Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Sestavit zdravý jídelníček jde i bez masa. Čím ho nahradit?

Maso obsahuje důležité bílkoviny i potřebné železo. Přesto někteří odborníci na výživu doporučují si hovězí, vepřové nebo kuřecí dopřát pouze jednou týdně. Je to podle nich zdravější a méně zatěžující pro trávicí systém. Čím se dá nahradit?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

R85a65d44e77k 54L49e70s18z29c38z98y52n64s24k56i 7835497525260

Normální není ten, do dobrovolně jí několik dní či týdnů mrtvé (již hnijící) svaly zvířat!! Kromě toho ta zvířata (hl. prasata a kuřata) jsou chována naprosto drastickým způsobem, který je srovnatelný s nacistickými koncentráky!! Ta zvířata jsou krmena naprosto šílenými sračkami a chemií, a v případě kuřat se jedná o 2-3 týdny "života" v kleci na pár cm čtverečních. Už jen z představy, že takové maso plné chemie a stresu jím, se mně dělá hodně špatně!!

+1/−1
10.11.2014 13:59

A97l49e66n63a 78V51e50s17e10l49á 3633811865618

Takže radši jíte hnijící, chemií naplněnou zeleninu... Každému dle jeho gusta.

0/0
10.11.2014 14:11
Foto

R80a21d28e10k 55L21e37s95z56c74z19y49n10s71k26i 7195917945410

Ne, já nejím nic. Jen občas vzduch nebo kameny. 

(na blbou reakci, blbá odpověď)

0/0
10.11.2014 14:19


A46l86e44n28a 11V64e36s13e42l70á 3673641565218

Ovšem první blbá průpovídka byla za vaší strany, není-liž pravda? ;-)

0/−1
10.11.2014 16:20
Foto

M90a82r12i37e 83R93a40u88s11k92u 9908539386509

Vegetariány neodsuzuju, ale nemám ráda, když se vegetariánství prezentuje jako "lepší způsob stravování". Lidé byli od pravěku lovci, maso jistě neměli každý den, ale vegetariáni to také nebyli a už vůbec ne vegani. Tím nekomentuji článek, ale spíše diskuzi.

+2/−2
28.10.2014 9:34

M78a90r89k57e68t49a 50B73a45n92k26o44v29a 8185933355879

Podle statistik žijí vegetariáni v průměru o 7 let déle než lidé co konzumují maso, proto stojí za to naučit se dobrá vegetariánská jídla - jen je to těžké, protože česká kuchyně v tomhle nemá tradici. Tedy kdysi měla, ale víc než před sto lety. Dnes jsou kroupy a kyselo zapomenuty.

+6/−5
18.10.2014 8:46

P20a62v38e19l 88G23r80a18s11g11r56u84b51e37r 4572362847343

Každá skupina lidí, která nekouří, nepije a žije aktivním stylem, žije déle než průměrná populace zahrnující kuřáky, opilce a obézní povaleče. A pokud se vám stýská po životě v rozvojových zemích, doporučuji imigraci do států typu Guatemala, Laos, Kambodža nebo KLDR. Obávám se však, že tamější domorodci by si s vámi vegetariánský styl stravování velmi ochotně vyměnili a smáli by se, až by se za břicho popadali.

+5/−3
18.10.2014 18:41

L51u79k20a95s 16N70o27v47y 4194214495746

Nojo no, peceni holubi sami od sebe do huby neletaji a ty smazene koblihy taky nemohly padat do rukou vecne. To snad muselo byt kazdemu jasne. Nehlede na to, ze ta rostlinna vyroba prohnana zivocisnou se prodrazuje a na to nejsou penize, ani dotace, a do toho tlaci ty supermarkety na tu nizkou cenu. Budeme jist zdrave, a levne. A bez masa. A budeme vsichni spokojeni, jak jsme vsichni spokojeni ;)

0/−1
17.10.2014 22:53

P31a93v75e14l 80V90o10j41á89č76e18k 6482666480920

Nejlepší zelenina je prase :-D

+3/0
17.10.2014 22:08

V87o93j64t68ě18c43h 83R52ů55ž77e23k 1557662914502

Á, ti, jejihž smyslem života jest boj proti nejedení masa se opět sešli.

