Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak mít úspěšné dítě. Podle odborníků nejde o IQ, ale o vytrvalost

Každý rodič chce pro dítě to nejlepší. Problém je, že sami nevíme, co to je. Proč některé děti z bohatých rodin skončí na ulici, zatímco děti z chudých poměrů udělají kariéru? Co bychom měli v našich dětech rozvíjet? Na tyto otázky se pokouší odpovědět Paul Tough v bestselleru Jak mít úspěšné dítě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J55i80r92k30a 75A78n13d60r72y32s 1678449620565

Uz z nadpisu se mi jezi chlupy pri predstave, jak rodice agilne planuji svym potomkum zivot, aby byli uspesni. 

Podle me uspech je, pokud je clovek v zivote stastny. Ale ne kazdy uspesny (v ocich spolecnosti) clovek  je v zivote stastny.

+1/0
15.8.2014 17:42

J24i26r77k74a 96A50n41d21r79y98s 1758899190885

A jeste jedna zasadni vec. Inteligence jako lidska vlastnost se priserne precenuje!!

+1/0
15.8.2014 17:43

A76n46n33a 43K39r22á35s33o29v11á 6680904950578

Umožnit dítěti, aby co nejvíc rozvíjelo své schopnosti, patří mezi základní povinnosti rodičů.

+1/0
15.8.2014 22:19

P66a63v83e36l 77F53o94l26t20á74n 4760242634

A ne každý "šťastný" člověk je pro společnost přípustný. Třeba takový masový vrah, kdypak tento tvor je asi šťastný?

0/0
16.8.2014 2:24

I43v10a 92K53r84i68s23t82o35f97o34v14á 7505303892952

Jak mít úspěšné dítě? Rodiče, věnujte se mu, čtěte mu, hrajte si s ním, povídejte si s ním, ať objevuje svět. Řekněte mu, že ho milujete. Pokud ho posadíte k telce a o víkendu dáte do dětského koutku v nákupním centru, bude blbé, kde by se co naučilo, když na něj kálíte?

+1/0
15.8.2014 8:20
Foto

A75n16n16a 53V82e53s26e25l48á 2220658936

„Úplně základním předpokladem šťastného a vyrovnaného dítěte je totiž podle psychologů raná citová vazba k pečovateli.“

Principem je, že tohle je i předpoklad k tomu, aby dítě rozvinulo svoji inteligenci a naplnilo svůj potenciál. Proto je tak zásadní věcí nenechávat opuštěné děti v kojeneckých ústavech, ale svěřovat je (kvalitním) pěstounům.

+3/0
14.8.2014 23:04

L59u35d57ě65k 25N57ě90m33e36c 5575821312814

Co je to za blbce, který tvrdí, že svědomití lidé nekouří a nepijí?

+8/−2
14.8.2014 13:13

P74a41v64e59l 32F36o32l15t30á44n 4680702694

Možná jsou svědomití, ale pokud kouří a pijí tak jsou blbci.

(kouřil jsem kdysi čtyřicítku denně, opět nekuřákem jsem 30 roků)

+1/−1
14.8.2014 22:07

L80u88d83ě77k 15N72ě13m29e33c 5105501672884

To je jiná věc. Já taky vlastně kouřím jenom o víkendech. Ale co to má společného se svědomitostí? Tedy... jak bylo řečeno v příslušném článku. Jsou lidi, který svědomitě makají (duševně) celou noc a u toho hulí jednu od druhé.

+1/−1
14.8.2014 22:48

P92a39v65e68l 28F32o83l71t18á22n 4600642264

Omluva, ale já reagoval pouze na vaši větu, ne na článek.

A co komu děláte o víkendech sem raději netahejte.   :-)

0/0
16.8.2014 2:27

L84u43d87ě38k 90N87ě93m54e75c 5125481572524

;-D

+1/0
16.8.2014 9:06

S19a27n62d50r41a 24F90e43r42i92a48n60č25í46k86o97v72á 7753338231873

Fluidita inteligencie je nezmysel, viaceré štúdie dokázali, že inteligencia je geneticky podmienená a teda logicky nemenná. To, že tréningom zlepšíme našu schopnosť vypočítať nejaký príklad alebo prijísť na nejaké riešenie nie je zmena inteligencie, ale je to výsledok naučených postupov. 

Inak, väčšina spomínaných osobnostných vlastností sú veci, ktoré už rodič môže len minimálne výchovou ovplyvniť. 

Skôr si myslím, že by človek nemal škatuľkovať pojem úspech a nemal by vnucovať svoju predstavu svojmu dieťaťu.

