Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jedináček: výhodou je větší péče rodičů, nevýhodou život mezi dospělými

Jedináčci nemají zrovna nejlepší pověst. Říká se, že jsou sobečtí, rozmazlení a sebestřední. Je to však skutečně tak? Jaké výhody mají a co jim naopak schází, zjišťoval páteční magazín MF DNES Rodina DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J73i38t47k63a 35K12u18l41h23á97n19k76o66v64á 7127481321714

Já jsem přesně ten jedináček, co si léčí komplexy a buduje vlastní velkou rodinu. Nikdy bych to dobrovolně svému dítěti neudělala, jako jedináčkovi mi nebylo moc dobře. Vyrůstala jsem jen mezi dospělými, nemám ani bratrance nebo sestřenice, a oproti vrstevníkům jsem byla prostě jiná, což ztěžovalo hledání kamarádů. Navíc na mě jako na jediném vnoučeti viseli prarodiče, což se projevilo tím, že se mě snažili uvázat doma. Při nejbližší příležitosti jsem zdrhla 300 km daleko. Máma je taky jedináček a tu péči o moje prarodiče jí teda nezávidím, všechno je jen na ní.

+3/0
18.3.2016 15:30

V88e72n29d14u49l79a 64S93z95l80a16u71e94r84o36v87á 7282626327308

Výborně! A jede to obráceně. Teď z diskuse vyplývá, že jedináčci jsou "lepší" lidé. Přiznejme si to, nějakou zkratku většina prostě potřebuje, poznávat lidi je táák zdlouhavé.

Jo a mimochodem, jsem benjamínek rodiny, ale to neznamená, že jsem rozmazlený, opečovávaný a nezodpovědný fracek. Jsem prostě báječná a to znamená, že co se říká o nejmladších dětech je všechno do jedné naprostá hloupost (doufám, že jsem dostatečně velký statický vzorek).

0/0
18.3.2016 13:36

K92a82t63e32ř18i58n57a 79F43e43n20c27l83o14v32á 8233297548333

Možná už to píše někdo níže, ale myslím, že určitý druh sobeckosti mají vypěstovaný ne-jedinačci, protože si musí od malička všechno hlídat, neustále jim někdo něco bere, atp. Jedináčci v tomhle ohledu nejsou v takové tenzi.

Spíš myslím, že nevraživost vůči jedináčkům pramení ze závisti, protože peníze z rodinného rozpočtu se nemusí dělit na tolik dílů a tak mají jedináčci logicky lepší věci, než kdyby se muselo všechno kupovat vícekrát (a je celkem jedno v jaké příjmové/cenové relaci se pohybujeme), protože každý normální rodič chce pro dítě to nejlepší. A nemusí jít jen o hračky a telefony, ale např.o mimoškolní aktivity, vzdělávání, možnost cestovat atp.

Ale vždycky záleží na výchově. Cápky lze "vychovat" i ze tří dětí...

0/0
18.3.2016 13:00


M96i82c70h17a22e59l17a 36L24h90o40t75s83k84á 7106501949888

Jo jo, připitomnělé stereotypy.Kluci jsou divočejší, holky se líp učí, kluci tohle, holky támhleto.... Houby s voctem a cibulí. S prvními takovými moudry a dělením přišel syn až ze školky, do té doby byla mezi ním a sestrou harmonická rovnost. Protože mu to "řádně vysvětlil" kolektiv. Společnost děti takhle ohýbá a často przní. Bezmyšlenkovité poznámky o jméně, stavu rodiny, věku, pohlaví, barvě vlasů. Ne děti. Dospělí jsou pověrčiví nedouci. Pohlaví ani pořadí nejsou omluvou pro odchylky. Genetika tu roli hraje, ale dokud to není patologická záležitost, lze s ní pracovat. Pokud rodič bere za své, že druhorozený chlapec bude rozmazlenější a divočejší než prvorozená dcera, tak takový skutečně bude, díky komentářům, větší benevolenci a hranicím. Rodič se má odpoutat od predikcí a pověr, povznést se nad proměnné jako je pohlaví, pořadí, a znamení zvěrokruhu a reagovat čistě na chování svého miláčka s přihlédnutím na logické aspekty, jako je genetika, zdravotní stav, věk... Výchova má reagovat na aktuální stav, ne omlouvat odchylky. A jednou pro vždy se shodněme, že hodnotit nahlas cizí dítě je znakem mdlého rozumu a zakrnělé sociální inteligence. ;-)

