Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sára Saudková: Dětem dovoluju počítač jen v pátek a o víkendu

Fotografka Sára Saudková je obestřena kdejakými mýty a legendami. Posledních třináct let je však hlavně pracující matkou čtyř dětí, s jejichž osobitou výchovou jí pomáhá partner Samuel Saudek. Jak to u nich doma chodí, vyprávějí v rozhovoru pro páteční magazín MF DNES Rodina DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J87i21n17d83ř21i12c45h 60Č32í35ž81e53k 9320212966299

Vést děti k něčemu a zakazovat či silně omezovat je dost rozdíl. Vůbec nemám rád, když někdo komukoliv vtlouká do hlavy svoji představu o životě.

+5/0
1.4.2016 15:54

G83e79o56r11g 84K10o58m43b47e92r96e45c 9604751616731

nazory pani Mrackove to je sila ;-D

Akorat nechapu jak jeste muzem zit my a nase deti co jsme vyrustali bez pocitace. Zrejme jsme asi vsichni "technologičtí mrzáci" jak pise pani Mrackova.

+2/−1
1.4.2016 10:25

M98a40r28t44i39n76a 48S14e83d68l87i13c36k74á 5652755911862

A nejste? :-)

+3/−2
1.4.2016 10:42

G66e27o38r30g 72K87o62m73b46e27r15e98c 9104551736181

hm, pani chytra

0/−2
1.4.2016 12:30

L54i90n92d62a 88M17r41á52č27k26o22v54á 1168718379

třeba máte zaměstnání, kde to nevyužijete ;) dnes už takových zaměstnání moc není...

+2/−2
1.4.2016 11:59

P31a53v73l18a 44H44r77a67d40i80l65o39v30a 3977831681414

Naopak. Ve vetsine zamestnani staci jen umet napsat mail a zaklady Officu. Dnesni programy jsou delane uzivatelsky privetive a intuitivne, staci umet ovladat mys ;-).

+3/0
1.4.2016 12:36

L38i28n30d73a 82M39r96á59č84k85o12v55á 1758178669

:-) když myslíte :-) mimochodem, to co platí dnes pro nás nemusí platit pro naše deti za 20 let...

0/−1
1.4.2016 13:24

L73u89c83i55e 35L46i39c72h75n33o61v80s33k76á 6209539437578

Proc ne. Určite tím myslí hrani na počítači ne to, ze by jim znemožňovala přípravu do školy. Aspoň má snahu to nějak resit, mnoho rodičů jen nadává, jak se děti nehnou od PC a oni s tim nic nenadelaji.A některým to v podstatě vyhovuje. ..

+16/0
31.3.2016 12:33

M79a26g87d50a 62K47a24t76z58o58v58á 9756211649728

Taky jsem tomu tak rozuměla.

0/0
4.4.2016 6:13

N97i65n39a 24P37a42n93o98ž55k54o49v30á 9577725815748

Také jsme s bratrem hodně vysedávali u počítače - hranímher, povídáním s přáteli, tvorbou...také nám rodiče zakazovali chodit na počítač,protože to podle nich byla jen ztráta času. My jsme si však stejně dokázalicestu k PC získat. Když nás PC omrzelo, tak jsme šli ven pokecat s přáteli otom, co jsme se dočetli, co právě hrajeme. Díky tomu, že jsme však trávilihodně času na počítači, jsme se na něm naučili hodně pracovat a díky tomu násdnes práce na PC dobře živí. Rodiče jsou navíc rádi, že jim dnes dokážemevysvětlit základní i pokročilé věci na PC, které předtím považovali za zbytečné,ale teď se staly nezbytnými. Zatímco kamarád, který mohl na počítač podobnějako děti v článku, tak je teď rád, že umí otevřít Word nebo napsat email. Pakse musí na všechno ptát. Zakazovat dětem počítač jen tak z principu, jestejné, jako kdyby Vám vaši rodiče zakazovali číst knihy, když jste třeba mohlipomáhat doma nebo na zahradě...;-)

+10/−6
31.3.2016 12:18

H41e68l96e94n90a 77Č33í37ž45k41o58v87á 9791231102218

Máte pravdu. Zakazovat PC je nesmysl. Je ale dobré vysvětlovat, k čemu je ta věc dobrá, a tak trochu sledovat, jak s ní dítě zachází (což mi připadá normální, že když člověk má děti, tak se jim věnuje, ať už dělají cokoli a zacházejí s čímkoli).