+5/−3
14.8.2014 11:12

E87v69a 40H93u18r61t73o43v26a 9364276206758

myslím, že rodič může ovlivnit úspěšnost dítěte velmi; znám rodiny, kde se dětem věnovali a je to vidět a znám rodiny, kde děti vyrůstaly jako dříví v lese a je to na nich hodně poznat; jasně, že někdo je od přírody inteligentnější a má předpoklad pro určité činnosti větší, ale na tom, jestli bude dítě zevlant mají velký podíl rodiče a je úplně jedno jaké má dítě IQ

+6/−1
14.8.2014 13:15

S22a65n18d66r80a 46F72e82r51i49a49n76č74í51k17o56v13á 7353258441633

Samozrejme, že môže rodič ovplyvniť úspešnosť svojho dieťaťa, voči tomu ja neodporujem (aj keď najviac to ovplyvní sociálnym a materiálnym zázemím). Čo ale rodič neovplyvní je osobnosť (väčšina osobnosti je geneticky podmienená a zvyšok sa buduje v detstve) a inteligencia dieťaťa výchovou. Môžete sa dieťaťu venovať akokoľvek, ale vrodené predispozície nezmeníte. Teraz je otázka, od čoho závisí skutočný úspech. V našej spoločnosti naozaj od IQ úspech nezávisí. Je kopa úplne sprostých ľudí na vysokých pozíciách, showbiznis je výkladnou skriňou úspešných blbcov. 

Bohužiaľ v dnešnej dobe skutočne viac záleží od toho, ako ste snaživý, ako sa viete sebaprezentovať, prebiť sa v konkurenčnom boji, než od inteligencie.

+2/−1
14.8.2014 14:46
Foto

A31n57n31a 56V32e61s27e98l26á 2650318506

Ve skutečnosti nikdo neví, jaká část inteligence a osobnostních vlastností je vrozená a jaká ovlivněná výchovou. Jisté je, že rodiče svou péčí mohou pomoci naplnit dítěti jeho potenciál a vyrovnat případné nedostatky. Naopak, dítě, které by mělo potenciál být vysoce inteligentní, ale ocitlo by se v kojeneckém ústavu a dětském domově, kde se vychovatelé střídají a nedojde tedy k pevné vazbě mezi dítětem a vychovatelem, dítě svůj potenciál nenaplní a mezi vysoce inteligentní, případně velmi úspěšnou část populace pravděpodobně patřit nebude...

+1/−1
14.8.2014 21:00

S48a33n30d88r15a 94F85e49r15i45a29n90č26í42k20o66v86á 7223118111753

Tak to ste úplne mimo, veda má v tomto celkom jasno. Inteligencia je vrodená (pozrite si pojmy ako Cyril Burt a Minnesotská štúdia dvojičiek z roku 1990). Temperament je plne vrodený. U osobnosti sa v odbornej literatúre hovorí najčastejšie o pomere 80:20, genetika výchova. 

To čo hovoríte neodporuje tomu, že inteligencia je vrodená. Prečítajte si moje ostatné príspevky, tam to budete mať vysvetlené.

+1/−1
14.8.2014 21:20
Foto

A22n90n18a 86V20e57s83e54l82á 2350838276

Za pomoci testů IQ nikdy nezjistíte, jaký byl váš vrozený potenciál inteligence, kde byl váš pomyslný strop. Zjistíte jen výši IQ, jaké se vám podařilo díky genům a prostředí dosáhnout. Jestli je to devadesát devět procent vašeho potenciálu, nebo sedmdesát, padesát nebo méně, to se nikdy nedozvíte.

Děti stejných rodičů mají různý vrozený potenciál, navíc stejné výchovné metody mohou mít na různé děti různý účinek. (Proto Zdeněk Matějček říkával, že výchova není věda, ale umělecké dílo, protože i při nejlepší snaze nemusí vždycky dopadnout dobře.)

Takže tvrdit, že inteligence je vrozená, je informace  jednak zavádějící a za druhé se nedá nijak v praxi využít, jelikož jediná rozumná možnost je snažit se dítěti věnovat, jak nejlépe člověk umí a rozvinout jeho potenciál pokud možno co nejvíc. Bez ohledu na to, jestli má dítě potenciál být geniální anebo má Downův syndrom a je tedy mentálně retardované.

0/0
14.8.2014 22:48

L36u36d27ě86k 66N96ě40m38e94c 5575841382404

Tedy... to je zase druhý extrém. Nedá se nic dělat. Je to fifty fifty a spíš se přikláním k těm genům. Jde jen o to, k čemu se využijí.

