Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Chemoterapii odmítla. Žiju, píšu a o nemoci nepřemýšlím, říká Besserová

Nedávno oslavila Miroslava Besserová sedmdesátku. Celý život píše. Z jejího pera vzešly stovky scénářů ke známým televizním pořadům. Je autorkou nespočtu literárních útvarů a v posledních třiceti letech i desítek knih. S nimi začala po osmiletém boji s rakovinou svého muže, herce Viléma Bessera. Před více jak rokem onemocněla sama. Chemoterapii odmítla.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V22e89n38d66u87l62a 88F35a90i71f14e79r81o21v27á 4458581593549

Paní píše, že dostává léky proti bolesti a aby udržovaly hady, aby nelezli dál.... Takže nějakou léčbu bere nebo to myslí nějak neurčitě a rakovina není moc agresivní?

0/0
27.6.2016 18:20

J10a59k59u80b 20K85o71r60e52c 6184690271363

To jak říká, že vzduch se dostal, kam neměl, je jen pověra. Nemá to vůbec vliv.

0/0
27.6.2016 9:23

R14o88m93a42n 15M61i16r82o47s61l21a22v 4657273857566

I pouze z toho rozhovoru je jasné, že paní je zajímavá, originální osobnost. Držím palceR^

+16/0
27.6.2016 9:14


M42i68l95o38s32l82a55v 89V46l81c55e12k 1282226620723

Ja taky:)

0/0
27.6.2016 10:39

J87a13r13o20s40l76a84v 41K52a39d77l13e59c 5171549272341

R^R^R^

+3/0
27.6.2016 9:13
Foto

M77a23r82i93e 83P73o31k43o14r95n32á 9155144640

K tomu odmítnutí chemoterapie..... Já jsem zastáncem těchto metod, ovšem pokud ještě mají smysl a dávají naději na prakticky úplné vyléčení. Některé chemoterapie jsou už na takové úrovni, že neznamenají velké omezení. Pokud je ale nemoc velice pokročilá, tak mohou být naopak tak zatěžující, že vše jen urychlí (odpozorováno na několika známých). Záleží tedy na lékaři, jak zodpovědně informuje pacienta a ten se může rozhodnout.

Trochu mi vadí zmínky o Vinklářovi. I kdyby to bylo tak a ještě i horší, nemá cenu to zveřejňovat, je to už úplně zbytečná informace. To už měla redaktorka vypustit, i kdyby jí to bylo řečeno a autorizováno.

+2/−7
27.6.2016 7:42

A35l98e47n34a 62Š23a75u25e64r82o64v85á 7923146521392

Parchant udavačskej. Dobře, že to vím.

+2/0
27.6.2016 19:29

P39e36t38r 77H49o97l78e78c13e38k 2812768362804

Jeden z rozhovoru, ktery ma smysl i hloubku, za me diky..

+31/−1
27.6.2016 6:04
Foto

A62n36n47a 74V52e14s21e81l91á 2140578616

I když herec Míla Besser dostával ve filmech i v televizi jen malé role a je to už dávno, co zemřel, jeho jméno, tvář i úžasný hlas mi utkvěly v paměti, měl nezapomenutelné kouzlo drsňáka...

+10/0
27.6.2016 3:39

E57v98a 38K96a80l27l89i73s65t94o75v35á 6247368296680

Akorát mě občas štval, když asi musel vzít TV roli nějakého toho "správného" dělnického předáka a pod...;-)

+3/0
27.6.2016 4:24

I30v33a 40K97a88i83s30e38r47o28v60a 6478281564448

Byl to pěkne chlap ...:-)

+1/0
27.6.2016 8:28

D33a29n87a 50T78e49n16z57l64e85r 5620242665593

Myslím, že paní Besserová bude chtít alespoň v duchu redaktorku profackovat. Senzacechtivý titulek, stejně jako většina obsahu, který z ní měl udělat pitomou ezoterickou pipinu, tahle úžasná ženská v průběhu dialogu zvrhla na správnou míru.

To odmítnutí chemoterapie (nebo spíš poznání, že už je zbytečná) je na jejím příběhu to nejnepodstatnější.

Když je pozdě, tak je pozdě - a je to kruté. Paní držím přesto absolutně všechny dostupné palce. R^ Někdy "ten nahoře" dá někomu ještě trochu času. Tahle paní si ho zaslouží.

