Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Separační úzkost: když musí rodič odejít navzdory slzám dítěte

Slzy, křik a křečovité se držení rodiče. Tak většinou vypadá tzv. separační úzkost, kdy se dítě obává odloučení od rodiče. Má cenu dítě uklidňovat, nebo se má rodič raději vypařit „po anglicku“ a vyhnout se scénám?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V55á97c95l34a40v 57H66o19s10c89h 8976968432201

to si pamatuju jako tri letej, mamka musela do prace a my s brachou do skolky. A vubec se nam to nelibilo. Docela osklivej zazitek :-)

+3/0
22.10.2014 17:12

P58a76v29e90l 29S84l30a95d54o90v35n91í82k 6747593327936

Máme dvouletého kluka a zrovna se to snažíme řešit. Že táta chodí do práce si zvyknul rychle, ale když jde někam máma, dokáže těsně po odchodu spustit řev i na půl hodiny. A snažit se utěšovat, to je stejné jako přilévat olej do ohně. Už jsme zjistili, že nejlepší ho je opravdu nechat vyřvat, což doma se dá vydržet, na veřejnosti je to horší. Oba doufáme, že mu časem dojde, že je to v životě běžné a má se aspoň na koho těšit. Ale vysvětlovat mu, že maminka přijde za 5 minut, za hodinu , příští den... to je zatím marné jako diskuze s některými místními diskutéry, kteří mají svou pravdu a nic jiného ani jiný pohled je nezajímá. Asi inteligenčně zamrzli ve dvou letech.;-)

+18/0
22.10.2014 17:08

J53i61n63d76ř56i67c13h 54M38i45t13t84e83r 6931390393693

Separační úzkost až do dospívání. To mě dostalo. Mám dojem , že v dospívání mají puberťáci daleko větší úzkost z přítomnosti rodičů než z jejich absence.

+28/0
22.10.2014 11:31


Š60á76r64k77a 21Č14a44p12k75o83v18á 6174332470203

Ale pak u postpuberťáků se vrací zpět, když se mají bez maminky postarat sami o sebe:-)

+11/0
22.10.2014 13:15

L26e23n97a 75P38á65t18k72o37v50á 8451953564799

myslím, že to není úzkost. Jen mají hlad a špinavý hadry a nemaj prachy;-D

+23/0
22.10.2014 13:39

L37u64b16o17m92í22r 41V25r79t13a35l 6420347101101

Jo, tam ta separační úzkost přechází do separátní "vychytralosti".

+4/0
22.10.2014 15:08

P18a10v85e32l 16S32l48a32d18o62v10n35í22k 6137413177606

Prachy třeba mají, ale když k tomu pumpnout staříky, tak jich budou mít ještě více.

0/0
22.10.2014 16:55

J39a87r60o36m43í71r 82K60r17á89l 4820269344919

Inu, jak je rodiče vychovají.... ;-)

0/0
22.10.2014 22:06

J92a34n25a 13S70t55e78h80l75í50k42o98v84á 2549880320626

;-D

0/0
22.10.2014 14:56

H92e48l77e21n34a 94Č72í60ž64k71o11v71á 9271181872208

No, to byste se možná divil. Ve 4. třídě jsme začali jezdit na školy v přírodě. A představte si, že mnoho dětí, hlavně děvčat, dokázalo proplakat celé tři týdny; některým to vydrželo ještě v osmičce. Já to tenkrát moc nechápala, byla jsem spíš ráda, že mám trochu samostatnosti (naši byli velmi protektivní, takže to pro mě asi představovalo určitý únik od stálého dozoru a věčné "ochrany"), ale fakt i v té osmičce byly ve třídě min. 3 děti, pro něž odloučení od rodičů představovalo vážný problém, z něhož se hroutily.

+7/0
22.10.2014 16:14

J15i57n61d94ř41i28c17h 15M37i36t11t38e23r 6551120723773

Já to napsal spíš jen jako vtip. V článku bylo napsáno do dospívání, což je zřejmě moment než začnou děcka dospívat a jít do puberty, takže to měli správně.

0/0
22.10.2014 16:53

H40e12l63e25n47a 36Č33í88ž27k30o90v61á 9681351292548

Ale jo, v nadsázce a i obecně jste měl pravdu, já jen přidala svou zkušenost, prostě jen pro ilustraci, že na tom něco může být.

