Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Bolest hlavy i vysoký tlak. Jak poznat psychosomatické onemocnění?

Všechno vás bolí, není vám dobře, ale žádné prášky nebo mastičky nepomáhají? Problém nemusí být pouze v těle, ale také v duši. „O čem není možné mluvit, tím se musí onemocnět,“ tvrdí německý psycholog Gerhard Danzer, propagátor psychosomatiky. V podstatě tím naznačuje, že to, co trápí naši duši, se projeví tělesnými problémy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V80e81n34d25u26l13a 38F52a15i34f55e82r81o25v10á 4388681913139

Ha ha, prý poznat;-D. Tak to by mě skutečně zajímalo, jak tu jejich slavnou tzv. psychosomatiku chteji skutečně poznat. Reálně to není o žádném poznávání, ale o pouhopouhem svévolném vymýšlení si. Opravdu velmi pohodlná "věda", alespoň tedy používat správné pojmy a netvrdit, ze něco poznávají.

0/−1
29.12.2015 22:36

K57a43r46e83l 29T18e50s17t86e38r 9277780191486

Poznat se do například zjištěním hodnot stresových hormonů - ty by měly být zvýšené jen dočasně (reakce těla na akutní ohrožení), pokud jsou zvýšené permanentně, je to (chronická) nemoc. Ve skutečnosti je to většinou skoro nadbytečná analýza, protože projevy permanentního "ukrytého" stresu jsou docela dobře rozpoznatelné. Asi jako zjišťovat zvýšené hladiny protilátek u typické chřipky.

0/0
3.1.2016 11:55

D31a79n44i27e47l 32J31a66n18k74o 9379439820622

O tom vsem uz davno pise doktor Hnizdil ....

+2/0
29.12.2015 9:46


D71a16n86i69e79l 28J43a57n47k45o 9499949170622

A muj osobni dodatek je ten ze dneska drtiva vetsina lidi "neumi" byt stastna (myslim to vnitrni dlouhotrvajici stesti) - svet nam stale ukazuje co jeste nemame co mame dosahnout k "pravemu stesti" atd a tak vetsina je pod tlakem ze ke stesti potrebuje neco extreniho a stres je jen zapalnou snurou k vybuchu nemoci ....

+4/0
29.12.2015 10:06

B30ř65e76t16i76s73l43a93v 29Š93í51m53a 9804361762

A muj osobni dodatek je ten, ze jste zapomnel na deti, jak mají být stastné ty, které jeden z rodicu psychicky týrá?V nasí republice se verí víc takovému rodici nez díteti.

+2/0
29.12.2015 13:36

D38a18n91i73e66l 54J24a31n40k19o 9399309870322

Nezapomel jen pisi o dospelem jedinci ... deti jsou jina kapitola - zel casto smutnejsi z tohoto pohledu

0/0
29.12.2015 13:51

B95ř80e96t36i23s13l86a19v 60Š37í16m87a 9384221662

A mám obavy, ze psychosomatická onemocnení propuknou u detí casteji.

+1/0
29.12.2015 13:56

B74a37r73b61o31r70a 16J41a13n43e95č75k50o54v74á 9674432221

ono se to prave casto projevi v dospelosti...ale beda, jak si pak takovy dospely postezuje, to je hned za slabocha, co vse hazi na druhe...chybi nam pro tyhle veci pochopeni, bohuzel, v tomto se jako stat opravdu od zapadu lisime (ackoli takovehle generalizace obvykle nemam rada)

+1/0
29.12.2015 14:03

B15ř96e96t70i55s54l22a72v 51Š98í41m45a 9594651852

Ano, nekdy se to projeví az v dospelosti, ale casto se to objeví jiz v detství, jenze se to spatne poznává, navíc sociálky tomu neverí - vystresované díte je náchylnejsí k infekci, která ́letí ́kolem, je dost prípadu, ze se díte pocurává, kulhá, hubne, takové deti mnohem casteji vázne onemocní atd.

+3/0
29.12.2015 14:11

L19u72k43á11š 55K35o10b35l73o65v32s78k17ý 5212673152627

Takové onemocnění je signál hlavně pro rodiče. Proto třeba Hnízdil u nemocí dětí léčí, nebo se snaží napravit, otevřít hlavu především rodičům.

