Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak mít úspěšné dítě. Podle odborníků nejde o IQ, ale o vytrvalost

Každý rodič chce pro dítě to nejlepší. Problém je, že sami nevíme, co to je. Proč některé děti z bohatých rodin skončí na ulici, zatímco děti z chudých poměrů udělají kariéru? Co bychom měli v našich dětech rozvíjet? Na tyto otázky se pokouší odpovědět Paul Tough v bestselleru Jak mít úspěšné dítě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J34i20r38k57a 49A22n19d40r53y66s 1788349510655

Uz z nadpisu se mi jezi chlupy pri predstave, jak rodice agilne planuji svym potomkum zivot, aby byli uspesni. 

Podle me uspech je, pokud je clovek v zivote stastny. Ale ne kazdy uspesny (v ocich spolecnosti) clovek  je v zivote stastny.

+1/0
15.8.2014 17:42

J29i24r75k64a 19A78n37d45r67y54s 1348549630765

A jeste jedna zasadni vec. Inteligence jako lidska vlastnost se priserne precenuje!!

+1/0
15.8.2014 17:43

A80n58n24a 29K85r39á48s85o57v41á 6110704960158

Umožnit dítěti, aby co nejvíc rozvíjelo své schopnosti, patří mezi základní povinnosti rodičů.

+1/0
15.8.2014 22:19

P34a68v49e51l 27F98o56l51t68á65n 4950482564

A ne každý "šťastný" člověk je pro společnost přípustný. Třeba takový masový vrah, kdypak tento tvor je asi šťastný?

0/0
16.8.2014 2:24

I69v10a 59K29r14i54s63t16o98f12o12v52á 7925503102382

Jak mít úspěšné dítě? Rodiče, věnujte se mu, čtěte mu, hrajte si s ním, povídejte si s ním, ať objevuje svět. Řekněte mu, že ho milujete. Pokud ho posadíte k telce a o víkendu dáte do dětského koutku v nákupním centru, bude blbé, kde by se co naučilo, když na něj kálíte?

+1/0
15.8.2014 8:20
Foto

A45n25n32a 30V95e44s96e56l28á 2290948376

„Úplně základním předpokladem šťastného a vyrovnaného dítěte je totiž podle psychologů raná citová vazba k pečovateli.“

Principem je, že tohle je i předpoklad k tomu, aby dítě rozvinulo svoji inteligenci a naplnilo svůj potenciál. Proto je tak zásadní věcí nenechávat opuštěné děti v kojeneckých ústavech, ale svěřovat je (kvalitním) pěstounům.

+3/0
14.8.2014 23:04

L39u40d25ě72k 44N70ě81m88e19c 5835401692474

Co je to za blbce, který tvrdí, že svědomití lidé nekouří a nepijí?

+8/−2
14.8.2014 13:13

P84a30v24e84l 44F28o95l53t97á75n 4250952204

Možná jsou svědomití, ale pokud kouří a pijí tak jsou blbci.

(kouřil jsem kdysi čtyřicítku denně, opět nekuřákem jsem 30 roků)

+1/−1
14.8.2014 22:07

L20u53d77ě38k 33N68ě56m16e87c 5785171742234

To je jiná věc. Já taky vlastně kouřím jenom o víkendech. Ale co to má společného se svědomitostí? Tedy... jak bylo řečeno v příslušném článku. Jsou lidi, který svědomitě makají (duševně) celou noc a u toho hulí jednu od druhé.

+1/−1
14.8.2014 22:48

P61a34v36e92l 74F43o43l21t21á13n 4360192424

Omluva, ale já reagoval pouze na vaši větu, ne na článek.

A co komu děláte o víkendech sem raději netahejte.   :-)

0/0
16.8.2014 2:27

L97u80d51ě93k 22N28ě28m45e94c 5665921972734

;-D

+1/0
16.8.2014 9:06

S86a91n18d60r60a 66F78e56r48i88a78n84č23í89k68o26v44á 7203448271223

Fluidita inteligencie je nezmysel, viaceré štúdie dokázali, že inteligencia je geneticky podmienená a teda logicky nemenná. To, že tréningom zlepšíme našu schopnosť vypočítať nejaký príklad alebo prijísť na nejaké riešenie nie je zmena inteligencie, ale je to výsledok naučených postupov. 

Inak, väčšina spomínaných osobnostných vlastností sú veci, ktoré už rodič môže len minimálne výchovou ovplyvniť. 

Skôr si myslím, že by človek nemal škatuľkovať pojem úspech a nemal by vnucovať svoju predstavu svojmu dieťaťu.

