Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Na dceřině Facebooku našla erotické zprávy. Čtenářka váhá, co má dělat

Nedávno jsem se dostala k soukromé korespondenci své dcery na sociální síti a jsem z toho dost rozhozená. Mám jí říct, že jsem si potají přečetla její poštu, nebo si to raději nechat pro sebe? ptá se čtenářka Kamila.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B29e15n28j85a69m31i94n 74K57a95p51l87a42n 3392416471837

No já fakt žasnu, samej ultratolerantní vrcholně etickej rodič, co by raděj spáchal harakiri než třináctiletýmu děcku narušil jeho kruhy ... teda dnes se rodičovství nenosí, dnes jsme všichni tak nějak kamarádi.. a kupujem si kondomy;-D;-D

0/−4
22.6.2015 8:53

V84l62a52d57i18m89í43r 48L71o10u97d29a 8717117146982

No u vás - přesněji u vašich rodičů je už na kondom pozdě...

0/0
3.7.2015 10:23

J36o18s28e74f11í69n37a 16P21r49a42v17á 1886574771212

V prvním případě jí na profil neměla lézt. K dceřinému věku sexuální zvědavost patří, také jsme na základní škole se spolužačkami podnikaly všejaké hlouposti na internetových chatech, seznamkách, ze srandy a také trochu ze zvědavosti si četly erotické povídky atp., a žádné narušené či nějak sexuálně "poškozené" osoby se z nás nestaly. Správná matka musí v prvním případě respektovat soukromí svého dítěte, zvlášť, pokud je dítě jinak bezproblémové. Dobře jí tak, jen ať jí to teď leží v hlavě, dceru bych s tím nezatěžovala.

+6/−1
14.6.2015 13:58


Z44d30e64n52ě47k 96T20r25u84t47n97o30v95s54k84ý 7933473876150

Paní bych s prominutím nakopal do "zadnice"......listovní tajemství se vztahuje i elektronickou komunikaci...Tohle měla milá zlatá předpokládat a s potomkem o tom hovořit preventivně už dřív a ne v době, kdy už je "pozdě"

+3/−3
14.6.2015 7:26

P30e22t72r82a 24M35a45l46á 7671568361585

Tak primárně FB profil je tuším oficiálně dovolen až od 15 let. Sama jsem dost proti tomu, že tam tak mladé děti tráví tolik času...

Zkusila bych vysvětlit tu situaci tak, aby dcera netušila, že jsem korespondenci četla. Na internetu se myslím dá najít dost příběhů, jak takové svěřování se anonymní osobě nedopadlo dobře.

+8/0
12.6.2015 17:59

P23a32v85e83l 51F46a60r61a 9397977134881

Právě že v podmínkách FB je věk 13 let, proto je dle mého i tak článek napsaný! ;-)

+4/0
13.6.2015 7:51

F62r70a17n19t65i63š47e68k 11B51e57r97d71a 5462496279111

Dva pohledy - syna a otce:

1) Pamatuji si, jak jsem byl v dobách, kdy se psalo ještě rukou na papír, zamilovaný do ségry mého kamaráda. Poznali jsme se všichni na táboře, bylo nám třináct+ a já známý stydlín po několika dopisech s kamarádem využil šance na utajení a psal jsem s ní, i když dopisy byly stále adresované jemu. Byl to kámoš a předával jí je nerozlepené. Jednoho dne tu káču nenapadlo nic jiného, než obálku (kterou stále nadepisoval její bratr) nastříkat nějakou voňavkou. No a máma doslova zavětřila a následně využila mé nepozornosti........ Erotické to moc nebylo zato velmi intimní a nikdy před tím ani po tom mě blízký člověk tak šíleně nezklamal. Zuřil jsem a několik dlouhých týdnů jsem s mámou odmítal komunikovat. Už nikdy jsem jí tak docela nevěřil, i když se omluvila.