+4/−3
17.10.2014 22:01

M14i69r68e35k 78T61u19r47e55č65e35k 4533442730702

Nic neni zdravejši než ovesné vločky, otruby a borové šišky.

+1/0
17.10.2014 21:47

P70a38v67e77l 38S53o53b51o40t40k47a 5510294

a řepa - podívejte do starověkého Říma, kdepak aby otroci jedli maso,... a jak byli výkonní!!!

+1/0
18.10.2014 0:45

B35e67n 44P43a48v48k72a 1487793417681

A když nemáte maso, tak tam dejte kukuřici. A když nemáte ani tu, tak si tam namelte třeba kůru.

Půlka světa řeší nedostatek železa, béček,... a tady radí, že vlastně je to O. K. Možná, že by stačilo, aby lidi tolik nežrali a tyhle voloviny nemusí nikdo řešit.

+6/−2
17.10.2014 21:42

P40a77v55e19l 13G81r88a49s78g83r16u83b87e88r 4622962597283

Bingo! Problém není v mase, ale v jeho způsobu zpracování (smažení, uzení) a v tom, že se jím lidé prostě přežírají a přitom se válejí na kanapi. Pokud se projdete po ulicích českých měst, připadá vám, že průměrný Čech vyniká tělesnou kondicí lovce mamutů?

+3/−1
18.10.2014 18:44

Š37t93ě41p20á89n 21V87a30n91ě14k 3943109327907

Koukám, že se tu koná vegetariánský sraz ;-D alespoň podle těch mínuskářů. Tak holt do sebe perte mouku :-P

+1/−1
17.10.2014 21:37

O96t97a47k59a96r 44N48ě58m51e97c71k44ý 3294820559547

Sorry, ale vařit, dusit, smažit, opekát, péct, lákovat, udit maso .... Já neznám nic krásnějšího. Né, přehnal jsem to - znám krásnější věci. Vlastně jenom jednu.

+2/−1
17.10.2014 21:15
Foto

J85a51r23o29s52l46a37v 29V87o44j30t81ě89c83k53ý 4773618254856

Sorry ale maso je NENAHRADITELNÉ kdo nejí maso, měl by se jít léčit s hlavou

+6/−14
17.10.2014 21:13
Foto

J89a50r12o98s25l78a78v 52V43o47j54t91ě14c74k47ý 4283538864126

Kdo tady píše takové články o to že maso není potřeba, tak by si měl jít sednout, protože pak je to jako před rokem, kdy rodiče nedávali miminu maso a to pak umřelo.

+3/−10
17.10.2014 21:14

L48a60d69i27s71l61a23v 66A67n66t53o93š 7828133958654

Miminu maso :-D Kdo pise takove vykriky, mel by si asi stoupnout.

+14/−1
17.10.2014 21:23

J13a82k51u96b 50M72a92t93o80u43š 3525252172523

Miminu nedávali mléko ani odpovídající náhražky, ale byli to vegani což je diagnoza sama osobě.;-D

+9/−2
17.10.2014 21:46

T65e98r89e58z76a 35N30o33v40o47t11n22á 7209853887537

jako ani normální mateřské mléko?

0/0
19.10.2014 17:42

J70a87r17k18a 44K45r12e89j61č74í 8664746461370

Jsem masožravec, ale toto je trochu přehnané: ještě sem neviděla mimino jíst maso 8-o

+2/0
20.10.2014 9:31

V19o96j58t25ě11c53h 14R33ů36ž70e44k 1787512134952

Nejvíce by se měli léčit lidi jako vy, co zasvětili život boji proti všem, co nejedí maso a jsou schopni o nich říct prakticky cokoliv, aby je srazili.

+4/−2
17.10.2014 22:03
Foto

R37a61d17e15k 37L72e63s17z97c18z29y96n10s96k12i 7675547865130

Léčit by se měl ten, kdo dobrovolně jí několik dní či týdnů mrtvé (již hnijící) svaly zvířat!! Kromě toho ta zvířata (hl. prasata a kuřata) jsou chována naprosto drastickým způsobem, který je srovnatelný s nacistickými koncentráky!! Ta zvířata jsou krmena naprosto šílenými sračkami a chemií, a v případě kuřat se jedná o 2-3 týdny "života" v kleci na pár cm čtverečních. Už jen z představy, že takové maso plné chemie a stresu jím, se mně dělá hodně špatně!!

