Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Konec šikulek v Čechách. Víte, jak správně chválit svoje dítě?

Pochvaly typu „hodná holka“ a „šikovný kluk“ odborníci nedoporučují. Místo hodnocení dítěte je lepší popsat, co vidíte nebo cítíte.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M61a37r67t65i68n 56B82i59t30t41n90e11r 4252696346205

Dovolím si oponovat. 

1. Teda, ty jsi to tu uklidil, jsi super! - tahle varianta je podle mne stejně dobrá jako ta co navrhují a i když je tam nálepka, je podle mne v pořádku.

2. Pokud budu pitvat očka a podobně, tak a) tomu musím rozumět, abych se nezhovadil a tu chválu nepohřbil úplně, b) mohu tvrdit, že právě tady se může seknout, protože vnitřně ví, že v těch očkách má chyby, že ta červená měla být původně jiná barva, ale neměla správnou vlnu... Říct, ta šála je moc krásná a příjemná je podle mne v pořádku. To, že tuto variantu shazují tím - ani nepodíval je už manipulace toho, kdo článek psal. 

3. Ok.

4. Mně se to nelíbí. Člověk, který by mi toto opakoval víckrát, by mi asi brzy lezl pěkně na nervy. Jako ostatně s jakoukoli podivnou frází. Mně je fuk, že má potřebu neustále zdůrazňovat, jak tomu říká - ať to prostě řekne. 

Co se týče té chvály nálepkami. Mé dítě je šikovné, úžasné, inteligentní, skvělé, jednička, je super, je nádherné, je dokonalé a milované... vždy a za všech okolností - bez ohledu na to, zda se mu nějaká konkrétní činnost právě daří nebo nedaří. Tolik k tomu úvodu článku.

PS: pokud má někdo potíže přijímat chválu, je to jeho potíž. Mohu na ni brát ohled, ale těžko z toho dělat obecné závěry. Mně, když někdo řekne, že jsem skvělý táta, úžasný chlap... tak to tak také beru, že to myslí a sakra mně to potěší.

+4/−1
17.1.2015 21:29

P98a49t57r91i39k 27H91r47a34d25i60l 9249622644500

Asi si k detem poridim jeste kouce.

0/0
17.1.2015 8:32

P58a94t79r36i22k 82H71r83a78d93i91l 9159302194970

Ja je totiz chvalim tak,ze je netrestam :-)

+1/0
17.1.2015 8:36


J69o37s93e86f 21H57á22b 2103944439456

Jelikož máme 3 děti, tak mám snad trochu právo něco dodat. Děláme to postaru. Jsme k dětem upřimní, chválíme je jak jen to jde, poděkujeme, pohladíme, omluvíme se jim, pokud uděláme sami chybu. Zatím se nestalo, že by nám někdo řekl, že se chovají nevhodně. Děti je nezbytné chválit a ukázat cestu, pokud něco udělají špatně. Třískat jen v případě, že mi skáčou po hlavě a bíjí sousedovic psa. Což se nestalo. Kolik má asi autorka dětí. Z článku je cítit americký originál, nebo námět.

+2/0
17.1.2015 7:23

P29a41t52r94i68k 95H64r90a41d16i45l 9429212364360

Proc je obcas netriskat jen tak?Preventivne :-)

0/−1
17.1.2015 8:34

P64e77t97r 46K21u71n38e36š 4547337300

proc? protoze nejsem sadista, ne?

0/0
17.1.2015 18:14

J75a52n 91K46a94d83l91e76c 7637405406839

Americký originál? To jste tomu dal. Tam se právě nejvíc chválí těmi frázemi typu: můj bože, ty jsi úžasná, krásná, neskutečně inteligentní apod...

0/0
23.1.2015 13:10

C35y95r49i39l 77P90a34v93e81l60k84a 4916432118585

To jsou naprosté bláboly převzaté jistě z USA. Proč?

Autor tohoto blábolu apriori předpokládá, že vám každý LŽE! Je to odrazem současné pokrytecké společnosti.

Přece když mi to nechutná, tak na návštěvě mlčím mx. poděkuju a manželce klidně řeknu, že by to chtělo něco doladit, třeba. Nebudu něco vyloženě chválit, když to není ono. Protože lžu.