2) Sám jsem se později stal rodičem a dnes už mám dospělé děti. Jejich soukromí jsem po vlastních zkušenostech respektoval vždy. Pokud jsem měl nějaký dojem, že bych si s některým z nich měl promluvit o nástrahách světa, sexualitě, drogách nebo třeba šikaně, volil jsem obecný začátek a širší přístup. Konkrétní jsem býval, až na základě jejich podnětů. O nebezpečí sociálních sítí a internetu vůbec jsme si povídali pravidelně, třeba jen při příležitosti nějakého článku v médiích, nebo na základě zkušeností jejich spolužáků. Samozřejmě, že jim některé rady přišly směšné a zbytečné a často jsem byl terčem komentářů typu: "Á, táta má zase výchovnou!" Ale důvěřovaly mi natolik, že jsem znal hesla do jejich compů, později notebooků a dodnes jim dělám "správce" jejich želez. Pocitu strachu o ně jsem se nikdy nezbavil a nikdy nezbavím, ale nevím, jestli je nutné, chránit je za každou cenu.

+28/0
12.6.2015 15:15

J59a51r67o58s87l84a97v 20H70a43n57z85l35í75k 2329195823298

R^R^R^

0/0
12.6.2015 16:23

E52v27a 35P80l13á18š66k57o70v73á 5868225141956

A kdy bylo Vašim dětem 13? Měly v té době svůj FB profil?

0/−5
12.6.2015 16:30

F42r60a78n55t44i40š74e85k 18B98e93r30d89a 5822746759341

Nejmladšímu je 18, oběma starším holkám už mírně před dvacet. Pokud si dobře pamatuji, tak někdy kolem let 2006-2007 se registrovaly a nejen na FB, ono těch šancí domácích i zahraničních je spousta.

0/0
15.6.2015 10:25

K88a88t26e96ř98i74n78a 47V59a91š40á23k33o32v58á 5381602539745

Ja si takhle dost dlouho dopisovala s klukem,  inzerovavalo se pres casopisy.... jednou mi poslal k Valentynu dopis na intr a nenapadlo ho nic lepsiho, nez tam vlozit takove to rozpustne ruzove srdicko s koupelovym olejem (tenkrat to byla novinka :-))

No, vychna si me pozvala, a sprdla me, ze ten dopis promastil postu jeste dost dalsim lidem - jako bych ja za to mohla ;-D Ale bylo to mily...kupodivu ho taky tenkrat neotevrela.

+2/0
12.6.2015 18:24

K95a76r74e51l 54F65r19i36t85z 4821277828812

Nikde se v tom příběhu nevyskytuje otec. V neúplné rodině jsou šance, že se dítě "zvrtne" 10x vyšší než u úplné rodiny. Doporučuji paní, aby si nějakého "otce" brzy pořídila.;-)

+4/−8
12.6.2015 14:29

A93l49e97n32a 87V98e43s84e98l17á 3843481445728

"Pořízením" otce k dítěti pubertálního věku ale už úplnou rodinu fakt nevytvoříte.

+16/−1
12.6.2015 14:34

H84e75l45e90n39a 39Č10í79ž57k24o46v71á 9401891472928

A proč by se v příběhu nutně vyskytovat měl? Vždyť jde o problém, který řeší matka se svou dcerou, a i pokud je otec v rodině přítomen a normálně "funguje", nemusí o tom ještě nic vědět, paní se mu nemusela svěřit (což z ní nedělá žádného padoucha, třeba je jí prostě celá věc trapná nebo jí připadá jako moc "holčičí", aby se svěřovala manželovi... to nelze zatracovat).

+8/−1
12.6.2015 14:49

J64o41s18e57f28í83n33a 35P50r60a20v88á 1956684881132

A opět pan Karel Fritz a jeho středověké patriarchální názory :)

0/−1
14.6.2015 14:01

H20e92l33e59n49a 90Č87í53ž80k24o90v83á 9851251682528

Příběh má podle mě dvě roviny: 1. lezení do dceřina soukromí; 2. obavy o její bezpečnost. Pominu matčinu motivaci, která ji vedla k tomu, aby jukla na dceřin FB (klidně to mohla být jen obyčejná zvědavost).

