Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Hrozí nám digitální demence. Jak proti ní bojovat?

Věděli jste, že nadměrné používání moderní technologie má negativní dopad nejen na naše tělo, ale i psychiku? Jak se píše v pátečním vydání magazínu Rodina DNES, nejspíš nás čeká „digitální demence“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M44i21l48a10n 91J50a45k98u86b 60P42o34h51l79o48d88e67k 6760956483757

Albert Einstein :

„I fear the day that technology will surpass ourhuman interactio. The world will have a genaration of idiots.“

"Obávám se dne, kdy vývoj technologiepředčí vzájemné lidské vztahy. To potom svět bude mítGENERACI IDIOTŮ"

+3/−2
8.1.2016 12:43

S16t21a25n43i71s96l58a60v 46S46t50u61p73k75a 6831705745730

Samozřejmě Einstein nic takového neřekl. Lidé prostě milují vkládání vymyšlených citátů do úst autoritám, aby si podpořili své přesvědčení, kdy se autorit následně dovolávají. Jedná se logický klam "dovolávání se autority".

Ať už by výrok pocházel od dané autority či ne, nemá vypovídací hodnotu o pravdivosti daného tvrzení a studii v článku. Lidé si tak těmito klamy chtějí podpořit jakákoliv tvrzení a svá přesvědčení.

A odkud ve skutečnosti hláška pochází?

Nalezneme je ve filmu Powder z roku 1995.

Valná část citátů a rčeních jsou logické klamy a taktéž se často citáty používají jako logické klamy pro doložení pravdivosti nějakého tvrzení dle stanoviska či kulturního vzoru, který řečníci zpravidla zastávají, kdy cílem je, pomocí citátu, obhájit jakékoliv předmětné tvrzení, aniž by si uvědomili, že samotný citát nemá vypovídací hodnotu o pravdivosti jakéhokoliv předmětného tvrzení a jeho užití jako důkazní roviny je tak samo o sobě logickým klamem, často pak dovolávajícím se autority. Skeptik by se tak měl opírat o znalosti všech faktů k danému předmětnému tvrzení, nikoliv o citáty

+3/0
8.1.2016 21:15

J51a31n 87M56o42t83ů36r65e86k 7170872141429

Ale me treba dusevne obohacuje, hledam na internetu veci, ktere nevim a ktere muzu pak vyuzit ke svemu spokojenemu zivotu.

+2/0
8.1.2016 6:14


J74a57n 70M37o98t33ů65r30e52k 7850482491239

Jaky je rozdil, zda si ctu noviny ci knihu ve fyzicke fofme ci digitalni?

+2/0
8.1.2016 6:11

J90a72n 76M14o63t27ů92r13e53k 7270862591789

Ale bez digitalniho sveta bychom si tento clanek ani neprecetli :)

+2/0
8.1.2016 6:09

M40a16r16t20i50n71a 41S14e75d13l13i47c84k47á 5182535981442

Jezkovy brejle, to se zase nekdo snazil vypadat chytre

+1/0
8.1.2016 1:08

D49a17n 28V91l63k 8881828526704

Jo, jo - říkám to pořád: to máme chytré telefony, chytré hadry, chytré hodinky, chytrá auta, jen ty lidi jsou, holt, čím dál blbější... Rv :-( !!

+7/−1
8.1.2016 0:21

M21a38r31t40i83n77a 29S91e59d24l42i44c75k17á 5182255681732

Jojo, nejblbejsi jsou ti, co hned veri kazdymu blabolu, protoze to "psali nekde"

+4/0
8.1.2016 1:10

J65a78k79u83b 59K54o82s 3476522590484

Něco na tom bude

+4/0
7.1.2016 23:37

P52e26t36r 97V11i30n75t53r72l29í68k 3646544581

Když se četla knihy tak z toho také narůstaly demence...?

