Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Mylné představy o duševním zdraví. Za psychické poruchy může výchova

Psychické poruchy stále patří mezi tabuizovaná témata, která často způsobují posměšné nebo vyděšené reakce okolí. Přitom některé mýty, které ve společnosti kolují, mohou nemocným zbytečně uškodit. Jaké to jsou?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J16a10r60o14s81l37a71v 14T87a12c91h51o29v92s19k25y 2702630264310

Tak jsem z toho nabyl dojmu, ze vlastne o tom nikdo nic moc nevi.

+1/0
29.3.2016 15:03
Foto

T48o52m55á64š 53S93m25o60l21í76k 3121192476943

a když mám depky z práce a celkovýho dění kolem ?

0/0
29.3.2016 15:01
Foto

M49i69l64o91š 48F46. 74P83e67c49h58a91r 3473541460475

Pokud máte depky, buďte rád, že nemáte deprese.

+3/0
29.3.2016 16:52


Foto

T30o28m47á87š 62S51m56o66l87í31k 3261932126773

to je to samé :-/

0/0
31.3.2016 19:01
Foto

M63i96l11o59š 37F27. 75P33e87c41h63a98r 3923631260975

Není. Depka je lidové označení toho, když jste v nepohodě. Deprese je diagnóza a i když jsem byl v životě párkrát téměř „na dně“, vděčím Bohu, že jsem nezažil skutečnou depresi.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Deprese_(psychologie)

0/0
31.3.2016 20:25
Foto

T57o77m40á91š 39S23m56o95l47í82k 3801432746543

Ukončil bych to ale nemám na to koule.

0/0
3.4.2016 7:36

Z44u95z29a69n47a 98T63i30c77h22á 4588876630473

Tak je to ještě dobré (aniž bych to chtěla zlehčovat, dobré neznamená příjemné, ale že by to mohlo být horší, třebaže i lepší), protože znepokojení z konkrétních věcí, i těžké, je popsatelné, hmatatelné a přesně víte, co je Váš nepřítel. Co půjde, můžete změnit, co ne, o tom můžete hledat, jak se s tím vypořádat - tedy můžete změnit svůj přístup a způsob zpracování informací. Odborník může pomoci, zvláště pokud Vás dané okolnosti tak trápí, až Vám to komplikuje život. Ale pokud to jde a máte na to sílu (a nechce se Vám utrácet za odborníka), můžete si to vypátrat i sám.

Zkuste si představit, že je Vám mizerně bez ohledu na okolnosti, protože Vám stávkuje mozek... to se řeší hůře. Ale současné okolnosti skutečně nejsou dobré, vůbec se Vám nedivím.

0/0
30.3.2016 0:00
Foto

T94o98m34á58š 18S20m89o33l63í87k 3311662586283

Mám pocit že nic nemůžu změnit kromě toho že půjdu dříve spát .

Zuzko nedokáži si představit že by mi mělo být špatně bez ohledu na okolnosti.

0/0
31.3.2016 19:13

Z78u93z51a31n87a 91T22i92c60h93á 4108956290443

Tak pokud nevíte co s tím a zároveň Vám to opravdu komplikuje život, zkuste toho odborníka.

Tím cítit se špatně bez ohledu na okolnosti jsem narážela na určité deprese a úzkosti, které Vám navozují pocit hororu, třebaže Vaše okolnosti jsou aktuálně pohádkové.

0/0
1.4.2016 1:21
Foto

T28o51m38á90š 28S57m71o88l73í69k 3521512896563

Myslím že to by moje deprese ještě zvýšilo kdybych ho měl platit z toho mála ...

0/0
3.4.2016 7:37
Foto

K74r61i21s28t30ý68n78a 55V33a66ň75k70o86v11á 3977380385723

A co byste si představoval? Že by bylo lepší mít všechno na háku? Pravda, i takoví lidi jsou, ale na takových postojích se musí pracovat.