+4/0
31.3.2016 12:25

M96a18r35t21i80n 39K16r24u85t26ý 1428951229275

no jo, z toho jsou potom bolavá záda, obezita a další radosti, když člověk buď hledí do PC a nebo žvaní o tom, co na něm dělal.

Hledět do PC a pařit celé dny rozhodně není nutnou podmínkou, aby na něm člověk něco uměl. Já jsem starší ročník, k počítačům jsem se dostal až po VŠ a nijak mi to nebrání se v IT branži uživit. A to neřeším excely, které vytváří můj 70 letý otec, těm nerozumí ani moje 16 letá dcera, která u PC tráví z nás tří volného času daleko nejvíc :-)

+8/−3
31.3.2016 13:14

N65i13n75a 83P27a16n23o68ž81k29o41v11á 9777945835158

Tak bolavá rodine máme v rodině už dávno předtím než se u nás objevil počítač. Maminka jej třeba má paradoxně ze sportu :-). A obézní u nás také nikdo není, spíše naopak. Ony na to ty děti časem příjdou sami, že ten počítač neznamená všechno a že jsou i důležitější věci. Nic se nesmí přehánět, sedět o počítače 12 hodin denně je stejně tak špatné, jako démonizování používání PC. :-)

+3/0
31.3.2016 13:33

P29a41v53l37a 32H49r47a70d92i12l62o82v18a 3747451361254

Jenze nekomu k zivotu staci otevrit word a napsat mail...treba mne. V praci stejne delame v programech na miru v naproste vetsine. Mne to proste nebavi a nezajima, hry me na pocitaci nidky nebavily....zas bych nedelala z technologii alfu a omegu.

+3/−1
31.3.2016 13:51

L28i74n54d21a 95M94r92á97č37k35o15v78á 1788608209

a to je právě o tom, dát dětem možnost volby, jak chtějí trávit svůj volný čas. Pokud je počítače baví a zajímají, zákazy jsou nesmysl. Navíc z tabletu a mobilu si ty oči/záda zkazí mnohem rychleji než z počítače...

+2/0
31.3.2016 18:25
Foto

L40e79n96k11a 51H83a93l26á65m15k89o25v53á 4400602176838

Delame to podobne a nevidim na tom nic "alternativniho". Mozna to je nekde jinde jinak, ale ty nase, hlavne ten mladsi, kdyby nedostal omezeni, byl by schopny u pocitace sedet cely den. Takze chci nejdriv videt hotove vsechny povinnosti, probehnout se venku ....i kdyz tahle cast by byla asi komplikovanejsi, kdyby jsme bydleli ve meste.

+3/−2
31.3.2016 11:50

R14a85d59o30s38l93a32v 45K60l39a93u23d42a 5904248504522

Problém je, že od X třídy dostávají děti řadu úkolů přes net, můžou si na katedře kontrolovat známky, nebo musí něco vyhledávat, aby úkol mohly napsat. Proč se učit ze zastaralých učebnic, když na netu je všechno aktuální.

+5/−3
31.3.2016 11:53

H52e37l76e44n84a 40Č33í57ž88k16o16v79á 9491661762288

Tak učebnic bych se zastala. Ne všechny jsou "zastaralé". Pak je tu ten faktor, že když chcete vydat papírovou knihu, pojí se s tím docela velké náklady, které někomu (nakladateli) musejí stát za investici, takže (ač samozřejmě vychází i spousta neseriozních a pitomých knih, non-fi i beletrie) je to přece jen určité "síto". Nadto se domnívám (částečně ze zkušenosti, částečně na základě zájmu o vzdělávání a jeho historii apod.), že z knihy, coby uceleného informačního celku, přece jen čerpáte informace trochu jinak, v širším kontextu, ne tak útržkovitě. Ale to by bylo na dlouhé debatování, nechci tu s tím otravovat.