A jestli dospělý jedinec (příjemce pochvaly) nedokáže rozpoznat, kdy je to slušnost, kdy je to upřímný a kdy lež, tak mu chybí pár bodů do průměrné IQ.

Navíc, každý má jiná měřítka úklidu či složitosti a chutnosti jídla. Pro někoho to může být super, pro jiného průměr.

+6/0
16.1.2015 23:58

J31i73ř90í 14D96o71h47n30a21l 5975930215615

Je fascinujici, kolik expertu prispiva do diskuze :D... Nicmene ve clanku je vice daleko vice moudra nez v jeho komentarich... 8-o

+2/−8
16.1.2015 21:11

P50e44t72r 94K33u93n72e50š 4707417590

mas aspon deti? myslim si, ze kazdy rodic k tomu ma co rici.

+2/0
16.1.2015 21:44

J44i30ř38í 47D24o67h10n12a92l 5345690125715

Az mi prestanete tykat, pak se s vami budu bavit. Zadnym detem timto spravny priklad nedavate !!8-o

+1/−7
16.1.2015 22:40

P36e43t21r 86K75u38n41e82š 4797717520

aby ses nepo....!

+1/0
17.1.2015 18:09

J46i86ř88í 68D49o38h18n59a41l 5405680755425

Chovate se jako hulvat pane Kunesi. :-/ Je to ubohe.

0/−1
18.1.2015 8:43

P98e15t53r 97K91u27n36e80š 4417107680

budu se opakovat, ale aby ses nepo... apropos, cetl jsi po sobe svuj prvni prispevek? pausalizace, generalitace, urazeni diskutujicich bez jedineho konkretniho argumentu. dal jsem ti sanci to uvest trochu na pravou miru a ty se zatim vymezis vuci tykani. tykani v anonymni diskuzi. neznam te, neznas me, nikdy v zivote se nejspis nepotkame a ty tady zacnes prskat jak maly jarda kvuli tykani... ach jo.

+1/−1
18.1.2015 9:38

J89i82ř84í 74D42o10h76n64a57l 5855110375785

Vykani lidi kteri se neznaji jsou vyrazem zakladniho respektu. Pokud tento chybi, jakakoliv diskuze je pak na urovni machani klackem. Prectete si sve prispevky a zkuste se zamyslet pred tim, nez se zacnete navazet do jinych lidi. A pripadne si take prectete poradne muj prvni prispevek.

+1/−2
18.1.2015 15:22

J40a62n 64K26a19d70l40e66c 7667775866699

No já doufám, že vy Kuneši děti nemáte.

0/0
23.1.2015 13:12

V84e43r89o62n45i71k14a 85V30e77s66e52l42á 7275417634143

Tak nevim, nasi petilete dcerce zatim chvala "jsi sikovna" a k tomu obejmuti naprosto staci ke stesti a k pocitu, ze ji mame radi a ocenujeme ji. Ja mam uplne chut vyzkouset nejaky ten proslov, bud se bude divit, proc mamince hrabe nebo to prestane vnimat a radsi si pusti tablet nebo CT Decko;-D

+9/0
16.1.2015 15:22

J27a56n97a 77B73o66h38m62o19v70a 1706683113

s idnes.cz se vždycky zasměju 2x - jednou u článku, podruhé u diskuze R^

než bych dořekla to pochvalné rozvité souvětí, tak bude syn nudou chodit po uších;-)

+14/0
16.1.2015 15:21

V32e14r96o14n57i65k85a 11V22e23s95e50l58á 7615957214823

;-DNaprosty souhlasR^

0/0
16.1.2015 15:23

M91a38r76t62i48n 30K88ř91í20ž 9763612100357

A co třeba: "Tos mě pěkně nasr@l, kamaráde" - to je korektní?