Na té první rovině vyznávám pravidlo, že do dopisů či deníků (a FB nebo např. textovky jsou jejich moderní obdobou) si nelezeme, a to ani svým dětem. Své dceři (je mladší než dívka z článku) jsem už v okamžiku, kdy se naučila psát, dala jasně najevo, že do jejího deníčku a dalších "písemností" se nikdy nepodívám, pokud si to výslovně nebude přát. Sama jsem v tomto ohledu kdysi zažila nejedno trauma, kdy mi matka "jen tak nedopatřením" vlezla do deníku a pak mě plísnila ne za to, co dělám, což by bylo takové "normální", ale za to, co cítím a co si myslím -- a to je prostě absurdní.

Na té druhé rovině je to těžší (v konkrétním případu navíc máme málo informací, možná je nemá ani ta matka -- tj. zda např. jde o skutečného kluka, kterého ta dívka zná, či o fiktivní osobu...). Bezpečnost je velmi důležitá. A její dodržování ze strany dětí je do velké míry na rodičích -- ale nezajistíme ji pomocí příkazů a zákazů, nýbrž spíše rozumnou diskusí (a tady je podle mě opravdu třeba brát dítě jako rovnocenného člověka, říct mu, že ho nepoučuji proto, že ono je hloupé, ale protože mám prostě díky svému delšímu životu víc zkušeností, nic víc). Nicméně myslím, že i zde je důležitá především prevence, ne restrikce (i když i ta někdy může být nutná); když 13letá dcera má sexuální fantazie a nějak je ventiluje, může to být pro někoho překvapivé (ale už to je chyba -- je to totiž naprosto normální vývojová fáze), ale to dítě by v tomto věku mělo (od rodičů) vědět, že to není nic, za co by se mělo stydět.

Osobně si z článku nejsem moc jistá, jestli té paní vadí víc skutečnost, že si dívka píše s dost možná pochybným člověkem (tuto starost naprosto chápu), nebo jí víc vadí, že má určité sexuální fantazie...

+9/0
12.6.2015 12:58

P47e16t51r52a 40N85o53v11á51k20o50v77á 7298206834878

Velice bych rozlišovala, jestli si dítě píše něco do deníčku, což je papírová kniha, kterou si nepřečte půl republiky a jisté procento deviantů, a na internet, kde si to může při troše snahy číst kde kdo, příp. kde si to děvče nepíše jen tak pro sebe, ale píše si to s někým druhým.

Jinak souhlasím.

+3/−1
12.6.2015 13:29

P34e43t61r46a 66N86o53v72á52k63o75v14á 7918496484358

A dodám: deníček bych taky nečetla (to samé papírové dopisy apod.), protože přesně z uvedených důvodů bych o dceru neměla obavu, ale internet prostě s kontrolou. Protože už to není to, co to bývalo před 15 lety, když jsem si tam chodila pokecat já.

0/0
12.6.2015 13:35

H91e66l51e89n26a 45Č71í34ž49k32o18v38á 9491201342708

Rámcově s vámi souhlasím. Jen jsem stále, v tomto konkrétním, v článku zmíněném případu na pochybách, zda tu paní více znepokojuje fakt, že si dcera píše s někým, kdo může být nebezpečný, nebo obsah její korespondence.

Tomu prvnímu bych rozuměla, tomu druhému už méně.

