Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zda je dítě zralé na školu, poznáte podle hry, kresby i pozornosti

Děti v Česku chodí k zápisu v šesti letech, ale školní docházku jim můžete o rok odložit, pokud nejsou dost zralé. V čem přesně školní zralost a připravenost spočívají? A co by měl předškolák zvládat a umět, když jde k zápisu? Na nejčastější dotazy rodičů odpovídá speciální pedagožka Hana Otevřelová.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M59a90r26t93i22n 44V27e83v43e29r68k89a 8162818794

Přátelé, mohli byste mi, prosím, vyplnit můj krátký dotazníček o dvou otázkách? Díky moc: http://vytvarne-potreby-na-zs.vyplnto.cz/

0/0
8.1.2015 17:40

M97a40r35t40i17n 60F18r50a67n13t59i80š36e18k 7445160203135

kdyby měl můj nejstarší nastupovat do školy s parametry 120/20, tak nastupoval nejdřív ve třetí třídě

0/0
11.12.2014 22:41

K77r95i98s16t85ý91n46a 29H24y77n70k42o85v38á 9962526378776

Mojí dceři bude za měsíc šest a je skoro stejně veliká jako neteř, která chodí to čtvrté a to měla roční odklad, takže rovnou do čtvrté ne?! ;-D

0/0
11.12.2014 21:02


S34o51ň85a 76Š81í32m79o31v22á 2218973745894

Já nevím, co je na tom ke zdlouhavému řešení, syn má opožděný růst, navíc je červencový, většina lidí kolem nás ho litovala a doporučovala odklad, já se poptala učitelky ve školce, která mi jasně řekla, že mu ta školka další rok nic nedá, zeptala jsem se syna, jestli už chce do školy, chtěl, šel.. Malý vzrůst má své výhody, sedí v první lavici, což je vzhledem k jeho věčně zamyšlené povaze, velká výhoda.. Když si lítá ve světě fantazie a má něco psát, učitelka ho vidí, drcne do něj a jede.. Teď už je ve druhé, zatím má samé jedničky a zvládá všechno, jak má. Občas řešíme posměšky kvůli výšce, ale malá výška také znamená větší obratnost, takže to posměváčkům natře jinak a nic si z toho nedělá..Máme kolem spoustu dětí, kterým rodiče prostě jen chtěli prodloužit dětství, těch je mi líto, protože když si jdu do školky pro mladšího a vidím, jak ty sedmileté děti stagnují a hrají si s tříleťáky, přijde mi to nepřirozené.. Ale každý má svůj rozum, ať dělá, jak myslí, resp., když se rodič dítěti věnuje, sám ví, na co má a na co ne a není nic jednoduššího než se dítěte přeptat..

+1/0
11.12.2014 11:01

V94e85r87o97n23i83k90a 54V43e93s87e46l39á 7785357264303

A muzu se zeptat, kolik syn meril v dobe zapisu? A nemel treba problem unest skolni tasku (to resila jedna maminka z MS, ktera dala drobnejsi dceri odklad). My mame srpnovou dcerku, taky drobnejsi, pediatricka tedy o opozdenem rustu nic nerikala, prote je mensi od narozeni (i kdyz se narodila normalne v terminu) nez vetsina vrstevniku. Ale intelektualne je sikovna – ma velkou slovni zasobu, hodne si pamatuje, orientuje se v prostredi, je zvidava, na kolektiv zvykla od dvou let. V MS budou delat testy skolni zralosti, tak jsem zvedava. Myslim si, ze dalsi rok v MS by „infantilnila“ (maji smisenou tridu od tri let az do nastupu do skoly). Uvazujem i o “kompromisu” – pripravna trida na ZS.