+4/−1
17.3.2016 21:00

B64e81d41ř31i16c24h 61S46m94e54t20a79n14a 9747988188974

Segra je o pět let starší a ted ma dvojcata,kluka a holku.Nevim co je lepsi,dvojcatum vypravim vesely historky jak me jejich maminka mucila a ja ji to v puberte vracel(segra zavodne tancila ja hraju hokej)takze jsem mel velkej narust sily.Kdyz na ne koukam...oni jsou od mala spolu,M vi diky ni jak na holky,A s klukama poradit nepotrebuje,navic diky M.si jde s klukama klidně zahrat fotbal v dresu Messiho(ruzovy kopacky a maslicky nesmi chybet) a ve skole jsou diky tomu z ni ostatni kluci na plech ;-D

Chodi tam i dva jedinacci a prijde mi,ze jsou radsi s ostatnima detma,obcas u nas spi nebo nase u sousedu,spoluhracu atd.Ale je fakt,ze vlastne tady to nejsou uplny jedinacci,takze muj prispevek je vlastne mimo :-)

0/0
17.3.2016 14:08

M32a20r22t55i19n57a 50S30e64d52l13i44c43k97á 5142805271392

Dvojčata mají vždycky obrovskou výhodu nad sourozenci různého věku. První rok je s nimi sice šílená práce, ale pak už si vystačí sama, jsou mnohem dřív socializována.

+2/0
17.3.2016 14:40

Z88u51z65a60n63a 92T59i23c21h81á 4138206360103

Ale to, že si vystačí sama, zase přináší nevýhody. Např. nemají takovou potřebu se dorozumívat s dospělými, protože si rozumí navzájem a proto v některých věcech působí pomaleji než nedvojčata v jejich věku. A často se kamarádí jen spolu a uzavírají do svého světa. Některé věci holt mají jinak a podle mě to přináší výhody i nevýhody. V případě dvojvaječných dvojčat a ještě s rozdílným pohlavím, jak píše pán výše, ta závislost jeden na druhém asi nebude taková.

+3/−1
17.3.2016 17:13

T83e76r11e28z84a 76H19a71j83k79o84v58a 5197422604210

A opet tu mame predsudky....

+2/0
17.3.2016 21:07

Z22u75z32a57n69a 29T56i66c58h57á 4628596430393

Chtěla jsem jen reagovat na to, že dvojčata mají výhodu, protože podle mě mají i nevýhodu a některé situace jsou u nich specifické, ale samozřejmě z nich můžou vyjít úplně stejná jak nedvojčata. Předsudky jsem šířit nechtěla, i když jak na to koukám, tak je to tak napsané.

Znám dvojčata na sobě nezávislá i taková, co bez sebe i v dospělosti vydržela max.3 dny (měl to být týden, ale nevydržela to). Ale je pravda, že ta závislá jsou jednovaječná, tak odtud ten předsudek.

0/0
17.3.2016 22:47

D48a61n41i76e43l 58N31. 13P62o41k61o78r78n80ý 6797786435501

Kolik jich máte v rodině? :-P

0/0
17.3.2016 22:16

A79l59e69n89a 44V13e52s24e56l53á 3603351295568

Já mám v rodině jedny - a Zuzanině popisu odpovídají hodně. (Dva kluci, ovšem dvojvaječní.) Krom sebe navzájem prakticky nemají kamarády - ne že by ve smyslu, že s nimi nikdo nekamarádí, ale jak si tak stačí navzájem, tak jinou společnost nevyhledávají.

Pak ještě sousedi měli jednovaječná dvojčata stejně stará jako jeden můj syn a tam zas velmi přesně platilo to, že "působí pomaleji" (dnes jsou dospělí a pomalejší fakt nejsou). Měli jakousi svoji řeč, rozuměli si - a mluvit strašně dlouho prostě "nechtěli". Syn už dávno mluvil ve větách a z nich nešlo vyrazit ani jednotlivá slova...

0/0
18.3.2016 10:46

Z22u49z50a46n96a 77T65i27c61h89á 4718696250173

Děkuji, mám to vypozorované přesně stejně:-) Jinak souhlasím s tím, že k dětem je nutno přistupovat individuálně, bez předsudků, a že všechna dvojčata to takhle mít nemusí. Ty zkušenosti akorát mohou někoho připravit na specifické situace, které s dvojčaty mohou a nemusí přijít.

+1/0
18.3.2016 11:26

J50a77r84m77i78l29a 19M63a78c78h70o95v73á 9895444748584

Znám dvojčata - dnes dámy cca 55 let - dodnes!!! se oblékají stejně, mají stejné doplňky, chodí spolu, bydlí spolu..zůstaly svobodné - potkat je - děs...