+3/0
29.12.2015 14:07

B48ř53e25t16i69s76l66a27v 17Š18í96m64a 9414711972

To je signál pro rozumné rodice, nikoliv pro lidi s poruchou osobnosti a manipulanty, takoví si vubec nepripustí, ze díte je nemocné kvuli nim. Nase sociálky a soudy mají málo znalostí z psychologie a medicíny a odborníkum casto neverí.

+3/0
29.12.2015 14:31

L45u19k63á45š 12K33o42b66l79o95v70s95k89ý 5312433652407

Celá psychosomatika/celostní medicína je pro rozumné lidi, s alespoň částečně otevřenou hlavou a ochotných usilovat o posun vpřed ve svém životě. Koho změna nezajímá a raději zůstává ve starých kolejích, nebo je zcela uzavřen ve vědeckém pojetí nemocí, ten půjde ke klasickému doktorovi pro nějaký prášek, nebo operační zákrok apod.

+3/0
29.12.2015 14:46

D40a35v82i21d 21P70e12t13r65ž44e37l28a 2916384193330

Šťastní jsou ti, co opustili koncept štěstí - jako jeden z mnoha konceptů, jak Vás dostat :-)

+3/0
29.12.2015 15:21

B59a80r70b12o14r69a 60J24a21n57e36č72k16o69v37á 9844742411

o tohle tema se dost zajimam, a v zahranici jsou o dost dal, nez u nas, kde se podobne veci povazuji za smesne pitvani a dukaz slabosti a zmekcilosti.

Vtip je v pusobeni stresovych hormonu, jako je kortizol, na organismus. Na nadprodukci stresovych hormonu si pritom vetsina z nas zaklada uz v detstvi, at uz vlivem sikany, castych nemoci, prilis kritickych nebo vecne nespokojenych rodicu, rozvodu, atp. Jen malo z nas nebylo nikdy vystaveno ani jednomu z techto faktoru, a povazujeme je za normalni a neskodnou nutnost dospivani.

Pokud je ale dite vystaveno dele trvajicimu a hlavne nepredvitalnemu stresu, jeho telem neustale koluje male mnozstvi stresovych hormonu, a to i kdyz je zrovna v klidu. U mladistvych jsou tyto vlivy jeste intenzivnejsi, a podle nekterych studii stress ve skolach k rozvoji techto potizi vyrazne prispiva, zvlaste pokud dite nema uplne idelani domaci prostredi. nemusi pritom vubec jit o tyrani nebo zavazne disfunkce, staci hadajici se rodice, uprednostnovany sourozenec nebo chronicka nemoc lehciho razu.

Tento vzorec si pak telo prenasi I do dospelosti. Vnitni organy se temer neustale "koupou" v mensim ci vetsim mnozstvi stresovych hormonu. Snozuje se ucinnost inzulinu a dalsich podstatnych hormonu, objevuji se problem se spanim, vyssi vznetlivost nebo uzkostnost, pribira se na vaze, clovek je unaveny, boli ho zada a hlava, a desitky dalsich drobnych priznaku, ktere se mohou u kazdeho lisit.

V dospelosti se dusledky dlouhodobe hormonalni nerovnovahy a nadmiry stresovych hormonu projevuji jako zavazna autoimunitni onemocneni, alergie, cukrovka, a dalsi typicke civilizacni choroby. Otazka, proc nekdo zije zdrave a presto onemocni, a jiny se laduje klobasami a zije ve zdravi do devadesati, by podle nekterych mohla mit odpoved prave v mire stresu, kteremu je jedinec vystaven v mladem veku.

+10/0
29.12.2015 9:29

H34a11n46a 24K34r96i92v43a97n67e96k 2381605142423

Zrovna dnes jsem cetla clanek, ze nikoliv stres sam o sobe zpusobuje fyzicke nemoce, nybrz to, ze casto stresovani lide nezdrave ziji, hodne kouri a piji alkohol, tim padem maji nemocna jatra, cukrovku (i koureni skodi slinivce)....

A nemocna jatra zpusobi mj. unavu, deprese, kozni nemoce....

+1/−1
29.12.2015 8:40

D86a65n71i61e93l 38J35a64n32k95o 9109229740392

Ale to ze nekdo hodne pije, hodne kouri, prejida se - je zase dusledek vnitrni nerovnovahy neb si neco kompenzuje

+6/0
29.12.2015 10:07

H59a73n98a 42K27r95i83v32a23n65e45k 2141215362613

Jenomze v tomto clanku vicemene stoji:

stres ---> nemoce

ale v tom druhem:

stres ---> + EVENTUELNE alkokol, koureni ---> nemoce.