0/0
11.12.2014 12:43

K82a83m79i66l81a 67T26a11t23í76č35k64o78v34á 9313498866752

Moje dcera, které bude 6 let za měsíc, má 128 cm a 24 kg. Když to vezmu tímto propočtem, je jí tedy 5,33 roku......takže do školy to možná asi na šest nestihne, ačkoliv od miminka láme percentilové grafy na horních příčkách ;-)! Takže buď ji musím o 16 cm vytáhnout, nebo nasadit dietu, aby  3 kg zhubla :-/. no...k zápisu to risknem, třeba ji strčí rovnou do 2 třídy, tam už se snad na tyhle "počty" nekouká a výškově se tam ztratí....;-)

+2/0
10.12.2014 19:51

V56e97r39o82n68i45k32a 89V57e97s39e51l52á 7545147904383

;-D Hehe, vidite, k jakym uvaham muze vest snaha deti i lidi obecne "nacpat" do tabulek. My to mame naopak, dcerka je drobnejsi. A ono je to prece normalni, vzdyt i mezi dospelymi jsou velke rozdily ve vysce:-) Dietu nebrat;-)

+1/0
11.12.2014 12:51
Foto

M23a93r32i23a27n70a 96R98y17š65a89v63á 2687655962519

heh, já měla 20 kg a 120 cm až kdesik začátkem čtvrté třídy :o) To by šlo odložit nástup o 4 roky? Navíc jsem byla mentálně popředu a fyzicky pozadu (tedy bráno výškou, ale nejmenší jsem vlastně dodnes) takže rodič se pak musí rozhodnout, zda se bude dítě ve škole nudit nebo že ho budou kvůli pidi výšce šikanovat. Ono ne každé dítě dospívá komplexně.

0/0
10.12.2014 16:26

P13a78v27l90a 98H25r43a43d90i20l27o70v71a 3337801591874

Tak pisou v idealnim pripade. Tzn, ze nekdo je mensi, nekdo vetsi, no a v prumeru to je tech 120 cm/20 kilo. Ja jsem taky byla mrnava, ale ze by me nekdo kvuli tomu sikanoval 8-o

0/0
10.12.2014 16:37

R95i17c55h64a61r38d 37K42á82b61a 8799418360880

jestli se to pozna podle kresby, tak se obavam, ze pro me cas nastupu do skoly jeste nenastal :)

+25/0
10.12.2014 11:57

R42o42s10t49i75s86l10a38v 97C59a88h31a 8165521350372

oni treba hodnoti, zda dite namaluje postavicce 5 prstu na kazde ruce, nos, usi atd.

0/0
10.12.2014 11:59

R83i84c40h75a71r57d 51K86á50b49a 8899578250620

Ja to chapu, to byl jenom vtipek ...

+7/0
10.12.2014 12:15

R63o11s64t31i84s38l71a82v 14C72a86h66a 8185941740402

ja vim :)

kdysi po mne jedna psycholozka chtela namalovat strom (oni hodnoti, jak velky detail udelate, zda listnaty, nebo jehlicnaty, atd.) Tak jsem ji jako matematik namaloval podobny, jako je zde: http://cs.wikipedia.org/wiki/Strom_(graf)

a byla v haji.

+5/0
10.12.2014 14:13
Foto

A32n83n17a 54V77e94s11e60l26á 2840908226

Tímhle úkolem mě kdysi psycholožka zaskočila. Neboť jsa výtvarníkem (jsouc výtvarnicí) jsem z toho byla jelen a začala se vyptávat:

„Strom?! Jaký druh? Jehličnatý? Listnatý? Realistický nebo stylizovaný? Kolik na to mám času? K čemu to bude dobré? Jakýkoliv strom, jaký mne napadne?! To je těžké rozhodnutí...“

+4/0
10.12.2014 14:28

S98a35n95d52r22a 44F94e86r66i84a67n95č65í10k79o67v87á 7143488551213

To je asi najotrepanejšia psychologická metóda aká sa u psychológov používa. Osobne si myslím, že by sa na to mali vykašľať. Väčšinou z toho vyvodia úplné somariny na úrovni veštenia z kávovej usadeniny. 