+1/0
18.3.2016 10:35

T11o15m41á32š 65K41u39č41e45r71a 8244425185986

Ještě jsem nezažil, že by nějaký rodič řekl "Měli jsme mít těch dětí míň" Ale víc krát jsem slyšel "No mohli jsme mít ještě jedno, děcka jsou velký zůstali jsme doma sami. Máme jen toho psa." A to byly lidé, kteří neměli problémy se svými dětmi, akorát děti jsou pryč ve světě.

+5/0
17.3.2016 12:34

B71e43d36ř16i16c75h 75S56m50e36t13a84n70a 9677358808914

No a?

0/0
17.3.2016 13:55

M36a27r25t23i67n19a 75S27e21d52l48i46c82k46á 5492465691702

Jo? Tak to jste moc nezažil :-)

+3/0
17.3.2016 14:33

Z33u39z63a38n67a 82T34i57c90h94á 4628556680733

Tak to já už to slyšela. Ne proto, že by litovali, že poslední dítě je navíc nebo že by děti stály moc peněz či že o něco kvůli velké rodině přišli, ale protože se ukázalo, že specifická výchova, která probíhá v rodinách s více dětmi, nějakému děcku holt nesedla (mnohem snáze se tam něco zanedbá, protože děti ve velkých rodinách holt musí být samostatnější). Takže ne, že by si rodiče vybírali, o které dítě měli mít míň, ale prostě si povzdychli, že si vzali moc velké sousto a úplně ho nezvládli.

Jinak s tím, že děti odejdou z domu nebo že odejdou žít na druhou stranu zeměkoule, musí všichni rodiče počítat:-) A i to poslední dítě by odešlo a doma by zůstal jen pes... takže dítě navíc by nebylo řešení.

Když má ale někdo dost sil a chuť se ještě o někoho starat, podle mě by si tyhle páry mohli brát děti do pěstounské péče, pomohlo by to všem zúčastněným, ale samozřejmě do toho nemůže jít každý.

+1/−1
17.3.2016 17:30

M19a90r31t16i90n82a 58S74e27d40l87i63c32k18á 5142525661452

Je-li v rodine vic deti, malokdy se povede za vsech okolnosti vuci nim pouzit stejny metr. Pak vznikaji ruzne pocity krivdy a nevrazivosti jen kvuli tomu, ze rodice neumeji pristup k detem radne uchopit, nebo dokonce nepokryte naddrzuji jednomu diteti. Jedinacek ma vyhodu, ze se mu tyhle problemy 100% vyhnou.

+7/−4
17.3.2016 12:23

V34ě96r64a 56K61a72b88í57č39k42o60v84á 7314586960797

No a je to výhoda? V práci taky nemá šéf všechny stejně rád, neměří každému stejným metrem a když má člověk trénink z dětství, tak z toho není frustrovaný.

+6/−1
17.3.2016 12:40

P71a72v54l27a 39H78r86a74d64i46l96o78v28a 3127491851524

Myslim, ze pocit krivdy v rodine se s pocitem vuci sefovi neda srovnavat. Vnimat, ze vlastni matka dava prednost sourozenci prede mnou, musi byt dost hrozne. (jsem ze tri deti a nikdy jsem takovy problem nemela, ale znam minimalne dva pripady z okoli, kdy je jeden sourozenec protezovan..., smutne, ale stava se).

+7/−1
17.3.2016 12:44

A94l20e43n76a 54V44e69s43e12l35á 3293411655558

Pokud je to očividné dávání přednosti jednomu před druhým, to jo. Ale spíš jde o to, že každé dítě je jiné a tak je ke každému "chca nechca" trochu jiný přístup. A zažít to, je podle mě dobrá průprava pro budoucí život.

+3/−1
17.3.2016 12:50

H66a15n35k38a 42C79h21e27n 7937279765815

Taky jsem z několika dětí a naše mamka si dodneška rozumí víc se ségrou než se mnou, jezdí za sebou na návštěvu, chodí spolu ven, aby přijela za mnou, to aby se jí člověk prosil, když jsem si přiznala, jak se věci mají, přestala jsem se matce vnucovat, protože mi to samotné ubližovalo...vím, že ona za to nemůže, prožila hnusné věci ve svojí rodině a já jsem jí vděčná za hrozně moc věcí, takže se nezlobím, nevyčítám, i když líto mi to samozřejmě je.

+1/0
17.3.2016 20:15

M96a36r90t77i21n40a 21S97e78d62l86i45c93k27á 5202575951762

No já myslím, že to spolu nesouvisí. V práci se člověk vytrénuje jinak než doma.

