Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Párkrát do roka si vezmu brufen, říká lékařka s puncem čarodějnice

Po vzoru maminky se stala lékařkou na rentgenu, přešla na psychiatrii, ale „našla se“ až v psychosomatice, oboru, kteří mnozí považují za šarlatánství. Řada lékařů jí nemůže přijít na jméno, ale na nedostatek klientů si Jarmila Klímová nestěžuje. Lidí, kteří nechtějí jen „brát prášky“, ale odstraňovat příčiny nemocí, je čím dál víc.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P82e19t63r52a 33V28á74l34k98o30v93á 5161578214436

Říká vám něco kolektivní paměť? To by mohlo vysvětlovat tvrzení, paní lékařky ohledně onkologický nemocných dětech a psychosomatikou. I když jsem realista, tak bych se k tomuto tvrzení nestavila úplně skeptický. Jelikož jsem od dětství trpěla sennou rýmou a AE a prakticky jsem se sama vyléčila a to pouze uvědoměním si některých věcí a s psychikou to mělo přímou spojitost.

0/0
24.4.2017 14:34

J51a13r11o28m88í65r 53Š65r31á50m97e60k 3297566837802

Kolektivní paměť je fenomén sociální, nikoliv fenomén biologický. Je to v zásadě soubor toho, co "se ví o historii", nejde o vzpomínky jednoho člověka a už vůbec nejde o nějaké tajemné přenášení informací. V této podobě nemá k teoriím Klímové vůbec žádnou relevanci.

Pokud máte na mysli teorie vycházející zejm. z Junga, tak jejich zásadní slabina je ta, že nikdy nebylo prokázáno, že by takový fenomén skutečně existoval, o problematice biologické relevance nemluvě. Pro podporu tvrzení o existenci fenoménů, které nikdy neprokázal a které nejsou třeba ani jako pracovní hypotéza k vysvětlení pozorování, dokonce spíše konfliktní s jiným lépe ověřenými poznatky, (to je chytře řešeno "plky Klímové") nemá neprokázaná a biologicky problematická hypotéza žádnou argumentační hodnotu. Je to jen košatění neprokázaného tvrzení o další neprokázaná tvrzení.

Co se týče senné rýmy a AE (enterická akrodermatitida?), tak tady narážíte na problém zobecnění z jedné zkušenosti. Některé alergické choroby mohou v období puberty a dospívání prakticky vymizet. To, že jste něco takového zažila v souvislosti s psychickou změnou, nedokazuje vůbec nic. Mohla to být náhodná koincidence.. Ukázat, že něco není jen koincidence, je technicky poměrně snadné, prostě statistická analýza. No a nic takového nebylo prokázáno. No a to zrovna u vazeb na imunitní systém je vliv psychiky v zásadě možný a poměrně intenzivně studovaný...

+4/0
24.4.2017 15:01

J26a60r13o33m27í71r 29Š64r94á55m46e90k 3237416377722

Trocha reklamy na to, jak se na psychosomatiku díváme my, skeptici: http://www.sysifos.cz/index.php?id=vypis&sec=1493017973

+2/0
24.4.2017 13:25

H51a92n58a 25V61o60n68d72r39u52š42k11o35v66á 4540773252483

Vždyť je to všechno logické ... i ty 50-té léta a pod... seberou vám majetek, ublíží vám, a vy si pak podvědomě nikomu nevěříte, čekáte další ránu... a tento životní postoj předáváte dál svým dětem a ony těm svým... a jak to tak obvykle bývá, co kdo čeká, to taky přijde - viz. týrané ženy, které se stále dokola zamilovávají do těch nepravých... prostě špatné vzorce

+3/−3
24.4.2017 8:41

J77a55r53o87m26í78r 82Š46r32á43m28e62k 3527886237342

To není logické. To je hodně povrchní analogie, která se vám prostě chce líbit a tak ji pokládáte za správnou. Nic proti, takhle vzniklo hodně dobrých teorií - jenže u těch následoval druhý a podstatně složitější krok, totiž ověřování. Nejprve ověřování, zda je to skutečně v souladu s tím, co se už ví, pak experimentální ověřování. Postup "něco vymyslím, zdá se mi to logické a proto je to tak", kde ověření spočívalo jen v tom, že selektivně vidím pár případů, které to potvrzují, a zbytek ignoruji, byl opuštěn z hodně dobrých důvodů. Za několik tisíc let trvání medicíny jako oboru má takový postup na svědomí nejspíš obrovské množství předčasných úmrtí.

