0
4.6.2017 10:44

K24a92m81i30l 77S95e15d34l16á70č64e63k 1936339456301

A jak byste si to představoval?

0/0
4.6.2017 10:48

M21a87r61t73i10n 27K66r15o55u89p24a 2431393399880

No, pán čeká kdy kádrovčka bude polním maršlem.

0/0
4.6.2017 12:03
Foto

L61u69k34á67š 31N78o88v78o70t53n46ý 6436707888748

Jako že holky z HR musí být všichni max desátník nebo jak?

+1/0
4.6.2017 11:24

A73n32t81o51n96í48n 58N25e62b18u46ž91e16l44s66k75ý 7445549116400

Je hezká...

+1/0
4.6.2017 9:31

J94a71r53o55s51l50a44v 25J40o39s37e91f 5412330170714

Generál, jehož celá kariéra je o sezení v kanceláři, jistě nebude dobrý generál - je jedno, jde-li o muže, či ženu. Z článku vyplývá, že je vlastně generál personalista, Asi naše armáda potřebuje na pozici personality generála. :-)

+17/−1
4.6.2017 8:27

K45a89m80i73l 98S60e86d74l25á44č32e13k 1366979446121

Souhlasím s pochybností, že by personalista musel být generál. Nicméně, co by měla podle Vás personalistka dělat jiného, než pracovat z kanceláře?

+3/0
4.6.2017 10:09

J74a27r30o27s80l41a17v 81J18o28s87e70f 5762230830434

A k čemu potřebuje generálskou hodnost - jedině z finančních důvodů. Je jistě dobře zapsaná u vyššího generála!;-D

+2/0
4.6.2017 10:47

K97a75m93i70l 55S49e52d29l56á19č33e47k 1236459806371

Četl jste můj komentář? Já přeci neobhajuji, že by nutně musel být hlavní personalista v hodnosti generála.

0/0
4.6.2017 10:49

V63e20n70d23e52l75i63n63a 80K61e84l38l83e73r 9905806458566

souhlasim s Vami - proc je ta pani general?

Ale mozna se takhle (blbe?) ptam, pac o armade vlastne nic moc nevim.

Co to vlastne znamena byt 'general'? Jak velky rozdil je to od, napr., stabniho rotmistra? krome poctu pecek nebo hvezdicek nebo jak svuj statut ltihle lide demonstruji, vic nevim.

Vysvetli-li mi to nekdo - predem dik!

+1/0
4.6.2017 14:13

K18a64m52i93l 59S55e69d20l93á42č27e71k 1106809636771

Obecně hodnost demonstruje v armádě pozici vojáka v hierarchii. Pokud se potká major a desátník, tak i když se nikdy dříve osobně nepotkali, tak oba vědí, že ten major je mnohem důležitější. To se projevuje také zdravením (salutováním) a tzv. vojenskou zdvořilostí a dalšími pravidly. Je to součástí tradice, ale zároveň přispívá k organizovanosti, disciplíně, orientaci v situaci, atd.

V "nestandardních" situacích můžou hodnosti sloužit k okamžitému vytvoření hierarchie nečekaně vzniklé skupiny vojáků.

V AČR je celkem 20 hodností, z toho je brigádní generál čtvrtá nejvyšší hodnost.

+1/0
4.6.2017 14:28

V98e62n69d18e79l44i93n42a 84K26e64l77l38e75r 9735766398586

diky moc.

Takze ted proc je ta pani general? Jaky to ma vliv na jeji kompetence, dela zodpovednejsi praci kt by jako ne-general (nevi, co je pod generalem) ci jako civilistka delat nemohla?

Treba kdyby byla v MASH, ten titul by byl primo umerny zodpovednosti, na kt by mela dostatecne vzdelani/praxi. Davalo by (mi) to smysl.

Tady to fakt nechapu. Jsem uplne blba, nebo jen castnecne?;-)

0/0
4.6.2017 14:34

K91a85m76i18l 49S60e29d20l57á91č62e10k 1966179396311

Jen částečně. :-)

V armádě platí (respekt. by mělo), že je hodnost úměrná zodpovědnosti - tedy funkci a vzdělání a praxi.

Co se týče konkrétně té vrchní personalistky.

1. s civilistou by to fungovalo hůře (nebyla by úplně součástí té vojenské mašinérie), i když by to nebylo nemožné.