+3/0
17.3.2016 14:33

V61ě54r32a 79K51a22b23í75č20k53o71v82á 7914486580777

No vidíte,já si zase myslím,že to spolu souvisí hodně.V dětství se učí člověk odolnosti- má-li sourozence,je úplně normální,že nemůže mít všechno,hmotně i lásku rodičů a v životě je to úplně stejné.Nemůžete mít všechno,nemůže vás mít každý rád a je to tak naprosto v pořádku.

0/−2
17.3.2016 14:52

D61a71n17i20e57l 17N10. 53P56o86k51o48r91n47ý 6617116685971

To by byly cikánské děti nejlepší podřízení, ne?

0/0
17.3.2016 22:24

M50a25r36t74i55n49a 65S96e64d10l54i16c79k93á 5952455491572

Jinak od šéfa snad nikdo normální lásku neočekává 8-o

+4/0
17.3.2016 14:42

D85a88n65i14e47l 31N35. 93P34o70k36o27r15n20ý 6817326505171

Ještěže nejsem vaším šéfem ;-)

+1/0
17.3.2016 22:26

M62i34c96h60a70e90l19a 45L53h12o80t71s54k95á 7126211529828

Máte pravdu, uhlídat různý temperament dětí a měřit stejně je velká, velká dřina. Taky mi to dává zabrat. Mám výhodu, že můj syn je celá moje sestra. Neskutečně roztomilý mizera s úžasným vtipem pro humor. Nezkušeného by utáhl na vařenou nudli a doma by brzo velel. Naštěstí mám zkušenost s mou sestrou, a hodně si hlídám, aby měl synáček stejnou startovní pozici jako jeho introvertní zasněná sestrička. A plody takové sebekontroly? Sourozenci se milují, nežalují na sebe, nezávidí si. Vše mají rovným dílem. Vše si půjčují. Někdy nevěřím vlastním očím, a děkuji Bohu, jak krásný mají vztah.

+1/0
17.3.2016 21:06

L18a84d20i88s52l29a54v40a 36S37t81r49n94a96d70o55v37a 3858324871372

Ještě jeden poznatek . Zeptejte se sestřiček na LDN, pokud má pacient jen jedno dítě , povětšinou nejsou problémy s tím , kdo co donese, zaplatí, přijde na návštěvu

+4/−3
17.3.2016 12:21

B93e22d37ř85i81c91h 53S98m81e31t13a98n39a 9497418328514

To je většinou výchovou,ne počtem dětí.

+5/0
17.3.2016 13:57

J45a54n 41F26r60o82l17í70k 6626840735824

A pokud má více dětí spolehlivě péči o rodiče zajišťuje jeden z nich. Málokdy se stane, že se o to sourozenci poperou.;-D

+2/0
17.3.2016 15:30

D49a74n34i29e93l 80N89. 97P61o66k47o61r85n36ý 6547606465951

Sestry na LDN většinou říkají, že je to tak 1/3....třetina dětí zajde :-/

0/0
17.3.2016 22:27
Foto

L67u31c23i14e 44V86o43n95d77r60á53k77o21v39á 7680343983800

Jo, většinou je to tak. Když je jeden sám, ví, že je vše na něm. S nikým se nehandrkuje a nečeká, zda to udělají ti druzí.

0/0
18.3.2016 14:54

L37a73d19i54s60l41a52v82a 86S92t63r74n56a62d20o26v88a 3168604351692

Ve třídě byli tři jedináčci , všichni tři mají prestižní místa, skvělou kariéru a rodinu . Mimo jiné ,rozdali by se pro dobré

+8/−1
17.3.2016 12:10

P89a41v60l83a 22L47i18s87k36o32v27a 9129556784185

Mam podobnou zkusenost, ve tride jsme meli jednu holku, co byla jedinacek a dokud nam to sama nerekla, nikdo by to z jejiho chovani nepoznal. Navic z toho, co rikala, tak mela (z myho pohledu) docela tvrdou vychovu...

+3/0
17.3.2016 14:43

J32a57n 76M62a72l90ý 1135559124238

Já jako jedináček neměl problém se dělit. Sobectví vidím spíše u sourozenců mé partnerky. Stačí aby jeden dostal hodnotnější věc než ten druhý a už to jede.

+10/0
17.3.2016 12:01

J85a95n25a 11S23t79e28h47l54í67k82o76v92á 2759280150746

to já ano, jak říkala moje babička „co má tvoje huba ráda, nemusí mít kamaráda“ ;-D

0/0
17.3.2016 12:28

A98l66e40n56a 54V17e40s17e65l57á 3833721965988

Já jako dlouholetý jedináček s dělením problém neměla taky. Spíš naopak - s prosazením se vůči ostatním.