Ergo: ne kazdy, kdo ma stres musi fyzicky onemocnet. ;-) Ti, kteri ziji i se stresem zdrave, neonemocni.

+2/−3
29.12.2015 10:14

L56u23k29á74š 68K72o82b71l23o22v46s95k74ý 5802913372957

Ve skutečnosti by to mělo fungovat takto:

materialistický pohled na život --> pocit nedostatečnosti, nenaplněnosti --> snaha hromadit majetek, vědomosti, zážitky --> stres, vyčerpání --> nemoc --> probuzení --> cesta z hmotneho světa k osvobození --> uzdravení

Klasická medicína, která nevidí problém celostně, může tento proces zdržet cyklem:

nemoc -> lék -> nemoc2 -> lékB -> nemoc3 -> lékC -> nemoc4

+6/−5
29.12.2015 10:25

D79a67n67i18e33l 38J28a86n45k12o 9439579950582

Ono je to asi vzdy atazka casu - nekdo onemocni za par mesicu nekdo az za mnoho let ...

+2/0
29.12.2015 10:30

B33a24r38b69o49r85a 92J10a70n85e90č37k29o15v59á 9864562411

to neni tak uplne pravda...stres neni nejaka neurcita entita, je to soubor velice konkretnich fyzickych meritelnych procesu, ketre v tele probihaji, jako vylucovani nekterych hormonu, tenze ve svalech, rychlejsi tep, atd. Kratkodobe tyhle projevy neskodi a naopak jsou uzitecne - v prirozenem prostredi cloveka pripravuji na reakci utek/utok pri nebezpeci.

Bohuzel pri dlouhodobem chronickem stresu maji na organismus nepriznivy vliv. I clovek zijici naprosto zdrave si muze stresem privodit cukrovku nebo autoimunutni onemocneni.

S materialistickou spolecnosti to pritom nemusi byt spojeno, stresem muzou byt i deti, starost o pribuzne, vlastni onemocneni, narocne a spolecensky uzitecne zamestnani, ktere neni dobre ohodnocene nebo snaha vsem vyhovet, coz jsou v podstate "dobre" vlastnosti (ze cloveku zalezi na blizkych atd).

Navic bych lidi v dlouhodobem stresu uplne nevinila, pokud se uchyli k nezdravym naplastem jako je koureni nebo nezdrava jidla - nase spolecnost takove veci prilis neuznava, pojistovnou hrazena terapie nebo napriklad prazdniny "proti vyhoreni" v psychicky narocnych profesich (ucitele, sestry) jsou u nas nevidane - jakou sanci ten clovek realne ma to resit?

Na toto bychom se meli zamerit, netrestat ty lidi a nerikat jim "vsak si za to muzete sami, tak trpte", ale nabidnout jim alternativu. Kdyz muzeme platit statisice za IVF (jina diskuze), proc odmitame platit pouhe tisice za peci o dusevni zdravi?

V dlouhodobem hledisku bychom pak usetrili znacne castky za mnohem nakladnejsi leceni civilizacnich chorob. Plus by bylo jiste prijemnejsi zit ve spolecnosti zdravejsich, vyrovnanejsich a spokojenejsich lidi.

+9/0
29.12.2015 11:05

H73a18n17a 40K68r92i48v89a89n56e81k 2371795382643

Zajimavy clanek:

.

http://www.theguardian.com/society/2015/dec/09/uk-million-women-happiness-study-not-live-longer

+1/0
29.12.2015 11:23

B25a87r72b60o52r31a 87J20a86n67e96č31k42o11v97á 9804852251

hanko, clanek ale mluvi o "unhappiness", tedy vagni pojem. Ja naproti tomu cerpam ze zdroju, ktere se zabyvaji fyzickymi procesy v tele, tedy ne "pocity", ale konkretnimi latkami, ktere telo produkuje, atd. a jejich dopady.

+1/0
29.12.2015 12:45

D85a26n31i49e25l 82J69a76n11k95o 9139529880582

Problem je v nastaveni spolecnosti - ktere zajimaji jen a jen vykony a manager co si vezme mesic dovolene je odepsanej jako neschopnej ..