0/0
30.3.2016 10:03
Foto

T90o47m94á72š 68S73m94o68l54í18k 3511102416413

Kristý na háku mi to právě není !

0/0
31.3.2016 19:04

J27a59n81a 42N72ě41m26e72č21k61o75v66á 3143274581426

Když ta biologická příčina a efekt výchovy spolu poměrně úzce souvisí. Když je matka pošahaná, tak prostě nejen předá predispozice, ale ještě na tom dítěti i "pracuje".

Smutné je, že to dítě si nejdřív užije tu "výchovu" - a možná v jeho dospělosti, s velkým štěstím, mu dojde, že matka nebyla mrcha, že prostě jen nebyla v pořádku zdravotně.

+3/−1
29.3.2016 13:44
Foto

J60a10n 78H14a55v27e87l10k65a 3511736211265

Ale tím se to ještě zdaleka nevyřeší, neboť obvykle člověk sám se sebou celý další život zachází tak, jako s ním zacházela matka, když byl ještě malý.

0/0
29.3.2016 17:19

K39a71r37e67l 50F24u62k18s53a 3394460530243

Lidske telo a mozek jsou dokonale nastroje vyprecizovane evoluci. Pokud dnes vice nez drive narazi na problemy, dival bych se na faktory prostredi...

0/0
29.3.2016 11:29

D81a79v34i10d 48P32e32t57r85ž75e51l72a 2176424273210

Vaše představy, názory, zacyklované vzorce chování, emoční stereotypy atd. Vám vytváří okolí? Zajímavé.

0/−2
29.3.2016 12:14

M58a17r60i32e 41D23a15n89č14á35k64o16v40á 5885968473786

Myslíte si, že okolí vás neovlivňuje v utváření emočních stereotypů, názorů a chování? Řekla bych, že ovlivňuje a to velmi.

+7/0
29.3.2016 12:46

D44a23v58i79d 87P36e30t72r23ž49e57l86a 2156314303680

Pak jste ovládána okolím :-)

0/−2
29.3.2016 14:56

H48o96n17z59a 58H61r38o83m37a44s 1465827827362

A vy ne?

0/0
29.3.2016 15:24
Foto

M95i92l68o34š 26F41. 97P38e52c91h45a40r 3163471780875

Na vás okolí nemá a nikdy nemělo žádný vliv? Vás okolí nijak neformovalo? 8-o

0/0
29.3.2016 16:53
Foto

K91r24i32s90t42ý30n21a 22V25a82ň25k20o48v45á 3447230415903

Každý z nás má v hlavě zafixované něco, co nás učila maminka nebo co nám řekla paní učitelka na prvním stupni. Bylo by pokrytecké, kdybychom tvrdili, že jsme naprosto nezávislé osobnosti.

Stejně tak dnes naše vědomí formují média.

Facebook například před nějakou dobou prováděl výzkum, při kterém záměrně vysouval nahoru na zeď tragické příspěvky a sledoval nálady lidí. Myslíte si, že je to jediná platforma, která to zkouší? =)

+1/0
30.3.2016 10:05

Z67u19z30a50n84a 97T56i75c47h35á 4168816980393

Kdyby byly mozek a tělo dokonalé, tak by nepodléhaly nemocím. To prostředí na to má velký vliv, ale Vaše proklamace dokonalosti člověka mi připadne velmi odvážná.

+5/0
29.3.2016 12:56

M84i18r63o76s80l91a36v 82B77e85d18n16á92ř 6617929384591

Schizofrenie - 1% populace, bipolární porucha - 1-2% populace, unipolární deprese různého typu a závažnosti minimálně 1x za život cca 15 - 20% populace, dystymie 3% populace, závislost na alkoholu hodná léčby cca 5% populace, pedofilie - 1% populace, OCD 2 - 3% populace, ale různé ostatní druhy neuróz alespoň v určitém období života 30% populace.

