Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jak mít úspěšné dítě. Podle odborníků nejde o IQ, ale o vytrvalost

Každý rodič chce pro dítě to nejlepší. Problém je, že sami nevíme, co to je. Proč některé děti z bohatých rodin skončí na ulici, zatímco děti z chudých poměrů udělají kariéru? Co bychom měli v našich dětech rozvíjet? Na tyto otázky se pokouší odpovědět Paul Tough v bestselleru Jak mít úspěšné dítě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J85i17r81k79a 95A19n41d52r21y79s 1468699830945

Uz z nadpisu se mi jezi chlupy pri predstave, jak rodice agilne planuji svym potomkum zivot, aby byli uspesni. 

Podle me uspech je, pokud je clovek v zivote stastny. Ale ne kazdy uspesny (v ocich spolecnosti) clovek  je v zivote stastny.

+1/0
15.8.2014 17:42

J58i60r97k86a 18A96n55d82r30y42s 1388919150195

A jeste jedna zasadni vec. Inteligence jako lidska vlastnost se priserne precenuje!!

+1/0
15.8.2014 17:43

A56n68n63a 31K38r39á11s70o69v71á 6920504790288

Umožnit dítěti, aby co nejvíc rozvíjelo své schopnosti, patří mezi základní povinnosti rodičů.

+1/0
15.8.2014 22:19


P87a68v64e49l 14F83o51l89t10á39n 4350352424

A ne každý "šťastný" člověk je pro společnost přípustný. Třeba takový masový vrah, kdypak tento tvor je asi šťastný?

0/0
16.8.2014 2:24

I39v33a 61K47r67i26s35t43o64f21o82v47á 7555643572892

Jak mít úspěšné dítě? Rodiče, věnujte se mu, čtěte mu, hrajte si s ním, povídejte si s ním, ať objevuje svět. Řekněte mu, že ho milujete. Pokud ho posadíte k telce a o víkendu dáte do dětského koutku v nákupním centru, bude blbé, kde by se co naučilo, když na něj kálíte?

+1/0
15.8.2014 8:20
Foto

A37n25n25a 56V75e64s42e72l72á 2520118346

„Úplně základním předpokladem šťastného a vyrovnaného dítěte je totiž podle psychologů raná citová vazba k pečovateli.“

Principem je, že tohle je i předpoklad k tomu, aby dítě rozvinulo svoji inteligenci a naplnilo svůj potenciál. Proto je tak zásadní věcí nenechávat opuštěné děti v kojeneckých ústavech, ale svěřovat je (kvalitním) pěstounům.

+3/0
14.8.2014 23:04

L14u77d62ě91k 12N13ě68m40e46c 5195541822624

Co je to za blbce, který tvrdí, že svědomití lidé nekouří a nepijí?

+8/−2
14.8.2014 13:13

P92a54v14e53l 65F65o38l85t42á20n 4110202204

Možná jsou svědomití, ale pokud kouří a pijí tak jsou blbci.

(kouřil jsem kdysi čtyřicítku denně, opět nekuřákem jsem 30 roků)

+1/−1
14.8.2014 22:07

L84u63d68ě29k 73N93ě73m33e18c 5595431292544

To je jiná věc. Já taky vlastně kouřím jenom o víkendech. Ale co to má společného se svědomitostí? Tedy... jak bylo řečeno v příslušném článku. Jsou lidi, který svědomitě makají (duševně) celou noc a u toho hulí jednu od druhé.

+1/−1
14.8.2014 22:48

P52a61v87e58l 90F15o69l73t22á70n 4870682294

Omluva, ale já reagoval pouze na vaši větu, ne na článek.

A co komu děláte o víkendech sem raději netahejte.   :-)

0/0
16.8.2014 2:27

L85u44d95ě28k 44N52ě90m90e91c 5825751762894

;-D

+1/0
16.8.2014 9:06

S80a87n87d69r45a 53F20e45r21i84a33n53č60í19k15o50v21á 7513968411153

Fluidita inteligencie je nezmysel, viaceré štúdie dokázali, že inteligencia je geneticky podmienená a teda logicky nemenná. To, že tréningom zlepšíme našu schopnosť vypočítať nejaký príklad alebo prijísť na nejaké riešenie nie je zmena inteligencie, ale je to výsledok naučených postupov. 

Inak, väčšina spomínaných osobnostných vlastností sú veci, ktoré už rodič môže len minimálne výchovou ovplyvniť. 

Skôr si myslím, že by človek nemal škatuľkovať pojem úspech a nemal by vnucovať svoju predstavu svojmu dieťaťu.