Kresba je determinovaná schopnosťami kresliť, zážitkami a asociáciami, tým ako nám bol strom prekladaný v animovanej verzii napr. v rozprávkach, v knižkách. Väčšina ľudí okreslí to, čo už niekde videli a utkvelo im to v pamäti.

+7/−1
10.12.2014 15:23

M19a27r16t50i70n 84W68a10l13l14n10e47r 6585830774750

;-DR^ Mám to úplně stejné.

0/0
10.12.2014 14:11

R44o54s73t10i87s73l46a26v 20C88a76h24a 8425711220452

Obecne se vi, ze naprosta vetsina deti je skolne zrala v dobe, kdy maji jit do skoly. Bohuzel ale lini rodice casto uplne zbytecne usiluji o odklad. Pak se stane, ze dite je ve druhaku na stredni skole dospele (nastup do prvni tridy v 7 letech, vystup ze ZS v 16 letech). Pak zacne mit moznost si samo omlouvat absence a rodice jsou na dite kratci a divi se, kam to s nim speje. Jeste, ze zrusili dvouletou vojnu, to by se z ni takovy kluk vratil nekdy ve 23 letech.

+6/−7
10.12.2014 11:25

R44o10s88t18i89s12l51a59v 36C85a62h80a 8675581160252

Podle literatury je 10-15% deti ve veku 6 let skolne nezralych. Pritom ale pocet odkladu je cca 22%. Je neco shnileho v pedagogickych poradnach, kdyz odklad ma cca dvojnasobek deti, nez kolik ji potrebuje.

http://www.ped.muni.cz/wpsy/old/stud_materialy/koh_zpus.htm

http://www.novinky.cz/kariera/339455-odklad-skolni-dochazky-ma-v-cesku-petina-deti.html

+7/−1
10.12.2014 11:28

P11a90v53l59a 74H55r33a45d79i89l39o80v18a 3537661411914

Jj, je to tak. Ono se pak tem deckam ani nelze divit, ze na to prdej. Ja mela ve dvaceti za sebou dva roky VS, takze uplne jiny rezim = rezim dospeleho cloveka. S odkladem a povinnou devitkou bych ve dvaceti teprve maturovala. Hrozna predstava.

+5/0
10.12.2014 11:40

R63o12s58t94i68s85l42a12v 24C72a11h21a 8655571600812

A to si predstavte, ze Vam treba ve druhaku vyhodi ze skoly, tak zacinate v 18 jinou stredni skolu;-€

0/0
10.12.2014 11:42

P61a22v51l27a 61H70r88a76d52i38l10o71v69a 3507811291314

No, to uz tam muze jit spis rovnou ucit, co ?;-D

+1/−1
10.12.2014 11:45

K88a13t56r57i30n 41Š15a21b57a60c81h31o34v24á 7415776983563

R^jj, naprosty souhlas-ja paradoxne maturovala jeste sedmnactileta(18 mi bylo mesic po:))-tak jak to byvalo, bez odkladu a osmiletka.

+2/0
10.12.2014 12:07

J41i25ř23í 39K92r22á81t51k40ý 3850692414

A systém to podporuje. Dcera šla letos do 1. třídy, ale 6 jí bylo až v říjnu, takže jsme s ní museli do poradny na test školní zralosti, kam obvykle chodí ti, co chtějí odklad, aby nám udělili vyjímku. Všude na nás koukali jak na exoty, explicitně všichni předpokládali, že chceme odklad. Po nástupu do školy jsem pak vyfasofal nějaký formulář, asi statistického úřadu, kde byla mj. kolonka s dotazem, zda dítě nastupuje v řádném termíu a pokud ne, tak zaškrtávátka nabízející různé důvody odkladu, ale vůbec tam nebyla možnost, že jde o rok dříve. A i taková drobnost, že ačkoliv byla přijata do školy, museli jsme platit školkovné i když ostatní předškoláci mají školku zdarma, protože se to nebere podle toho, zda jde dítě do školy, ale podle data narození.