0/0
22.10.2014 17:20
Foto

N20a12t51á94l29i46e 20F64i33c52e93n66c88o81v85á 2803339362435

I v dospělosti, mnohdy ale takoví lidé mají třeba problém s odloučením od partnera, ne od rodičů :-)

0/−1
22.10.2014 19:33

P68a52v23e96l 23Z84a67j49í51č82e39k 8394870616760

jako ze se ho drzi za ruku a dela sceny pred tim nez se pred budouvou kde pracuje vsteka a breci :-)))) dobry... to musim nekdy vyzkouset

+2/0
22.10.2014 19:51
Foto

N48a60t25á78l24i37e 60F60i51c27e48n52c60o56v66á 2973149582685

Ale ne, snaží se právě úzkosti předcházet - nedovoluje mu chodit nikam samotného, ideálně si zařídí zaměstnání vedle něj v kanceláři, má to co trošku dělat i se žárlivostí, ale ne úplně...třeba tady, pokud vládnete angličtinou, máte autentickou zpověď dospělé ženy, která se takhle trápí a trápí tím i svého partnera..

http://elliemsjourney.blogspot.cz/2011/05/adult-separation-anxiety-disorder.html

+1/−1
23.10.2014 9:03

H86a14n82a 74P90r72o86c60h56á94z61k67o52v92á 9158193262673

:) Rekla bych ze to co popisuje p. Ficenova neni zase takovou vyjimkou. Jsou lide kteri i v dospelosti proste nedokazou byt sami, radeji setrvavaji ve spatnem vztahu nez aby ho ukoncili ("ale ja nedokazu byt sama!"), nedokazi si bez partnera zaridit samostatny program, doslova ho dusi atd.

+1/−1
23.10.2014 14:06

M51a44r19t20i88n 10P70r46á32š57e15k 8555971850893

Ale pferdlajs.. Separační úzkost používají matky jako prostředek výchovy, jako prostředek pomsty když dítě nedosahuje kýžené výsledky třeba ve škole a jako formu TRESTU ...  Zcela plánovitě, zcela záměrně.

+1/−32
22.10.2014 11:24

H47a37n29a 92P17r43o57c93h57á55z82k43o50v54á 9718303292303

Ale prdlajz - co kdyz dite breci kdyz ho do skolky (mluvime tu o malych detech) vede tatinek. Co to je potom? ;-D

+4/0
22.10.2014 11:29

M33a23r96t22i63n 50P54r51á12š42e41k 8175721330473

řeknu vám, co jsem viděl zhruba před týdnem  dvěma z balkonu našeho bytu. Matku sprominutím turbokrávu, která kamsi šla, a dítě zjevně  podle ní "dostatečně dobře" nespolupracovalo . Tak ho sprcala na tři doby, a potom padla věta "tak si tu zustaň já jdu pryč". nacož se ona ehm "matka" ostentativně otočila  a šla prostě pryč. A děcko za ní s brekem běželo jak nejrychleji mohlo, ale nestačilo. Když bylo dost daleko "matka" počkala aby  jí trošku došlo,  sotva na dosah, ale NE AZ UPLNE K NI .. a pak zase stejně rychle, rychleji než dítě stačilo, vzdálenost zvětšila.  A ta ktřikrát dokola. Ať je ten cca tříletej  parchant dostatečně VDECNEJ že ona bohyně se o něj staráá. No ne ???

žaludek mi to nadzvedlo. Před kriminálem mě zachránilo jen to ,že jsem nešel po stejném chodníku  a než bych seběhl dolů byli by oba pryč (asi bych dal týhle "mámě" pár takových vzduchem chlazenýcg,  že by se dlouho sbírala ze země).  A podotýkám že když se člověk kolem sebe dívá tak UVIDI....

Tenhle lidský odpad co sio říká matka zcela evidentě separační úskost jako bič využila. A dámy, které mě mínusují se ke svým dětem zřejmě chovají stejně - akorát nesnesou hořkou pravdu

+7/−21
22.10.2014 11:48

A64l64e94n82a 68V22e73s82e72l83á 3763411565778

Jojo... nic není tak jednoduché a jasné, jako výchova cizích dětí. ;-)

+40/−3
22.10.2014 11:52

M90a32r42t21i50n 49P91r77á66š26e55k 8275731510213

svinsdtvo je dámo svinstvo bez ohledu, je li  dítě cizí nebo vaše.