+5/−3
14.8.2014 11:12

E73v87a 87H21u41r97t76o63v60a 9684156816248

myslím, že rodič může ovlivnit úspěšnost dítěte velmi; znám rodiny, kde se dětem věnovali a je to vidět a znám rodiny, kde děti vyrůstaly jako dříví v lese a je to na nich hodně poznat; jasně, že někdo je od přírody inteligentnější a má předpoklad pro určité činnosti větší, ale na tom, jestli bude dítě zevlant mají velký podíl rodiče a je úplně jedno jaké má dítě IQ

+6/−1
14.8.2014 13:15

S24a88n84d33r11a 51F25e19r49i33a21n93č89í91k80o85v51á 7703348781583

Samozrejme, že môže rodič ovplyvniť úspešnosť svojho dieťaťa, voči tomu ja neodporujem (aj keď najviac to ovplyvní sociálnym a materiálnym zázemím). Čo ale rodič neovplyvní je osobnosť (väčšina osobnosti je geneticky podmienená a zvyšok sa buduje v detstve) a inteligencia dieťaťa výchovou. Môžete sa dieťaťu venovať akokoľvek, ale vrodené predispozície nezmeníte. Teraz je otázka, od čoho závisí skutočný úspech. V našej spoločnosti naozaj od IQ úspech nezávisí. Je kopa úplne sprostých ľudí na vysokých pozíciách, showbiznis je výkladnou skriňou úspešných blbcov. 

Bohužiaľ v dnešnej dobe skutočne viac záleží od toho, ako ste snaživý, ako sa viete sebaprezentovať, prebiť sa v konkurenčnom boji, než od inteligencie.

+2/−1
14.8.2014 14:46
Foto

A75n24n10a 80V34e21s21e68l56á 2330638486

Ve skutečnosti nikdo neví, jaká část inteligence a osobnostních vlastností je vrozená a jaká ovlivněná výchovou. Jisté je, že rodiče svou péčí mohou pomoci naplnit dítěti jeho potenciál a vyrovnat případné nedostatky. Naopak, dítě, které by mělo potenciál být vysoce inteligentní, ale ocitlo by se v kojeneckém ústavu a dětském domově, kde se vychovatelé střídají a nedojde tedy k pevné vazbě mezi dítětem a vychovatelem, dítě svůj potenciál nenaplní a mezi vysoce inteligentní, případně velmi úspěšnou část populace pravděpodobně patřit nebude...

+1/−1
14.8.2014 21:00

S78a94n89d61r36a 27F95e89r88i64a47n63č10í47k17o84v81á 7743278431573

Tak to ste úplne mimo, veda má v tomto celkom jasno. Inteligencia je vrodená (pozrite si pojmy ako Cyril Burt a Minnesotská štúdia dvojičiek z roku 1990). Temperament je plne vrodený. U osobnosti sa v odbornej literatúre hovorí najčastejšie o pomere 80:20, genetika výchova. 

To čo hovoríte neodporuje tomu, že inteligencia je vrodená. Prečítajte si moje ostatné príspevky, tam to budete mať vysvetlené.

+1/−1
14.8.2014 21:20
Foto

A44n65n23a 70V33e30s27e13l96á 2800768866

Za pomoci testů IQ nikdy nezjistíte, jaký byl váš vrozený potenciál inteligence, kde byl váš pomyslný strop. Zjistíte jen výši IQ, jaké se vám podařilo díky genům a prostředí dosáhnout. Jestli je to devadesát devět procent vašeho potenciálu, nebo sedmdesát, padesát nebo méně, to se nikdy nedozvíte.

Děti stejných rodičů mají různý vrozený potenciál, navíc stejné výchovné metody mohou mít na různé děti různý účinek. (Proto Zdeněk Matějček říkával, že výchova není věda, ale umělecké dílo, protože i při nejlepší snaze nemusí vždycky dopadnout dobře.)

Takže tvrdit, že inteligence je vrozená, je informace  jednak zavádějící a za druhé se nedá nijak v praxi využít, jelikož jediná rozumná možnost je snažit se dítěti věnovat, jak nejlépe člověk umí a rozvinout jeho potenciál pokud možno co nejvíc. Bez ohledu na to, jestli má dítě potenciál být geniální anebo má Downův syndrom a je tedy mentálně retardované.

0/0
14.8.2014 22:48

L39u51d22ě85k 95N89ě44m17e82c 5675851582624

Tedy... to je zase druhý extrém. Nedá se nic dělat. Je to fifty fifty a spíš se přikláním k těm genům. Jde jen o to, k čemu se využijí.

