Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Můj syn má Downův syndrom, ale zaslouží si normální život, říká modelka

Modelka Amanda Boothová (30) vychovává syna s Downovým syndromem a chce ukázat světu, že takové postižení není zdaleka tak hrozné, jak se prezentuje. I takto postižení lidé mají právo na plnohodnotný život a zaslouží si úctu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P35a57v94e21l 14S64v91a22t10o54š 2906113666191

Pro nekoho muze byt plnohodnotny zivot napriklad schranovani kramu ( drahy auta, hadry, smuky, ajfouny, ajpody, blbody, srackody a co ja vim co )...a nekomu staci mit milujici rodinu a super kamose, prirodu kolem sebe a vubec tu nadheru, ktera je tu kolem vsude a je ji spousta....tak za me on urcite plnohodnotny zivot muze mit...staci si jen vybrat cestu...

+1/0
24.10.2016 1:25

O80t43a38k79a24r 21Z77e96m89e36k 3536564821679

Takhle postižené dítě nemůže žít normální život, i kdyby se kolem toho napsalo milion článků. Bohužel.

+10/−3
21.10.2016 21:50

M25a74g28d45a 32K67a30t37z28o62v61á 9826551539898

Může prožít - subjektivně- hezký život, když má milující rodiče. Ale co když je přežije?

0/0
22.10.2016 5:15


P38e91t70r 77K83n72ě38b35o82r33t 8962778379670

Ale tím svým hezkým životem, jich pár okolo sebe zmaří.

+4/−1
22.10.2016 12:52

M68a67r56t80i33n96a 35S36e54d77l98i88c53k24á 5742285401652

Není Down jako Down. Někteří jsou retardovaní hodně, ale děti hodně inteligentních rodičů třeba zvládnou i střední školu, i když pochopitelně za hvězdy nikdy nebudou. Rozhodně je mnohem lepší mít doma roztomilého Downa než autistu.

+5/0
21.10.2016 19:38

L34u17c60i43e 82L77i97c93h85n49o44v22s35k88á 6919689597948

A to je taky subjektivní :-) není taky autista jako autista...o některých to ani okolí neví, jen se jim jevi jako divni

+3/0
21.10.2016 20:23

M14a11r31t56i64n12a 47S91e78d94l28i23c59k64á 5912405531302

No dobře, ale i takový Asperger je prostě peklo, co se týká výchovy. Dá se sice vycvičit jako pes, tohle musíš, tohle nesmíš, ale žádná vřelost nebo opětování citů. Down, i když zůstane na mentální úrovni dítěte, má city i empatii zachovány. Má radost, když potěší maminku atd.

+4/0
21.10.2016 20:42

V16á34c83l77a82v 39M20r85á90z 9421524196966

Ale houbičky, asperger i autista má taky city, jen je projevuje jinak a ne tak přímo. Ne každá láska musí být ta psí.

+3/0
21.10.2016 21:39

E83l63i78š23k39a 43K77u52č57e95r90o98v13á 7749722883793

ne, nezvládnou. znám jich dost, někteří jsou skvělí a mám je moc ráda, ale s obtížemi zvládnou malou násobilku, nic víc. funkce, derivace, nebo větný rozbor v češtině - nemají šanci. nemají schopnost reagovat na nepředvidatelné situace, nedokáží si poradit, když se něco stane.

+3/0
22.10.2016 8:56

J30i93r45i 71K62u35c21e35r28a 5917450786212

žiju v jednom rodiném domku se švagrem (44), který Downa má; nevím, jestli jsou nějaké "stupně", ale náš Martin je tak na úrovni 2-3 letého děcka; zatím má oba rodiče, s nimi žije; normální život žije ze svého pohledu; je mladý, krásný, bohatý - tak to o sobě říká; miluje fimy na NOVĚ, jak říká "americkej film"; rád pracuje venku; jen odpoledne, dopoledne ani za nic, má svoje vrtochy; nejraději řeže dříví malou pilkou, nebo štípe malé větvičky z průklestu, prostě to, co zvládne sám a do čeho mu nikdo nekecá; jeho šťastný a pohodový život je vykoupen hlavně sebeobětováním mojí tchýně a tchána; on dřel, ona chodila uklízet na pár hodin denně a jinak byla doma; a pomáháte nám i vy, co pracujete, protože Martin má nějaký ten invalidní důchod; jeho tělo je zakrslé, pokřivené, trpí různými neduhy, občas se počůrá, občas i víc.... přesto říkám, že je to v pohodě, protože on je v pohodě a neví o tom, že je jiný; mnohem víc lituji těch nemocných, kterým mozek funguje, a často nic jiného ne; to je podle mne skutečně děs;