0/−2
7.1.2016 23:32

S39t66a98n72i98s19l75a93v 25S26t73u89p36k77a 6751565455350

lepší je se v sarkasmu zeptat na nadváhu. To je čitelnější logický klam v této studii :)

0/0
8.1.2016 0:00

S69t53a16n96i15s46l74a86v 42S70t95u53p95k24a 6341355305870

Říkám si, že by bylo dobré někdy opravdu postupovat dle návodu autorky, protože by ztratila práci a už by nás nemohla zahrnovat irelevantními studiemi a svými moudry. Paradox.

Tudíž je opravdu obludné, že je autorka taktéž strůjcem Vaší demence a žádám, aby okamžitě této své činnosti na internetu zanechala a dále takto rychle informace již nešířila. Děkuji :)

PS: zjišťuji, že naše děti umí angličtinu a anglickou výslovnost lépe než my, jak neustále brouzdají, hrají po online přes team speak, komunikují přes internet a to je jim 6 a sedm let:)

+1/−1
7.1.2016 22:30

S82t73a52n49i71s57l10a19v 33S20t92u96p76k25a 6821435945110

Doufám, že si iDnes budete kupovat již pouze v tištěné podobě... :)

0/0
7.1.2016 22:32

S51t41a60n62i97s22l76a14v 97S70t30u59p64k11a 6571875735710

Vřele doporučuji přečíst tento článek před uvedením závěrů z jakékoliv studie: http://tinyurl.com/zrx644a

My i studie samotné tak býváme často nevědomky obětí logických klamů a vlastní interpretace dle svého přesvědčení. Už samotné tvrzení, že nevyvíjíme duševní činnost při užití těchto technologií či produkují násilí a nadváhu, by nás měla dostatečně upozornit na slabou studii podmíněnou přesvědčením díky mnoha kauzalitám

Nadváhu nevyvolává technologie, ale to, že se málo pohybujeme atd. To, že se např. u počítače málo pohybujeme, je jistě pravda, ale zároveň klam, protože u čtení knih vzniká stejný efekt

Negativní vlivy tak určitě existují v šíření málo relevantních informací, které si přečteme, kdy tak následně sebe i ostatní uvádíme nevědomky neustále v omyl, když tyto informace šíříme dál

Jedná se o kvantum šířených mýtů a bludů, irelevantních informací, málo relevantních studií, které jsme našli na internetu, kdy evidentně nezáleží na tom, jak rychle jsme se k nim dostali pro naše zapamatování, kdy je pak neustále šíříme dál

Schopnost si vyhledat relevantní zdroje taktéž však nezávisí na rychlé dostupnosti informací, ale na míře našeho kritického myšlení a uvažování, kdy forma materiálu, v kterém se informace nalézá, nezaručuje jeho relevantnost

Informace se ukládají podle důležitosti, motivace i oblíbenosti či zajímavosti dané informace či již emocionálního prožitku či již míry jak podporuje naše přesvědčení, jež pro nás informace představuje atd., nikoliv podle toho, jak rychle se k informaci dostaneme. Forma pak může více umocnit samotný prožitek, kdy míra prožitku je pro každého individuální s danou formou. Kauzalit je více

To, co nás nutí informaci zapamatovat, není obtížnost, s jakou informaci můžeme získat, ale naše potřeba využití či záliby, emoční složka apod., pro danou informaci či někdy míra opakování dané informace a tak informace nepotřebné, pro každého jednotlivce budou jiné, pak prostě z paměti vytlačujeme.

+2/0
7.1.2016 23:54
Foto

R82i29c80h57a95r94d 22P63o92l45á92š79e70k 9624283330829

To bylo česky? Po pár větách jsem se ztratil a hotovo.

0/0
8.1.2016 1:30

S87t36a29n74i40s72l66a59v 39S88t73u55p91k48a 6881505205600

:) Souhlasím, je to děsný. Samozřejmě se dá vše formulovat mnohem lépe. Ani jsem pořádně neuvedl vše, co bych chtěl a ani tak, jak bych chtěl. Jsem dnes už unavený.