0/0
14.8.2014 23:26
Foto

A27n33n73a 13V83e73s58e46l15á 2300598336

„Nedá se nic dělat“ říká kdo...? Já určitě ne: „Jediná rozumná možnost je snažit se dítěti věnovat, jak nejlépe člověk umí a rozvinout jeho potenciál pokud možno co nejvíc.“

Kolika procenty se pak na vlastnostech a schopnostech dospělého potomka podílely geny a kolik prostředí nemá (z hlediska rodiče) smysl měřit. Jediné, co má smysl, je přispívat k pokud možno všestrannému rozvoji dítěte ze všech sil...

0/0
15.8.2014 2:13

L48u65d92ě75k 71N85ě66m65e86c 5235171652714

To říkám já a mám pravdu.

0/0
15.8.2014 13:15
Foto

A95n77n37a 97V49e61s96e36l21á 2700128926

Jedním z důkazů, že prostředí (výchova) je pro první roky dítěte (tzv. kritické období) klíčové, jsou případy „vlčích dětí“. Dětí, které první léta života vyrůstaly bez kontaktu s lidskou společností. Takové děti svým chováním připomínají zvířecí mláďata. Nemluví, vzpřímená chůze jim dělá problémy, nemají rozvinutou jemnou motoriku, jsou plaché, bázlivé, vůči lidem nedůvěřivé. Takové děti až na výjimky zůstávají mentálně retardované, svůj hendikep vůči stejně starým dětem se jim většinou už nikdy nepodaří vyrovnat bez ohledu na to, že „v genech“ je všechno v pořádku a jejich inteligence (i další vlastnosti) by při dobré péči byla v průměru, případně nadprůměru...

Proto je tak důležité zejména v útlém věku děti nezanedbávat.

+1/0
15.8.2014 2:27

L38u92d96ě12k 38N91ě45m90e35c 5725501782234

Kdy už konečně přistoupíte i na druhou stranu? Ano, tohle je jeden pohled. A co uděláte s jedincem, který se narodí silně retardovaný? Tomu naopak sebelepší výchova nepomůže k tomu, aby z něj vyrostl plnohodnotný člověk.

0/0
15.8.2014 13:18

L17u95d98ě90k 95N39ě20m65e47c 5215761792194

S výhradou. Geneticky podmíněná neznamená geneticky určená. A tréninkem je také možno změnit přístup k řešení, nikoli jen naučit postupy řešení.

+5/−1
14.8.2014 13:26

S16a79n97d35r21a 53F32e72r78i56a73n68č83í83k24o30v79á 7703158851283

Inteligencia je podmienená a určená geneticky. Samozrejme, na inteligenciu majú vplyv aj iné faktory, ale nie v zmysle jej zvýšenia, ale naopak, zníženia. (napr. choroby, úrazy, nedostatočná výživa v tehotenstve)Ten vrodený potenciál môžete iba nevyužiť. Zmena prístupu k riešeniu vám stále nedvíha inteligenciu. 

A mimochodom, na štúdii s jednovaječnými dvojičkami, ktoré nežili v rovnakom sociálnom prostredí, teda boli od seba oddelené po pôrode, sa preukázalo, že sociálne prostredie má minimálny vplyv na inteligenciu, tieto dvojičky mali totiž IQ takmer rovnaké.

0/−1
14.8.2014 14:56

L36u53d11ě37k 29N74ě72m82e71c 5555841352574

Já si nemůžu pomoct, ale kolikrát už se mi stalo, že jsem někomu vysvětlil, že přístup k řešení problému je daleko důležitější, než mechanické naučení postupu. Prostě je potřeba inteligentnější přístup. Většinou jednodušší. S těmi dvojčaty určitě máte hodně pravdy, ale určitě si i vybavíte, že se píše jen o překvapivě prokázaných shodách. O rozdílech se nikde nepíše. Pochybuji, že je to tím, že žádné nejsou.

+1/0
14.8.2014 15:28

S82a39n21d36r46a 39F35e89r43i26a51n27č36í55k35o51v27á 7413168741323

No áno, na ten inteligentný prístup potrebujete inteligenciu. Ak ju nemáte, tak sa ju nenaučíte cez mechanické naučenie postupu a ani nijak inak. Inteligencia nie je naučiteľná alebo trénovateľná vlastnosť. 