+29/0
21.10.2016 14:06

J15i49n69d97ř44i58š79k50a 62B96u75r76g57e37r92o78v79á 3635464958205

Co je to plnohodnotný život. To nemá nikdo z nás, jde o to, aby se blízcí takového postiženého nezhroutili, jeho netřeba litovat, neuvědomuje si svou jinakost,potřeba je hlavně pomoci rodičům

+8/0
21.10.2016 14:24

J22a57r72m34i31l38a 67M86a20c51h41o73v46á 9905514388154

...asi existují stupně postižení...u nás žije pár cca třicátníků s DS...bydlí spolu v chráněném bytě, denně bez ohledu na počasí chodí ruka v ruce do práce - chráněné dílny...pohled na ně je až dojímavý...myslím si, že jsou šťastní a za pomoci zvenčí celkem samostatní...

+6/0
21.10.2016 17:53

E40l23i18š39k66a 96K68u93č14e96r27o56v48á 7389972813103

paní Machová, člověk s DS nemůže žít bez dohledu. v tom chráněném bydlení je tam s nimi někdo, kdo jim pomůže s jakoukoliv nenadálou situací. dobře zvládají rutiny, přesně jak popisujete, chodit den co den stejnout trasu někam, ale nezvládají jít jeden den tam, druhý den onde a ještě se cestou někde zastavit a cosi tam vyřídit. a nezapomínejte na únavnost - člověk s DS ani mladý nevydrží tolik jako zdravý, rychleji se unaví, musí odpočívat.

+1/0
22.10.2016 8:59

P92a90v95e72l 22V30ě22t62r51o54v44e13c 6216468512501

Samozřejmě záleží na definici či představě toho, co se za plnohodnotný či normální život pokládá, ale obávám se, že zmíněná nemoc (Downův syndrom) přece jen tento matkou vytčený cíl více než zkomplikuje...

+7/0
21.10.2016 13:56

J73a32r33d86a 80S54o59k14o39l 1276408501401

Záleží na rodině a rodičíchV jak dalece se budemoci zapojit do společnosti.

0/0
21.10.2016 13:10

S71i23m42o90n46a 97S59e41d41l28á92č95k75o25v52á 3334905927597

A mohu se zeptat, co tedy povazujete za vhodne reseni ?

Protoze lide s DS se proste rodit budou, at se vam to libi ci nikoli. Co tedy dal ?

+1/0
21.10.2016 13:09

P74a16v73e15l 74V93ě29t47r41o91v43e93c 6886708322781

Otázka asi nebyla určena mně, ale jistě je i takové lidi přijmout jako dar a s láskou, zároveň se však musejí realisticky zvážit síly a možnosti, které jsou k dispozici. Je potřebné se srovnat i s tím, že některé věci nebudou možné nikdy za žádné péče, čili připravit se i na nepochopení či posměch, ale zejména i na možná zklamání. Ani po nich se ale člověk nedá jen tak odložit.

Je-li matka dost mladá (tady je), je reálná šance, že dítě s DS přežije. Asi by taky měla s odborníky probrat riziko narození dalších dětí s tímto syndromem.

+3/0
21.10.2016 14:02

K41a12t21e73ř48i91n18a 42F13e40n90c14l38o17v79á 8483347808743

Někdy si říkám, kde je hranice mezi osvětou a exhibicionismem.