Za sebe mám pocit, že děti z větší rodiny jsou do života lépe připraveny. Jsme s bratrem tolik moc let o d sebe, že jsme fakticky jedináčci oba. A oba máme po třech dětech.

+7/0
17.3.2016 12:48
Foto

J38a14n 81H98o61r21a72k 4343199473

Včera v CRo2 říkali že druhé dítě po 7 letech je de facto zase jako jedináček.

0/0
17.3.2016 12:53

A82l17e33n49a 48V79e82s85e53l84á 3373561445818

Mezi námi je věkový rozdíl skoro dvojnásobný. Já už byla víc za "tetu" než za sestru. Ale s dospělostí se to postupně srovnávalo, a musím říct, že jsme hodně rádi, že se máme. :-)

+3/0
17.3.2016 13:13

P38a51v18l69a 15H23r69a63d81i69l82o48v88a 3937291531634

Ja mam segru mladsi o 12 let (mezi tim je jeste bracha o 2 roky mladsi nez ja) a taky jsem byla spis za druhou "maminku", coz mi nikdy tedy nevadilo. A jak pisete, v dospelosti se to vyrovnalo.

+1/0
17.3.2016 13:16

M35a41r31t19i70n10a 17S66e27d77l10i85c53k23á 5102575461262

Moje ségra od nejútlejšího dětství počítala třeba hodnotu vánočních dárků a porovnávala se svým dvojčetem - bratrem.

0/0
17.3.2016 14:38

N32e68l64a 64Š13á34f23r52o50v79á 1648400932

Může mi někdo vysvětlit, jak je možné, že jedináček chodí dřív než sourozenecké děti??? Hlava mi to nebere..

+3/0
17.3.2016 11:46

L91a33d41i73s31l12a59v29a 80S17t61r47n94a90d62o94v26a 3698484411572

U chůze nevím ,ale u rozvoje řeči je to znát .Čas, péče a to že jste s ním celé dny sama udělá své .

+3/−1
17.3.2016 12:16

N13e30l93a 69Š76á27f84r56o56v65á 1868610462

Vite, ono je to podle mne dost individualni. A urcite do toho vstupuje vice faktoru. Napr. jak dlouho jsou sourozenci daleko od sebe a jestli date starsi dite do skolky a s mladsim zustavate na rodicovske sama, ale to jen pro priklad...

Pokud je mate 2-3 roky od sebe, pak se tomu starsimu venujete v prvnich letech zivota naplno, a tim padem i ta rec uz ma sve zaklady, ktere se pak dale vyvijeji v kontaktu s ostatnimi detmi, hlavne ve skolce.

A casto naopak dochazi k tomu, ze mladsi dite se vsemu rychleji nauci, protoze jeho starsi sourozenec je mu vekove mnohem bliz nez Vy jakozto rodic, a ta napodoba u starsiho je tam ohromne znat. Casto se tak druhorozene deti nauci rychleji mluvit, i prestoze se ji/mu uz nemuzete venovat naplno, jako jste se mohla venovat tomu prvnimu diteti.

Kazdopadne, ta veta je hodne podivna - jedinacek ma v prvnich mesicich stejnou pozici jako novorozene dite...

+6/0
17.3.2016 13:45

N16e92l29a 81Š35á35f43r65o13v87á 1568130652

*ne novorozene dite, ale prvorozene.. :)

0/0
17.3.2016 13:47

M38a32r88t54i62n94a 91S62e44d30l21i79c60k35á 5422435331602

Jo, dost divne, zvlast kdyz prvni dite je vzdycky chvilku jedinacek a malokdy ma noveho sourozence driv nez zacne chodit. Spis bych rekla, ze mladsi deti rady napodobuji starsi a chteji se za nimi nejak dostat, takze maji vetsi motivaci k pohybu.

+8/0
17.3.2016 12:27

J94a60n43a 54S56t11e95h87l22í15k23o46v27á 2169230730616

Jako ano, určitého sobectví jsem si u sebe vědoma,ale jinak s nikým a ničím nemám problém, od mala jsem byla hodně samostatná a s kamarády, kvalitní přátelství s dětství si nesu dosud.:-)

+3/−1
17.3.2016 10:50

M55a34r66i20e 33D65a53n53č58á98k69o55v74á 5175338683636

já jsem strašně egocentrický sobec a přitom mám sourozence :-):-)

+8/0
17.3.2016 11:14

J95a17n15a 93S76t42e52h66l17í78k57o30v82á 2929720460616

to ale přece nemůže být možné ;-)

+2/0
17.3.2016 12:27





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.