Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pět tipů, jak si snížit hladinu cholesterolu

O svůj cholesterol se člověk obvykle nezajímá do chvíle, kdy ho lékař při prohlídce upozorní, že výsledky nejsou dobré, a že by měl zapracovat na tom, aby hladinu snížil. Jak na to?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M84a16r93t91i60n 21J91i79r18o68u51s41e95k 7536315885518

Už je dávno prokázané, že za vysokým cholesterolem a usazováním plátů v cévách jsou zejména cukry. Takže omezte potraviny s fruktózo-glukózovým sirupem, sacharózou a bílý pečivo a půjde to dolů samo.

0/0
11.4.2016 18:57

P50a42v47e97l 40G30r60a10s83g47r10u32b65e60r 8624798534837

Dobrý postřeh. Ale poněkud nepřesný. Vysoký cholesterol totiž většinou odráží vysoké hladiny "hodného" HDL cholesterolu a je tedy ve skutečnosti ochranným faktorem. Stačí se seznámit s těmi nejelementárnějšími mezinárodními statistikami. Vysoký podíl tuků a bílkovin (hlavně těch z vlašských ořechů a mléčných v podobě sýrů a tvarohu) je tou nejsilnější prevencí kardiovaskulárních chorob - spolu s konzumací ovoce a vína.

Sacharidy celkový cholesterol snižují - ale právě na úkor HDL cholesterolu. Naopak podíl "zlého" LDL cholesterolu stoupá. Vysoký podíl sacharidů ve stravě nebo jejich vysoký glykemický index (u obilovin a brambor) je tedy kardinální příčinou kardiovaskulárních i jiných metabolických chorob. A současně největším lidským zabijákem. A jen tak mimochodem: Musíte rozlišovat mezi LDL cholesterolem o vysoké hustotě (který stoupá následkem sacharidové diety) a o nízké hustotě (který stoupá následkem diety založené na nasycených živočišných tucích). Pokud začnete jíst tučné maso a sýry, vyletí vám nahoru celkový, HDL i LDL cholesterol, ale z toho celkového a LDL cholesterolu si nemusíte dělat žádnou hlavu.

Ta nesmyslná veteš o kardiovaskulární zhoubnosti vysokého cholesterolu (pokud nemáme na mysli dědičnou hypercholesterolemii či případ stravy založené na ztužených tucích) už by měla nadobro zmizet ze světa. Občas si připadám jak v nějakém přízračném panoptiku ve stylu Andersenovy pohádky Císařovy nové šaty. Vždyť se koukněte na příklad Francie: Země s nejnižší kardiovaskulární úmrtností v Evropě (a druhou na světě, hned za Japonskem), kde se konzumuje nejvíc živočišných tuků na světě!

Vysoký cholesterol má ovšem i odvrácenou stránku v podobě zvýšeného rizika typických "civilizačních" rakovin (prostaty, prsu, bílých krvinek). Ovšem to už je zase na jinou debatu.

0/0
12.4.2016 20:45

R65e64n58e 23S44t48o93š94e55k 2629950466304

Ja mam sestupnou tendenci cholesterolu, toho spatneho LDL, po drastickem omezeni rohliku a chlebu, kde to spadlo dolu hlavne hned jak jsem s temi rohliky a chleby prestal,

samozrejme cikr je treba take omezit a zacit jist zelene listy, na tom jsme se vyvijeli miliony let, me fakticky pripada kardinalne smesne vymyslet diety a nedelat to, co dela clovek miliony let, zelenina, korenova, hodne listu, i maso , samozrejme karbohydraty rychle take, pokud vim, ze vydam energii ze sebe a spalim to. Pokud se nekdo nehybe, nemel by si k tem rohlikum a chlebum aj. ani cuchnout. Ale i toto neni dobre. Nehybat se. Jako biologicka entita se musime hybat, jinak biologicka hmota nema co resit, to je jako dat matematikovi rovnici k vyreseni niceho ...

+1/0
10.4.2016 20:30

J86o96h84a86n16a 33P15e64k55a92ř17o22v21á 3686242566161

A jéje, oblíbený strašák vajíčka. Přitom horší než vajíčka jsou ty doporučované umělé margaríny a hlavně paradoxně pšenice. Jasně, hýbat se, nehulit jak tovární komín, necpat se sušenkami, jíst hodně zeleniny - to beru. Ale nevěřím tomu, že by s místo přírodních základních potravin měl člověk cpát umělými náhražkami.

+7/0
10.4.2016 18:41

A71n86n22a 87K65i39r37š15o92v53á 9126840675633

Fůůj Žádný margarín tedy jíst nehodlám. :-P Vždyť je to průmyslově vyráběné jako-jídlo....takže k tomu opravdu nemám důvěru.

+2/0
10.4.2016 18:26

M63a63r59t12i46n 78H54e38i73s88l38e71r 4564456122749

Hmm, taková skrytá reklama na potravinové doplňky, jejichž efekt (navzdory snaze výrobců) se neprokázal (to znamená, že jediný efekt pro celou řadu lidí je ta dieta, kterou dodržují, když už berou drahé pilulky - jinak se prý efekt nedostaví). Když ono je tak snadné žrát nějaké "správné" bobule, že. Jen, aby se člověk nemusel více hýbat nebo omezit alkohol a kouření, které neprospívají i jinak.

Stejně jako je přeceňován ten "negativní" vliv živočišných tuků (včetně vajec). Leckterý průmyslově vyráběný tuk (včetně Flory) je mnohem větší svinstvo. Je lepší a chutnější si dát tučný tvaroh (10% přírodního tuku) než jakýkoli margarin (90% umělého tuku). Dokonce většinou i než nízkotučné jídlo - tak je totiž třeba ten tuk nahradit něčím "chutným".

+5/0
10.4.2016 16:57

K34a46r87e82l 74M83a57r63h57a 3688799925628

Sorry ale píšete sem nesmysly, to co píšete platilo pro ztužené tuky z WWII (pravda i později) které se vyráběly hydrogenací olejů na niklovém katalyzátoru a obsahovaly mj. škodlivé transnenasycené kyseliny. Rama a Flora nejsou z ropy ani z nějaké chemické syntézy nebo něčeho takového, to je přetrvávající mýtus. Jde o směs vody, slunečnicového, lněného, řepkového a palmového oleje čili žádný "umělý tuk", podrobnější složení včetně podílu jednotlivých skupin mastných kyselin najdete na krabičce.

Hoax o margarínech už je dost starý a profláklý ale stále se zřejmě šíří http://www.hoax.cz/hoax/margariny-a-zdravotni-riziko-rama-s-nama/

+1/0
10.4.2016 19:45

R30e29n95e 91S39t53o61š18e32k 2449120766974

Jsou tam konzervanty, muzete rict, ty neskodne, ...no, ale jezte to kazdy den v takovem mnozstvi, to nema v tele co delat, pokud si date tucny zdravy, skutecny jogurt s bakteriemi , kde je tuk, nebo i normalni maslo bez soli, delam myslim lepe. Ovsem vtip je v tom, ze pokud omezite chleba a rohliky, tak zjistite, ze to maslo neni na co namazat a kupuje se mene!

+1/0
10.4.2016 21:23







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.