+24/−3
21.10.2016 12:31

J34o97s17e66f 95P27o59n28e49r97t 9338130342538

Každý má tyto hranice jinde

0/0
21.10.2016 12:33

M46a20g31d78a28l21e82n96a 40H11r44o13n24o19v33s21k94á 3690182954969

Což neznamená, že žádné hranice nejsou...

+1/0
21.10.2016 12:34

J79o33s44e25f 56P88o73n68e44r79t 9368650602908

přesně R^

+1/0
21.10.2016 12:34

L95u58c68i15e 69L91i36c67h15n32o91v13s49k93á 6379129637948

Každý se s problémy vypořádává jinak. ..Někdo takto. Určite lepší, než se hroutit v depresích

+4/0
21.10.2016 15:18
Foto

I38v55a65n86a 85D62i71a32n18o37v94á 8318170479633

Pro čerstvé rodiče Downiků je to cenný dar- naděje útěcha, možná i návod... A pro tu maminku pak úžasný pocit že někomu pomáhá vyrovnat se s nepřízní osudu. Ona prostě svoje dítě "nedá", a radí ostatním totéž!:-)

+7/0
21.10.2016 15:22

F27i37l61i35p 63I47m13a69c 5226272224323

Postavte se na kebuli ale downaci nikdy neproziji plnohodnotny zivot! Proziji zivot plny postizeni, ale oni si to skrz to malokdy uvedomi, takze pak zalezi jen na okoli jak je prijme

+7/−8
21.10.2016 12:28

J53o48s79e41f 41P25o40n36e14r35t 9198720152438

Takže v jejich očích ten život je plnohodnotný - sám jste to řekl (ale oni si to skrz to malokdy uvedomi). Nebo si myslíte, že jen ten váš život je plnohodnotný a ten život, který se liší od vašeho je méně hodnotný ??

+6/0
21.10.2016 12:32

M47a82g98d71a82l24e53n48a 32H65r74o76n10o56v35s85k53á 3680722404289

Relativizace k ničemu nevede. Plnohodnotný je vágní pojem, i když lze ho nějak vymezit. Například Freud o smyslu života řekl: pracovat a milovat. Může postižený s DS pracovat a necházet v práci uspokojení (ideálně seberealizaci) a milovat, tedy navazovat v širokém slova smyslu intimní vztahy a přesahovat sebe sama ve prospěch druhého, pečovat o ně (rodiče, děti...)? řekla bych, že nemůže. V tomto smyslu život osob s DS není plnohodnotný, a už vůbec ne rovnocenný se životem osob bez DS.

+5/−3
21.10.2016 12:40

P82e38t95r63a 16H75o21d59o91v28á 4889291295109

Ano, může.

+1/0
21.10.2016 12:42

M29a70g50d43a96l78e14n25a 23H65r64o25n83o11v27s81k49á 3980742254639

Neodpovídáte na nahozenou otázku...Objektivně vzato nemůže. Ze svého subjektivního pohledu může, a otázkou je, do jaké míry je toho schopen. Většina nejtěžších zločinců je o sobě přesvědčená, že jsou "OK". "Objektivně" vzato se mýlí.

+3/−3
21.10.2016 12:50
Foto

A54n12n17a 76V48e42s88e40l47á 2850568796

„Duševní zdraví je schopnost pracovat a milovat.“ (Sigmund Freud)

Čili to není odpověď na to, co je smysl života. Dost by mě zarazilo, kdyby nějaký psycholog na takový dotaz reagoval takhle stručně, jednoznačně a autoritativně..

+2/0
21.10.2016 14:32

M55a15g24d12a34l74e60n23a 66H24r40o97n89o91v20s41k20á 3770882544149

Čili se oklikou dostáváme k tomu, že člověk s DS není (nikdy nebyl a nikdy nebude) duševně zdravý, což v podstatě vylučuje prožití plnohodnotného života.

0/−3
21.10.2016 15:09
Foto

A46n74n67a 42V66e58s46e24l84á 2750788176

O tom, že je Downik postižený fyzicky i duševně nemá smysl polemizovat.

Čert ví, co Amanda Booth ve skutečnosti řekla, ale určitě si i ona uvědomuje, že „normální“ (ve smyslu úplně běžný a obvyklý) život chlapeček mít nebude, protože to nejspíš nebude v jeho silách.

