Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Na vlastní kůži jsme se ponořili do popelnice a stali se freegany

Ne každý, kdo přehrabuje popelnice, je nutně bezdomovec žijící na okraji společnosti. Několik mladých Čechů se inspirovalo v cizině a je to pro ně životní styl. Obchody denně vyhazují kvanta potravin, které podle takzvaných freeganů ještě mohou posloužit svému účelu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L76u47m87i76r 16N84o92v80a96k 8531133766988

;-D na to mi stačí první ročník na kuchařskym učňáku a zdravý rozum... opravdu si myslíte, že ten prošlý kozí sýr z popelnice byla mňamka a že se o vánocích válí v popelnici tropické ovoce? a jak vypadá a kolik z něho zbyde, když se okrájí zkažené části? viděli jste/jedli jste někdy nahnilý ananas? asi ne, když píšete o fenoménu ;-D;-D bon apetit teda... neni lepší se prostě něco naučit a tím se uživit?

0/0
10.8.2015 11:35

P87e12t77r 94S18k95o64k70a92n 3239729693559

Evoluce i v sociologii - podobne jako potkani, dokonale prizpusobeni zivotu ve meste.

0/0
6.8.2015 0:56

J33o56s34e36f 46K82r85o42u69p16a 1799272396958

Jaký pokrok proti životu v totalitěR^EU

0/0
4.8.2015 20:58


T23o14m44á18š 42K58n29a59i37f70l 6373370267330

Cunata.

+1/−1
4.8.2015 12:05

L15a82d34a 24J17e59c60m46e55n 8703171295899

odkaz na zajímavý web: http://zachranjidlo.cz/

Taky mi vadí, že se jídlem plýtvá a že v supermarketech nejsou zvláštní boxy na prošlé potraviny (nemyslím teď potraviny, které mají před dobou spotřeby).

+1/0
4.8.2015 8:48

J65o28s94e97f 77V78a98l50a 9650573143403

protoze prodejce ma ze zakona povinnost prodavat zbozi odpovidajici predpisum. Pokud by se nabizelo i zbozi bud po dobe zaruky nebo jinak zavadne, koleduje si o pokuty a o soudni rizeni. Poskytnuti zaruky totiz nemuze prodavajici zadnym zpusobem odmitnout, ani kdyby mu to kupujici podepsal.

+1/0
4.8.2015 15:04

P21e36t73r 28N63o98v19o65t62n37ý 9851819650195

Moc se mi nezda, ze by supermarkety vyhazovaly neco, co neni zkazene. Onehdy jsem si koupil po letech maso ve vanicce, hned jsem ho vyhodil, nedokazu si predstavit, v jakem je to stavu, kdyz albert vyhodi do popelnice. Ze nikoho na idnesu nevzrusuje, jak se plytva zemedelskou pudou, treba tim, ze se osiva repkou... Nebo jak se plytva penezi na nejruznejsi dotace, treba na biopaliva...

+1/0
4.8.2015 7:19

P79e44t76r 58M73a11j22e67r 7622406421721

Tak před 20-ti lety jsme podobně "nakupovali" v Holandsku. Ale ne z popelnice, tam to bylo pořád ještě jídlo a bylo většinou v extra krabici, volně k mání. Přece nebudu vyhazovat jídlo, jenom kvůli tomu, že sem ho neprodal, to nemá logiku, říkal jeden pekař amsterodamský. A pravdu měl.

+5/0
4.8.2015 4:47

V59á58c26l81a49v 35Š29í83r 4951322854283

Představte si, že byste se nastěhovali do nového bytu a objevili tam zašpiněnou bednu plnou jídla. Byl by v ní dejme tomu pytel zasmrádlého masa, vedle něho pytel oschlého pečiva a nakonec pytel se zdravě vypadající zeleninou. Snědli byste tu zeleninu? Řekli byste si, že je to přece v pytlích, takže bezpečné??