Nicméně naprosto souhlasím, že dělat z výp. techniky nějaký "mor lidstva" je krajně přehnané. Jako nástroj učení je to věc užitečná, jako nástroj zábavy (nejen povinnostmi živ je člověk) příjemná. Jen se nic nesmí přehánět, se vším je třeba zacházet rozumně, uvážlivě. Je prostě rozdíl, jestli sirkou zapálím svíčku, nebo zda s ní podpálím stodolu.

+6/0
31.3.2016 12:22
Foto

L30e74n91k10a 88H11a85l73á64m90k53o98v13á 4320242746738

A kdo rika, ze maji zakaz se na netu ucit. Za prve, studium se do tohoto omezeni nepocita, "zapocitava" se do povinnosti, za druhe, na ucebnicich nevidim nic spatneho.A mimochodem, diky tomu, ze nehraji cele odpoledne, taky mnohem vic ctou, nez jejich vrstevnici.

+2/0
31.3.2016 15:48

P11a87v32e39l 49P29r55o36k71o49p 6868262655210

Na "netu" jsou samozřejmě aktuální a kvalitní informace, ovšem obvykle placené. Veřejné neplacené zdroje bývají rozrtříštěné, proměnlivé kvality, neaktualizované, s neplatnými odkazy, pro ucelené studium nějakého oboru až na výjimky prakticky nepoužitelné. Nejlepší světové univerzity samozřejmě stále vydávají učebnice, jsou nenahraditelné.

0/0
3.4.2016 22:44

H72e27l93e21n26a 31Č49í62ž51k50o12v78á 9931861332548

"Omezení" ano, ale to je snad normální s každou věcí, vzhledem k výchově. Prostě jde o to, abychom dělali i něco jiného, ne že budeme věčně sedět u počítače. Lepší než zákazy mi připadá "usměrňování"... dát si tu práci a ukázat dětem, že tady a tady najsou seriozní informace, zatímco tyto a tyto stránky píšou jen samé blbiny; že některé aktivity jsou nebezpečné (např. kvůli velkému riziku zavirování nebo riziku obtěžování, zneužívání osobních dat...); učit ho, že nemůže věřit všemu, učit ho správně vyhledávat informace... Jasně, je to (přinejmenším časově) náročnější než prostě ten krám zakázat, ale mám dojem, že se tahle péče vyplatí.

+4/0
31.3.2016 12:30
Foto

L65e90n40k16a 47H78a53l88á80m54k46o73v27á 4610982576988

Ten cas sem tomu venovala, ale problem neni net jako takovy, problem jsou hry....a tipla bych si, ze k tem tihne vetsina kluku...

+2/0
31.3.2016 15:49

H79e80l81e18n21a 96Č53í33ž48k45o80v36á 9691351682128

No jo, kluků... já mám dceru, jíž jsou hry naprosto ukradené (takže ano, to se mi to mluví :-)).

+1/0
31.3.2016 17:28

P27a82v94l85a 59H72r92a72d15i40l70o84v75a 3447891511544

Ja prave taky. Ale zase na pisnicky na youtube by civela klidne hodiny :(

+1/0
31.3.2016 17:53

J79a23k15u50b 45F54e93i86f81a98r 7429719616209

Rádobyintelektuální pokrytectví. Nic víc.

+8/−6
31.3.2016 11:06

L29u77c70i10e 77L13i70c49h16n87o18v13s80k36á 6679579147558

Protoze Vy to máte jinak?

+3/0
31.3.2016 12:35

T39o81m89á21š 62S61o80u38č11e98k 5761738591103

Raději nechat dítě doma na PC několik hodin, než aby mi potom přišlo zhulené, ožralé, nedej Bože zfetované. Na druhou stranu, venku by být mělo, ale když nechce (nemá s kým, právě aby se do něčeho nezapletlo) tak ho snad nutit nebudu, ne?

+3/−3
31.3.2016 9:40

M53a29r51t17i14n 43K21r48u82t40ý 1168271429425

tak tam s ním asi půjdu já ne, když nikdo jiný není....