Se vší pravděpodobností měla na mysli, že bude usilovat o to, aby dítě naplnilo svůj potenciál, bylo co nesamostatnější a mohlo žít téměř stejně jako každý jiný...

+2/0
21.10.2016 14:49

M44a37g94d12a78l25e34n23a 11H95r39o71n19o85v55s31k57á 3300682964129

No vidíte, už to upřesňujete. S napsaným můžu jen souhlasit:-)

0/0
21.10.2016 15:10
Foto

A75n19n39a 56V69e67s25e24l98á 2810488606

neJsamostatnější

0/0
21.10.2016 15:40
Foto

A90n55n63a 25V38e40s62e64l40á 2120508456

Rozdělovat životy druhých lidí na cenné, méněcenné a bezcenné je za prvé hloupé, za druhé neetické, za třetí nemožné. Objektivně změřit se to nedá.

Ale čím méně gramotný, vzdělaný, sečtělý a přemýšlivý člověk je, tím snáz taková tvrzení pronáší.

+5/0
21.10.2016 14:59

M95a33g79d13a24l66e64n17a 81H15r68o28n64o55v18s56k18á 3970122234899

Ano, nedá, ale nelze souhlasit s tím, že je to všechno jedno. Můžete srovnávat podle nějakých měřítek. To lze. Člověk s DS dokáže prožít hezký "svůj" život, ale nedokáže žít život nepsotiženého člověka se vším, co přináší. Nepřežil by ho bez pomoci. Jsou to dvě úrovně, ta druhá (bez DS) je z mé pozice aktuálně;-) duševně zdravého člověka plnohodnotnější.

0/0
21.10.2016 15:19

K20a27r40o91l16í28n88a 15L41y70s72o67v93á 6598457879222

Takze podle vas je dusevni zdravi zarukou plnohodnotneho zivota? Jak plnohodnotny zivot vedou nasilnici, alkoholici, bezdomovci, tyrane zeny, zlodeji, prospechari, ....?

Kazdy zijeme tak, jak umime a muzeme, zijeme si svuj hezky zivot,bez ohledu na to, jestli jsme zdravi nebo postizeni. Podle vasich vyjadreni citim, ze pro vas jsou takto postizeni lide menecennejsi. Ale ujistuji vas, ze jejich prinos pro spolecnost muze byt mnohem cennejsi nez tech, kteri se povazuji za normalni. Takovych, kteri jen vyuzivaji a zneuzivaji ostatni, aniz by neco pozitivniho prinesli, neni malo.

Narozeni postizeneho ditete je pro rodinu rana a ne vzdy ji rodice unesou. Pokud se ale se svou situaci vyrovnaji, obohati je zivot s postizenym ditem opravdu hodne. Jejich dite prozije stastny zivot a kazde zlepseni prinasi rodicum radost. Diky lidem, kteri postizenym pomahaji, pak maji rodice jistotu, ze o jejich potomka bude dobre postarano i v budoucnosti. Tady jde predevsim o deti s DS, protoze existuje cela rada postizeni, kdy rodice prozivaji velmi tezky zivot.

Mela jsem bratra, ktery byl tezce telesne postizeny, nechodil, nesedel, sam se nedokazal ani otocit, vzit neco do ruky ani mluvit, jen nekolik slov, kterym rozumeli jen clenove rodiny. Jak bychom byli vdecni, kdyby mel treba jen DS a mohl zit krasny zivot a my s nim.

Ziji v zahranici a temer kazdy den potkavam nekoho s DS. Jezdi sami tramvaji nebo autobusem, chodi nakupovat. Jsou hezky obleceni a upraveni a vetsinou z nich vyzaruje spokojenost. Moc jim to preji.

