Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poradna: Po narození bratra je Erik drzý a uráží se. Co máme dělat?

Náš prvorozený syn se po narození druhého dítěte změnil, a to o dost k horšímu. Mluví sprostě, odsekává a věčně se uráží. Jak mu pomoci přijmout mladšího bratra? Dotaz do poradny poslala čtenářka Eva.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J50a55n78a 72L44a56n42g87o76v90á 2665816480703

Souhlasím s radami pana Kaňáka. Za sebe přidám ještě jednu. Starší dcera třeba milovala, když jsme si spolu s ní prohlíželi fotky, na kterých byla jako malá. "Podívej, jaké jsi byla krásné miminko!" "Koukej, taky sis cucala paleček jako Petřík!" Též podle mě pomůžou fotky rodiny, než se narodil přírůstek. Dítě si uvědomí, že ono tu bylo dřív, že je součástí rodiny atd. My snad měli trochu štěstí, že starší byla holčička (o devět let). Taky žárlila, ale snažila se aktivně zapojovat do péče o bratříčka - to pomohlo. Občas jsem jí dávala brášku i pohlídat (pokud ale sourozenec hodně žárlí, je dobré nenápadně hlídat, aby neublížil - bohužel i to je možné). "Mrkni chvilku na Petříka místo mě, já musím se smetím, do sklepa atd." Občas se rafnou, ale jinak spolu báječně vycházejí a nedají na sebe dopustit...

+4/0
21.11.2015 21:54

A37l17e83n46a 41Š28a54u96e27r31o40v17á 7973186221542

Jsem starší ročník. Moji rodiče se takovými otázkami vůbec nezabývali. Děti musely přijmout fakt z nového člena rodiny. Starat se o něj, pracovat a pomáhat v domácnosti atd. Ani nás nenapadlo být drzý. To by byl sekec. Za drzou poznámku vůči matce mě otec zbušil páskem ještě na 2. stupni ZŠ. S dnešními dětmi se všichni moc "mazlí", nechci být vulgárnější. A potomci jsou stále drzejší, vulgárnější, agresivní a sprostí.

+6/−3
20.11.2015 20:50
Foto

J94a58n36a 34K83o46z73á18k90o33v85á 55V97o92l38r62á76b18o62v90á 9943224175901

Každý jsme jiný a i naše děti jsou každé jiné. Když mně bylo 8, narodila se setřička. Předčasně a byla v inkubátoru. Máma se vrátila z nemocnice a už nic nebylo jako dřív. Je to sice 46 let zpět, ale stále si pamatuju tu rodičovskou bezradnost co se mnou. Odmítala jsem jíst, přestala jsem mluvit - když to trvalo 3 měsíce, převezli mně k babičce a dědovi do jiného města, začala jsem chodit do jiné školy. Teprve prarodiče  napadlo zajít se mnou k lékaři a světe div se - už tenkrát k psychiatrovi. Rozebral se mnou co se děje, pozval si i rodiče (zvlášť táta z toho byl perplex, neb on prý není blázen, tak nemá důvod chodit k psychoušům), a vše si díky spolupráci všech sedlo jak mělo. Trvalo to ale skoro rok.

+3/−1
20.11.2015 11:58

A62l95e57n61a 50Š13a48u44e78r64o46v71á 7323226461532

Chyba rodičů. 2. potomek v inkubátoru, starost EUo něj,aby přežil, Nevysvětlili Janě, že ona je pro ně důležitá, ale sourozenec musí přežít.

0/0
11.12.2015 23:28
Foto

H69a20n37a 49A94n67t50o29n38o12v53á 6307109584634

„Lze ho ale klidně vybízet k trávení společného času, ke společnému dívání se na mladšího sourozence.

Zdroj: http://ona.idnes.cz/poradna-zarlivost-na-mladsiho-sourozence-fg6-/deti.aspx?c=A151119_105347_deti_haa

“ To si neumím moc představit. Pro kluka je sourozenec nezajímavý smradlavý vetřelec a s radostí bude jeho novým koníčkem sledování novorozence.