+30/−2
27.6.2016 3:12
Foto

R22a59d26k84a 52Č61e67r72v59i72n73k78o10v59á 9610659525540

Dobrý den přeji. Dovoluji si výjimečně a právě v případě paní Besserové maličko oponovat Vašemu spekulativnímu tvrzení. Já myslím, na základě osobní zkušenosti, že jste s tím odhadem touhy paní Besserové po zúčtování vedle jak ta jedle. Stejně jako s touhou mou po jakémkoliv formování paní Besserové. Není k takovému úsudku jediný argument. Většina obsahu jest většinou různá:) Pokud bych teď nepřispěla ke klidu, zkuste si přečíst můj skutečný pohled na paní Besserovou v Očima autorky.

+3/−1
27.6.2016 10:14

D19a60n51a 15T35e85n49z28l24e75r 5750222355683

Vy jste autorka toho rozhovoru? V první polovině jste jí dávala hloupé, tendenční otázky, které ta paní s bravurou odpálkovala. Nepodařilo se ji zmanipulovat a nevytahla jste z ní ani písmenko, které by se dalo vyložit jako hladová senzace.

Ve druhé půlce už se zdá, že jste rezignovala a nesnažila se ji zdiskreditovat. To ovšem není vaše plus, ale její.

0/0
27.6.2016 18:32
Foto

J63i77ř34í 67N44o62v74o93t76n60ý 6694257752101

Právě jste zabili několik tisíc lidí, kteří jako paní Besserová odmítnou léčbu. Hlavně že máte senzaci. Rv

+2/−36
27.6.2016 2:55

E49v55a 94K97a43l17l14i15s17t17o33v39á 6447348476900

Jen blbeček se neřídí vlastním rozumem a po někom se opičí, aniž by znal konkretní situaci a byl schopen ji posoudit....:-/

+32/−1
27.6.2016 3:22

R96o47m46a15n 24M31i34r93o30s88l79a25v 4837903447206

Já bych se vyvaroval kategorických soudů - opičení je lidem vrozeno od narození a většině to zůstává a nemusí býžt rovnou pitomečci - viz davová psychóza, viz móda - málokdo si zachovává svébytnost v uvažování, natož má osvojenou kritičnost a sebekritičnost myšlení...

0/0
27.6.2016 9:18

K19a48t77e67ř79i76n77a 28S63e57d69l27á44č15k27o50v56á 3843628326770

Ano, ale pokud někomu řeknou, přišla jste moc pozdě, nejde s tím vůbec nic dělat, tak odmítnutí chemoterapie na prognozu žádný vliv nemá. Dokonce může v některých případech dokonce lehce prodloužit život (samozřejmě se tím bavíme o týdnech max.)...protože na smrt nemocný člověk není zbědováván chemií, která v tom případě moc neřeší. Netráví zbytek života po nemocnicích, s hlavou v záchodové míse. To je zcela korektní rozhodnutí.

+9/0
27.6.2016 10:24

J70a85n 27N31á11d77v53o37r88n31í26k 7713228295957

Nebo je zachránili? Kdo ví!?

+6/−1
27.6.2016 6:02

M55i78l20e29n68a 28B50i65g61a16s59o25v70á 1394681976378

Já s ní souhlasím. Kdybych onemocněla teď, když máme ještě děti školou povinné, určitě bych si vzala jakékoliv léky a snažila se přežít. Ale po 70 bych už nechtěla umírat bez vlasů s hlavou v míse. Proč si v tomhle věku neužít ještě trochu života, v klidu se rozloučit s rodinou atd.?

+17/−1
27.6.2016 7:02

K22a42t48e62ř60i46n78a 98S33e90d74l36á53č55k31o84v31á 3933768736430

Opravdu si myslíte, že lidi budou tupě následovat nějakou paní, která se rozhodla v daném stavu, který říkal "nejde s tím už nic dělat" za prognozy několika málo měsíců života ? Pokud bylo paní sděleno, že současnými prostředky již nelze nijak zvrátit výsledek, pak se rozhodla zcela korektně. Pokud někdo odmítne léčbu za situace, kdy lékaři dokáží onemocnění léčit či vyléčit, pak asi ten člověk udělal nějvětší chybu života, ale pořád je to jeho rozhodnutí. Člověk by se však měl vždy rozhodovat na základě relevantních informací a každý má právo udělat i špatné rozhodnutí.