+5/0
16.1.2015 13:24

R11i43c26h28a55r61d 54K38á68b74a 8769128150420

neni musite v prvni osobe ;)

0/0
16.1.2015 14:17

V11e36r25o14n42i50k35a 78V41e91s48e82l83á 7185217474883

“Citim, ze jsem se na tebe nasr@l, to neni dobre, pojdme si spolu sednout a vyresime to.”;-D

+15/0
16.1.2015 14:54

M34a11r85t22i62n 33B39i16t44t66n54e32r 4632106596435

jsem se na tebe nasr@l... to je mi ale oříšek... a jsem zvědav, jak to mohou řešit... 

takže on vlastně nasr@l sám sebe... na něj... 

asi tedy začnou tím, že z něj sleze... aby na něm už nebyl nasr@ný... 

a potom by to rozhodně chtělo jít s tím buď k doktorovi a nebo rovnou do televize...

0/0
17.1.2015 21:37

V87l86a64d93i71m28í59r 10L31o11u34d78a 8717777466262

"Úžasní" jsou bezdětní výchovní poradci a poradkyně;-D;-D;-D;-D;-D. Samozřejmě s akademickým titulem.

+7/0
16.1.2015 12:41

V31e85r52o11n28i29k48a 13V84e96s97e82l80á 7555777904883

Bezdetni by tuto profesi vykonavat nemeli. Vse znaji jen teoreticky, neznaji realitu bezneho dne s ditetem.

+1/0
16.1.2015 14:52

V49i94l30é56m 52P27ř16í51h85o89d60a 2974599443657

Co mi to jen připomíná? Jo, tohle - http://necyklopedie.wikia.com/wiki/Kvetomluva.

Ono už je apríla?

+2/−1
16.1.2015 12:05

V30e38r11o76n57i57k24a 67V48e61s19e73l29á 7755287754333

Moje dcerka je proste sikulka i kdyby trakare padaly;-)

+2/0
16.1.2015 11:53

V43e89r31o81n25i69k77a 68V45e59s42e38l87á 7145347624413

Mluvit s ditetem jak ve filmu s Oldrichem Novym;-D

+3/0
16.1.2015 11:53

V62e52r53o10n43i40k35a 36V81e93s43e52l85á 7745667234363

Cteni o zenach, jake jsou. No to potes koste;-D Ja se nejak nepoznavam;-)

+1/0
16.1.2015 11:52

A64n69d22r83e14a 67G33r18u21b96e80r 8395607560

;-D Jo a vecer mi upadne huba ;-D Nene, ja zustanu u sikulky a smirim se s tim, ze dle podobnych clanku vychovavam ze sveho ditete psychosociala ;-D

+6/0
16.1.2015 11:25

M83a21r86t22i75n32a 32N98o58v95o54t43n74á 1444252597838

nezbláznili jste se?;-D

+6/0
16.1.2015 8:50

P75e24t60r 49K64u49n57e58š 4837307900

tohle daval dohromady nejaky bezdetny idi@t.

+4/0
16.1.2015 7:29

M32a43r53t96i31n47a 58K41o97l62o89m90a14z64n20i26k38o69v92a 2877922607236

Zrovna toto je jeden z prinosnych clanku o vychove, z tech co se tu vyskytuji. Ale uz se stalo modou, zde na vsec hno plivat. Uvedene zasdy chvaly nejsou samozrejme jediny vychovny prostredek, ale soucast celkove respektujiciho prisupu. To neznamena volny pristup, to neznamena pristup bez pravidel, to neznamena mocensky a trestajici pristup. A jde o metodu, ktera skutecne funguje a ma vysledky. Jenom to od rodicu vyzaduje trochu premysleni, snahy, sebeovladani a invence. A to nekdy samozrejme boli vic nez na dite zarvat nebo ho v opacnem pripade odbyt sikulkou.

Samozrejme, ze uvedene konstrukce zni trochu sroubovane, protoze jsou formulovany tak, aby hlavne byl zrejmy a pochopielny jejich princip. Upravte si je tak, aby vam znely strucneji a prirozeneji. Bez trochy snahy to ale nepujde. :-)