+2/0
29.3.2016 8:47
Foto

A54n71n96a 27V37e12s93e66l55á 2530178246

Takže být normální je ve skutečnosti nenormální... :-)

0/0
29.3.2016 17:25

H38o23n84z97a 17H55r70o63m51a86s 1575227817112

Neřekl bych, že je na člověku vidět, že má psychickou poruchu!

+1/0
29.3.2016 8:23
Foto

J24i56ř32í 14R28o26h91a62n 5194648707365

Na některých to vidět je, ale lidi si to obvykle špatně vykládají. Třeba deprese - zatímco nemocný vnitřně trpí, všichni kolem to pokládají jen za "blbou náladu" co jednou určitě přejde, případně vrozenou nabručenou povahu.

+6/0
29.3.2016 10:41

Z90u51z17a33n72a 77T97i69c91h87á 4118596320973

Jak kdy. Dost často, když už se s tím člověkem něco hodně podělá a vy se ohlédnete, uvidíte, že byly indikace a vlastně to bylo vidět. Jenže ta nemoc pracuje v člověku jak vosa na shnilém jablku. Vlastně se Vám rozpadal před očima, ale tak rafinovaně, postupně a nenápadně, že kromě občasného "něco je blbě" Vás ani nenapadlo, kam to spěje. Jenže to už někdy bývá pozdě. A jindy se zas dotyčný zblázní takovou rychlostí, že okolí ani nedokáže zareagovat.

Podle mě by si především všichni měli uvědomit, že se jim tohle nemusí vyhnout a když je někdo z blízkých začne prosit, aby se léčili, měli by souhlasit už kvůli těm blízkým.

+7/0
29.3.2016 12:54

D50a51n11a 42T88e95n13z79l79e88r 5480392605543

Co takhle prohlédnout si klávesnici, autorko. Určitě tam ty úvozovky skutečně najdete.

Co se týká obsahu článku, každý člověk je jiný. A zdravý pacient je jen málo vyšetřený pacient. Platí zřejmě i pro psychohygienu.

+4/−5
29.3.2016 7:13
Foto

M14i72l51o58š 16F64. 48P46e89c73h87a87r 3293931980635

Opět úúúúvozovky? Ony neúvozují, nýbrž uvozují, proto krátce – uvozovky.

Zmiňuji se o tom proto, že tento patvar používají i vzdělaní lidé; rád bych se jednou dobral toho, kde to má kořeny.

+10/0
29.3.2016 7:25

D34a34n62a 75T24e59n72z23l61e89r 5560112135763

Tak to je pro mě novinka. :-)

0/−1
29.3.2016 8:55

M76a63r23i22e 94D95a48n55č54á36k71o25v11á 5805908213616

No vidíte a přitom radíte autorce článku podívat se do klávesnice.... A ani nevíte, jak se uvozovky správně píší.

+8/0
29.3.2016 12:48
Foto

M22i62l53o48š 27F85. 22P10e46c76h26a22r 3443111740405

A to nemluvím o tom, že se chybuje i v jejich zápisu – často potkáváme "dvojité i 'jednoduché' uvozovky", které sice najdeme na kláesnici, ale patří výhradně do programových zdrojáků.

Správné jsou v českém textu „dvojité a ‚jednoduché‘ uvozovky“ jako 9/6 a v anglickém textu “dvojité a ‘jednoduché’ uvozovky” jako 6/9, případně ještě francouzské, které ovšem sázíme »naopak« než «francouzi».

0/0
29.3.2016 16:21

M61a70r47t81i23n 65N41e75v82r48l21a 2447751104537

Klasika titulků idnes - titulek je v rozporu s obsahem článku.

Návrh:

Mylná představa o duševním zdraví: za psychické poruchy může výchova.

Případně uvozovky...

+4/0
29.3.2016 7:32

M36a81r42t94i17n37a 49S58e24d63l13i73c98k27á 5102395301192

Skutečně bezkomplexní lidi aby člověk pohledal. Nejmíň polovina lidí je stižena nějakým narcismem, hysterií či jinou poruchou osobnosti vzniklou výchovou v raném dětství. Stačí nadměrné trestání či nadměrné rozmazlování dítěte a je to.