Bohužel mnohdy je spíše vidět, že lidem je dáváno příliš plané naděje a nebo na léčbu "tlačí" rodina, která není s to pochopit a vstřebat, že jejich 80 děda má neléčitelný stav onemocnění a víc než nic neřešící chemoterapie, by mu nejvíce prospělo domácí prostředí dokud to jde a hospicová péče, aby ten člověk důstojně odešel, pokud není vyhnutí.

+7/0
27.6.2016 10:33

H62e59l30e29n65a 24Č51í61ž82k96o30v32á 9871591792808

Uf, to je tedy zatraceně silný osobní příběh.

+17/0
27.6.2016 1:29

P43a93v42e41l 29S45o36b74o39t17k60a 5370404

Chemoterapie je jen jednou částí léčby - základem je chirurgický zákrok a ozařování, ale pokud operace jž není možná, nedivím se.

Alternativou je biologická léčba nebo proton místo gama, ale v tomhle věku už to zdravotní pojišťovna nehradí...

Holt v chudé zemi se levně žije, ale také to má svá negativa - chudý a slabý stát plný bohatých a zdravých lidí je velikánská utopie, či spíše velikánská LEŽ.

+1/−26
27.6.2016 0:41

M49i44c91h34a93l 58H81o27r42a94k 2324365477502

A o jaké chudé zemi to mluvíte?

+15/−1
27.6.2016 1:33

P92a54v13e65l 95S50o13b87o98t43k41a 5230274

O té, která na zdravotnictví dává výrazně méně peněz než většina zemí OECD.

0/−1
27.6.2016 16:42

E32v54a 88K57a63l23l30i43s62t37o97v92á 6107978626100

Co to melete ? 8-o

+5/0
27.6.2016 3:23

M98a20r14t81i93n 43P29e36t50v63a86d 4360609447572

Pane Sobotko, biologická léčba je v onkologii efektivně použitelná jen u některých specifických typů nádorů - rozhodně není univerzální metodou, a nelze jí přisuzovat zázračné účinky. Při jejím zvažování má přirozeně vliv i extrémně vysoká cena některých biologických metod, ale možnosti a praxe veřejného zdravotnictví ČR se v tomhle ohledu nijak významně neliší od ostatních ekonomicky vyspělých států.

Protony nejsou v radiační terapii o nic účinnější než běžně užívané fotony. Jejich specifickou výhodou je pouze možnost přesnější lokalizace účinku ozáření, omezující poškození zdravých tkání v nejbližším okolí nádoru. Proto se i v těch nejbohatších zemích uplatňují jen v opravdu indikovaných případech, kdy je třeba maximálně ochránit funkčnost kriticky důležitých orgánů. V běžných situacích však zvýšené náklady na protonovou léčbu neodpovídají hodnotě dosahovaných výsledků - proto zatím není a ještě nějaký čas nemůže být rovnocennou alternativou terapie fotonové.

Náš stát není ani chudý, ani slabý, což platí i pro všeobecně dostupnou zdravotní péči, jejíž možnosti nijak podstatně nezaostávají za nejvyspělejšími státy Evropy, o zbytku světa nemluvě.

Je známo, že názory laické veřejnosti jsou poměrně snadno ovlivnitelné nejrůznějšími šiřiteli špatných zpráv a apologety údajně zákeřně potlačovaných alternativních metod, zvlášť když se k tomu přidají oblíbené hlášky o spiknutí zkorumpovaných politiků a vražedné ziskuchtivosti farmaceutických koncernů. To ovšem samo o sobě ještě nijak neodděluje svět doložitelných argumentů od světa lží.

+18/−1
27.6.2016 6:23

P91a80v40e58l 71S52o46b68o23t26k16a 5390264

Jsem rád, že potvrzujete můj názor - ČESKÉ ZDRAVOTNICTVÍ MÁ PENĚZ, ODBORNÍKŮ I PŘÍSTROJŮ DOSTATEK.

0/0
27.6.2016 16:31

K15a72t94e52r49i86n10a 33Z37a40n32á88š34k62o17v98á 1350936813273

mame medicinu na takove urovni, ze se o tom statum zapadni evropy mnohdy ani nesni. a o pojmu zdravi - to je dalekosahla diskuze. kvalitni potraviny, kvalitni zivot bez stresu ani posledni vydobytky imunoterapie a biologicke terapie nenahradi. nemocnou spolecnost proste vylecit nedokazi.