+5/0
24.4.2017 8:49

K18a36r97e67l 28G64r90i40g92a73r 6392287389372

Slušný člověk nehaní a nekritizuje něco, čemu nerozumí a o čem nic neví .

+1/−2
24.4.2017 7:15

J68a74r74o63m81í28r 63Š76r78á41m25e37k 3347536767102

Tak to, prosím, vztáhněte i na svůj komentář. ;-)

+4/0
24.4.2017 8:22

M52a87g10d58a28l79e56n29a 23H63r23o93n51o48v64s17k94á 3430582864769

Kde paní redaktorka bere tu drzost nazvat psychosomatiku oborem s puncem šarlatánství? Psychosomatiku dnes za šarlatánství považuje jen naprostý ignorant.

+2/−7
23.4.2017 23:24

J35a40r16o54m59í28r 36Š13r36á66m85e26k 3737866397372

Ono to ani není drzost, ale poměrně výstižné pojmenování toho, co se u nás pod hlavičkou psychosomatiky děje. To, co páchá Klímová, to je jasné šarlatánství. Symbolismus nemocí (Dahlke, v menším i Hnízdil), to je také šarlatánství. No a nakonec páchání homeopatie nebo akupunktury s tvrznením, že to je psychosomatická terapie, to je také šarlatánství (Chvála, v teoretické rovině to obhajuje Honzák)...

+6/0
24.4.2017 7:59

M78a81g88d28a54l50e27n15a 68H34r40o76n17o42v90s94k88á 3320262574939

Tvrzení dehonestuje psychosomatiku obecně (a punc je docela zásadní označení), což je ta drzost - nevidím uvedeno, že někteří její zástupci v naší republice ji dělají šarlatánsky, ale ani nepředpokládám, že by si to paní redaktorka vůbec dovolila uvést... Z vašeho příspěvku mi není jasné, zda jsou pro vás akupunktura či homeopatie šarlatánství v podstatě nebo se vám jen nelíbí jejich zařazování pod psychosomatickou terapii. Hodně by mě zajímalo, z jaké pozice se vy nebo i jiní navážejí, respektive jejich práci zpochybňují či rovnou je samé nazvou šarlatány, do lidí vzdělaných a zkušených, jako jsou třeba Honzák nebo Chvála, ale i Hnízdil.:-P

0/0
24.4.2017 13:36

J13a68r60o30m26í85r 96Š36r77á77m60e35k 3797266607682

1. Ne, tvrzení je postaveno tak, že to někteří tvrdí. To není drzost, to je váš problém s interpretací textu.

2. Akupunktura (s výjimkou bolestí zad) i homeopatie (bez výjimek) jsou šarlatánství. Navzdory obrovskému množství času, peněz i pokusů nebylo nikdy prokázáno, že by to mělo jakýkoliv efekt nad úroveň placeba. Tvrzení o opaku je šarlatánství.

3. Poznámka: Uvědomělé podávání placeba jako formy psychoterapie, na které se někteří "psychosomatici" páchající akupunkturu nebo homeopatii odvolávají, je projev selhání odbornosti. U skutečná psychoterapie jde totiž předpokládat, že má nějaký efekt nad úroveň placeba.