+3/−9
22.10.2014 11:55

A87l11e71n77a 98V68e57s47e18l42á 3623271435318

Koukám, taky neunesete hořkou pravdu. ;-D

+11/−1
22.10.2014 12:12

P58e17t49r12a 54N82o25v19á88k15o89v28á 7538246554908

Já už jsem toho v životě viděla a myslela jsem si, že přesně vím, o co jde. A ono se pak třeba časem ukázalo, že jsem to interpretovala úplně blbě. Každý holt máme omezenou zkušenost a nikdo nemá patent na rozum.

+12/0
22.10.2014 14:14

H90a55n56a 37P55r20o35c29h67á76z28k53o42v51á 9928123832453

Spis mate ty minusy za to ze pisete o necem uplne jinem nez je clanek.

+7/−1
22.10.2014 12:00

M14a98r21t94i25n 43P70r84á56š88e61k 8885791520563

píšu o tom že uměle vyvolanou separační úzkost rtodiče zneužívají vůči dětem.....  co je tam offtopic  k článku o separační úzkosti ?

+4/−1
22.10.2014 12:15

K43a57t95r50i22n 85Š45a84b12a31c53h16o55v51á 7575256603943

Videl jste neco z balkonu a hned mate jasno? Vite jsem jedna s tech mamin co ma tendenci byt tzv "mekka", ale i ja jsem se v podobne situaci ocitla kdyz si dite proste neco umanulo a po dobrem to neslo...

+11/−1
22.10.2014 12:33

P90e58t82r29a 39N90o52v70á50k54o93v56á 7658376684648

Není umělá, je skutečná. Rodič odchází, dítě se bojí. Dá využít jako výchovný prostředek, ale nemělo by se zneužívat. Na rodičovství se holt nedělají testy, takže rodič může být i blbec, nicméně na jedno podívání z okna bych nesoudila s takovou jistotou.

druhá věc je, že řvoucí dítě v nás sice probouzí touhu ho utěšit a ochraňovat, ale pláč automaticky neznamená, že se dítěti děje něco špatného. Tudíž vám možná brnkal na nervy pláč, neb nás tak příroda nastavila, ale pro to dítě to zas tak strašné být nemuselo. Třeba řvalo vzteky, protože nedostalo to, co chtělo. A tím nemyslím blízkost rodiče, ale něco si chtělo vymrčet a matka nechtěla povolit, tak zkoušelo, kde je hranice.

+19/0
22.10.2014 14:27

V37ě46r21a 34K24a31b36í48č18k43o32v16á 7344376740767

Docela by mě zajímalo,co předcházelo této "příšerné" scéně.Nejspíš mamka řekla,že jdeme tam a tam a dítě nechce.Klasická situace.Tak možná zkusila vysvětlit,domlouvat,ale dítě ne a ne.A čas běží,začíná možná i tlačit...tak se zkusí něco slíbit a když ani to ne,tak bouchnou saze-tak si tady teda zůstaň,já jdu sama! Hoď kamenem,kdo to nikdy na své dítě nepoužil.Je to využití separační úzkosti?Možná ano,možná je to manipulace,co já vím.Ale na chvíli to zafunguje.Co by navrhoval p.Prášek jako alternativu?

+19/0
22.10.2014 12:40

P94e84t98r 20F44i16a26l80a 9643896593473

Nevím, co by navrhoval p. Pánek, ale já zlatou střední cestu, nechal bych hned po prvé, aby mne dítě doběhlo a šli bychom spolu.

+5/0
22.10.2014 19:31

L62e34n92a 47P56á38t93k58o71v94á 8821583484339

taky kolem sebe vidím, chyby ve výchově dětí u cizích lidí.Akorát  že já vím, že oni to dělají jak nejlépe umí. Prostě to jinak nedovedou. Třeba jsem teď vybírala synovi čepičku a nebavilo ho to a nemá čepice rád, furt ji sundával a nudil se.Paní prodavačka mu řekla že jestli nebude nosit čepičku tak bude zlobivý kluk a sebere ho čert. Kluk hleděl jak z jara, vůbec to nechápal, tak jsem mu venku vysvětlila jak to je a že se nemusí bát, že paní tomu nerozumí. Je to těžký kolikrát :-/