Myslím, že nechápete, čo som napísala. Medzi tými dvojičkami boli rozdiely veľmi malé v inteligencii a neboli to žiadne "prekvapivo dokázané zhody". Štúdií na túto tému prebehlo už viacero, všetky potvrdili to isté (vyhľadajte si meno Cyril Burt, a tiež Minnesotskú štúdiu dvojičiek z roku 1990). O akých rozdieloch vy hovoríte? Veď reč je o inteligencii.

0/0
14.8.2014 18:08

L86u53d53ě33k 83N33ě57m10e94c 5845281822574

První Vaše věta. Podstatné není nasadit kopyto, ale začít nad problémem přemýšet. Změna tohoto přístupu vede ke všeobecnému zlepšení přístupu k řešení problémů, čímž dotyčný vykazuje vyšší inteligenci. Což platí, vznešeně řečeno, napříč inteligenčním spektrem. Poud se tohoto přístupu dostane jen jednomu z dvojčat, má prostě zvýšené příslušné hodnoty proti druhému z nich. Ano, v překvapivě velkém procentu vykazují dvojčata výrazně shodnější všechny vlastnosti oproti jiným dvojicím sourozenců.

0/0
14.8.2014 20:56

S36a41n90d68r43a 67F55e92r45i19a83n84č12í47k26o56v30á 7383538281823

To ako budete nad problémom premýšľať a akú úroveň problémov zvládnete vyriešiť závisí od vašej inteligencie. Prístup k životu, riešeniu problémov, životná filozofia na vašom IQ nič nezmení. Mýlite si príčinu s následkom. 

Inteligencia nie je prístupe. Nedá sa dieťa vychovať k inteligencii. Tie zvýšené hodnoty sú také nepatrné, že zjavne ten prístup nemá žiadny valný význam na IQ. To vyplýva zo štúdií. 

No samozrejme, pokiaľ ide o jednovaječné dvojčatá, tak je logické že zdieľajú rovnaké gény a preto na nich môžeme najlepšie skúmať to, čo je geneticky podmienené a to čo je podmienené výchovou.

0/0
14.8.2014 21:26

L59u51d66ě82k 23N55ě11m42e43c 5315661982534

Znovu a naposled. A už se nebudu hádat. Geneticky jsou dané předpoklady. Výchova z nich může a nemusí udělat schopnosti. Konec citátu.

0/0
14.8.2014 22:44

A96l98e19š 36W72o72l16k76e92r 6179439484989

A co je to "úspěšné dítě" / "úspěšný člověk"? (Peníze? Sláva? Postavení? ...)

Já bych chtěl, aby moje dítě bylo hlavně spokojené a v pohodě.

+25/0
14.8.2014 7:45

K31r20y82š47t63o89f 39H39l52a80v48á11č 9602549108912

když je člověk spokojený v práci, ve vztahu a v rodině, to je velký úspěch :-)

+17/0
14.8.2014 8:01

A13l75e62š 27W13o92l28k57e21r 6119799554769

To si taky myslím, ale právě nejsem přesvědčený, že tímhle směrem společnost míří.

+10/0
14.8.2014 8:30

E82v57a 59H48u73r56t78o32v59a 9824136196238

"úspěšné dítě" je to, které se dokáže samo uživit, vychází dobře s ostatními lidmi, cítí se spokojené a nepáchá zločin; není potřeba být slavný, expert atd.

Pokud se rodiče na dítě v dětství vykašlou, má to následky; bohužel děti pouze živit a šatit nestačí...

+15/0
14.8.2014 8:33

K67a55r37e86l 70N21o61v75a11k 2148676848805

Někde jsem četl, že za úspěšného lze považovat člověka, který je inspirativní.

0/−2
14.8.2014 10:05

D28a26v64i89d 52P87r58a82ž75á97k 6904512212796

Úspěchem se rozumí být Pražákem R^ :-P

+1/−6
14.8.2014 11:42

P53a23v80e25l 79F23o93l79t59á11n 4820242194

Stalin a jemu podobní také asi byli ve své "práci" spokojení a produktivní a v pohodě.

0/0
14.8.2014 22:14

E43l24i16š56k54a 79K88u74č60e15r94o92v59á 7309632833793

jinak klíčem k úspěchu je PŘÍLEŽITOST. Můžete mít inteligenci, jakou chcete, špičkové volní vlastnosti, a umřít ve slumu v chudinské čtvrti někde v zemích třetího světa. Pro "úspěch" se musí setkat dvě věci. Příležitost. A schopnost jedince příležitost identifikovat a využít. Poměr těch dvou věcí může být různý: velmi schopný člověk dokáže využít i malé příležitosti a velká příležitost vynese nahoru i poměrně neschopného, když na to přijde. ale bez těch dvou věcí dohromady to nejde.