+11/−1
29.3.2016 0:11

A36l73e34n81a 46V17e43s17e23l48á 3403451625398

Pokud je to "nejmíň polovina lidí", tak to nejspíš nebude porucha...

Osobnost každého člověka je soubor toho, co dostal v genech a co se pak přidalo vlivem vnějších vlivů; někdo je sebevědomější, ale nemusí to být narcismus, někdo je temperamentnější a nemusí to být hysterie. Že je někdo jiný, než já ho chci mít - to není porucha osobnosti; ale pokud se mi začne zdát, že tak moc jiných je "nejmíň polovina", dost se to blíží známému "všichni jsou blázni jen já jsem letadlo".

+10/−2
29.3.2016 7:28

O18n89d80ř89e36j 14H48o72r94á89k 8219354641

A jakému duševnímu problému vděčíme za tvůj příspěvek?

+2/0
29.3.2016 7:58

D22a11v26i74d 27P70e62t61r17ž36e59l30a 2376564283940

Ale to se velmi mýlíte :-) Všichni (a důvody jsou u každého jiné). Pokud bych měl použít přirovnání, tak absolutní zdraví je řekněme 0 a 100 je pověstná hranice šílenství. Ve společnosti je přitom považováno za normu 90-95.

0/−1
29.3.2016 8:21

H44o77n62z35a 27H42r58o14m40a23s 1655237307452

Máte pravdu a v dnešní společnosti kde hodnoty byli převrácený naruby se není čemu divit.

0/−1
29.3.2016 8:26

D52a42v17i19d 13P93e41t64r92ž92e16l17a 2696124183130

A to se přesně mýlíte - právě v důsledku jakýchsi hodnot se stávají lidé neurotičtí. Podle jakých hodnot se totiž chcete chovat? Kdo dává komukoli právo stanovovat Vám hodnoty? A které jsou ty "správné"? Jestliže se v historii už tolikrát změnily? Chcete neustále porovnávat své jednání nějakými hodnotami? Neustále mentálně dřít? A měl by být člověk otrokem jakýchsi hodnot? Ne.

+3/−2
29.3.2016 9:15

H49o27n36z33a 65H25r83o22m93a43s 1295597287442

Cože? Já měl na mysli hodnoty jako chovat se vzájemně k sobě slušně atd. Nebo, že peníze jsou většině lidem až na posledním místě...Vas mentálně sedre pomoct paní s kočárkem nebo pustit starého člověka sednout v metru...?

+1/0
29.3.2016 12:02

D76a57v88i25d 96P31e20t71r81ž65e51l41a 2766614733420

Hodnota jako hodnota. Buď to udělám, protože to udělám, anebo to neudělám, protože to neudělám. A nevidím jediný důvod, proč bych to měl dělat proto, že se to má. A jak Vy víte, co je správně? Vidíte mladého člověka, který nepustí staršího sednou. Víte však, jak se ten mladý člověk cítí? Co se mu třeba přihodilo? Víte, jak se ten starší člověk cítí? Víte, zda si za svůj stav může nebo nemůže sám? Obžerstvím, nedostatkem pohybu? A staví se do role oběti vyžadující si sednou, za podpory přihlížejícího okolí? Pokud by mu bylo špatně a potřeboval by si skutečně sednou, není nic jednoduššího, než někoho požádat a postarat se o své potřeby. Atd. Každému, co jeho jest.

+1/−1
29.3.2016 12:13

H53o75n95z86a 45H13r90o20m48a91s 1465317827752

Já mluvím za sebe a jak já se chovám. Váš příklad mladíka je zcestny.je samozřejmě jasné, že neovlivnil jak se chovají ostatní. Já se chovám tak jak bych chtěl aby se ke mě chovali ostatní. Což znamená s respektem a slušně.