+6/−1
20.11.2015 9:54

K98r46i29s42t30ý50n25a 56K50o29l47e21č28k38á90ř90o53v95á 3265468343

;-D tak to mi uniklo.. společné sledování mladšího sourozence, no z toho bych byla jako dítě úplně nadšená ;-D

+3/0
20.11.2015 10:25

J11a78n50a 67K38u16b41o22v10á 6939232788150

;-D

Tak pojď, budeme se spolu na něco koukat, užijeme si to spolu...

Na Transformery??

Né, na brášku přece

;-D

+6/0
20.11.2015 12:57

L81a71c85o 91K13o33t29l93a79r 1989751307395

A co vyzkoušet Bubáka?

+1/0
20.11.2015 9:53

D10a98v20i62d 76P13e42t26r74ž44e49l91a 2616214193250

Malé děti obvykle berou věci tak, jak jsou, a bez větších problémů se s tím dokáží vypořádat. A jen matka si může položit otázku, proč tomu tak není. Jestli on náhodou nebude zakopaný pes v tom, jak píše, že starší syn byl hodný, se vším jí pomáhal atd...

0/−1
20.11.2015 8:48

R37a28d52o96s49l33a19v 29K66l13a23u23d14a 5174988514912

Tohle je všeobecný problém mnoha původních jedináčků. Dítě které mělo všechno pro sebe se najednou s někým musí dělit.

+1/0
20.11.2015 8:55

L18e75n40k23a 89B41a46r74á71k65o96v51á 1526204704183

Myslím, že nemáte pravdu. Je to spíš o povaze. Máme nyní třetí dítĕ. Prvorozený nikdy nežárlil ani na druhého ani na třetího. Zato prostřední, který se celý život musel dĕlit a nikdy nzažil ten "pocit jedinečnosti" teď žárlí takovým způsobem, že mám nĕkdy pocit, že mĕ přivede do blázince už teď, v šesti letech. Chová se jak patnáctiletý puberťákma já už také nevím, co s ním. Takže za sebe si nemyslím, že by to byl problém především jedináčkú. Nĕkteré dítĕ to prostĕ zvládá líp. Jiné hůř.:-)

0/0
27.11.2015 9:39

A83l64e71n56a 76Š41a60u74e11r43o19v10á 7293126691372

By dostal a prdel rákoskou.

0/0
11.12.2015 23:30

F49r50a69n13t42i83š24e38k 21B60e73r61d52a 5322256599121

Tyto věkové rozdíly jsou prostě problematické a charakteristické. Když máte děti jako my s minimálním rozdílem (14 měsíců) řešíte zase opačné problémy. Holky bez sebe neudělaly ani ránu. Byly na sebe tak fixované, že kdykoliv mělo dojít k jejich odloučení končilo to scénou a brekem. Zejména nástupy do školky následně nástup do školy a podobně, protože samozřejmě jedna byla vždy o ročník napřed. Máme i pěkný zážitek, když mladší musela zůstat dva dny v nemocnici, tak starší se odtamtud nechtěla hnout.

+2/0
20.11.2015 8:27

R52a95d32o43s79l44a40v 44K79l47a87u97d36a 5744528624362

Problémy jsou především tam, kde jsou dva bráchové. Ten starší chce být pochopitelně dominantní. Sestřička pro něj není takovou konkurencí a tam kde jsou sestry tak ty se berou spíš jako velké kamarádky. Pochopitelně jsou výjimky.

0/−1
20.11.2015 8:33

V23a12n69d10a 15M51a80l56k28o65v80a 7853231574202

S tvrzením, že problémy jsou tam kde jsou bráchové nesouhlasím. Mám dva syny, šest let od sebe. Starší syn vybral bratrovi jméno, už v porodnici ho nechtěl nikomu půjčit. S kočárkem si pyšně vykračoval a tak hezky ho opečovával. Ted už je jim 17 a 11 let a vztah mezi nimi je moc hezký. Spíš si myslím, že vztahy mezi sourozenci nastaví rodiče, ať už vědomě, nebo nevědomě.