+6/−10
16.1.2015 0:16
Foto

M15a24r98i16e 29M70e39t63l91i12c41k76á 9251514561222

Ona zas tak úspěšná není, dítě si vymezuje mantinely a potřebuje je mít jasně vyznačené, jinak tápe a dělá blbosti - zlobí... Výsledky moc nemá a dost psychologů už to i uznává. Proto například mají na amerických školách tak vážné problémy. Pokud vy nemáte dostatek schopností na vyjádření citu jednoduše, pak samozřejmě je to pro vás jak dělané. Ale i jedno slovo stači, pokud je z něj cit znát. Takže pokud dítě něco udělá a je pochváleno - No vidíš, jsi šikulka - tak to pochopí přesně tak jak je to řečeno - jako pochvalu. Někdy dokonce stačí pohlazení a přitulení. Pokud se jedná o "výrobu" něčeho, pak je také důležité, aby byla pochvala, ale aby dítě případně pochopilo , že to jde udělat i lépe, aby se rozvíjelo. Pokud se to dělá s láskou a pochopením, tak stačí i jednoduché vyjadřování a funguje to. Pokud ovšem má někdo problém sám se sebou, je zakomplexovaný, nevěří si - tak pochopitelně těžko pochválí jednoduše a srozumitelně.

+13/−1
16.1.2015 0:41

M36a84r83t60i31n84a 33K56o84l53o33m28a87z89n41i97k70o29v48a 2827312407396

"...to neznamena pristup bez pravidel" - tolik k tem mantinelum, staci poradne cis.

Ten nedostatek citu sice nevim, kde jste v mem prispevku vzala, ale mohu vas ujistit, ze milovat deti, myslet to s nimi dobre a dat jim mantinely, skutecne nestaci. Otazka je JAK to delame...

Z "no vidis, jsi sikula" mam osypky uz od detstvi. Ostatne vubec z fraze: "no vidis (ty blbecku, ja ti to rikal...) S tim dodatkem to samozrejme nikdo vuci nam detem nepouzival, ale ta nadrazenost a vysmech z toho stejne caka na vsechny strany.

+3/−4
16.1.2015 3:10

S70t67a98n97i87s71l87a94v74a 81Z57a66p12l18e10t91a30l89o52v31a 6746469219748

pokud má dítě "osypky" z věty no vidíš, až do dospělosti  a místo "no vidíš jsi šikulka" slyší "ty blbečku já ti to říkal"  není problém ve slovech ALE ! ve vztahu a upřímných citech hlavně od rodičů k dítěti

a to že ještě dospělý člověk má silné komplexy a cítí jenom nadřazenost a výsměch rodičů a nemá v sobě pocit láskyplné výchovy a péče, jasně hovoří nejenom o vztazích a výchově v rodině, ale o problémech rodičů dát svůj vztah najevo

PS je to začarovaný kruh,  a chladným oceněním stavu věcí jak píše autorka článku svou  lásku dítěti najevo nedávám ....

+13/0
16.1.2015 7:20

P12e69t42r 15A94t13m73e90l 5948559231920

Nepochopila jste...paní Kolomazníková Vám popsala význam spojení "No vidíš" , bez toho šikulky. Používám to spojení taky, ale má pravdu v tom, že je v tom skrytá nadřazenost.

+1/−1
16.1.2015 8:20

S31t85a44n83i95s58l58a46v39a 33Z39a88p70l37e27t91a77l19o64v33a 6566339959278

možná nepochopila, ale rozhodně cítila ... a pokud máte pocit, že ve slově vidíš je skrytá nadřazenost je zase chyba někde jinde

rodič vždycky bude "nadřazený" a dítě to taky tak chápe a nemá s tím problém, ale pokud ta slova používám k tomu abych dítě zesměšnil a pohojil si nějaký svůj komplex (který pochází většinou taky z výchovy)  tak je to špatně ne ve SLOVECH ale osobním přístupu k dítěti

+6/0
16.1.2015 8:35

M39a81r98t71i18n66a 70K56o94l17o69m43a55z68n34i26k87o74v44a 2777402527446

Problem mate vy, s nepochopenim psaneho.

0/−1
16.1.2015 9:17

S66t84a80n23i85s89l89a45v97a 89Z26a54p24l58e86t37a72l61o81v93a 6626679839468

přesně jste vystihla svým postojem výchovu bez lásky a pochopení ...

je velmi těžké vystoupit z kruhů zakomplexované výchovy získané v dobré víře z pouček a různých názorových trendů určitých období, kombinovaných vlivem rodinných vztahů

a tak se to bohužel přenáší na další generace

+3/0
16.1.2015 9:35

A18l83e47n44a 80V87e27s86e85l46á 3413861365528

Tak pokud se vám rodiče nadřazeně vysmívali, tak fakt nevím, jaká volba slov by to mohla spravit.