+6/−2
27.6.2016 9:54

M79a15g21d69a48l89e56n61a 51H90r65o86n13o13v30s77k67á 3440862724449

K první větě: pohádka pro děti, vážená paní.. Viz např. rozhovor s MUDr. Šulou (mezinárodní lékařská kapacita) v Reflexu - v úspěšnosti léčby rakoviny ČR za vyspělou Evropou silně zaostává.

+2/0
27.6.2016 15:53

K34a64t49e17r69i46n89a 39Z68a86n32á34š22k45o10v60á 1350136583403

magdaleno, na pohadky jsem uz docela stara. ke svym postojum mam mnoho duvodu. vy se mnou souhlasit nemusite, na to mate pravo. prohlasovat neco o pohadkach neni totez jako predlozit argument, pokud nesouhlasite. hezky den.

0/−2
27.6.2016 16:24

P47a80v45e74l 45S84o31b41o39t40k90a 5160184

Paní Hronovská předložila odkaz na argumenaci, Vy jste předložila jen ničím nepodložená svá tvrzení.

+1/0
27.6.2016 16:41

V82e55n49d71u61l77a 53F66a32i81f13e42r62o90v66á 4308261423409

Kvalitní potraviny, kvalitní život bez stresu....ha ha. Sestřenky manžel se teď léčí v protonovém centru (nádor v dutinách za okem), celý život na zahradě a v přírodě (zahradní, majitel lesů, ap.), domácí strava (manželka v domácnosti). S ním je tam teď např. i nějaký bača (tj. opět člověk spjatý s přírodou, žádný stres a shon velkoměsta)....

0/0
27.6.2016 18:23

K37a42t96e52r28i73n71a 84Z25a57n10á38š95k25o25v39á 1890596873723

sestrenky manzela neznam, neposoudim ho. nicmene nas imunitni system se s rakovinou potkava temer kazdy den a pokud funguje, jak ma, dokaze si s ni poradit. jeho hlavni inaktivator je stres. krom ruznych xenobiotik.......

0/0
27.6.2016 18:32

V35e15n73d24u98l42a 42F81a93i64f21e22r97o59v78á 4758841133309

Příčiny rakovin dosud prakticky znáe nejsou. Často je tam už genetická dispozice (může být i poměrně obecná) a dále dle různých indicií z výzkůmů tipuju, že výrzaný vliv budou mít infekce (typicky přechozené, nedoléčené, ap.). Ty dokáží narušit imunitu podstatněji, než stres aj. životní okolnosti.

0/0
27.6.2016 18:35

K97a89t91e37r18i32n53a 17Z27a46n61á75š69k37o68v15á 1310686813533

nemyslim, ze priciny zname nejsou. jsou popsane stohy papiru, stovky knih. jedna se o aktivaci proonkogenu a ztratu regulace deleni. aktivatory techto genu zname taky jsou....... nicmene, nas imunitni system je pozna, bunky s poruchou deleni, a umi je efektivne nicit.

0/0
27.6.2016 18:39

V85e41n88d90u60l46a 86F39a45i45f49e53r86o39v89á 4818421773649

To ano, ví se toho hodně, ale pořád příliš moc konkrétního ještě ne. Myslela jsem to hlavně v reakci na stres. Takové ty názory je za tím stres, životospráva.....kdyby se s takovým vysvětlením všichni spokojili, byla by dodnes by žádná reálná léčba nebyla.

0/0
27.6.2016 18:48

K91a54t34e24r44i42n87a 50Z83a38n53á56š17k13o59v44á 1650106113763

anebo by byli vyleceni, nikoli zaleceni paceinti :-)

0/0
27.6.2016 18:51

V71e44n23d70u80l96a 17F88a40i46f86e72r53o13v89á 4978601263549

Vyléčení myslíte jako již netrpící nebo tak nějak? Nebo kolik těch vyléčených v dřevních dobách bylo?:-)

0/0
27.6.2016 18:55

K58a72t94e12r11i90n87a 41Z50a37n94á33š81k40o10v91á 1560406623433

stahnete si treba na pubmed clanky se statistikami vyskytu rakoviny. treba vas prekvapi (teda me aspon prekvapilo), ze ve viktorianske dobe se lide dozivali stejneho veku jako my ted a rakovina u nich temer neexistovala. potom je nasnade si polozit otazku, zda je rakovina civilizacni choroba a proc jeji vyskyt narusta? zdaleka bych to nevysvetlovala lepsi diagnostickou zachytnosti.... a vyleceny? idealne clovek nenemocny, tedy ten, kdo ani rakovinou neonemocnel. to by mel byt cil mediciny.