+4/0
20.11.2015 10:43

R92a49d26o59s72l15a16v 70K34l71a97u13d75a 5494228334982

Nějak nechápu co tím chcete říct. Jistěže jsou výjimky a je jich třeba hodně. Měla jste zkrátka štěstí.

+1/0
20.11.2015 10:51

V18a89n94d12a 57M42a51l90k80o62v32a 7263741634932

To není o štěstí a navíc v okolí máme rodiny kde je to podobně jako u nás. A věkové rozdíly jsou různé.

+1/0
20.11.2015 10:58

R34a39d86o42s35l35a13v 62K18l95a98u75d42a 5524768804772

Tak nejspíš žijete v nějaké lepší čtvrti plné dokonalých lidí:-)

+1/−5
20.11.2015 11:00

V52a56n85d14a 67M25a90l91k83o17v81a 7333521474172

Asi ano :-)

0/0
20.11.2015 11:22

J96a44n 18F50r20o35l90í72k 6826850415924

My máme věkový rozdíl jen 3 roky a bylo legrační pozorovat reakce toho prvorozeného. Od zvědavosti po žárlivost, pak neustálé boje a dnes kooperace a ochranářský syndrom. Myslím si, že nejvíc fungují vrozené vlastnosti a výchova je až na druhé koleji i když její vliv nepopírám.

+2/0
20.11.2015 17:18
Foto

T60o42m75á58š 38D84v50o48ř31á17k 7175296707711

Měl jsem taky mladší sestru. Byl jsem drzý a urážel jsem se.

Dostal jsem pár facek a ta proměna.

Už jsem nebyl drzý, neurážel se a na sestru si zvyknul.

Kecám, to přece nikdo nemůže myslet vážně, dát pohlavek.

Musí se o tom hodiny a hodiny povídat, hledat cestu

k tomu, aby to ta něžná duše pochopila.

Grrrr

+1/−6
20.11.2015 8:27

P51e43t50r94a 80N83o52v60á67k44o17v67á 7398666264648

Já mladšího bráchu. Drzá ani odsekávací či urážecí jsem asi nebyla, ale začala jsem si kousat nehty. Což, vzato dnešním pohledem, by bylo lepší to odsekávání.

+2/0
20.11.2015 8:35

R23a31d80o82s97l40a51v 41K33l94a67u96d68a 5744378114302

No a pokud to není něžná duše, tak na zahradu a přivázat ke stromu. Když to uděláte v únoru, tak po třech dnech už nebude drzý ani ten největší darebák. Lze to ještě vylepšit občasným polejváním ledovou vodou:-P

+4/0
20.11.2015 8:39

B48a63r48b39o41r89a 60J18a17n81e17č23k30o26v20á 9804142511

cekala jsem, kdy se objevi dalsi expert, ktery bude naprosto prirozenou a lidskou reakci ditete resit mlacenim....gratuluji ;-)

+3/−3
20.11.2015 8:40

R93a97d88o87s53l12a98v 63K57l87a84u62d98a 5684788664192

Přečetla jste si to celý? 8-o

+6/−1
20.11.2015 8:41
Foto

T28o62m26á82š 89D89v32o88ř32á68k 7345206747501

Máte problém se čtením psaného textu?

+5/−2
20.11.2015 8:42

R85a86d70o85s16l32a58v 74K94l37a41u36d13a 5294328284172

No a co mu koupit panenku Barbie? Jednak se tím zboří stereotyp a určitě bude daleko něžnější a laskavější:-)

+11/−1
20.11.2015 8:19
Foto

T53o50m59á11š 62D51v34o21ř17á97k 7655636787401

DobrýR^

0/0
20.11.2015 8:24

I39v47a23n 43M76i22n97á92ř 7592854687861

Záporný vztah staršího sourozence k mladšímu, není vúbec neobvyklý. Rodiče se zcela pravděpodobně mohou dočkat i takové reakce, kdy starší dítě prohlásí o tom mladším - že jej nenávidí. Kritický je zejména věkový rozdíl cca 5 let! Starší potomek zpravidla velmi těžce snáší fakt, že ztrácí dominanci a výhradní zájem rodičů, kteří se již z pochopitelných důvodů nemohou soustčedit jen na něj. Jediný, ale ne vždy účinný prostředek, jak tomuto vznikajícímu problému předejít, je - zapojit svou starší ratolest do společné péče o mladšího sourozence a jeho snahu - patřičně oceňovat.