+3/0
16.1.2015 7:31

M84a65r15t70i71n53a 38K24o20l67o11m46a71z26n57i58k80o98v10a 2447142117526

"No vidis" je ndrazeny vysmech. NIkdo to v mem detstvi nenaduzival. Presto to nesnasim. A propo - dojdou-li argumenty, nasadim osobni vypad na "mizerne" detstvi druheho... ;-)

+1/−5
16.1.2015 9:18

A54l63e19n71a 39V67e76s26e10l11á 3293761265888

Tak vám nějak nerozumím. Stěžujete si, že když vám někdo řekl to "no vidíš..." cákal z toho nadřazený výsměch a vy z toho máte do dneška osypky.... Já žádný výpad na vaše mizerné dětství nepoužila, nad osypkami získanými v dětství (jestli mizerném, to fakt nevím), jste tu lkala vy...

Pro mě prostě - buď se mi někdo nadřazeně vysmíval. A pak je asi jedno, jestli použil patřičně posměšně pronesené "no vidíš, ty šikulko"  nebo "ty jsi ale blbeček". Problém je v tom výsměchu. Nebo se mi nevysmíval a opradu upřímně mě chválil - a to se snad sakra z tónu hlasu i ze souvislostí pozná, ne?

+13/0
16.1.2015 10:14

V91i95l40é17m 93P72ř79í43h44o26d10a 2384379643427

Také záleží na intonaci, pokud vám někdo říkal "no vidíš" stylem "maucta" ze Saturnina, tak se nedivím.

+2/0
16.1.2015 12:13

M85a91r48t82i23n60a 16K61o80l98o55m43a51z11n45i51k49o41v68a 2887132697366

Ano, mizernou intonaci, lze z blbeho udelat jeste horsi, to mate pravdu.

+1/0
16.1.2015 12:17

P20e38t71r 20K29u92n71e10š 4407217820

moje zkusenost je uplne odlisna. nase starsi dite vyzaduje pozornost, chce si s nami hrat, tvorit, a tak se mu podle moznosti venujeme. Co se tyce slovnich spojeni a vyrazu, tak vubec nezalezi na pouzitych slovech ale na tom, jak jsou vnimany. Sproste slovo je sprostym slovem jen v pripade, ze ti, co ho slysi, ho za sproste povazuji. v clanku uvedene vyrazy nemaji s vyvojem ditete nic spolecneho. Nejde totiz o slova a obsah, ale o realny pristup k detem. jestli je nekdo prehlizi a radsi si cte noviny nebo s nimi aktivne komunikuje je rozdil a je uplne jedno, jakym jazykem spolu mluvi.

+15/0
16.1.2015 7:35

C23y18r80i92l 13P38a84v43e59l18k47a 4396382428975

R^

0/0
17.1.2015 0:01

O74l60d96ř67i75c39h 26D65r38t54i50l 4490855685192

Jasně. Vnímat jako partnera v dané situaci. Nedělat z toho domácí sitcom. ;-)

+1/0
17.1.2015 21:09

O97n25d31ř67e86j 37M69u55s38i39l 2135680198277

"Upravte si je tak, aby vám zněly stručněji a přirozeněji." tak třeba na tu šikulku ne? Nebo to je jedno ze zakázaných slov ve "správné a bezchybné výchově"? Tohle hledání a hlavně nalézání problémů tam kde nejsou a vytváření imaginárních komplexů za každou cenu a téměř ze všeho je na hlavu. Příště se začnou navážet třeba do sousloví "čau lásko".

+1/0
16.1.2015 16:50

M71a97r43t77i31n27a 20K12o71l45o53m96a51z52n48i61k88o97v74a 2507192327176

Ja vam ve vychove rozhodne nic nezakazuji. ;-)

Cely clanek je o prinosnosti KONKRETNICH zpusobu pochval a vy opet prijdete s odbyvacim nicnerikajicicm sikulkovanim a to v reakci na nekoho, kdo zrovna tohle nepodporuje a ocekavate, ze s vami budu tentokrat souhlasit? Ze ne? ;-)

0/−1
16.1.2015 16:56





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.