0/0
3.8.2015 23:33

P90e71t96r 63N36o38v42á22k 7410675970

Doufám, že jste tam našli nějaký smoothie a udělali si s ním selfie. :-P

+11/0
3.8.2015 23:16

P64e73p17a 82Č12u27m52p72e43l84í89k 7487608494803

Základní problém je....

Co má hrabat v mojí vlastní popelnici kterou si platím? Také se nehrabu v autě nějakého člověka anebo v jeho věcech. Popelnice je to samé. Platím si to a nechci aby se tam někdo hrabal a dělal bordel anebo přitahoval nežádoucí pozornost. A abych platil zámek ,protože to policie neřeší je špatné

+6/−5
3.8.2015 23:15

V86á59c61l81a23v 56Š57í58r 4661122134583

Má policie hlídat každý špatně zabezpečený majetek?

+2/−1
3.8.2015 23:39

J40a34n 96S29e40d90l59á61k 9172417516264

njn když stát tlačí na to aby se to radši vyhodilo než prodalo pod cenou popř rozdalo tak je to holt problém a neziskovky se můžou po....t že tu takhle plejtváme na druhou stranu kdyby se to neházelo do popelnic ale na konci záruky dávalo zadara tak si za chvíli všichni radši počkáme až tomu skončí záruka aby jsme to měli za déčko.

+5/0
3.8.2015 22:55

D65a52n58i52e42l 11B32a46ž23a55n50t 3815592590543

Nějak tam postrádám salmonelu....po konci záruky a za déčko

0/0
4.8.2015 3:56

J51a16n 25P50e79k98a 5673223483

To chtěl bejt i Jules v Pulp Fiction.

+4/0
3.8.2015 22:40

P45e65t59r 57F10r87e72i54b18e45r25g 6694964155263

https://www.youtube.com/watch?v=P27jHWrfYS8&feature=youtu.be&t=1m47s

0/0
4.8.2015 0:03

V65í79ť65a 44N84o83v25á68k 1798463175541

Dobrou chuť Jendo :-)

+2/0
3.8.2015 22:26

O90n71d27ř96e40j 20N16o75v50á73k 9457354819949

Myslim, ze cela vec je dost zjednodusena. Oni nevyhazuji jen (!) veci den prosle, ale i plesnive, zkazene ... kolikrat clovek najde plesnivy kus ovoce nebo zeleniny primo v regalu .... pausalne tvrdit, ze markety vyhazuji "zdrave" veci jen kvuli tomu, ze jsou prosle, je nesmysl.

+10/−1
3.8.2015 22:24

P73e24t44r 83M53o11t98y83č10k42a 5323374647309

On navíc nikdo nedokáže ten rozdíl spolehlivě poznat, protože houby ví, proč to vyhodili. Viděl jsem ovoce poseté mouchami. Jasně, v tom kontejneru už to vidět nebude. Ta vajíčka tam ale jsou.

+6/0
3.8.2015 22:32

P95e78t21r 92C42h80v62á46t27a27l 4392862980494

freegan = freeblbec :-)

No, je vidět, ze v dostatečně velké množině lidí se najdou opravdu roztodivní jedinci se zajímavými úchylkami - dfm. že si léčbu žloutenky zaplatí ze svého...:-P

+4/0
3.8.2015 22:19

P24e15t30r 19M12o88t51y54č45k61a 5623534917179

Bohužel ne. A právě to jediné, je na tom z našeho pohledu špatné.

+2/0
3.8.2015 22:46
Foto

M70a84r73i12e 55M84e79t70l62i52c91k10á 9411374961262

Dle diskuze vidím, že je to opět naprosto typické - místo aby se řešilo, jak zabránit plýtvání, jak potraviny využít přijatelnější cestou, tak se většina může zvencnout, že někdo odpadky "krade". Z logiky věci je to nesmysl, ale jak známo, právo často postrádá logiku. Ale vážně, proč potraviny, kterým ten den prochází záruka, nedat do sociálních center? Nebo proč nezajistit přes úřady možnost dodávky lidem na hranici chudoby. Kolik důchodců  by uvítalo, kdyby dostali jablíčka ne kg za padesát, ale jen za pět korun?