+4/0
10.12.2014 13:18

R54o14s33t40i79s46l16a14v 19C17a54h28a 8245681920702

na to skolkovne je treba si stezovat u CSSD. Kdyz to zavedli, tak pro ostatni deti museli skolkovne zdrazit a ty deti ktere mely odklad chodily do skolky 2 roky zadarmo. To, myslim, (mozna) pak opravili.

+1/0
10.12.2014 13:57

V93e50r13o17n58i19k43a 74V78e11s29e50l25á 7875897494443

Dnes dite s odkladem zase plati, kazdy ma narok na skoku zdarma jen jeden rok.

0/0
11.12.2014 13:06

R47o85s73t74i25s60l78a16v 34C82a14h37a 8325251260762

mmj gratuluji k odvaze. Ja jsem obecne vzato proti odkladum. Kdyz byl syn ve skolce, rekla ucitelka mamince synova kamarada, ze by mel mit nas syn odklad. Nam nic takoveho nerekla. Je narozen na konci prazdnin, takze sel v sesti letech, klasicky. A nyni uspesne studuje v prvaku na gymplu. Zrovna Vy si asi dokazete predstavit, ze dalsi rok ve skolce by pro takove deti byl rok ztraceny, kdy by v podstate ustrnuly ve vyvinu.

+2/0
10.12.2014 14:01

P70a77v49l77a 81H27r44a70d58i61l77o26v64a 3887311261154

Hlavne normalni dite se musi v sedmi letech zakonite ve skolce nudit.

0/0
10.12.2014 14:12

P83a76v81l29a 94H78r89a34d10i34l35o38v47a 3557841121724

Je to zacarovanej kruh : spousta rodicu dava odklad, tim padem se pak rodice ditete narozeneho trebas v srpnu boji, ze to mezi temi o hlavu vetsimi, takrka osmiletymi detmi, nebude zvladat. A tak daj odklad radsi taky no.

+1/0
10.12.2014 14:10

R53o19s50t70i62s30l51a12v 26C62a81h61a 8515451610872

ano to je duvod, proc mi vadi odklady z duvodu ""pro jistotu", protoze opravdu pak muze byt rozdil veku deti ve tride o 2 roky a v pripade propadlika dokonce o 3 roky, coz je v tomto veku opravdu extremni rozdil.

+1/0
10.12.2014 14:19

P31a48v48l44a 57H75r97a59d52i80l92o18v41a 3207161921244

Mam stejny nazor.

0/0
10.12.2014 14:22

L90e44n21k75a 43B30o55č40k26o77v25á 3173723588873

reakce na pana Krátkého: Souhlas, bohužel s tím už máme také zkušenost. Dcera má 6 let příští rok na konci listopadu, ale také už chce jít do školy. Státu ale holt nezapadáme do tabulek :-), takže alou do poradny... Ani třicet let po revoluci se toho u nás moc nezměnilo, stát pořád chce, abychom byli všichni průměrní, tabulkoví a nevymykali se... Odklady ale bohužel podporuje, přitom v 99% případů jsou naprosto zbytečné, pokud tam opravdu nejsou zřetelné zdravotní důvody... Většinou je ovšem důvodem jen pohodlnost rodičů... Jsem přesvědčená, že většina dětí by školu bez problémů zvládla, stačí jen motivace a změna způsobu výuky... Mám shodou okolností srovnání se školkami (ne školami, ale opravdu školkami!) ve dvou různých zemích v Asii, děti jsou tam oproti našim neskutečně popředu... Učí se hrou, mají skvělé edukační pomůcky, o kterých se nám zde ani nesnilo... Neteř tam ve 3 letech bez problémů z písmenek skládá slova a čte, bezchybně kreslí thajské znaky... Kamarádky dcerka zase v 5 letech hovoří, píše a čte ve 4 jazycích (2 po rodičích, pak anglicky a malajsky) a učí se pátý (čínštinu). Kdybych neviděla a neslyšela na vlastní oči, neuvěřím... Přitom krom "učení" stíhají v rámci školky i všechno ostatní, tvoření, hraní si, pohybové kroužky... Nikdo z nich pak nemá problém s nějakou "zralostí" a přechodem do školy... U nás se ale pořád řeší, abychom dětem nekradli dětství, aby měly čas si hrát... Přitom většinu času ve školce tráví rýpáním se v písku na zahradě a paní učitelky postávají opodál a povídají si... Doma rodiče posadí děti před televizi... A pak holt nejsou na školu "zralé"...