2. nemyslím, že bylo nutné, aby povýšila na generálku. Do té doby byla plukovnicí a klidně by to tak asi mohlo zůstat.

+1/0
4.6.2017 14:42

V13e81n11d10e61l75i79n36a 39K81e26l93l45e27r 9125686798246

dekuju moc - pac prave jste mi potvrdil, ze nejsem uplne blba;-).

Me to totiz taky tak prislo (ze by tu svou praci klido prdo mohla delat bez titulu generalky). A v pripdae nutnosti by se doucila terminologii (z jejim vzdelanim by to snad nemel byt takovy problem).

A to cele mi doslo bez nejake vyssi znalosti armadniho sveta.

Takze fajn - a dik!:-)

0/0
4.6.2017 15:00

V14e55n37d47e43l59i60n86a 80K93e44l77l86e43r 9735566748726

S (ssss) jejim vzdelanim. Preklep (mam 's' a 'z' jen kousek od sebe) - omlouvam se!!!

0/0
4.6.2017 15:09

K24a63m77i65l 56S94e90d55l25á11č17e88k 1226489946511

V pořádku. Já mám s a z také kousek od sebe, i když jenom v hlavě. :-)

0/0
4.6.2017 15:23

V78e90n87d53e31l23i29n67a 40K11e48l94l17e69r 9295716138486

diky;-)

0/0
4.6.2017 15:28
Foto

L89u23k67á19š 63N81o32v41o52t70n74ý 6416977928978

Celá naše armáda je o velikosti standardní NATO divize, takže když to vezmeme do důsledku stačil by nám jeden brigádní generál jako velitel. Zbytek by šel hravě řešit do úrovně plukovníků.

+3/0
4.6.2017 11:26

K94a54m30i34l 61S53e56d33l75á26č60e86k 1306359526971

AČR ale pochopitelně není jedna divize. Ta struktura je poněkud komplexnější. Moc s tím nesouvisí ani to, zda máme deset, dvacet nebo čtyřicet tisíc vojáků.

Koneckonců, kdyby místo těch generálů byli plukovníci (a velitelé brigád zřejmě podplukovníci, atd.), tak by to přece reálně vůbec nic neřešilo. Rozdíl by byl pouze v tom, že by naše velení bylo při spolupráci se spojeneckými funkcionáři (generály) za okurky.

0/0
4.6.2017 11:33

P68e97t97r 80Š85v86á96c68h55a 5106591474869

to jsou stejně - die Gurken

;-D

0/0
4.6.2017 12:31

K68a47r13e52l 50N86o44v67á28k 4559246230957

nechápu jak žena v sobě najde touhu být policistkou nebo vojákem, kde je ženská něha, cit a to ostatní? snaha vyrovnat se mužům? Nic proti ženám, je to to nejkrásnější co Stvořitel vytvořil :-)

+1/−13
4.6.2017 8:21

P16a32v42e55l 79J43e82ř72á76b60e21k 7151112364987

Je mi vás líto, že nejste schopný přijmou fakt, že ženy mají stejné právo jako muži chránit svoji zemi.

když se podíváte do historie, ženy vždy bojovaly. Když ne v přímém boji, tak odváděly nesmírnou dřinu jako ošetřovatelky, zajišťovaly týl atd.

Je prokázáno, že nezřídka ženy v přímém boji jsou urputnější než muži.

+3/−1
4.6.2017 9:18

K29a74r23e65l 86N84o72v73á20k 4989846670337

Nemusí Vám být mě líto, žen si vážím, jen mě nikdo nepřesvědčí, že pro ty činnosti, které uvádíte jako jejich klady, není žena určena. Je to spíše hanba mužů, že toto musí suplovat ženy. Nic víc, nic míň.

0/0
4.6.2017 10:24

K51a53m83i11l 73S63e54d50l88á22č26e86k 1706369576421

Paní je personalistka. Jaký s tím můžete mít problém? Personalistky v civilních firmách jsou taky problém?

+2/0
4.6.2017 10:29

K11a26r50e67l 69N53o61v68á39k 4509326950327

to nemá cenu,evidentně jste to nepochopil, prostě žena je žena a voják je muž, můžeme to i zaměnit, svět se nezboří, ale normální to není. (v jaké funkci, nehraje roli,proč tam není jako civilní zaměstnanec? evidentně si chce cosi dokázat :-)) )

0/0
4.6.2017 10:48







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.