+12/−1
3.8.2015 22:10

O53n66d11ř59e69j 93N22o23v34á75k 9787514439589

Protoze zakony zakazuji prodavat prosle veci? Chcete likvidovat duchodce a bezdomovce nejakymi epidemiemi (minimalne) prujmu?

+1/0
3.8.2015 22:26

O39n88d87ř55e74j 42Z53e37m41a23n 5680524528769

To, že lejstro říká, že je to prošlé často z faktickým stavem nemá nic společného. Hodně se toho vyhodí i před tím datem s tím, že lidi si to už nekoupi. A taky potraviny s minimální trvanlivostí, které jsou dobré klidně ještě několik měsíců.

+2/−2
3.8.2015 22:46

P26e11t56r 24M56o29t18y95č51k42a 5473764717599

To lejstro samozřejmě rozhoduje. Jděte se podívat, co se dnes musí vyhazovat v hospodách a pochopíte.

A jakkoli nejsem zastánce lejster, tak musím uznat, že to výrazně omezilo prodej hnusů, které byste si nikdy nekoupil, pokud byste věděl, co to skutečně je.

+3/0
3.8.2015 22:48

O76n79d16ř38e37j 14Z23e13m21a84n 5610634718269

Tak lejstro třeba rozhodlo, že na poli musí zůstat až třetina brambor. Nic jim není, jen jsou buď moc malé či naopak velké.

+2/0
3.8.2015 23:56

P35e86t89r 26M51o44t96y33č28k64a 5933234507429

Vážená, "řešit, jak zabránit plýtvání" je čistě na těch, kdo ty potraviny vlastní a pak je vyhodí. Ne ně vás. Ne  na někom jiné, Řešte si plýtvání ve vaší domácnosti. Řešení jinde ponechte na těch, komu to náleží.

No a pokud chcete ta jablka "nikoli za padesát", pak si pohledejte místo diskutování na webu, zjistíte, že koupit se dají běžně pod deset korun. Dokonce i v dobách, kdy zde byly tklivé články o ceně jablek, byla cena reálně někde na čtvrtině.

Jen prostě musíte k ovocnáři. Nikoli do onoho supermarketu... Nabídka je slušná.

+7/−1
3.8.2015 22:45

A47d54a18m 96K69ř92i59v60s17k40ý 1253474620233

To úplně není, protože daně. Než něco prodat za pár kaček pár dní před koncem trvanlivosti je snažší to vyhodit do popelnice kvůli papírování.

+6/0
4.8.2015 0:00

J88a71r61o92s56l91a70v 63Š52t30r35e36i62t 4533604500433

Taky mi tahle diskuze přijde jak na novinky.cz

+3/0
3.8.2015 22:45

T23o62m 79S65e65h75n64a92l 4781654735796

Vyhazuje se ale i zboží, které spadlo prodavači při překládce na zabahněnou zem, když ve skladu našli palety s jídlem prolezlé a poka_ané od myší. Jídlo, které bylo přilepené na totálně shnilý kus jiného jídla, apod. Tak ať vám šmakuje, freegani  ;-)

+4/0
3.8.2015 22:07

J59a11n 13P81r82o43c56h12a11z66k58a 1717825129867

Co asi říká tento "prohrábavač popelnic", podle článku "freegan" (my dokážeme v českých novinách na všechno najít nějaké anglické slovíčko, aby jakákoliv aktivita vypadala "vznešeněji"), když ho přivezou s těžkou salmonelou do nemocnice a ptají se ho, kde si kupoval poslední jídla, aby hygienici mohli zjednat náparavu?