0/0
8.1.2016 1:49

V74l29a92d44i65m49i44r 29J40a20n27k98i66n 3400406274687

Narasta agresivita ... asi preto maju vyspele krajiny historicky najmensiu zlocinnost :)

+4/0
7.1.2016 22:14

S61t54a95n51i55s24l96a66v 15S48t18u10p96k14a 6391595125520

"Když víme, že si danou informaci můžeme pohodlně a rychle vyhledat, nic nás nenutí k tomu, abychom si ji zapamatovali." Aha, takže když si rychle vyhledáme návod na internetu, jak uvařit guláš či vyměnit display u Xperia mini nebo ošetřit ovocné stromy či jakýkoliv jiný návod, tak nás to nenutí si informaci zapamatovat? Informace se ukládají podle důležitosti, motivace i oblíbenosti či zajímavosti dané informace, nikoliv podle toho, jak rychle potřebnou informaci vyhledáme. Naopak se stále více setkáváme s tím, že i nejmladší děti ví až moc a dokáží rychleji aplikovat poznané díky internetu. Pozoruji to velmi často u dětí, jak rychle se jim rozvíjí schopnosti a velmi mě často překvapí. Probíhal na dané téma dlouholetý výzkum, bohužel teď nemohu metaanalýzu najít. Když jedete kamkoli na delší pobyt, pokud jste cestovateli, tak bez těchto informací, které si umíte kdekoliv vyhledat, jste nahraní a určitě nebudete lovit v knihách, abyste si lépe informaci zapamatovali, ale potřebné informace si co nejrychleji vyhledáte a prostě zapamatujete, jelikož je potřebujete a zajímají vás. To, co vás nutí informaci zapamatovat, není obtížnost s jakou informaci můžete získat, ale Vaše potřeba využití či záliby pro danou informaci a informace nepotřebné a běžné, pro každého jednotlivce budou jiné, pak prostě vytlačujete. Stejný efekt můžeme pozorovat ve škole u povinné četby či jakékoliv látky, kdy různorodá potřeba a náklonnost k dané informaci, určuje její udržení v dlouhodobé či krátkodobé paměti apod. I naše firma se rozvíjela učením s internetu velmi rychle, kdy jsme si dohledávali patřiční informace a neradi říkali lidem, tohle neumíme. Pokud bychom měli použít Váš návod, tak jsme dávno skončili. Naopak, když Vás něco velmi baví, stačí danou informaci přečíst pouze jednou. Osobně neznám nikoho z "ajťáků" ani programátorů, který by se rychleji rozvíjel s knížkami než ten, který čerpal z internetu. Celé IT firmy vznikly často jen na informacích z internetu.

+2/0
7.1.2016 22:03

S14t89a52n70i79s40l20a42v 55S42t39u32p42k24a 6741785375950

pozn. na okraj: vřele doporučuji http://www.itnetwork.cz/ .

Jinak známý je i wiki efekt. Taktéž snadno dostupná informace a potřeba ji vyhledat nás nutí i k zapamatování a opakování dané informace jinde.

Negativní efekt může vznikat tehdy, že naopak vyhledáme rychle spoustu málo relevantních informací, které pak pořad všude opakujeme a uvádíme sebe i ostatní v omyl.

0/0
7.1.2016 22:08

S24t18a29n14i94s77l59a10v 36S28t43u16p87k49a 6641865365370

No a už vůbec nezmiňuji to, že autorka danou informaci získala také rychle na internetu a vyvodila ihned z velmi slabé studie irelevantní závěry.

Takže ano, tady vidím problém v tom, jaké informace vyhledáváme, jak moc relevantní následně předáváme dál a vyvozujme z nich závěry.

Jistě si teď všichni danou informaci vytiskněte a založte, abyste si tento nesmysl zapamatovali... a příště prosím pouze kupujte Mladou frontu v tištěné podobě, aby autorka poznala, jak moc relevantní její informace a třeba jak moc škodí Vaší paměti

Vidím, že celý pubmed či plos nebo clincaltrialsgov, kde jsou výzkumy z celého světa, začíná pro vědce nyní ztrácet smysl, protože to jsou snadno dostupné informace.