0/0
14.8.2014 23:26
Foto

A39n89n51a 60V21e13s64e29l74á 2360428226

„Nedá se nic dělat“ říká kdo...? Já určitě ne: „Jediná rozumná možnost je snažit se dítěti věnovat, jak nejlépe člověk umí a rozvinout jeho potenciál pokud možno co nejvíc.“

Kolika procenty se pak na vlastnostech a schopnostech dospělého potomka podílely geny a kolik prostředí nemá (z hlediska rodiče) smysl měřit. Jediné, co má smysl, je přispívat k pokud možno všestrannému rozvoji dítěte ze všech sil...

0/0
15.8.2014 2:13

L12u94d46ě12k 93N32ě20m44e72c 5885161912794

To říkám já a mám pravdu.

0/0
15.8.2014 13:15
Foto

A30n25n70a 71V79e64s15e78l55á 2790678426

Jedním z důkazů, že prostředí (výchova) je pro první roky dítěte (tzv. kritické období) klíčové, jsou případy „vlčích dětí“. Dětí, které první léta života vyrůstaly bez kontaktu s lidskou společností. Takové děti svým chováním připomínají zvířecí mláďata. Nemluví, vzpřímená chůze jim dělá problémy, nemají rozvinutou jemnou motoriku, jsou plaché, bázlivé, vůči lidem nedůvěřivé. Takové děti až na výjimky zůstávají mentálně retardované, svůj hendikep vůči stejně starým dětem se jim většinou už nikdy nepodaří vyrovnat bez ohledu na to, že „v genech“ je všechno v pořádku a jejich inteligence (i další vlastnosti) by při dobré péči byla v průměru, případně nadprůměru...

Proto je tak důležité zejména v útlém věku děti nezanedbávat.

+1/0
15.8.2014 2:27

L93u71d31ě29k 96N61ě10m84e74c 5635121922364

Kdy už konečně přistoupíte i na druhou stranu? Ano, tohle je jeden pohled. A co uděláte s jedincem, který se narodí silně retardovaný? Tomu naopak sebelepší výchova nepomůže k tomu, aby z něj vyrostl plnohodnotný člověk.

0/0
15.8.2014 13:18

L10u34d74ě92k 66N50ě82m58e80c 5905871922574

S výhradou. Geneticky podmíněná neznamená geneticky určená. A tréninkem je také možno změnit přístup k řešení, nikoli jen naučit postupy řešení.

+5/−1
14.8.2014 13:26

S93a70n37d42r55a 25F77e69r10i59a87n25č74í36k16o17v15á 7663238761453

Inteligencia je podmienená a určená geneticky. Samozrejme, na inteligenciu majú vplyv aj iné faktory, ale nie v zmysle jej zvýšenia, ale naopak, zníženia. (napr. choroby, úrazy, nedostatočná výživa v tehotenstve)Ten vrodený potenciál môžete iba nevyužiť. Zmena prístupu k riešeniu vám stále nedvíha inteligenciu. 

A mimochodom, na štúdii s jednovaječnými dvojičkami, ktoré nežili v rovnakom sociálnom prostredí, teda boli od seba oddelené po pôrode, sa preukázalo, že sociálne prostredie má minimálny vplyv na inteligenciu, tieto dvojičky mali totiž IQ takmer rovnaké.

0/−1
14.8.2014 14:56

L79u39d39ě85k 88N39ě83m82e23c 5805431352494

Já si nemůžu pomoct, ale kolikrát už se mi stalo, že jsem někomu vysvětlil, že přístup k řešení problému je daleko důležitější, než mechanické naučení postupu. Prostě je potřeba inteligentnější přístup. Většinou jednodušší. S těmi dvojčaty určitě máte hodně pravdy, ale určitě si i vybavíte, že se píše jen o překvapivě prokázaných shodách. O rozdílech se nikde nepíše. Pochybuji, že je to tím, že žádné nejsou.

+1/0
14.8.2014 15:28

S67a38n57d41r17a 85F24e65r10i74a85n76č90í23k76o51v75á 7333748261213

No áno, na ten inteligentný prístup potrebujete inteligenciu. Ak ju nemáte, tak sa ju nenaučíte cez mechanické naučenie postupu a ani nijak inak. Inteligencia nie je naučiteľná alebo trénovateľná vlastnosť. 