+6/0
3.8.2015 21:47

M71a42r39t15i10n 65H95o11c83e81k 5579325944967

až dostanou žloutenku, tak se budou divit. tfuj tajb z popelnic Rv

+1/0
3.8.2015 21:35

J98i76ř35í 95Š83v92e29h31l54a 1794204142486

S plísněma není p.del.

+3/0
3.8.2015 21:19

M42a56r14t18i81n63a 88N91o59v49o60t73n23á 4627987288982

tahat jídlo z popelnice bych (dnes) nešla (co bude zítra nebo pozítří, nevím). nicméně to, že někdo jiný má tu odvahu a žaludek, zužitkovat alespoň malou část zbytečně vyhozeného jídla(!!), se mi líbí. a nejen jídlo, lidi (včetně mě) vyhodí spoustu věcí, které můžou dobře sloužit někomu méně náročnému nebo majetnému apod. za mě - souhlas.

+7/−5
3.8.2015 21:03

P35e20t61r 15M11o89t33y74č97k19a 5673494877599

Tak jo, ale to léčení mu pak plaťte vy, ju?

+2/−4
3.8.2015 22:50

H93e94l27e62n54a 79Č73í74ž68k16o14v48á 9371731322708

Plýtvání potravinami vůbec neschvaluji, ale osobně bych z popelnic nic lovit nešla. Je to krajně nehygienické, bála bych se sníst něco, co se nacházelo v kontejneru.

+5/−3
3.8.2015 20:44

M39a29r13t55i53n 10N52o42v41á66k 6803427839541

mám to stejně. nicméně se nemůžu ubránit částečně pocitu, že jak tam popisuje, že našel "cosi ve skle" - jogurty, nebo co to bylo, tak to by mohlo mít v nejhorším případě asi śtopy plísně jen na svém obalu, což se dá určitě kvalitně očistit.. tím neříkám, že to schvaluji nebo bych do toho šel.. ale že třeba v případě tohoto jednoho konkrétního produktu může mít pravdu, že vyhodit jej hned v den, kdy mu projde "best before" může být opravdu neomluvitelné plýtvání.. :/

+2/0
3.8.2015 23:40

M30a52r71e88k 66V77o95k98á54l 1486354595509

Tak ti nevím, Kadle. Na jednu stranu sami sebe označujeme za popelnici Evropy, když se rozebírá co je ke koupi v REGALECH supermarketů, hlavně že je to levné ... a tady je článek o lidech, kteří to žerou ze skutečných popelnic .. ;-D

+9/0
3.8.2015 20:11

T55o10m61á61š 58K51r37á78l47í45č42e15k 3924522837310

Mýlíte se v tom, že odložení odpadu do kontejneru je upraveno i smlouvou mezi producentem odpadu a společností, která odpad likviduje - kdo věc hodí do popelnice určitě si ji nechce ponechat ve vlastnictví, ale dle smlouvy ji předává do vlastnictví té společnosti a ještě za to zaplatí. Což znamená, že dotyčný neokrádá producenta odpadu, ale společnost, která odpad likviduje - dostává zaplaceno za množství vývozů, pokud tedy dojdeme do extrému člověk který "vyjídá" popelnici snižuje potřebu vývozu a tak snižuje možnost výdělku společnosti, která likviduje odpad.

Jen na vysvětlenou... Rozhodně nejsem proti využívání odpadu freegany, sám jsem si nějaké potraviny kdysi bral, když jsem pracoval ve velkém obchodním centru. Potravin se opravdu vyhazuje nepřeberné množství a i velice kvalitních věcí.

+1/−1
3.8.2015 19:34

J87a97n 40H90o23r84s61k76ý 2476170547735

Mýlíte se. U směsného komunálního odpadu (zjednodušeně řečeno - co občané odkládají do popelnic nebo kontejnerů) je okamžikem jeho vložení do nádoby vlastníkem odpadu obec, která se také považuje dle zákona za původce odpadu.. Svozová společnost se stane vlastníkem okamžikem obrácení nádoby do svozového vozu. Jestliže tedy někdo vyndá něco z popelnice na ulici, prakticky "okrádá" město. :-)

+2/0
3.8.2015 21:39

B40a74r64b29o93r58a 95S42v78o14b31o90d55o75v82á 6162397828720

Nevim jestli kontejnery u supermarketu patri do systemu nakládání s komunalnim odpadem...