+2/0
10.12.2014 20:47

R73a50d25i16m 45P67o24l77á21š89e27k 9816373429699

To se pletete, na vojnu kromě vysokoškoláků se nastupovalo v 18 letech. Tehdy mohl člověk být už rok v pracovním procesu, pokud šel rovnou z deváté nebo osmé třídy na střední, průmyslovku nebo učňák stejně jako mohl být pořád ještě na střední škole.

Automaticky byli omluveni právě ti, co studovali vysokou, ostatní mohli dostat odklad nebo být definitivně vyřazeni - dostat modrou knížku. To ale rozhodovali čistě jen vojáci a hlavně podle toho, jestli zrovna v tom termínu jim branci chyběli nebo nadbývali.

0/0
10.12.2014 13:16

R16o56s88t47i59s11l49a21v 87C27a92h13a 8415961810522

tak odchod na vojnu byl v 18-19 letech.

0/0
10.12.2014 23:00

M79i31l14a43n 90S93i98k56o55r75a 8669102850258

Když je dítě tlouštík, 120 cm a 30 kg, tak může do školy už ve 4 letech :-)

+10/0
10.12.2014 10:56

B48r28o97n55i71s68l28a35v 98G86a33b39r37y87š 6525634820

Výška taky? Takže J. Krytinář by se na základní školu nedostal?

+4/0
10.12.2014 10:47

R79o38s47t47i59s32l97a78v 21C56a41h90a 8825441490352

naopak, dostal by se na ni mnohem drive, kdy pisou, ze se vyska podeli hmotnosti.

To by mne zajimalo, co by pani psycholozka rekla na spoluzaka v 8 tride, co meril 150 cm a vahu mel 29 kilo.

0/0
10.12.2014 11:22
Foto

M71a77r73i15e 84M35e22t33l54i31c27k19á 9611664211132

Kapalinuv index ;-D Ještě, že ho nepoužili na mne, jsem byla vždy menší, podle metru bych asi byla dlouho nevzdělavatelná ;-D

+1/0
10.12.2014 10:20

K91a92t85e70ř47i77n88a 94V98a76š60á22k85o43v26á 5521832139655

To, co se tam pise, neumi ani mnozi dospeli...

+14/0
10.12.2014 9:26

K20a78m58i97l54a 25O23t92t37o15v87á 5275549444387

R^

0/0
10.12.2014 10:02

H97a89n57a 77P86r92o88c77h15á17z74k98o47v20á 9158743352573

Ja se treba nikdy nenaucila spravne drzet pero/tuzku. Moje mala dcera ji drzi lip, ale stejne to ted pani ucitelka v MS strasne resila, kdyby videla me tak ji asi odvezou ;-)

+4/0
10.12.2014 10:10

R10e10n33a43t93a 40H54a34v84l60í89č21k59o15v76á 3569456363935

Myslím si, že důležitější, než způsob držení tužky, je čitelnost rukopisu. Nejmíň na 1.stupni ZŠ děti píšou celkem dost a asi by jejich písemný projev měl být nejen bez chyb, ale i úhledný.