Možná bych podotkla ještě jednu věc: opravdu za nejdůležitější považuji budování důvěry mezi dítětem a rodičem (ano, není to stoprocentně účinný prostředek, to je jasné, a také je to pěkně těžké a chce to -- asi hlavně od rodičů -- kus sebezapření; ale je to dobrý předpoklad); můžu samozřejmě soudit jen podle vlastních zkušeností: naši sice o důvěře pořád mluvili, a to velmi vznešeně, ale jednak ji sami porušovali a za druhé, pokud jsem se jim s něčím vážným svěřila, skoro vždy mi vynadali (ale ne za to, že jsem něco "provedla", ale za to, že mám "tak hrozné myšlenky", co jsem to za bezecetného člověka, že si vůbec dovolím takové či onaké věci myslet...).

Mám své rodiče ráda, vím, že dělali to nejlepší, co uměli, ale v tomto se s nimi neztotožňuji. A u svého dítěte se snažím postupovat jinak.

Ještě s tou důvěrou -- ono o ní opravdu nestačí jen mluvit, je třeba dítě vést k tomu, aby se nebálo doma říct něco jako: "Hele, na FB mi píše takový divný člověk, co si o tom myslíte, mami, tati?" A aby vědělo, že i když jeho vlastní příspěvky mají třeba sexuální, ba až pornografický ráz, tak jako rodič to přejdete a "vyfiltrujete" z toho jen tu otázku bezpečnosti/nebezpečnosti.

+4/0
12.6.2015 13:49

R40i13c59h52a62r32d 85G59e61n78š10e76r19o49v18s12k70ý 2255855614686

"Nejenom, že spolu flirtovali, ale psali si otevřeně sexuální zprávy o věcech, co bych ani nečekala, že má dcera zná." - To ještě existujou lidi, kteří si myslí, že jejich 13ti leté děti neví na co to mají nebo že nikdy Péčko? 8-o

+12/−1
12.6.2015 11:56

P93e70t87r70a 37N95o43v78á24k32o42v38á 7158736884898

Mě fascinuje, jak se rodiče stydí za to, že si přečetli FB dětí. Jako vždyť to jsou jejich děti a jsou za ně zodpovědní, tak co by si to občas nepřečetli, aby věděli, co se kolem jejich dítěte děje? A je něco jiného číst FB 13 nebo 17letému dítěti.

Jasně, že 13letá holka si tam kamarádce může stěžovat právě na ty své rodiče, ale ti zase musí být tak nad věcí, aby tohle neřešili. A uvědomit si, že pubertální: Máma je k*áva, fotr je de*il, ještě neznamená, že si to to dítě opravdu doživotně myslí.

Nicméně s dcerou bych si klidně sedla a zeptala se jí na to. Ono totiž často jsou tohle jenom řeči. Ona ví, že je doma, že ten kluk je stovky km daleko, takže velice pravděpodobně ho neuvidí, tak může být trochu odvážnější a psát si s ním o věcech, které zná jen teoreticky a ani je zatím prakticky netouží provozovat. Jen se tím ujišťuje, že ví, o čem to je, plus se "dozvídá" informace od těch, co to vyzkoušeli (oni taky můžou kecat).

+2/−7
12.6.2015 10:55

P95a71v68l80a 91N37o47v45á 3945248109240

Ale co tím vyřeší? No tak si holčina změní heslo a příště si dá sakra pozor, aby na FB nezůstala viset.

+13/0
12.6.2015 11:23

P15e66t34r34a 72N11o45v41á70k80o35v35á 7518796464558

Příště se jí máma klidně zeptá, co si to píšou, a holčina, protože bude vědět, že na ni minule neječela, nenadávala jí, nehysterčila, ale sedla si s ní a v klidu mluvila, tak jí to i sama ukáže.

+4/−1
12.6.2015 13:27

M66a47r13t74i28n22a 74T53r26o79j76a65n32o51v74á 5223958285

"Ona ví, že je doma, že ten kluk je stovky km daleko, takže velice pravděpodobně ho neuvidí, tak může být trochu odvážnější a psát si s ním o věcech, které zná jen teoreticky a ani je zatím prakticky netouží provozovat."