Myslím, že nechápete, čo som napísala. Medzi tými dvojičkami boli rozdiely veľmi malé v inteligencii a neboli to žiadne "prekvapivo dokázané zhody". Štúdií na túto tému prebehlo už viacero, všetky potvrdili to isté (vyhľadajte si meno Cyril Burt, a tiež Minnesotskú štúdiu dvojičiek z roku 1990). O akých rozdieloch vy hovoríte? Veď reč je o inteligencii.

0/0
14.8.2014 18:08

L23u40d96ě55k 66N84ě92m86e85c 5785541892354

První Vaše věta. Podstatné není nasadit kopyto, ale začít nad problémem přemýšet. Změna tohoto přístupu vede ke všeobecnému zlepšení přístupu k řešení problémů, čímž dotyčný vykazuje vyšší inteligenci. Což platí, vznešeně řečeno, napříč inteligenčním spektrem. Poud se tohoto přístupu dostane jen jednomu z dvojčat, má prostě zvýšené příslušné hodnoty proti druhému z nich. Ano, v překvapivě velkém procentu vykazují dvojčata výrazně shodnější všechny vlastnosti oproti jiným dvojicím sourozenců.

0/0
14.8.2014 20:56

S67a76n59d72r58a 36F62e79r79i64a52n18č96í25k17o40v47á 7563678191383

To ako budete nad problémom premýšľať a akú úroveň problémov zvládnete vyriešiť závisí od vašej inteligencie. Prístup k životu, riešeniu problémov, životná filozofia na vašom IQ nič nezmení. Mýlite si príčinu s následkom. 

Inteligencia nie je prístupe. Nedá sa dieťa vychovať k inteligencii. Tie zvýšené hodnoty sú také nepatrné, že zjavne ten prístup nemá žiadny valný význam na IQ. To vyplýva zo štúdií. 

No samozrejme, pokiaľ ide o jednovaječné dvojčatá, tak je logické že zdieľajú rovnaké gény a preto na nich môžeme najlepšie skúmať to, čo je geneticky podmienené a to čo je podmienené výchovou.

0/0
14.8.2014 21:26

L54u96d59ě84k 49N10ě30m78e23c 5945411862654

Znovu a naposled. A už se nebudu hádat. Geneticky jsou dané předpoklady. Výchova z nich může a nemusí udělat schopnosti. Konec citátu.

0/0
14.8.2014 22:44

A54l98e91š 12W74o48l63k41e42r 6759549474689

A co je to "úspěšné dítě" / "úspěšný člověk"? (Peníze? Sláva? Postavení? ...)

Já bych chtěl, aby moje dítě bylo hlavně spokojené a v pohodě.

+25/0
14.8.2014 7:45

K69r85y55š47t32o85f 80H95l23a79v98á86č 9182359418102

když je člověk spokojený v práci, ve vztahu a v rodině, to je velký úspěch :-)

+17/0
14.8.2014 8:01

A65l69e21š 31W41o69l18k48e44r 6819299544959

To si taky myslím, ale právě nejsem přesvědčený, že tímhle směrem společnost míří.

+10/0
14.8.2014 8:30

E21v30a 15H47u80r40t44o32v75a 9724546156688

"úspěšné dítě" je to, které se dokáže samo uživit, vychází dobře s ostatními lidmi, cítí se spokojené a nepáchá zločin; není potřeba být slavný, expert atd.

Pokud se rodiče na dítě v dětství vykašlou, má to následky; bohužel děti pouze živit a šatit nestačí...

+15/0
14.8.2014 8:33

K41a28r91e24l 65N23o31v40a76k 2168426258375

Někde jsem četl, že za úspěšného lze považovat člověka, který je inspirativní.

0/−2
14.8.2014 10:05

D98a77v17i12d 50P66r35a10ž11á58k 6934492372936

Úspěchem se rozumí být Pražákem R^ :-P

+1/−6
14.8.2014 11:42

P95a77v89e96l 65F25o72l38t88á55n 4290252164

Stalin a jemu podobní také asi byli ve své "práci" spokojení a produktivní a v pohodě.

0/0
14.8.2014 22:14

E33l65i44š24k71a 32K53u41č66e24r72o31v87á 7799682403693

jinak klíčem k úspěchu je PŘÍLEŽITOST. Můžete mít inteligenci, jakou chcete, špičkové volní vlastnosti, a umřít ve slumu v chudinské čtvrti někde v zemích třetího světa. Pro "úspěch" se musí setkat dvě věci. Příležitost. A schopnost jedince příležitost identifikovat a využít. Poměr těch dvou věcí může být různý: velmi schopný člověk dokáže využít i malé příležitosti a velká příležitost vynese nahoru i poměrně neschopného, když na to přijde. ale bez těch dvou věcí dohromady to nejde.