0/0
4.8.2015 8:58

P34e21t76r 66M49o93t68y36č69k48a 5843234517969

Nemáte pravdu, jak se ostatně už mnohokrát přesvědčili například ti, kdo vybírají z kontejnerů tříděný odpad a pak jej prodávají ve sběrnách. Ani chvíli totiž nejde o něco, co nemá majitele a v okamžiku, kdy je to uloženo do sběrné nádoby, stává se to majetkem obce.

Navíc, pokud jde o obchody, restaurace a pod., rozhodně nevyhazují žádné potraviny do běžného směsného odpadu, ale jsou povinni zajistit předepsaným způsobem jejich likvidaci. Sami obchodníci b byli rádi, kdyby to šlo prostě a snadno rozdat a nemuseli platit likvidaci, ale nejde to.

+1/0
3.8.2015 22:31

P62a47v72e80l 22P21í44p55a 1511525828757

Přesně tak pán před vámi zapomněl rozlišit původce odpadu. U domácností je vlastníkem obec, ostatně jí občan za odvoz platí s ní má uzavřenou "smlouvu". Avšak u právnických osob je to jinak, tam musí být smlouva přímo s likvidátorem odpadu, a města tam nijak nefiguruje.

+1/0
4.8.2015 6:38

M49a44r47t12i54n 47B63e44r29a62n 1624178253351

no kdyz vidim ty jeho cerne nehty, tak to spis vypada, ze skrabe I obsah popelnice rukama. fuj tajxl.

U nas u baraku chodi kazdou chvili takove particky, nejlepe v noci, pres den se boji, protoze to je normalni zlodejina. A proti takovym se teda musi stavet zamykaci klece...

+11/−3
3.8.2015 17:06

P34e31t36r 92M93a89r79š92o92u37n 5195358276716

Jojo, to jasne ukazuje, jak jsou ty veci v poplenici ciste (jen my si myslime ze jsou uz spinave, viz clanek) :)

+1/0
3.8.2015 18:55

L38a78d68i34s83l72a54v 33H88o67r92č47i58č17k77a 7984839640654

Pokud to vyhazují,je to nehorázné plýtvání-třeba bezdomovci by to jistě rádi přijali-ač je moc nemusím.

+2/−5
3.8.2015 16:16

P86a86t22r29i57k 58K91o95v55a51ř19í91k 6297296910156

nemuzete nekomu oficialne davat prosle jidlo ....

+1/0
3.8.2015 16:17

P50a92v38l33a 51H79r10a42d67i10l55o40v71a 3257921531534

Prosle....jak poznate treba u bananu, ze jsou prosle ? Spousta tech veci prochazi ten den, tzn. ze jsou uplne normalne konzumovatelne a nezavadne. Je to jen otazka zakonu.

+1/0
3.8.2015 16:33

O68n39d84ř26e58j 20N74o90v75á97k 9817794759729

Jistě, nějaká hranice stanovena být musí. A ty lhůty asi mají svoji logiku a vůbec bych se nedivil, že jsou nastaveny přísněji, než je nutné - nikdo nechce riskovat opakované epidemie salmonely anebo jiných onemocnění ...

0/0
3.8.2015 17:00

P27a66v11l36a 15H54r41a23d16i85l78o60v57a 3127601331404

Zakony jsem myslela spis tak, ze by hypersuper mohly takove potraviny darovat ruznym neziskovkam a organizacim pro bezdomovce treba. To, co ten den prochazi a vyhazuje se do stoupy.

0/0
3.8.2015 18:08





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.