Ona opravdu ví, že to není ten opelichaný dědek, co bydlí naproti?:-/

+2/0
12.6.2015 12:45

P73e57t97r18a 64N14o37v57á28k24o45v43á 7388216894918

Jde o to, že si to s ním jenom píše, pravděpodobně by ji ani nenapadlo to zkoušet. Ale to je moje úvaha, třeba jsou dnes 13leté slečny mnohem víc do větru (ale pochybuju o tom).

0/0
12.6.2015 13:25

P78a56t21r34i94k 92H91r79a17d91i34l 9789182284160

Nic nerikat a sledovat!

+2/0
12.6.2015 10:43

A22n38n33a 16Š88i56m58a81l97i47a70k92o60v17á 7810514645753

Nelezte dceři do FB, mobilu ani zpráv. Pokud jste jí povolila FB, měla jste ji poučit předem. Nezapomeňte zdůraznit, že je pod zákonem. A nezanedbávejte výchovu - měla by jste vědět, co Vaše dítě zná.

+12/−1
12.6.2015 10:39

J39a72n 27N10o71v33á79k 9657272107727

Cože, tak voni si psali o čápovi, včeličce a kytičkách, jo? Pornoškandál!

+1/−1
12.6.2015 10:38

P78a57v48l98a 18N33o15v15á 3155108459290

Taky mě docela zaráží, že tomu klukovi, co si s tou puberťačkou dopisuje, je už 19...

0/−1
12.6.2015 10:28

M74a22r86i33e 10D40a72n35č50á69k13o77v55á 5875218663986

Třeba netuší, že jí je 13. Za prvé na fb nemusí mít věk, za druhé vypadá asi starší..a jí to evidentně imponuje, že si píše se starším ;-)

+11/0
12.6.2015 10:33
Foto

H36a33n39a 58A19n29t88o31n92o52v83á 6767459584744

A jemu taky nemusí být 19...

+7/0
12.6.2015 11:22

P93a52v52l87a 83N98o78v34á 3535738319190

no.. klidně mu může být padesát... ;-)

+1/0
12.6.2015 11:34

O54l70d53ř29i21c47h 15H78o76r16á70k 2644929961115

Lidi co tady moralizujete, že se má máma stydět a že holka už o sexu ví víc než ona a že prožívá romantický vztah a kdesi cosi.

Tohle je právě ten věk, kdy malá holka snadno šlápne vedle - nechá se napálit pedofilem, nechá se pozvat na schůzku, kde se stane něco, co jí pokazí celý život, nebo se jen nechá ukecat na pár svých lechtivých fotek, kterými ji potom bude adresát vydírat aby mu posílala další a odvážnější, jinak že je uveřejní. Nebo co třeba jednoduchý případ, kdy z ní spolužák či spolužačka vyláká pár fotek, ta zveřejní na internetu s patřičným komentářem a holka si z té ostudy třeba i něco udělá.

Ano, nestane se to každý den a každému a každý den, ale s nástupem internetu a s dětskou bezstarostností se to stane dříve než si vyděláte na nové boty.

Máma má prostě starost.

A mimochodem kdyby se holce něco stalo, tak stejná parta mravokárců co tu mámu teď odsuzuje za špiclování ji bude odsuzovat, že se nestarala co holka dělá. A uvědomte si, že některé děti občas přijdou do věku, kdy se raději svěří cizímu věrnému naslouchajícímu kamarádovi než rodičům. Stačí když si ji předem ten "kamarád" správně načne - dává jí lajky, v diskusích s ní souhlasí a zastává se jí ... a je to.

+25/−4
12.6.2015 10:07

R17a87d88o57s15l20a37v 82K12l45a33u81d10a 5564978844832

Máma má především výchovu směřovat určitým směrem. Jestli až ve 13ti letech zjistí, že si s holkama nepíše o tom jaké šatičky dát panenkám, tak je něco špatně. Pochopitelně že uhlídat jí je náročné, ale základem je otevřenost, důvěra.