+7/−2
22.10.2014 12:55

A35l38e29n28a 76V14e44s93e48l88á 3643971925688

Pardon, minus vám nepatřilo. Rychlý prst na rychlé myši... :-/

+1/0
22.10.2014 14:17

M79a95r42t81i87n 97P44r24á64š21e51k 8195971900123

Jste zřejmě těžká pozitivistka.  čest vaší památce.  A vštšina lidí si na dětech akorát vybíjí svoje mindráky frustrace a zlobui protože je to snadný bezzbranný terč, pod tzv "výchovu"   lze napasovat (racionalizovat) téměř jakékoliv týrání a pod heslem "já to dělám tpro TVOJE dobro" lze ejště požadovat aby týraný byl za to vděčný.

To vše za mohutného souhlasu sociálního okolí . Zaplaťpánbůh za to,  Kdyby si lidé nevybíjeli svoje frutrace na dětech dávno by tu byla už pátá světová. (ironie) 

PS: Ona prodavačka z obchodu je zřejmě frustorvaná osoba, podřízená v práci i manželovi,  která dle zákona padajícího lejna hledá jen někoho ještěš slabšíého na kom by se vybila. Thats all folks.

+1/−9
22.10.2014 14:28

H15a43n63a 10P92r71o63c73h83á23z11k30o76v63á 9198253312823

Vám asi v dětství někdo - vlastní rodiče? Musel ublizovat. Jinak si tu hysterii nedokážu vysvětlit.

+4/0
22.10.2014 19:57

P65e90t68r41a 13N66o68v53á48k57o36v50á 7858476524958

Prosím vás, vy si děti nepořizujte. Pokud se vyhnete tomu, co kritizujete, tak je vychováte přesně opačně blbě. Dobře ne.

+2/0
22.10.2014 22:47

S22a67n63d56r62a 95F55e42r20i22a42n90č17í88k50o35v14á 7913658981163

Síce popísaná udalosť je fakt hnusná a tá matka očividne už nezvládla situáciu... no aj tak, čo to ma s článkom?

+1/0
22.10.2014 15:10

L27u58b39o78m40í46r 59V84r69t69a95l 6780157321731

Pane Prášek, měl jste do toho jít ;-). Otec toho prcka a partner té "turbokrávy" by vám to pak ale také vyjasnil. Motat se cizím lidem do jejich výchovy je velmi nebezpečná, v konečném důsledku velmi drahá a bolestivá záležitost. Pokud byste to chtěl řešit, zjistěte si její jméno a otočte se s tím na sociální odbor péče o dítě, ale proboha to neřešte tak, jak jste chtěl. Jen byste si tím hodně ublížil a prckovi nijak nepomohl.

+1/−1
22.10.2014 15:14

K51a78r41e92l 48N69a36s33t71o59u84p71i63l 3560301110641

Jediný lidský odpad tu jsi očividně ty....Patrně nějaký zapšklý, zneuznaný "génius", co nevytáhne paty z baráku, ale každýmu se snaží tvrdit jak všechno zná a všude byl....

+7/−1
22.10.2014 16:11

P18a69v93e82l 61S37l58a14d74o29v31n94í12k 6377283817356

Tak vám u toho psaní málem prdla cévka, ale chybí tomu jedno podstatné - jak byste se zachoval vy na místě rodiče? Dítě seřezal a ječící odnesl v náručí nebo jen odnesl ječící a kopající dítě v náručí nebo si sedl na bobek a 2 noci na stejném místě mu tichým, vyrovnaným hlasem vysvětloval, že má spolupracovat?8-o

+12/0
22.10.2014 17:01

S80a69r85a 64B89e19n13y22o87v34a 8839975411321

Víte prd o tom , co se dělo. Mě by taky vytočilo dítko, které odmítá poslechnout .Do toho jak kdo vychovává své děti je Vam nic a mohl jste zkusit na tu matku sáhnout. Te´d mě napadlo, kdo vlastně vychoval takového hrubiána a drbnu jako jste Vy?

+3/0
22.10.2014 17:59

J47i39ř98í 42K50r19á32t36k67ý 3880372984

Vy asi nemáte děti, že?