4. Z pozice, kdo zná výsledky, ke kterým se dopracovali skuteční odborníci na psychosomatickou medicínu působící na západ od Aše, viz http://www.zdravotnickydenik.cz/2017/04/skepticky-pohled-na-psychosomatickou-medicinu/

0/−1
24.4.2017 13:43
Foto

P68e32t84r 23K10i84e34b86e58l 8944932747902

Takze kdyz jsem psych. v pohode, jsem nesmrtelny? ;)

+8/−1
23.4.2017 22:16

J36a50r70o81s42l74a23v 37P96o38l63e29n77s89k56y 5786514379

Teoreticky ano, hacek je v tom ze stoprocente v pohode a porad neni nikdo;-D

+1/−1
23.4.2017 23:28
Foto

P26e39t35r 30K10i40e43b92e27l 8434732707302

...možná ti, co leží v kóma :D

+1/0
24.4.2017 0:03

J91a32r45o51m36í89r 53Š47r50á47m41e70k 3927316927322

To ne, podle Klímové by na vás i pak jednou došlo. Tak za čtyřista let (nedělám si legraci, to vážně vypustila z úst a bylo to zaznamenáno).

+1/0
24.4.2017 7:56

M93a76r18i17e 67N76a44v64r15á49t39i47l48o56v78á 6633367171710

Samozřejmě, že naše zdraví s psychikou úzce souvisí. Ale to, co tady povídá tato paní, je daleko za hranicí zdravého rozumu. Jak tu už někdo psal, i lékaři může přeskočit. A paní je podle mě jasným důkazem. Akorát by jí někdo měl zabránit, aby "léčila".

+5/−5
23.4.2017 21:56

M96a41r48t29i88n97a 88K74o91l93o59m16a19z50n70i32k66o65v63a 2627242867796

Proc? Nekoho poskodila?

+2/−2
23.4.2017 23:26

J45a86r59o15m97í92r 67Š76r44á85m59e94k 3897556567282

V zásadě mohla poškodit každého, kdo si přečetl její pindy a následně se mu (nebo jeho dítěti) objevila vážná nemoc. Její rádobypsychologizace totiž ukazuje, kde "hledat viníka"....

Přímo asi nikoho nepoškodila, protože na syndrom prázdné hlavy a plné peněženky se neumírá.

+2/0
24.4.2017 8:25

M19a77r11t52i70n55a 42K30o96l77o33m22a97z71n54i56k20o60v13a 2427382917906

Rozhodne jsem rada, z nase legislativa neoperuje s "podle Jardy Sramka potencialne mohla poskodit... " :-P

0/0
24.4.2017 9:46

J81a33r27o24m30í59r 54Š79r76á19m46e54k 3837236437192

Mýlíte se, Kolomaznice. Naše legislativa zná takové situace, kdy vytvoření rizikové situace je samo o sobě trestné.

0/0
24.4.2017 10:07

E88v53a 39K18a30l69l55i77s71t40o12v84á 6397518246880

A ona snad někoho nutí, aby k ní chodil ? 8-o Nebo třeba k MUDr. Hnízdilovi, který se zabývá tímtéž ?

+1/−1
24.4.2017 3:16

V26i86k29t29o53r 40J22o70h51á96n55e13k 4614264708420

Psychosomaticky pristup je dobra vec, ale ne kazdy, kdo se prohlasuje za psychosomatika dela tomuto oboru dobrou reklamu a obavam se, ze tato pani patri mezi ne.

Mimochodem, zobani brufenu, ibuprofenu a podobnych "zakryvacich leku" je pro me prakticky protikladem psychosomatickeho pristupu. Takze pokud dotycna "doktorka" to bere "jen" parkrat do roka, tak potom jsem v porovnani s ni psychosomaticka hvezda, jelikoz podobne dryaky znezobu. A vymluva, ze nema cas resit zablokovany krk pusobi trapne, alibisticky a podkopava jeji profesni duveryhodnost.

0/0
23.4.2017 21:29

M75a51r23t87i98n83a 69K21o77l48o52m88a56z69n50i34k93o56v38a 2957922247656

Popsala tam celkem dobre, kdy a proc je bere. Je to pochopitelne a nicemu to neuskodi. Co v pripade bolestiveho zraneni, to je brat dovolite?