+3/−6
12.6.2015 10:14

P86a20v44l60a 49N32o71v38á 3395798979870

Sorry, ale já mamce taky nepovídala o tom, jak jsem si klikla na myšku :-P

+15/0
12.6.2015 10:33

R81a86d93o86s96l71a45v 64K25l26a97u26d86a 5504838874652

Tak ono se dneska říká "kliknout na myšku";-D

0/0
12.6.2015 10:45

R15a32d77i31m 85Z76a82t62o50p66e64k 9272285742397

Tak já termín "kliknout si na myšku" poprvé slyšel ve filmu Prci, prci, prcičky, což je už 15 let.

+4/0
12.6.2015 10:51

P39a94v30l57a 38N94o12v83á 3625298679700

Dneska už asi ne ;-)

+4/0
12.6.2015 11:19

R21i27c73h97a48r82d 72G33e57n29š66e94r20o21v33s56k15ý 2795475954516

myslím, že to je docela pořád v kurzu

0/0
12.6.2015 11:58

P68a86v91l29a 35N59o70v13á 3475258119280

Myslíte, že máma vlezla dceři na FB, protože má starost? Tak tenhle názor teda fakt nesdílím. Prostě jenom slídila... :-/

+7/−10
12.6.2015 10:30

V16e70r45o75n68i26k43a 55N50o81v20o37t34n47á 2268706549787

Slídila a teď má starost.:-)

+11/0
12.6.2015 10:39

P81e81t70r29a 52N39o81v77á22k33o12v30á 7198136654768

Jestli máte názor, že když si máma od dítěte přečte, co dítě kde píše, tak slídí, tak to je mi vás líto. To když máma své dítě láskyplně obejme, tak jenom osahává? Nebo jak to má být pochopeno?

+5/−4
12.6.2015 11:02

P14a50v87l80a 46N63o13v50á 3105858769630

Venku je horko, což? Chtělo by to studenou sprchu ;-)

+6/−2
12.6.2015 11:19

P94e87t42r98a 57N68o43v28á56k85o28v15á 7938896134198

Aha. Tak jo.

0/0
12.6.2015 13:29

P52e29t71r 16H71e56l43l75e81r 5733426274784

Pedofily 12leté opravdu nezajímají :-)

+4/0
12.6.2015 10:37
Foto

A30n28n65a 62V27e82s34e89l12á 2720498696

Ale různé jiné podivné úchyly ano...

+3/0
12.6.2015 11:49
Foto

J46i30ř27í 31D82v85o55ř59á92č96e79k 5244693914473

A co se překvapené mámě nelíbí? Sexuální vývoj její dcery? Chce ho snad zastavit, nebo přivézt do jiných kolejí? Ona překvapená maminka by měla jít za roh a dát si pár facek, možná by na celou věc změnila názor a možná by si i vzpomněla, jak to prožívala ona sama.Rv

+5/−4
12.6.2015 10:05

P54e66t27r82a 36N25o49v36á67k62o51v75á 7168786294498

No já nevím, ale ve 13 jsem řešila menstruaci, sexuální praktiky apod. ani s holkama. Natož s klukama.

+1/−1
12.6.2015 11:07
Foto

J56i32ř46í 34D36v26o53ř97á87č85e67k 5844323474503

No jo, nesmíte se brát za měrnou hodnotu, to si představte, že jsou lidé, kteří jsou  více vyvinutí a jiní zase méně. Ve třinácti může být mentálně vyvinutá třeba na šestnáct, pak jsou lidé otevření a uzavření, tím je to podle mne dané, proč dělá to, co dělá.

+3/0
12.6.2015 12:55

P92e34t45r78a 33N84o88v22á53k96o93v58á 7688416194498

Obávám se, že je to jinak. Je něco jiného povídat si o těch věcech s živými lidmi, před kterými se stydíme, nebo s počítačem. Napsat toho většinou zvládneme víc a otevřeněji než říct.

+1/−2
12.6.2015 13:31





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.