+3/0
22.10.2014 18:16

P15e62t22r 19F18i30a37l10a 9183276703273

Pane Prášku, jak jsem četl Váš příspěvek, dal jsem plus, protože to, co provedla ta matka, bylo příliš, měla počkat hned poprvé a vzít dítě za ruku, nejspíš by si již dalo říct.

S dalším částí Vašeho příspěvku však nesouhlasím, tu paní neznáte, nevíte, jak se chová.

Tvrzení, že matka využila separační úzkost jako bič, to je přehnané.

+3/0
22.10.2014 19:44

M47a96r69t15i44n 61P25r78á29š45e27k 8605191700703

nejen jedna. MATKY jako obecně.

0/−2
23.10.2014 13:46

P52e93t84r 24F56i88a40l41a 9263126983333

Obecně vzato - nejste zcela normální. Rv

+1/0
23.10.2014 17:04

J97a61n96a 47D82u78s93h24e14k 9754584363401

Dobry den, neznam matku,ktera by takovou vetu nepouzila. Ja sama ji obcas pouziju, v tom smyslu, ze kdyz nechces jit, tak pujdu sama... udelam par kroku a cekam(chce to trpelivost!V)... malicky pak dojde a jdem spolu... ale v zivote bych mu teda neutikala a nenechala ho za mnou bezet s placem atp. Rozhodne neni pravda, ze separacni uzkost pouzivaji matky bezne jako umyslny nastroj - s tim nesouhlasim. Matka, kterou popisujete mi prijde kruta, s tim souhlasim. Tezko ji soudit bez dalsich souvislosti. Jinak kdyz vas to tak moc rozhorcilo, tak jste na ni mohl houknout at na to male pocka. To by vas nic nestalo. Sama bych to tak udelala.

+3/0
22.10.2014 23:52

J30a27r88o13m91í85r 23K11r11á78l 4180569204619

Rozmazlenost.  Tříleté dítě už je schopné pochopit o co jde.

+3/0
22.10.2014 22:09

Z65d87e84n52o 76K75o85t35y90z35a 8759975586712

Hele kolego, mám 3 dcery (11-6-3 roky). Kolik jsi jich vychoval nebo vychovával ty, že tu máš takové fundované názory. Já bych je taky občas narval do mražáku, ale nikdy (NIKDY) bych neposuzoval výchovu jiných - pomyslet si můžu, ale to je tak asi vše. Čus

+2/−1
22.10.2014 20:11

M47a86r76t39i59n 71P51r19á57š15e60k 8685771920453

milý pane. Do VYCHOVY  může mluvit každý. protože KAZDY BYL VYCHOVAVAN.  tedy byl subjektem výchovy a pokut o něm neplatí slovenské zaudol vuol že tělaťm biol, ví co úřinkovalo, co ne, a ví  za co by zasloužili rodiče po...

0/0
23.10.2014 13:48

H95a29n47a 73P74r26o31c77h50á22z27k66o94v87á 9348123292453

Sice polovine vaseho prispevku nerozumim, ale budu reagovat na tu prvni polovinu. Ano kazdy byl vychovan a mnozi z nas vychovali jine. A muzu vas ujistit ze to co ucinkovalo/neucinkovalo na me bude mit uplne jiny efekt u jinych. Jina jsem byla ja, jiny jste byl jako dite vy. Jine je moje dite, dite me sestry, me kolegyne. Vyse popsany priklad matky toho ditete se mi taky moc nelibi, ale nebudu z te jedne udalosti delat nejake obecne soudy o ni jako matce nebo o matkach/otcich vseobecne. 

Ps. koukla jsem vam na blog a vidim ze jsem mela pravdu - pokud vam rodice v detstvi ublizovali, je mi to lito a vysvetluje to vase prehnane reakce, ale to je asi tak vsechno.

+3/0
23.10.2014 13:59

J88a47r64o98s46l35a63v 48Z25o27l91t97á12n 9468612215490

Koukám, že to je podobný jako se psy.

+4/−2
22.10.2014 10:02

T37o92m11á95š 39C48h65r80u52d89i25m59s85k81ý 5684546367836

V podstatě jo, ale rodiče to neradi slyší :). A kdyby jen se psy. V mimčo věku mi syn velmi připomínal chováním papouška. Je na tom hezky vidět, jak se ze zvířátka vyvíjí člověk. Je to úžasné sledovat.

+11/0
22.10.2014 10:10





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.