+19/−1
14.8.2014 7:01

E39v95a 29H10u81r32t86o33v52a 9154666346468

příležitost si Vás najde, pokud máte určité vlastnosti; dítě, které bylo necháno ladem příležitost nikdy mít nebude

+1/−3
14.8.2014 8:36

D14a87v69i72d 49P48r60a91ž44á95k 6404902772626

Nesouhlasím. Nic takového jako příležitost nikde ve vzduchu nevisí. Příležitosti vytváří pouze sám člověk.

+1/−3
14.8.2014 13:26

L74u30d86ě63k 72N25ě75m30e52c 5285881432424

To není pravda. Jsou lidi, kteří mají kliku a lidi, kteří ji nemají. Prostě třeba někam přijdou v pravý čas. Nebo se ozvou zrovna když je nablízku vhodný posluchač.

+2/−1
14.8.2014 13:31

A82n68n31a 37K82r17á36s68o89v14á 6890574240448

Přijít někam v pravý čas pomůže pouze tomu, kdo je připraven. Vhodný posluchač bude naslouchat pouze tomu, kdo je schopen mu říct něco zajímavého. Ten, kdo je připravený a má co říct, si časem tu pravou chvíli a vhodného posluchače najde.

+1/0
14.8.2014 19:29

L29u47d60ě32k 68N90ě54m34e58c 5325281132604

Ne. Papouškujete pouze moderní dobou zprofanovaná hesla. Ano, příležitost přeje připraveným. Nikoli "připravený dostane příležitost". Ale to není všechno. Kdo je podle Vás připravený? Ten, kdo něco ví, nebo ten, kdo umí tlachat? Jen se zaposlouchejte do řečí některých politiků. Byli připraveni nebo ne? Byli ve správnou dobu na správném místě? Nebo jen tlachají? Jak kdo, že?

+1/−1
14.8.2014 21:03

A30n38n66a 26K54r59á15s28o18v74á 6730134170708

1 % je nadání, 99 % píle. To není nic nového. Průměrně nadaný pilný člověk bude úspěšnější než geniální flink.

+3/−1
14.8.2014 0:51

V36á15c39l81a72v 24R10o40s11e15n66b65e73r51g 6389447722157

Řekl bych tak 20-80, ale jinak souhlas.

+11/0
14.8.2014 1:12

E64l13i74š47k60a 47K72u13č63e39r10o38v85á 7589652823823

to mluvíte o tzv. pilných blbcích, jak je všichni známe, že? dělá to blbě, ale dělá to s chutí, nadšením, pílí a vytrvalostí. ;-D

+9/0
14.8.2014 6:58

B97a52r91b46o40r46a 29S97v64o21b86o92d40o76v79á 6402117968520

Jo ty znam - mam jich kolem sebe dost. Bohuzel pracuji v akademickem svete tak si dovedete predstavit kam jejich horliva cinnost vede... :-(

+3/0
14.8.2014 7:41

I66v60a 66K77r43i98s21t45o10f11o75v79á 7175183672542

Iniciativní blbec je horší než třídní nepřítel. :-P

+1/0
15.8.2014 10:12

L45u30d22ě28k 72N38ě27m62e81c 5615251702974

Kdy už konečně někomu dojde, že výraz "ruku v ruce" znamená přibližně fifty-fifty? Navíc tam máte logickou chybu (čemuž se ve Vašem pojetí ani nedivím). Neměla jste přirovnávat ke geniálnímu flinkovi, ale k průměrně pracovitému géniovi, když už tolik lpíte na píli. A to Vám navíc rovnou řeknu, že jste vedle jak ta jedle. Klidně si můžete srovnat geniálního flinka s nejpilnějším debilem. Copak Vám asi vyjde?

0/0
14.8.2014 13:22

L33u58d55ě56k 68N40ě25m46e84c 5245121402344

Mimochodem - už jste slyšela o tom, že člověk musí být dostatečně líný na to, aby vymyslel nějaký zlepšovák, který by mu usnadnil práci?

+3/0
14.8.2014 15:30

T83e96r63e44z16a 84N32o18v34o93t80n83á 7349933327487

Přesně. Můj geniální spolužák z gymplu je na architektuře, mohl by být skvělý architekt, ale sedí jenom u WoWka, na školu kašle a stává se z něj ještě větší sociopat než vždycky byl. A takových inteligentů znám víc.

+1/−1
14.8.2014 17:49





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.