+1/0
10.11.2014 13:58

P37a14v63e94l 83S44o48b46o61t46k73a 5640934

Náhražky jsou pro plebs daleko lepší stravou než pravé maso, jehož výroba je drahá.

Další alternativou je hmyz, který by nám umožnil též zasytit poměrně levně velké množství lidí a mohli bychom jim ještě více snížit platy.

Velmi úspěšně se nám v minulosti podařilo takto nahradit drahé máslo margarínem, kde se na rozdíl od Hitlerovy represe velmi osvědčila reklama a lživé PR články. 

Stejným způsobem se tedy pokusíme z jídelníčku běžných lidí odstranit i maso a nahradit ho průmyslově vyráběnými hmotami, případně hmyzem.

+2/−3
17.10.2014 20:07

F97i92l33i22p 59T69ř19e64b54a 6883600178816

Článek jsem nečetl - promiňte.

Náhražky masa jsou to nejhorší, co lze v gastronomii potkat, dokonce trumfne i "třicítku ve strouhance". Existuje spousta rostlinných potravin s vysokým obsahem bílkovin - luštěniny, ořechy..., méně závažné případy pak chybějící aminokyseliny snadno doplní mléčnými výrobky, nebo vejci. Potud v pořádku. Já bych se z toho nenajedl, ale chápu, že pro někoho je to etický, nebo i zdravotní problém.

Proč má ale někdo potřebu tyhle dobré potraviny přetvářet na hnus s konzistencí a chutí použité houbičky na nádobí?Aby pak mohl říkat "jsem vegetarián a můžu si pochutnat na mase"? Dovolte mi říct: nemůže. Maso je maso. Svezení ve Ferarri taky nenahradíte červenou Felicií s dírou ve výfuku. Že by si byli vegetariáni svého dobrovolného hadicapu vědomi?

....

Pěkný den.

+6/−6
17.10.2014 17:33

A56l14e36n34a 12V89e91s47e75l90á 3733661325698

No, nestavím se k tomu tak vyhraněně jako vy, ale v podstatě souhlasím. Jsem sice spíš "masař", ale tradiční bezmasá jídla mi chutnají. Ať moučná, nebo třeba "hrách a kroupy, to je hloupý". Ale "jako-masa" jsou pro mě nepoživatelná.

+7/0
17.10.2014 18:23

J87i35ř12í 70K34l52i35m97e16š 9721881184849

Jídelníček bez masa - možná to jde, ale je to nesmysl!

+6/−10
17.10.2014 14:24

H76e48l82e24n12a 86V12e87v44e20r37k44o83v71a 3559327

Nemyslím že by maso v rozumném množství bylo škodlivé.Spíš to bude o úpravě.Spousta závodek a restaurací vaří přesolené,překořeněné a smažené obědy.A takové uzeniny,tak to je kapitola sama pro sebe.Pokud není jiná možnost než tohle,tak se ani nedivím,že mají lidé spousty zdravotních potíží.

+12/−2
17.10.2014 12:23

P12a59v54l36a 98H30r38a51d28i36l63o55v57a 3977631441934

Ja jsem strasnej masozravec, steak bych mohla rano-poledne-vecer, nicmene taky si nemyslim, ze je to pro telo idealni. Takze se snazim maso tak 2-3 x tydne.

+4/−1
17.10.2014 11:34
Foto

J14i24ř98í 91D76v70o79ř29á80č52e25k 5744363504803

Po vepřové se zelím lze nahradit akorát druh piva, aby líp trávilo. Maso nikdo nijak nenahradí, přesto přeji kořínkářům dobrou chuť. ;-D

+8/−5
17.10.2014 11:17

H78a75n14a 22F43i80n84k56o19v40á 1956755324556

Samozřejmě, že to jde i bez masa (já jsem ho nejedla 6 let). Ale z vlastní zkušenosti můžu říct, že to není ono. :-)

+13/−2
17.10.2014 11:11

H39e46l56e91n49a 78Č56í55ž40k34o87v74á 9161281772238

Přesně tak. Když někomu maso nechutná nebo ho prostě z různých důvodů jíst nechce, asi tím nějakou šílenou zdravotní újmu neutrpí.