+2/0
29.12.2015 11:44

L20u98k64á88š 70K24o95b87l51o29v96s53k11ý 5952263572877

Stres anglicky znamená zatížení (stress). Duše člověka je zatížena hmotou. Mnoho majetku, mnoho nutných událostí v čase, tj. plný diář. Přitom většina jsou zbytečnosti uměle vnucené tlakem okolní společnosti. Pod tímto zatížením se původně nekonečné a zářivé lidské vědomí hroutí. Vznikají temná místa, která v praxi znamenají nějakou disharmonii ve vztazích, nebo v tělesném či psychickém zdraví. Pro uzdravení je potřeba se z tohoto zatížení nějak propracovat, postupně se vymanit ze sevření hmoty. Zatížení, které je možné odhodit, je potřeba odhodit. To co je nezbytné, je potřeba dát nějak do pořádku. Tím se opět temná místa naplní světlem vědomí a dojde k uzdravení.

Nikdo neví jak žít zdravě. Klasická představa zdraví jako jezení zeleninových salátů a běhání 10km denně je z pohledu duše úplně mimo. Každý si musí najít takovou stravu, která pomáhá jeho cestě nahoru. Tj. poskytuje dostatek energie a nepředstavuje další zatížení, např. přípravou jídla apod.. A různá samoúčenlá tělesná cvičení jsou většinou marné vyhazování energie, kterou by bylo možné využít právě pro cestu ke svobodě.

+3/−1
29.12.2015 11:57

A57l10e50n64a 51V47e92s47e56l76á 3823541855248

V první řadě ale se stresem nežijete "zdravě". Nemusíte kouřit, pít, přejídat se, ale dlouhodobé psychické vyčerpání, spánkové problémy apod. neodstraníte (a pokud jo, nejspíš už to není stres). Což celkově vede ke značnému poklesu obranyschopnosti organismu. Stres přímo nemoc nezpůsobí, vlastní příčina je v jiném faktoru - ale ten stres může zavinit, že tělo ten jiný faktor nepřepere...

+4/0
29.12.2015 11:43

B82ř24e17t71i31s12l43a91v 24Š10í89m37a 9794291282

To je pouze jedna z teorií, která hází vse do jednoho pytle.:-)

Pro vznik nemoci jsou rozhodující dve veci - genetická zátez a pak vnejsí vlivy, jako je nezdravý zivotní styl, stress, infekce atd., spokojovat práve cukrovku s kourením je dost na hrane. Mnoho kozních projevu mají malé deti, která zcela jiste nepijí alkohol a nejedí tucné a nekourí ani nikdo z jejich domácnosti. Také zálezí na pokozce a v jakém prostredí se clovek pohybuje.

U detí nelze podcenovat stress, mezi ne patrí psychické týrání, casto jedním z rodicu, který díte neustále shazuje a podcenuje, nedostatek porádného jídla, kdyz treba bláznivá matka nebo i otec omezují díte, aby prý jednou nebylo tlusté a pritom je lepsí, má-li díte mírnou nadváhu, pokud se pri tom porádne hýbe, nez kdyz je podvyzivené.

Vystresované díte je náchylnejsím k infekcím i k vázným onemocnením. Takové díte muze i kulhat, ackoliv má koncetiny v porádku.

+3/0
29.12.2015 13:24

B39a68r80b83o48r24a 94J88a17n55e56č26k94o33v66á 9294152961

ony ty geneticke predispozice, jak jsem cetla, pry nefunguji jako neco co je pevne zabudovano do organismu, ale takovy gen funguje spis jako vypinac. Pusobenim prave stresu, a dalsich skodlivych vlivu, se ten vypinac "zapne" a nemoc je na svete. Pritom v jinem prostredi by se treba dana vec u cloveka cely zivot neobjevila. Takze dohady, co je vrozene, a co je zpusobeno prostredim, nejsou az tak relevantni.

Jinak mate naprostou pravdu. A psychicke, ale i fyzicke tyrani deti se u nas tezce podcenuje - mam v zive pameti diskuze, kdy lide schvalovali to, aby kantor zakum sproste nadaval, nebo aby matka zbila do modra nactiletou dceru za takovou prkotinu, jako zalozeni facebooku. S takovymi nazory na vychovu se pak tem nasledkum nemuzeme divit, vyrustame ve spolecnosti nemocnych lidi. A nemyslim to zle, jen je podle me treba na to upozornovat a brat to v uvahu..

+4/0
29.12.2015 14:09

B43ř82e69t85i87s53l35a85v 24Š17í36m63a 9614201232

Tak nejak, ale je fakt, ze geny cloveka nekdy nakonec dozenou.