+2/0
23.4.2017 23:28

M58a41g68d65a33l23e51n26a 54H69r69o18n86o38v35s88k41á 3260172504149

To chce značnou vůli "hůl najíti", vidět za občasným užitím brufenu diskreditaci její práce... Vy byste v ní raději viděl fanatičku obhajující jen a jen jeden přístup, jeden pohled, jeden vyklad...?

0/0
24.4.2017 5:22

E87l32i23š81k56a 30K19u14č87e73r48o61v85á 7649562403283

JE to šarlatánka, a ne že ne. Pravda, představa, že vše ve svém životě mohu ovlivnit, se líbí hodně lidem. Než dojdou na to, že nemůžou a některé věci prostě nezbývá, než strpět. Mimochodem, hypofunkci štítné žlázy často spustí infekce. Jako spoustu jiných věcí.

+4/−5
23.4.2017 19:10

M46a97r35t32i96n28a 86K61o62l95o67m67a95z78n85i73k60o69v18a 2547822757916

Infekce v kombinaci s cim? S rozhozenou imunitou. A co ovlivnuje imunitu nejvice? Aha!

+2/−2
23.4.2017 23:29

J42a21r66o95m30í56r 11Š73r78á57m22e79k 3197256817902

Imunitní systém ovlivňuje nejvíce dostatečně nutričně hodnotná výživa. Stačí i poměrně krátký výpadek a náchylnost k infekcím roste....

Co se týče vztahu psychika a imunitního systému, tak Klímové plky jsou asi tak relevantní, jako když z toho, že ptáci mávají křídly někdo vyvozuje, že člověk může létat jen tím, že bude mávat rukama. Prostě jen povrchní podobnost, dalekosáhlé zobecnění přehlížející řadu dost zásadních omezení.

0/0
24.4.2017 8:29

M14a36r30t92i34n50a 46K90o93l62o87m34a93z47n85i44k69o15v92a 2207392327656

O tom, co prehlizi a neprehlizi se da z tohoto kratkeho clanku vyvodit pouze velke kulöve a vam se to zdarne dari. O vztahu psychiky a imunitniho systemu dnes nepochybuje snad nikdo, krome vas. Ty vase plky v kazdem prispevku, jsou skutecne kouzelne. Skoda, ze vam chybi trocha sebereflexe.

0/−1
24.4.2017 9:48

J15a60r32o87m19í82r 98Š75r57á77m78e14k 3287626827672

Plácáte hlouposti, ze kterých je velmi dobře patrné, co přehlížíte, resp. jakou máte velkou díru ve znalostech. Mimochodem, většina vašeho komentáře je o tom, že sama děláte to, co mi zkoušíte vyčítat. Gratuluji k absenci kritického náhledu na vlastní počínání, to je pro úspěšný a aktivní obdiv existencí jako Klímová nezbytně nutné ;-D

+1/0
24.4.2017 10:09

M91a74r74t11i66n67a 75K78o41l71o77m19a13z31n71i60k80o69v25a 2427112617376

Mylite se. Hluboce. Ale nemam cas tu nekoo presvedcovat.

0/−1
24.4.2017 10:29

M18i94l85a39n 56R25a42k67u81š86a47n 7104452643304

Chvála bohu...

0/0
25.4.2017 6:17

Z97u46z83a53n56a 46Č15e89k72a36l15o27v33á 1577474491655

Jsem tu paní viděla ve Všechnoparty. Jako já jsem taky upovídaný extrovert, ale k té paní bych se bála jít. Se vším hned hotová, všecko ví, všude byla dvakrát. O nějakém citlivém přístupu bych pochybovala. Neumím si představit, že jí tam přijde nějaký pacient, a ona na něj takhle nastoupí.

+6/−1
23.4.2017 18:58

E39v47a 65K16a80l38l29i63s97t13o94v31á 6647318366940

Vidíte, a mně tynhle typ lékaře naprosto vyhovuje ;-)

0/0
24.4.2017 3:18

P60e70t78r 57K57n14ě89b12o14r23t 3131500

Brufen je prostě největší kouzlo.