+11/0
17.10.2014 12:45

R76i90c85h82a76r81d 92O50l10e22o28w67n89i60k 5797940567

Zdravý člověk má jíst vyváženou, pestrou a čerstvou stravu. Maso v ní případně omezit oproti nynějším zvyklostem, vyvarovat se polotovarům, nepřehánět to se sacharidy, uzeninami, nadměrným solením a alkoholem...

+7/−1
17.10.2014 10:46

L73u50k15á68š 81A85d70a33m33e44c 7785334671745

Maso nelze nahradit, nemá ekvivalent.

+7/−11
17.10.2014 9:50

D66a77n94y 63S14c89o49t78t 8574521153908

pravda je, že v přírodě neexistuje jiný zdroj koenzymu Q10 který je potřebný pro vývoj a správnou funkci mozku...  takže žít ze zrní nebo zeleniny lze (tedy pokud nejste sportovec nebo těžce pracující, ti jsou na mase nutně závislí), ale je třeba se spolehnout pak i na preparáty aby to nemělo při dlouhodobém režimu nějaký negativní dopad...

+1/−6
17.10.2014 10:10

J37a59r87o65s78l53a92v 28P42a76v71l54ů 6945154245

Koenzym Q10 si vyrábí naše tělo samo, jeho zdrojem z venčí je např. brokolice, vejce také vegetaráni jedí...

+8/0
17.10.2014 11:37

M58a53r46t24i26n 41K46a61r89á93s96e75k 9148163938928

Vzhledem k tomu ze jsou vegani co delaji kulturistiku nebo extremni vytrvalostni sporty (a netrpi nijak mensi uspesnoti nez standardne se stravujici sportovi) tak bych to uplne na zavislost na mase nevidel....

+11/0
17.10.2014 14:47

P62a62v89e57l 20G45r66a65s34g40r49u41b89e16r 4502672987743

Veganská strava nikdy nemůže suplovat živočišné proteiny. To je prostě nemožné - pokud není sprovázena extrémním fyzickým výdejem. Rostlinné zdroje totiž obsahují obrovská kvanta "prázdných kalorií" z tuků, cukrů a zbytečných aminokyselin, takže potřebné živiny do sebe při normálním příjmu energie prostě nedostanete. Vegani se ohánějí pár příklady vrcholových sportovců, ale řada z nich se začala stravovat vegansky až na sklonku nebo po skončení kariéry, nehledě k tomu, že ani ti dlouholetí vegani vám možná nesdělí celé spektrum povolených i nepovolených suplementů, které užívají. Jinak řečeno, jsou to stále dokola ty "Slavné historky veganské" složené z mixu faktů, polopravd a lží.

0/−3
18.10.2014 18:51

A90n35d20r38e88a 58Č89i97e97r70n81a 5776887210480

Bílkoviny jsou i v rybách nejen v mase.... co to tam ta odbornice vykládá? Ale ryby jaksi jsou maso, že ano...8-o

Nefermentovaná sója a sojové mléko obsahuje glutamát? Bílkoviny obecně obsahují glutamát, jenže vázaný a neškodlivý, glutamát je součástí bílkovin, takže je i v nefermentované  sóje.. Problém ale nastává, kdy se právě glutamát z bílkoviny uvolňuje, právě například fermentací, nebo je volně přidávaný jako látka zvýrazňující chuť. Jsou to ty různé bílkovinné hydrolyzáty, kvasnicové, prostě štěpené a fermentované bílkoviny, tam je problém. 

 Ať ta nutriční odbornice vrátí diplom a nechá si zašít ústní otvor, případně se jí znemožní psát, nebo jí vůbec odoperují hlavu., evidentně ji nevyužívá. Špatná práce!

+7/−5
17.10.2014 9:48

H82e19l90e14n56a 13Č23í85ž80k88o85v91á 9151701822528

No jo, paní odbornice to možná podvědomě bere podle "židovského modelu", kde podle předpisů kašrut ryba není maso, ale je "parve", stejně jako např. vajíčka nebo zelenina.

+1/0
17.10.2014 12:52

J38i76ř38í 25K67l82i33m72e40š 9661211464959

Ženská nerozčilujte se nebo Vás trefí šlak!