+5/0
31.3.2016 13:20

L72i67n28d33a 94M85r42á79č30k17o24v19á 1298498119

jasně no, tak asi do věku 7 let...pak se Vám na to vykašle..

+1/−4
31.3.2016 14:23

L71i71n42d37a 18M58r60á83č59k53o69v44á 1898978589

Mnoho takovýchto "alternativních rodičů" si neuvědomuje, že tímto přístupem svým dětem jen škodí a dělá z nich "technologické mrzáky". V dnešní době je absolutní nutnost ovládat počítač, tablet či chytrý telefon. Jinak hrozí, že už na škole budou za ostatními zaostávat, hledání informací jim bude trvat příliš dlouhou dobu nebo je nebudou schopni vyhledat vůbec. Hraní her není jen o tom, že se dítě zabaví a nehýbe se (tloustne). Díky hraní her je nutné se velmi dobře naučit ovládat počítač, řešit proč mi hra případně nefunguje -> najít problém proč, případně vyhledat návod na internetu jak problém vyřešit. Toto všechno jsou dovednosti, které Vás nikdo ve škole nenaučí a které nutně potřebujete k životu.

+11/−14
31.3.2016 9:37

I14s45a29b47e64l43l79a 53Z78á72z67v72o98r43k92o93v24á 3710461200686

Evidentně jste ten článek nečetla. Oni nemají totální zákaz. Jen ty věci nesmí používat ve dny kdy se mají věnovat škole. To je dost rozdíl! Zcela s tím přístupem souhlasím. Hraním her do blba se děti s počítačem nenaučí.

+12/−3
31.3.2016 10:40

V73a88n33d82a 21M82a67l78k34o51v51a 7803701134772

U nás máme časový limit. PC potřebují děti k vypracování domácích úkolů. Ale hraní her mají povolené jen v pátek a v sobotu. Ve dnech kdy je druhý den škola, tak bez her. Beztak mají tréninky a kroužky, tak na to nemají čas :-)

+3/−3
31.3.2016 11:50

L26i40n16d78a 52M19r42á34č93k32o20v52á 1548218849

chudák děti...

+2/−3
31.3.2016 13:42

V72a67n49d29a 31M20a66l91k28o20v54a 7733521264962

Proč chudáci?

+1/−2
31.3.2016 14:00

L57i66n91d18a 26M55r72á48č96k10o91v58á 1128378319

protože povolovat někomu něco jen v určité dny mi přijde jako příšerný způsob výchovy....takový....diktátorský. To jakože když nebudou chuť mít hrát hry v sobotu (budou jít chtít třeba ven), ale třeba ve středu, tak to mají smůlu a musí čekat zase do pátku? Vám to přijde normální? 8-o

+1/0
31.3.2016 14:20

V57a73n67d92a 35M35a40l52k10o83v58a 7483861684972

A jak je to teda správně? Aby si dělaly děti co chtěly? Jako že vám v deset večer dítě řekne, že nechce spát, protože není unavené, tak může jít spát o půlnoci? Hmmm, asi jsem diktátor.

+4/−2
31.3.2016 14:26

L45i89n17d95a 74M52r59á46č93k39o10v28á 1528288399

jedna o koze a druhá o voze, že?

+2/0
31.3.2016 18:23

V61a64n64d96a 61M79a15l58k90o71v27a 7233911334672

S tím jste začala vy.

0/−1
31.3.2016 18:29

Z17b84y79n97ě64k 11R51ů15ž62i77č97k37a 5728622340166

A představte si, že já takto vždy čekám na víkend abych se mohl kouknout na fotbal, dělám to tak už celých 30 let ;-D

+3/0
31.3.2016 14:58

P87a34v70e32l 93Š82e89b16e28s40t40a 4262348565388

A čekáš u toho znělku Zelená je tráva a komentář Karola Poláka, ne :-)