+1/−1
7.1.2016 22:21

S25t89a74n65i40s22l67a64v 36S82t16u92p35k27a 6761425455930

**Informace se ukládají podle důležitosti, motivace i oblíbenosti či zajímavosti dané informace či již emocionálního prožitku či již míry jak podporuje naše přesvědčení, jež pro nás informace představuje atd., nikoliv podle toho, jak rychle se k informaci dostaneme. Forma pak může více umocnit samotný prožitek, kdy míra prožitku je pro každého s danou formou individuální. Kauzalit je více**

0/0
8.1.2016 21:58

P33a98v93e74l 20K78r14a91l 4988499539892

Naopak, dle mého názoru, dochází vlivem moderních technologií k rozvoji. Díky moderním technologiím se nemusím nic šprtat, to je role počítačů (a stejně, vše důležité si můj mozek zapamatuje). Co ale počítače nedovedou moc dobře, to je myšlení, přemýšlení a inteligence. A to už je moje role. ;-) Tedy, počítač pracuje na jednoduchých, rutinních, pravidelně opakujících činnostech a já to vše tvořím a propojuji a dávám dohromady. Duševní úsilí tedy je efektivnější než bez počítače, kdy bych musel dělat otravné jednoduché činnosti, které mi nepřinesou rozvoj...

S článkem tedy nesouhlasím.

0/−1
7.1.2016 22:00

M67i55l87o47š 62Z46a31v58ř76e16l 9461405503757

Ja bohuzel s clankem souhlasim, ale podle me je problem spis v obecnem stereotypu pouzivani. Ale to plati pro vice oblasti. Jakykoliv stereotyp neprinasi nic dobreho. Kdo by me chtel chytat za slovicka tak sex nepocitam:)

+2/0
7.1.2016 22:12

J93a42n 92N25o39v54á13k 9697632367437

Abyste mohl uplatnit intelgienci a o něčem přemýšlet, musíte mít nějaká "základní data", tedy namemorované znalosti, se kterými přitom pracujete. To není nic proti internetu jako studnici informací a technologiím jako nástroji pro práci s nimi. Jenže když nemáte ty základní znalosti, tak ani nevíte, že byste mohl něco hledat a není mezi co dávat souvislosti.

+4/0
7.1.2016 22:15

M50a79r94t60i48n23a 28S21e46d25l59i15c86k63á 5392215861262

No, jenze smesne je, kolik lidi studuje ruzna pseudofakta, dedukuji nesmysly a pak si jeste navrch mysli, jak jsou chytri

0/0
8.1.2016 1:13

M26i62l63o33š 43Z83a71v97ř82e19l 9971865963907

Konecne mi nekdo diagnostikoval, co se se mnou deje. Zkusim to v pristim zivote napravit, pokud si na tyhle rady vzpomenu :)

0/0
7.1.2016 21:58

P61e14t22r 66E35b96r 2372920273290

To je volovina. Stejně by šlo nahlížet i na papírové texty.

+4/−2
7.1.2016 21:31
Foto

P14e60t43r 37P15r60o98c43h25á52z46k72a 3782276452214

Já bych to tak černě neviděl.Jedna s mnoha analýzy, která stejně rychle jak se objevila vezme zase za své.Totéž co prohlašují o digitální technice mohli o století dříve prohlašovat o všem, co lidem usnadňovalo práci.

+2/−1
7.1.2016 21:30

V88l49a39s18t22i59m28i67l 52K82ř51í72ž 9856894887338

Možná už paměť potřebovat v takové míře jako dřív nebudeme muset a naopak je žádoucí "přizpůsobit" se novým výzvám. Ale všeho s mírou...

0/−1
7.1.2016 21:29

M44a44r28t82i49n43a 92S31e20d64l70i53c54k87á 5342935301232

Az.budete muset, zapamatujete si leccos.

0/0
8.1.2016 1:14
Foto

P18a86v62e19l 16N54e42t75o83l32i19c36k57ý 3350631229370

No, tak nakonec druh zanikne. No bóže. Životnost druhů cca 5 mil. let.