0/0
10.12.2014 11:43

P15a26v71l30a 11H52r89a79d25i74l81o31v40a 3627681531444

Ja myslim, ze za chvili budou psat rovnou na tabletech :)

+1/0
10.12.2014 11:46

R14e64n94a27t32a 61H18a37v86l93í57č68k32o89v74á 3789796293405

To je škoda! Právě rukopis je docela specifický... Ještě nedávno bylo vhodné, aby životopis uchazeče o zaměstnání byl psán ručně...

0/0
10.12.2014 11:52

R38a79d32i89m 14P59o38l59á12š38e59k 9586893619429

Protože do ručně psaného písma, hlavně psacího, ne do toho paskvilu, co se učí nyní, se promítá psychologie osobnosti toho člověka.

Stačilo grafologické školení o délce několika hodin k vystudované psychologii nebo čistě jen vystudovaná grafologie v rozsahu několika desítek hodin a personalista z ručně psaného životopisu s poměrně velkou spolehlivostí stanovil základní psychologické rysy osobnosti toho uchazeče a tím jeho vhodnost na danou pracovní pozici..

Dneska je to problém, protože co škola, to jiný systém výuky psaním od klasiky psacího písma přes psaní tiskacího po rovnou psaní na tabletech.  V ručně psaném písmu dnes zbylo jen málo detailů, které tím nejsou ovlivněny a ze kterých lze ty rysy osobnosti vyčíst.

0/−1
10.12.2014 13:25

R52o79m41a75n 82H63o62k92y23n57á41ř 8210921839178

tak ani zaměstnavatelé na to často nemají čas nebo prostředky. na jedno místo asistentky, kde není potřeba VŠ, odepsalo 80 ! holek z VŠE apod., dělat všem grafologický rozbor asi nejde.. ale jinak máte pravdu a v pozdějších kolech by to jistě bylo zajímavé

+1/0
10.12.2014 13:29

R52e59n42a37t24a 63H80a73v89l66í92č12k16o97v37á 3459676173885

Škoda, že se od ručně psaného upouští...možná by ubylo "odborníků" ....  Moje maminka má na vysvědčení z asi 2.třídy jako samostatný předmět KRASOPIS. Má dodnes nádherný rukopis, já samy jsem se k pěknému písmu musela "vypsat", zato můj bratr byl odlakživa "hraboš"-píše jak lev levou zadní, a to i tiskacím. Mnohdy sám po sobě nepřečte vlastní rukou psané poznámky...Pro tyhle lidi je tablet výhoda

0/0
10.12.2014 13:36

R47o93s47t13i46s75l75a85v 19C42a71h48a 8455741930852

no ja mam na vysvedceni z 2. tridy taky predmet psani a dnes to po mne nikdo neprecte.

+1/0
10.12.2014 13:58

M98a25r61t46i77n 70W15a50l19l88n61e56r 6935840224730

To jsem měl taky...to bylo utrpení;-D Nejhorší předmět, jen kousek před malováním.

0/0
10.12.2014 14:20

J14a14r46m23i15l55a 95M60a48c77h71o41v27á 9285574378214

...mojí mamince řekli, že kdyby se známkoval rukopis, její dcera (já) z první třídy nevyleze...jinak samé jedničky pořád, ale "¨hrabu" pořád...vlastně nehrabu, píšu na PC  a když to nejde, tak tiskacím a to je přeci jenom trochu čitelnější...

+1/0
10.12.2014 14:37

R22o37s29t15i69s20l76a87v 95C93a57h24a 8285911330292

osobne jsem s uhlednosti mel velky problem a moje deti taky. Zrejme to souvisi s nevyhranenosti levak/pravak. Kazdopadne v dnesni dobe to uz je vcelku jedno, nyni pisi rukou pouze vlastni poznamky.

+4/0
10.12.2014 11:51





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.