+3/0
20.11.2015 3:13

S30a54n58d63r28a 68F10e50r27i65a33n90č83í33k29o60v94á 7243598191403

No neviem, ako by zapojenie do starostlivosti malo predísť podobnému problému? Ja by som to videla skôr z perspektívy 5 ročného dieťaťa tak, že nielenže ma rodičia odstrčili, nemajú na mňa čas, ešte mi naváľali povinnosť sa starať o môjho konkurenta. 

Namiesto snahy opraviť dieťa alebo predísť pokazeniu by možno rodičia mali naplniť v prvom rade jeho potreby a dať mu čo najviac lásky. Čo by sa v praxi malo urobiť tak, že sa mu naozaj budú venovať, nie mu iba vysvetľovať, že ho stále majú radi.

+9/0
20.11.2015 7:37

P57e10t96r65a 16N87o50v93á54k57o98v25á 7938636134658

Podle mě je tam klíčové to: Ja by som to videla --> protože si myslíte teď, jak byste to viděla v 5 letech. Fakt je, že fungovat to může. A jasně, že to nesmí znamenat, že ten pětiletý bude mít s tím miminem skutečnou práci. Ale musí si v té funkci připadat důležitý, potřebný.

+2/0
20.11.2015 8:38
Foto

T58o44m46á94š 78D88v22o80ř89á52k 7915876787411

No vidíte. A dneska je z vás taková šikovná dcérečka.

0/−1
20.11.2015 8:41

O64n70d18ř77e89j 96S57t66a62r62o21c98h 5320213752914

Jenže oni se mu už nemůžou věnovat - tedy tak, jako dřív. Od nynějška to už bude jen 50% toho, na co bylo dítě zvyklé. A to jen v optimálním připadě, protože mimino pochopitelně potřebuje ještě o něco více péče.

Takže chtě nechtě to dítě si MUSÍ zvyknout na to, že maminka a tatínek tu už nejsou JENOM pro něj, ale i pro sourozence. I ono musí změnt své nároky, jinak to z principu věci nejde.

+1/0
20.11.2015 9:09

J68a39n64a 56L38a65n25g71o44v78á 2215846830263

To máte pravdu. Tátovi bylo pět, když se narodila sestřička. Běhal po domě a hledal otcovu pušku, aby ji zastřelil... Vztahy mezi nimi byly bohužel celý život krapet problematické.

+1/0
21.11.2015 22:03

K45a58r15e74l 26S43t53o84j85k23a 1683103773834

Stačí pár facek, to je lék na všechny neduhy ;-D

+2/−6
20.11.2015 1:50

K42r66i89s88t68ý24n59a 32K58o24l83e35č14k91á15ř54o27v46á 3805778453

Rozhodně. Doporučuju vyfackovat si lásku i u manželky a blízkého i širokého okolí.

+14/−1
20.11.2015 7:11

M75a49r26i45e 58D57a24n53č77á43k69o64v47á 5875128223306

jako vtip dobrý, ale v reálu to neplatí. já zastávám názor, že dát na zadek ano v krajním případě, ale pokud se to přežene, nadělá to víc paseky a nenávisti, než je zdrávo.

0/0
20.11.2015 13:16

O94n25d12ř84e35j 56M60i41c17h48l91o80v68s50k63ý 4953158955894

Vás asi fackovali baseballovou holí do hlavy. Zřejmě málo.

0/0
27.11.2015 16:00







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.