+1/0
7.1.2016 21:23

P44e97t62r70a 54M56a17l97á 7561878731235

Takže když čtu na kindlu tak se vlastně vůbec duševně neobohacuji a nezvládám číst souvisle.

No taky to má světlou stránku a to že si můžu Noční klub a Zeměplochu po čase přečíst znova a bude to zase jako prvně:)

+6/0
7.1.2016 20:53

M64a58r57i51á71n 81J11o70s35e37f73í50k 1733591697228

Knihy čtěte, tak zkuste někdy číst mezi řádky. :)

0/0
7.1.2016 22:43

R82a17d45i88m 42S59v88o94b67o52d62a 9403549216592

jen jsem nedostal odpoved, jestli je horsi byt digitalnim nebo analogovym dementem

+3/0
7.1.2016 20:51

M66a67r61e28k 72V60e83s84e53l62ý 1507128170344

Tak asi se dobrovoélne stanu digitalnim dementem (mozna uz jsem) :-) Dokud vsak ty kremikove desticky budou fungovat, tak si myslim, ze mne me postizeni nijak omezovat nebude.

0/0
7.1.2016 20:47

M22a96r93t85i93n 24S49v51o84b79o15d68a 4615825296282

Jsou to kecy.

+2/−4
7.1.2016 20:02

A70d25a24m 76K17ř81i21v41s96k61ý 1983314910353

3. Vyvarujte se „časožroutům“ – např. bezcílnému surfování na internetu.

Jasně, protože čas přeci nejde zabíjet neužitečně nedigitálně... Zíráním z okna jsem zabil už možná i měsíce času.

+9/0
7.1.2016 19:59

M90a56r80i69á55n 54J68o53s59e95f20í24k 1823801237138

Z okna to ne taková zábava jako diskuze na i-dnes. Sežere to daleko míň času, protože vás to přestane dřív bavit.

��

0/0
7.1.2016 22:42

V98l11a65d35i91m35í87r 40J27i39r84k62a 7884426254278

Ta dáma je naprosto mimo mísu. Učím na vysoké škole, dnes už studenti nemají studijní podklady jiné než digitální. Rozsah vědění lidstva je takový, že si ho jednoduše pouze v hlavě zapamatovat nelze. Bez informačních databází se neobejdeme. To neznamená, že bychom nemohli umět násobilku a pravopis. Čtení na monitoru je naprosto stejné jako v knize. Pouze civět do obrazovky celý den nemusí prospívat očím. Mozku rozhodně takové čtení nevadí. Ať jde autorka strašit malé děti, plácá nesmysly, a to takové, které chtějí hlupáci slyšet aby omluvili svoji neschopnost pracovat s internetem. Nikdy na těm bezcílně nebloumám, to možná ona.

+4/−8
7.1.2016 18:24

P59a58v88l57a 87P90á37r73a58l26o65v27á 8663927987394

Takže na OnaDnes jste cíleně?;-D

+11/0
7.1.2016 19:24

A64l66e43n65a 68V50e52s26e69l15á 3633261805918

Bingo! ;-D

+1/0
7.1.2016 21:12

M63a33r91i65e 25V17a72š91í75č74k68o69v72á 3341393542458

Vidíte, já zase učím na střední a myslím si pravý opak. Děti nečtou, možná snad nějaké krátké zjednoušené zprávy. Nepíší, pouze snad statusy na FB. Hřeší na to, že si informace mohou najít kdykoli a kdekoli a nakonec neumí napsat souvisle větu, shoda podmětu s přísudkem jakoby neexistovala. Nedokáží se soustředit na jednu aktivitu déle než deset minut - přesto ale zároveň k tomu dokáží skrytě chatovat na netu a jíst. Jsou nepozorní a proto dělají chyby. Referáty odevzdávají s hypertextovými odkazy, přece co bych chtěla víc, když si dal takovou práci najít to, zkopírovat a vytisknout. Upozorňuji, že nepracuji na pomocné škole, ale na takové, kde se devadesát procent dostane na veřejné vysoké školy k Vám. Tuhle jsem seděla u maturity z ČJ - po deseti minutách se začali vrtět, text jsem sama přečetla a pochopila do dvaceti minut, oni odevzdávali po šedesáti minutách naprosto vyčerpaní, že to nestihli... Přeberte si to.