Pak na iDnes budou psát, že Vás zabilo maso, co na tom, že jste o něm jen četla ;-D

+3/0
17.10.2014 14:33

J83i56ř51í 37K92a17l95o59č 6621515719

Na těchto článcích mi vadí, že autoři předkládají odvážná tvrzení jako např.: "Bezmasá strava pomáhá i při cukrovce, migrénách, ekzémech či vysokém krevním tlaku" Aniž by je podložili nějakým výzkumem. Proč bych tomu měl věřit? Zvlášť když vím, že lidé za miliony let své evoluce maso běžně konzumovali. Nebylo by lepší se zaměřit na novodobé potraviny, když chceme řešit původ novodobých civilizačních nemocí? Uvítal bych solidní články na téma, proč nejíst průmyslově zpracované sladkosti, proč nepít slazené nápoje a proč do sebe necpat rafinovanou mouku a rafinované rostlinné oleje. Nemám nic proti zelenině, naopak si myslím, že by měla být základem každého jídelníčku. Ale házet vinu na maso je za prvé nepodložené (neznám jedinou kvalitní klinickou studii, která by inkriminovala konzumaci zdravého masa) a za druhé zbytečné, když máme ve stravě stále spoustu jiných věcí, které nám opravdu škodí.

+11/−5
17.10.2014 9:36

A77l49e39n48a 13V66e84s37e24l27á 3523101595958

V této formulaci bych tomu celkem věřila. Bezmasá strava opravdu může při uvedených nemocech pomoci. Což ale neznamená, že maso ty nemoce způsobuje... (Penicilín mi může pomoci při angíně, ale to neznamená, že ho mám jíst preventivně, abych angínu nedostala...)

+6/−2
17.10.2014 9:42

J79i10ř84í 27K73a88l90o75č 6881955429

Já netvrdím, že tato tvrzení jsou mylná. Za určitých okolností mohou být pravdivá, ale právě proto je nutné uvádět zdroje, odkazovat na studie ze kterých čerpám. Teprve potom lze zhodnotit smysluplnost jejich doporučení a nespoléhat pouze na pocit či víru.

+1/−1
17.10.2014 10:19

A43l63e21n63a 85V92e74s35e66l46á 3273521845698

Já vím, že ne. Já taky s vámi víceméně souhlasila. Že ta formulace, jakkoli je dost možná pravdivá, je každopádně zavádějící.

+1/0
17.10.2014 10:25

J73a81k83u31b 77M40a55t90o40u22š 3165212412883

To by pak, ale tento článek nebyl na ona dnes.;-)

0/0
17.10.2014 21:57

P61e79t11r 60S42o16k68o12l 8722721377331

V klidu, nerozčilujte se. Zítra tu bude článek o léčení rakoviny tleskáním, je to totiž dost alternativní téma. Problém je, že nikomu v redakci nevadí ty bludy uveřejňovat.

+6/−3
17.10.2014 9:46

J76i74ř91í 59K62a56l10o57č 6981175179

Souhlasím, tam bude zakopaný pes. Redakce neřeší, jestli poskytuje spolehlivé informace. Je to asi jedno u běžných zpráv. Tento článek však poskytuje doporučení, která mohou přímo ovlivnit zdraví a kvalitu života čtenářů.

0/0
17.10.2014 10:27

I54g20o65r 86J52a33n98s56e74n 8611849724864

"Při dlouhodobé aplikaci se zmenšují zažívací problémy, urputné zácpy, pálení žáhy, cholesterol a triglyceridy. Bezmasá strava pomáhá i při cukrovce, migrénách, ekzémech či vysokém krevním tlaku“

Souhlas, ze to jsou nesmysly. Bezmasa dieta v praxi znamena, ze se nahradi energie zivocisnych bilkovin (a tuku) sacharidy a zvyseny prijem sacharidu rozhodne pri cukrovce nepomaha, stejne tak zvyseny prijem sacharidu zpusobuje zvyseni hodnot "cholesterolu" a trigliceridu... Existuji na to studie, jenom si je "odbornici na vyzivu" jaksi nejsou schopni najit, precist a pochopit... viz napr. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18377783 .

+2/−4
17.10.2014 15:28





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.