+1/0
31.3.2016 15:37

M67a22r36k32é25t48a 53S63p37o19o58c12k 5288631526416

nikdy jsem nebyla typ co by vysedával u počítače (ačkoliv jsme ho měli doma velmi brzo), raději jsem lítala venku nebo si četla, vlastně až do 20 šel mimo mě. Dneska (o 10 let později) si troufám říct, že mne technika obstojně živí. Nejsem si jistá, jestli 10ti leté děti ocení co PC nabízí, jestli jsou schopný rozlišovat pravdivost různorodých informací, které mohou na internetu najít, a jestli je vůbec jejich cílem hledat informace, nebo si prostě zahrát střílečku ... znám v okolí několik dětí, které sice ve třech letech ovládají tablety a chytré telefony, ale neumějí pořádně mluvit a nosí plenky (to je druhý extrém) ...

je fajn, když dítě ví, že teď je čas na povinnosti a teď na zábavu ...

+3/0
1.4.2016 12:00

H94e65l64e39n88a 31Č11í72ž33k93o73v78á 9331701342808

Tak moje dítě naopak musí používat počítače i v dnech, kdy se věnuje škole. Protože mu mailem chodí informace od učitelů, tipy na vhodné stránky k tomu a tomu předmětu (spíše k "rozšiřujícímu", nepovinnému učivu); přes mail probíhá i různá "výpomoc mezi spolužáky" (ve stylu: "já tomuhle moc nerozumím"; "fajn, tak se koukni sem, tady je to pěkně vysvětleno"...).

+2/0
31.3.2016 12:34

V15a48n40d24a 45M40a19l67k43o69v43a 7223451804702

Já také píšu, že k úkolům je využívají, ale ne ke hraní.

0/0
31.3.2016 13:25

L52i75n97d44a 59M68r27á49č46k21o63v97á 1308738739

jestli si trochu nelžete do kapsy...

+1/−1
31.3.2016 13:40

L39i66n84d76a 96M79r32á37č94k64o56v96á 1948288869

Hrála jste někdy hry na počítači? Já ano, od dítěte a dnes jsem v zaměstnání člověk, který s počítačem nejlépe umí a je schopný si většinu věcí vyřešit bez IT podpory..

+1/−2
31.3.2016 13:40

V87a37n52d33a 31M13a34l35k74o21v86a 7973931124812

Nehrála

0/0
31.3.2016 13:59

L42i88n92d69a 39M76r37á67č82k90o29v47á 1138798139

a to je přesně ono, že takovéto nesmyslné zákazy dávají právě rodiče, kteří o tom ví houby ;) a kteří jsou sami počítačově negramotní...

Myslíte si, že programátoři a IT specialisti (což jsou dnes nejvíce žádaná a placená zaměstnání) rostou z dětí, které mají povolený počítač 2x týdně?

+3/−4
31.3.2016 14:22

V71a32n30d58a 33M35a54l95k52o70v15a 7403191654192

Jste neuvěřitelně drzá. Nevíte čím se živím, jak moc ovládám počítač. Jak moc ho ovládají děti, ale máte jasno v tom, že jsem počítačově negramotná.

+4/−1
31.3.2016 14:31

L80i38n35d23a 32M66r13á35č87k20o59v69á 1688428129

Nemyslím si, že bych byla drzá, pouze slušně diskutuji a vyjadřuji svůj názor. Navíc vidím jak moc gramotní lidé jsou kolem mě v práci...

+1/0
31.3.2016 18:29

V64e31n54d71a 49B64e77n45d78o55v86á 4912507977

Tak já bych kdysi s bráchou bývala byla mastila hry pořád, přesto (no spíš právě proto) jsem vděčná za zákazy, které nám rodiče dávali....Bylo to spíš stylem můžeš až uděláš tohle a tohle, a pak jen striktní čas, třeba hodina, ale jsem za to fakt vděčná!!!

Nevím, co jste hrávala za hry, ale většinou je to dlouhý příběh, ať už strategie nebo střílečka, a kdyby to rodiče nezakazovali, je to jak droga- byli bychom hráli klidně x hod denně- hrůza!

Možná někteří děti mají sebekázeň a opravdu snědí jen 1 šťafličku, některé zas hrají jen hod denně, ale v mnoha případech fakt ne-e.

+3/0
31.3.2016 19:35







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.