0/0
27.6.2016 21:14

A47l34e97n20a 47V51e80s13e13l22á 3603821495558

No, nevím, ale nádory byly nalezeny už na kosterních pozůstatcích lidí z doby kamenné, takže té neexistenci ve viktoriánské anglii bych nevěřila...

To, že výskyt dnes narůstá, má podle mě několik příčin. Staráme se o sebe, měříme si tlak, bereme na něj popř. prášky... předejdeme infarktu, který by nás skolil dřív, než se rakoviny stihneme dožít. Pak i ta diagnostika, která objeví i nádor, o kterém bychom dříve netušili... A v neposlední řadě má na to paradoxně vliv i velmi dobrá prenatální a kojenecká péče - "slabší kusy", když to řeknu ošklivě, které by v přírodě nepřežily, se množí dál, což jako celek samozřejmě vede ke snížení odolnosti lidstva jako celku.

Proti době, kdy lidé bojovali o každodenní přežití přece žádné stresy nemáme, tak na ty to hodit nepůjde.

+4/0
28.6.2016 10:30

K52a14t76e41r22i79n91a 64Z66a60n44á22š14k41o52v20á 1420666963813

nerikam, ze rakovina neexistovala. vkladate mi do ust co jsem nerekla, mluvim o frekvenci vyskytu. stahnete si statistiky, nejlepe z impaktovanych casopisu. diagnosticky rozdil je, diagnostikujeme casnejsi stadia, ktera by ale vedla stejne k fatalnim dusledkum. statistiku nezmeni. jinak neni stres jako stres. chronicky a akutni se srovnat neda. jeden pusobi pozitivne, prinejmensim neskodi, druhy silne negativne.

0/0
28.6.2016 10:36

K16a33t73e83r64i59n20a 84Z38a37n75á22š83k35o87v95á 1250246283823

a delka zivota ve viktorianske dobe byla stejna jako dnes. tudiz nezijeme nejdele ve sve historii.

0/0
28.6.2016 10:37

A51l81e67n47a 75V34e46s48e60l91á 3793921845678

A co myslíte "délkou života"? Jestli tu maximální, tak asi ano... občas se někdo výjimečně dožil stovky stejně jako dnes.

To ale nemůžete porovnávat - většina z nás se dnes nedožije stovky, ale osmdesátky - a to bych si troufla tvrdit, že ve viktoriánské době rozhodně neplatilo.

+1/0
28.6.2016 13:17

K49a28t39e92r76i61n68a 16Z36a39n84á32š38k78o53v55á 1940286483233

nemyslim maximalni, myslim prumernou. nejde ani tak o moje nazory, vyzkum na toto tema nedelam, zivi me medicinske reserse a docela casto najdu zajimave clanky. tak je sdilim. pubmed je studnice informaci (treba i o TTIP) :-) hezky den!

0/0
28.6.2016 14:53

A40l33e65n36a 18V40e23s70e34l45á 3573821365268

Tak s ohledem na vysokou míru dětské úmrtnosti průměrná délka života byla rozhodně daleko nižší. Což samozřejmě taky není moc vypovídající... Zajímavé by bylo opravdu porovnání, třeba jaký podíl lidí se dožil té osmdesátky. Což se přiznám, že nevím, jestli jsou k tomu nějaké zdroje.

0/0
28.6.2016 15:00

K85a68t65e31r47i66n23a 44Z55a37n61á52š94k66o94v14á 1950616543703

jo, kouknete tam. zjistime hodne zajimavych veci. normalne do vyhledavace pubmed a jste tam. je to ale jen anglicky..... ;)

0/0
28.6.2016 15:39

K36a25t62e13r84i45n47a 97Z81a89n81á11š95k22o92v84á 1880736793803

nicmene, dneska biologickou lecbu preskocila imunoterapie, nadorovy antigen, ktery se prezentuje imunitnimu systemu. ve spolupraci s tradicni chemoterapii. hezky vecer!

+1/0
27.6.2016 18:53

V98e95n77d37u73l64a 44F55a75i29f48e94r37o64v88á 4698161623469

Protonem se léčí sestřenky manžel, není no na každý typ rakoviny, typicky ani na metastázy prý ne.

0/0
27.6.2016 18:18





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.