+19/−1
14.8.2014 7:01

E74v38a 28H34u61r85t19o75v98a 9634706886618

příležitost si Vás najde, pokud máte určité vlastnosti; dítě, které bylo necháno ladem příležitost nikdy mít nebude

+1/−3
14.8.2014 8:36

D81a34v59i12d 43P66r44a31ž26á83k 6614392622276

Nesouhlasím. Nic takového jako příležitost nikde ve vzduchu nevisí. Příležitosti vytváří pouze sám člověk.

+1/−3
14.8.2014 13:26

L96u28d57ě53k 86N86ě97m13e57c 5155941322884

To není pravda. Jsou lidi, kteří mají kliku a lidi, kteří ji nemají. Prostě třeba někam přijdou v pravý čas. Nebo se ozvou zrovna když je nablízku vhodný posluchač.

+2/−1
14.8.2014 13:31

A70n76n62a 89K95r37á77s34o73v35á 6750574530658

Přijít někam v pravý čas pomůže pouze tomu, kdo je připraven. Vhodný posluchač bude naslouchat pouze tomu, kdo je schopen mu říct něco zajímavého. Ten, kdo je připravený a má co říct, si časem tu pravou chvíli a vhodného posluchače najde.

+1/0
14.8.2014 19:29

L90u62d10ě37k 77N50ě67m78e33c 5925801942424

Ne. Papouškujete pouze moderní dobou zprofanovaná hesla. Ano, příležitost přeje připraveným. Nikoli "připravený dostane příležitost". Ale to není všechno. Kdo je podle Vás připravený? Ten, kdo něco ví, nebo ten, kdo umí tlachat? Jen se zaposlouchejte do řečí některých politiků. Byli připraveni nebo ne? Byli ve správnou dobu na správném místě? Nebo jen tlachají? Jak kdo, že?

+1/−1
14.8.2014 21:03

A13n14n87a 70K96r68á38s96o17v58á 6610584640728

1 % je nadání, 99 % píle. To není nic nového. Průměrně nadaný pilný člověk bude úspěšnější než geniální flink.

+3/−1
14.8.2014 0:51

V93á64c95l49a63v 58R74o41s97e41n65b56e94r80g 6489767322427

Řekl bych tak 20-80, ale jinak souhlas.

+11/0
14.8.2014 1:12

E14l50i10š35k30a 67K38u35č65e92r54o51v75á 7299852933843

to mluvíte o tzv. pilných blbcích, jak je všichni známe, že? dělá to blbě, ale dělá to s chutí, nadšením, pílí a vytrvalostí. ;-D

+9/0
14.8.2014 6:58

B68a95r41b41o82r55a 70S15v56o14b49o72d57o58v40á 6362297538230

Jo ty znam - mam jich kolem sebe dost. Bohuzel pracuji v akademickem svete tak si dovedete predstavit kam jejich horliva cinnost vede... :-(

+3/0
14.8.2014 7:41

I72v67a 44K37r21i38s92t80o86f56o64v46á 7705103952792

Iniciativní blbec je horší než třídní nepřítel. :-P

+1/0
15.8.2014 10:12

L79u90d10ě30k 93N39ě30m72e62c 5875611182444

Kdy už konečně někomu dojde, že výraz "ruku v ruce" znamená přibližně fifty-fifty? Navíc tam máte logickou chybu (čemuž se ve Vašem pojetí ani nedivím). Neměla jste přirovnávat ke geniálnímu flinkovi, ale k průměrně pracovitému géniovi, když už tolik lpíte na píli. A to Vám navíc rovnou řeknu, že jste vedle jak ta jedle. Klidně si můžete srovnat geniálního flinka s nejpilnějším debilem. Copak Vám asi vyjde?

0/0
14.8.2014 13:22

L24u25d56ě74k 71N31ě26m34e68c 5295131892744

Mimochodem - už jste slyšela o tom, že člověk musí být dostatečně líný na to, aby vymyslel nějaký zlepšovák, který by mu usnadnil práci?

+3/0
14.8.2014 15:30

T83e58r90e67z78a 71N60o77v59o44t28n32á 7289423477707

Přesně. Můj geniální spolužák z gymplu je na architektuře, mohl by být skvělý architekt, ale sedí jenom u WoWka, na školu kašle a stává se z něj ještě větší sociopat než vždycky byl. A takových inteligentů znám víc.

+1/−1
14.8.2014 17:49







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.