+4/0
7.1.2016 22:36

P95a79t27r62i92k 25S33v87o46b48o21d14a 3539621486455

kecá....

0/0
7.1.2016 23:03

B74r38o75n47i61s76l54a34v 72G90a67b95r97y76š 6285854240

To já jsem těm studentům semestrální práce v takové podobě vracel. Podmínky, formální a obsahová úprava byly jasně dány. Takže pokud ji nestihli přepracovat, neměli na zápočet nárok. Proč to neděláte stejně?

Jednou jsem místo logistiky s nimi udělal takový malý češtinářský koutek, protože vyjadřování dnešní mládeže je příšerné. Mají v hlavě zafixovanou svou facebookovskou mluvu, nedokážou se srozumitelně vyjádřit a to jim pak dělá problém při psaní kvalifikační práce. Zrovna včera jsem četl článek na blogu pana Jana Broula, který si stěžuje na školství. Tak ho to školství vytočilo, že měl v textu spoustu hrubek. O interpunkci nemluvě.

Jde mi o to, aby se v krátkém čase naučili pracovat s informacemi a zpracovávat je. Neměli by ale zapomínat používat taky vlastní rozum. Jak říkal jeden náš starší profesor, "inženýr nemusí umět všechno, ten má vědět, kde má informace hledat".

+3/0
7.1.2016 23:04

J69a67n45e63k 39W70a18g67n76e77r 7689619864318

Manfred Spitzer je poněkud mimo, doporučuji kritický článek Digitální demence a antidigitální džihád Manfreda Spitzera na http://goo.gl/xHY1Ls nebo ‘Anti-iPad-psychiater Manfred Spitzer is een dwaallicht’ na http://nieuws.tpo.nl/2013/06/25/anti-ipad-psychiater-manfred-spitzer-is-een-dwaallicht/.

+3/0
7.1.2016 13:08

P22ř30e34m97y95s63l 17Č82e28r35n92í88k 9117564379898

Přečtu tak tři až pět knih za měsíc a vůbec by mě nenapadlo koukat kvůli čtení do těch malých tabletu a mobilů. Za 200kč ročně v knihovně si můžu půjčit co chci za knihu.

+11/0
7.1.2016 11:52

A68n30n34a 89R82a94d12o81v45á 8664667787839

Já zase kvituji mobil, protože ať je kniha jakkoliv "tlustá", v mobilu má pořád stejnou váhu a rozměry.;-) Na čtení mám čas (a klid) vlastně jen cestou do práce a z práce a nerada tahám víc než musím a nemám kabelku velkou jako nákupní tašku....

+2/0
7.1.2016 20:46

M97a85r71i84á68n 55J74o73s78e32f32í16k 1853481207708

Čtečka s elektronickým inkoustem poslouží stejně dobře jako kniha. Je asi jedno z čeho hlavní je co. Dobrá kniha je kniha ať je v jakékoliv podobě. Popravdě si ale neumím představit že čtu knihu v mobilu, už jenom kvůli těm všem upozorněním co by na mě blikali.

0/0
7.1.2016 22:39

B49r69o61n40i86s18l47a37v 96G48a27b28r52y61š 6385954370

Takže mám místo batohu tahat lodní kufr? Čtu různé příručky, učebnice, slovníky a manuály. Vzhledem k tomu, že kolikrát mají i přes 500 stránek, se to prostě najednou tahat nedá.

Ale abyste neřekl, že je to jen vzdělávací literatura, tak jak by se Vám pohodlně nosilo "To" od Stephena Kinga, která má více než 1000 stran? :-) V malém batohu to zabere spoustu místa.

0/0
7.1.2016 22:56

I98v30a48n 30P13r42o11c61h25á89z96k12a 3821954555915

Přinejmenším to prohlubuje asociální chování.

+2/0
7.1.2016 11:26



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.