+1/0
22.10.2016 19:28
Foto

L10e41n27k41a 78H84a85l45á59m81k31o16v56á 4410102366548

Prosla jsem par zemi a v par jich neni zvykem zavirat tyhle deti do ustavu, ale plne se jim venovat. Ty deti byli i v normalnich tridach, i kdyz pradepodobne s nejakou asistenci. S par jsem jich mela moznost i komunikovat. Asi je to tou peci, ale mozna nebudou zadni intelektualove, ale to co vy nazyvate plnohodnotny zivot, kdy budou mit praci, kamarady a vlastni bydleni...toho teda rozhodne schopni jsou.

+4/0
21.10.2016 13:09

P85a15v48e20l 18V47ě75t11r49o43v95e59c 6706958722681

Vy se tváříte, jak by největší význam mělo, jaký význam přikládají životu jedince lidé z jeho okolí, zvenčí. Domnívám se, že život má ale cenu zejména z pohledu jedince, kterému byl dán. Okolí jej může nejen přijmout, ale třeba se i od něj učit, jak přemáhat handicap.

+5/0
21.10.2016 14:06

J94a97k69u95b 58Z40a42m54a56z56a46l 4663985848393

Pani modelka by se mela zamyslet, jestli masirovani jejich internetovych fanousku svym nemocnym ditetem od jeho narozeni, pro nej bude ten nejlepsi start do sveho plnohodnotneho zivota..

+19/−4
21.10.2016 11:20

Š72á41r48k73a 40K48o11l91á92č50k39o38v50á 8896843889

Nikdo jim preci pravo na normalni zivot nebere. Rodice se o sve, takto postizene deti, staraji.

+16/0
21.10.2016 10:59

P85e58t46r60a 42H39o39d95o54v72á 4939631615119

No, vzhledem k tomu, že podezření na Downův syndrom je legitimním důvodem k potratu i kolem půlky těhotenství, tak by se dalo říct, že bere.

+10/0
21.10.2016 11:35

E19v12a 64K14r33y27š31k31o42v29á 6921169760545

Laskavě si ten článek pořádně přečtěte!! Je tam jasně napsáno, že ta žena podstoupila všechny možné testy a žádný žádné postižení neodhalil!! Zjistilo se to až po narození a potvrdilo až o tři měsíce později!!

+2/−6
21.10.2016 11:49

P28e12t90r64a 70H66o59d17o61v33á 4959421125529

Nemusíte se rozčilovat, já ten článek četla. Tohle byla reakce všeobecná na jiné takové děti, jelikož i paní Koláčková psala o dětech v množném čísle.

+9/0
21.10.2016 11:53

L29u67c54i47e 40K90u41b37e73l46k66o66v67á 3634264265

na druhou stranu, pokud se DS během vyšetření "potvrdí", jaká je možnost, že výsledek vyšetření není správný a děťátko by se narodilo v pořádku? Prostě to samé, jako v tomto případě, ale naopak... pokud taková možnost chyby je, tak je to dost děsivý....

+9/0
21.10.2016 12:08

P67e36t61r83a 76H51o80d39o92v93á 4509111495409

Ano, to je :-(

+4/0
21.10.2016 12:10

L17i89n25d77a 12M73r74á55č75k84o23v89á 1388548969

na internetu najdete plno takových maminek - třeba věřících, které si dítě přesto nechaly a je zdravé...děsivé to je ;-(

+6/0
21.10.2016 12:13

T13o98m95a89s 44F65e68j79f27a74r 6767858252539

co znamena "potvrdi"?

+1/0
21.10.2016 12:23
Foto

I45v50a40n87a 42D38i76a51n88o60v51á 8518210609763

Může vyjít postižení, ale ten výsledek neodpovídá faktu. Je to docela slušné procento, takže je to vážně děsivé.

+2/−1
21.10.2016 15:17

E70v86a 23H36a41s89n94í54k20o14v73á 1484191976134

Je to stejně "děsivé" jako jít na potrat kvůli partnerovi/penězům/rodičům/věkuk. Žena může otěhotnět znovu a porodit jiné dítě.

+2/−1
21.10.2016 13:26
Foto

A35n87n58a 11V39e44s81e12l94á 2250308616

Některá může snadno, jiná má s dalším otěhotněním po interrupci potíže.

+1/0
21.10.2016 16:03





mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.