Dispozice napr. k diabetes se skutecne dedí a není to jen o zpusobu stravování, zdá se, ze výklady nasich babicek, ze se to dedí nejvíce pres koleno, byly pravdivé. Príklad - babicka s cukrovkou, její syn bez problému a vnucka - sice nemá cukrovku, ale pri kazdé zátezi má cukr hranicní, musí si tedy na to dávat vetsí pozor.

Jsem proti bití detí, ale spís bych snesl, kdyz neposlusné díte pres upozornování vlítne do ulice, ze mu rodic jednu plácne.... to jsem uz videl a mohu ríct, ze vsichni lidé kolem se usmívali, nez kdyz je díte psychicky dlouhodobe týráno anebo surove zmláceno.

+5/0
29.12.2015 14:27

B27ř38e47t24i73s11l75a68v 29Š28í63m74a 9554271952

patrí k príspevku pí Krivanek v 8.40

+1/0
29.12.2015 14:34

D89a42n69a 32N81o85v44á68k81o91v40á 3224383799802

znám jeden příběh, přímo ukázkový, dítě se narodilo nechtěné, po narození oživované, dětství bez rodičů, bydlení špatné, od 12 let se muselo starat o další 2 sourozence, později se stalo rodičem ment.post. dítěte. Co si tak pamatuji, už více než 30 let trpí silnými migrénami, tedy ukázkový příběh, ale jak pomoci takovému člověkovi?

+7/0
29.12.2015 7:56

D80a90n93i16e80l 16J37a81n90k33o 9419169110662

Hodne bude zalezet na vztazich ktere ma a jak dokaze byt spokojeny sam se sebou a nalezat stesti v tom co ma na co mu schazi....

+1/0
29.12.2015 11:54

V69l88a60s40t96i20m45i30l 90S87v41o40b93o77d42a 7803708625404

Jo, jo, tenhle článek jasně ukazuje, jak je to celé špatně! Neměl by existovat nějaký odborník na psychosomatiku, psycholog nebo psychiatr (nebo ano, ale až jako odborník na vyšším stupni), ale někdo (a rozuměl by právě psychosomatice), u koho by celé vyšetření začalo. To si ovšem žádá čas. Tohle není kompatibilní s plnými čekárnami a sotva několikaminutovými vyšetřeními.

No jo, ale to by si nejdřív lidi museli alespoň připustit možnost, jestli by měla řídit zdravotnictví "magická krabička omylů" zvaná stát. Museli by se zajímat a vidět, že to státní zdravotnictví je stejně prorezlé trhem až až, ale díky státu to má minimální pozitivní efekt - je to výhradně jen o lobby farmaceutických firem apod. a celé to má efektivitu "houpacího koně". Lépe tak funguje jen to, kde lze psychosomatiku vyloučit - když to přeženu - třeba když se někdo dostane rozsekaný na sál, tedy efektivita "houpacího koně" se týká zejména těch částí zdravotnictví, kam člověk dochází, nikoliv těch, kam je přivezen.

+9/−1
29.12.2015 6:21

J48i46n82d82ř60i21š25k83a 15B87u40r58g53e37r67o24v32á 3505614968825

Mezi typické případy se řadí obézní lidé - přejídáním v době problémů si způsobují nadváhu. Téměř všichni.

+7/−1
29.12.2015 4:43

I69v44a70n12a 28M49o74t43a13l58í51k70o52v69á 5284321160762

takže by bylo na místě, aby končili v prvé řadě u specialisty na psychosomatiku, nikoliv u obezitologa, který jim spočítá kalorie, vymyslí dietu, ale v zásadě je tak dostane do ještě většího stresu

+14/0
29.12.2015 8:18

L78a84d94i60s25l13a56v 81S86o65k20o27l 1570302115422

Taky se u spousty něco rozjede, když zhubnou...

+2/0
29.12.2015 12:08

A64l76e48š 22Z57e91l74i19n70k84a 1814162826

Dobrý obezitolog je také dobrým psychologem:-)

+2/0
29.12.2015 12:32

B83ř96e94t10i43s83l28a97v 73Š82í54m98a 9704661872

Témer vsichni ne, nekterí v dobe problému mají naopak stazený zaludek, spatne jedí a hubnou..... a u detí to muze velmi vyvolat velké obtíze.

+1/0
29.12.2015 13:53





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.