+2/0
29.3.2016 12:23

D58a76v33i41d 65P95e84t78r16ž37e84l51a 2346504683360

Pak to pro Vás musí být ovšem nesnadné, pokud se druhý člověk zachová jinak, než očekáváte.

0/−1
29.3.2016 15:08

H60o81n62z78a 57H90r42o33m12a72s 1275527827222

Ne to není. Jsem dospělý ne 5 leté dítě...

0/0
29.3.2016 15:24

K53a71r54e24l 85V16o36j50t46a 6141687668712

Jasně pane Petržela, viditelně máte psychický problém a tenhle váš názor, je obrana že kašlete na standarty dané společnosti.Jak tipické, vy si budete dělat co chcete.....a ještě všem vysvětlíte že to tak má být.Na lidech Vám nezáleží.....jenom o tom plamenně hovoříte.Znám takové......peklo pro ostatní.

+1/0
29.3.2016 16:07

Z61u26z11a47n18a 48T88i47c22h35á 4528406340733

Podle Vás by tedy nebyli lidé neurotičtí, když by si mohli dělat, co chtějí, a nic a nikdo je v tom nesvazoval? Máte pravdu, že neuritismus podporuje to, když jsou na člověka nakladeny nějaké požadavky, které se mu zdají těžko dosažitelné nebo s nimi nesouhlasí, ale cítí, že je musí ctít. Jenže kam by ta volnost dospěla? K tomu, že když se Vám líbí na ulici hezká ženská, tak ji znásilníte? Když se Vám bude něco líbit, vezmete si to? Když Vás někdo naštve, zmlátíte ho nebo zabijete?

Hodnoty, které by člověk měl ctít, podle mě stanovil Bůh a jako Stvořitel na to má právo, navíc ví, co je pro člověka nejlepší. A přestože někdy není snadné se některými pravidly řídit, tak je to pro člověka nakonec dobré. Protože pokud se jimi řídí i ve vypjatých situacích, tak si ušetří následky, které by ho nakonec zneurotizovaly mnohem víc. Myslíte si, že ve světě, kde by neplatily žádné hodnoty, by nebyl prostor pro neurotismus ještě větší? Žádné hodnoty znamenají i žádné jistoty ohledně chování druhých. To by se neurotik teprve zbláznil (a sama jsem těžký neurotik, tak vám můžu bezpěčně říci, že záchytné body jsou pro neurotika velmi důležité).

Nejlepší je srovnat své touhy podle těch hodnot, to se nejen neurotikovi náramně uleví, ale musí holt potlačit své ego a to v některých případech není jednoduché.

+1/−1
29.3.2016 13:16

D60a24v22i22d 71P35e43t82r69ž64e28l23a 2276894563220

Volnost není nabubřelost ega - já chci, já chci, já chci - to pak člověk není nikdy volný, nýbrž je větším a větším otrokem. Volnost je od potřeby znásilnit, zabít, od potřeby chci. A věřte, že lidé mající plnou hubu nejrůznějších keců o hodnotách se v krizových chvílích (např. válka) chovají jako největší prasata (důvod je nasnadě - přetvářku nelze vydržet donekonečna a nahromaděný marasmus musí ven - nikdo však nemá právo učinit objektem svého marasmu druhého člověka). A věřte, že v přítomnosti člověka, který nemá žádné hodnoty (a tím nemyslím bezcharakterního člověka, jehož hodnoty jsou obrovské - v opačném postavení "správných" hodnot), se bude i ten největší neurotik cítit jako v ráji. Kde nejsou hodnoty, zbývá jediné - život v jeho nejčistější podobě :-)

0/−1
29.3.2016 15:16

H29o50n35z91a 23H38r73o78m35a82s 1115957967862

Vy musíte mít docela drsnej život. Nehledej peklo už v něm jsme, že ano?

0/0
29.3.2016 15:28

K30a28r90e76l 51V15o39j77t97a 6481797358852

Tak peklo s takovými lidmi se stýkat a žít....jsou jiný a dělaj peklo druhým.

0/0
29.3.2016 16:16



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.