+1/0
23.4.2017 17:58

M96a19r20t43i46n81a 69K96o97l23o27m17a64z88n57i42k19o67v17a 2147782327726

Taky v tech pripadech a frekvenci, co popisuje, nikoho nezabije. Leky se necpu, ale kdyz se mi blokly zada po dlouhem stresu na pohrbu blizke osoby... Pricina byla jasna, jednoduche reseni zadne. On se ten brufik proste obcas sikne.

+2/0
23.4.2017 23:26

T85o68m91á17š 35N56o63v11á67k 5354777659889

Psychicka kondice je urcite dulezita, nepopiram, ze Vas kvuli psychickym potizim muze zacit bolet hlava, zada, klouby, apod. Ale u virovych onemocneni nebo rakoviny je blbost. Zde je videt, ze i z cloveka s vysokym vzdelanim se muze stat magor.

+8/−7
23.4.2017 15:57

J60i38ř95í 46F52i70š92e67r 1563562911466

Psychická kondice ovlivňuje imunitní systém. A kondice imunitního systému je důležitá v obraně proti virům a genetickým změnám v buňkách.

+5/−2
23.4.2017 16:28

T15o97m71á74š 46N33o74v54á74k 5444507449229

Jo, ale nevylecite tim pricinu.

+5/−3
23.4.2017 16:38

J59i80ř85í 33F67i48š57e82r 1343532491356

Tou příčinou myslíte třeba napadení organismu virem? No když budete mít v pořádku imunitní systém, tak si s virem v řadě případů poradí.

+4/−3
23.4.2017 17:00

P36e42t96r98a 48K78ř98e70n64o61v37á 1160907523698

správně. třeba i kilometrovou řadu, ale ne vše. a ono to pak i často končí u toho, že tito lidé pacientovi řeknou, že si za svou nemoc může sám, že je přece jeho chyba, že není v dobré psychické kondici a kdyby byl, tak přece nemůže být nemocný... a že ta nemoc je jen v hlavě a blablabla...

+3/0
23.4.2017 17:18

J38a18r25o87s61l33a92v 89P16o44l87e17n43s62k80y 5546314499

Tak dobry psychosomatik by takto postupovat rozhodne nemel.

+1/0
23.4.2017 23:16

J20a89n 77M55e35r65t50a 3722560971538

Zase v mnoha případech ani dobře pracující imunitní systém nedokáže zabránit propuknutí nemoci. Dobrým příkladem jsou spalničky - pokud člověk nemá získanou imunitu z očkování nebo prodělání nemoci, při vystavení viru velmi pravděpodobně onemocní. Pak také každý člověk má ten imunitní systém trochu jiný, ostatně imunita se považuje za jednu z věcí, kvůli které se tak ujalo pohlavní rozmnožování - vytváří se hodně nejrůznějších kombinací a pokud něco najde skulinu v imunitě, tak to třeba nezdecimuje druh, ale jen část vnímavých jedinců druhů, část třeba bude odolná, protože má něco jinak. A nejen přímo imunitní systém. Vezměme si takovou srpkovitou anémií, která přináší značné problémy, ale poskytuje imunitu vůči malárii.

Celkově je tu boj mezi vyvíjejícími se patogenními organismy a vyvíjejícím se imunitním systémem. Jsou faktory, které dokáží celkově snížit imunitu - špatná výživa, závažný stres, některá onemocnění apod., ale není reálný imunitní systém, který by chránil proti veškerým infekčním onemocněním. Psychický stav a různé vnější faktory je potřeba zohledňovat. Nicméně nesmí to být v podobě, kdy se bere člověk jako přirozeně nezranitelný a za každým zdravotním problémem se hledá psychická příčina, jak to předvádějí někteří šarlatáni.

U rakoviny je problém, že ty buňky se vymykají ochranným mechanismům, při hromadě mutací prostě buňka zanikne, ale občas se vyskytne taková, která prostě ty kontrolní mechanismy nemá. Imunitní systém si s tím těžko poradí, neboť ty buňky nevnímá vesměs jako cizí. Jsou pokusy najít nějaké charakteristické rysy a naučit imunitní systém cílit na tyto buňky, ale je to složité, neboť ty buňky jsou velice podobné normálním buňkám lidského těla.

+10/−1
23.4.2017 17:18

T79o42m25á78š 71N54o25v37á61k 5724127499169

Lepe bych to nenapsal, dekuji.

+2/0
23.4.2017 17:21

J91i13ř89í 91F36i12š79e82r 1833512421786

Nic není samozřejmě absolutní, takže imunitní systém si skutečně neporadí se vším a stejně tak je skutečně nesmysl hledat za vším psychickou příčinu.

Ale stejně tak by se neměli házet do jednoho pytle všichni alternativci, jak se to dost často děje. Budoucnost možná ukáže, že ideální je spojení klasické medicíny a postupů a možností některých alternativních směrů.

+3/−2
23.4.2017 17:27

V17l82a81d59i46m87í76r 93Z46a35u12š71k38a 5701182647263

Jenže standardní psychosomatika není žádná "alternativa", ale v anglosaských zemích zcela normální podobor psychiatrie, věnující se pacientům, u kterých stres nevyvolává primárně psychické příznaky, ale transformuje se do těch tělesných, funkčních potíží.

Jenže u nás se z toho dělá něco víc, než to je a přidávají se k tomu různé vyfantazírované nadstavby, protože realita není pro ego daného terapeuta dostatečně fanfarónská. Fakticky pak lékař neléčí pacienty, ale pacienti krmí ego lékaře, což se, pravda, může stát v každém medicínském oboru a taky to dříve nebo později dopadne špatně.

+6/−1
23.4.2017 19:29

E69l75i17š50k70a 62K32u74č58e45r54o27v69á 7959892813983

jsou infekce, u kterých vás poškozuje právě přebuzený imunitní systém. dokonce jsou to velmi běžné infekce - třeba mycoplasmy.

+1/0
23.4.2017 19:12

J64a70n 43M76e25r83t35a 3542690651118

Tak já bych se nedivil, kdyby tomu tak bylo i u "rýmičky". Ale netroufnu si to u ní tvrdit. Jak jsem slyšel z úst imunologa, kdyby ty řeči o různých přípravcích posilujících imunitu byly pravdivé, způsobovaly by tyto přípravky autoimunitní onemocnění.

+1/0
23.4.2017 22:26

M27i62c65h92a24l 65S24e74m34r38á45d 3292596837879

Ta paní je blázen... Vzhledem k tomu, že běžně na rakovinu umírají lidi, kteří jsou dominantní a v jejím pojetí způsobují rakovinu spíš ostatním, je celá její teorie úplně mimo...

Paní se u úspěšných případů sveze s klasickou onkologickou léčbou a u neúspěšných prohlásí, že přišli příliš pozdě zničeni chemoterapií...

Docela by mě zajímalo, kdo může být tak neskutečně v zadeli, aby jí naletěl... a ještě zaplatil...

Dle mého nestála paní doktorka jako specialistka za moc, resp. musela by místo kecání dělat a tak si našla lepší job... a na rozdíl od politiků nemusí nikoho uplácet koblihou, stačí slibovat...

+11/−8
23.4.2017 12:50

J52a31r76o75m39í21r 88Š38r16á46m31e48k 3537906817942

Ona mohla být jako psychiatr pod dozorem nadřízených nebo pravidel v zásadě bezproblémová. Ale na lidské hlouposti se vydělává snáze, navíc naše společnost je nejrůznějším "alternativám" tak nakloněna, že je to v zásadě bez rizik.

+4/−6
23.4.2017 13:21

M11a96r30t56i94n79a 60S12k14ý80p25a57l69o28v51á 7821926365410

bohužel jsem se spletla v plusu. Spíš jsem Vám chtěla popřát plné zdraví, o kterém vůbec nepochybuji. Je fajn, že nepotřebujete žádného lékaře.:-)

+2/0
23.4.2017 14:36







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.