+5/−3
14.8.2014 11:12

E65v29a 96H54u79r36t32o28v49a 9164186576798

myslím, že rodič může ovlivnit úspěšnost dítěte velmi; znám rodiny, kde se dětem věnovali a je to vidět a znám rodiny, kde děti vyrůstaly jako dříví v lese a je to na nich hodně poznat; jasně, že někdo je od přírody inteligentnější a má předpoklad pro určité činnosti větší, ale na tom, jestli bude dítě zevlant mají velký podíl rodiče a je úplně jedno jaké má dítě IQ

+6/−1
14.8.2014 13:15

S75a49n22d46r26a 44F10e81r47i23a71n47č72í39k48o60v80á 7753348801383

Samozrejme, že môže rodič ovplyvniť úspešnosť svojho dieťaťa, voči tomu ja neodporujem (aj keď najviac to ovplyvní sociálnym a materiálnym zázemím). Čo ale rodič neovplyvní je osobnosť (väčšina osobnosti je geneticky podmienená a zvyšok sa buduje v detstve) a inteligencia dieťaťa výchovou. Môžete sa dieťaťu venovať akokoľvek, ale vrodené predispozície nezmeníte. Teraz je otázka, od čoho závisí skutočný úspech. V našej spoločnosti naozaj od IQ úspech nezávisí. Je kopa úplne sprostých ľudí na vysokých pozíciách, showbiznis je výkladnou skriňou úspešných blbcov. 

Bohužiaľ v dnešnej dobe skutočne viac záleží od toho, ako ste snaživý, ako sa viete sebaprezentovať, prebiť sa v konkurenčnom boji, než od inteligencie.

+2/−1
14.8.2014 14:46
Foto

A75n57n90a 48V94e46s81e12l67á 2620568656

Ve skutečnosti nikdo neví, jaká část inteligence a osobnostních vlastností je vrozená a jaká ovlivněná výchovou. Jisté je, že rodiče svou péčí mohou pomoci naplnit dítěti jeho potenciál a vyrovnat případné nedostatky. Naopak, dítě, které by mělo potenciál být vysoce inteligentní, ale ocitlo by se v kojeneckém ústavu a dětském domově, kde se vychovatelé střídají a nedojde tedy k pevné vazbě mezi dítětem a vychovatelem, dítě svůj potenciál nenaplní a mezi vysoce inteligentní, případně velmi úspěšnou část populace pravděpodobně patřit nebude...

+1/−1
14.8.2014 21:00

S73a83n59d68r64a 43F93e14r74i48a84n95č72í42k22o60v80á 7753758691953

Tak to ste úplne mimo, veda má v tomto celkom jasno. Inteligencia je vrodená (pozrite si pojmy ako Cyril Burt a Minnesotská štúdia dvojičiek z roku 1990). Temperament je plne vrodený. U osobnosti sa v odbornej literatúre hovorí najčastejšie o pomere 80:20, genetika výchova. 

To čo hovoríte neodporuje tomu, že inteligencia je vrodená. Prečítajte si moje ostatné príspevky, tam to budete mať vysvetlené.

+1/−1
14.8.2014 21:20
Foto

A98n10n25a 41V17e49s86e19l42á 2520768896

Za pomoci testů IQ nikdy nezjistíte, jaký byl váš vrozený potenciál inteligence, kde byl váš pomyslný strop. Zjistíte jen výši IQ, jaké se vám podařilo díky genům a prostředí dosáhnout. Jestli je to devadesát devět procent vašeho potenciálu, nebo sedmdesát, padesát nebo méně, to se nikdy nedozvíte.

Děti stejných rodičů mají různý vrozený potenciál, navíc stejné výchovné metody mohou mít na různé děti různý účinek. (Proto Zdeněk Matějček říkával, že výchova není věda, ale umělecké dílo, protože i při nejlepší snaze nemusí vždycky dopadnout dobře.)

Takže tvrdit, že inteligence je vrozená, je informace  jednak zavádějící a za druhé se nedá nijak v praxi využít, jelikož jediná rozumná možnost je snažit se dítěti věnovat, jak nejlépe člověk umí a rozvinout jeho potenciál pokud možno co nejvíc. Bez ohledu na to, jestli má dítě potenciál být geniální anebo má Downův syndrom a je tedy mentálně retardované.

0/0
14.8.2014 22:48

L44u14d76ě91k 93N16ě91m73e22c 5735421622854

Tedy... to je zase druhý extrém. Nedá se nic dělat. Je to fifty fifty a spíš se přikláním k těm genům. Jde jen o to, k čemu se využijí.

0/0
14.8.2014 23:26
Foto

A72n55n61a 84V39e35s49e94l84á 2970178896

„Nedá se nic dělat“ říká kdo...? Já určitě ne: „Jediná rozumná možnost je snažit se dítěti věnovat, jak nejlépe člověk umí a rozvinout jeho potenciál pokud možno co nejvíc.“

Kolika procenty se pak na vlastnostech a schopnostech dospělého potomka podílely geny a kolik prostředí nemá (z hlediska rodiče) smysl měřit. Jediné, co má smysl, je přispívat k pokud možno všestrannému rozvoji dítěte ze všech sil...

0/0
15.8.2014 2:13

L71u65d43ě78k 72N66ě98m96e86c 5395891452704

To říkám já a mám pravdu.

0/0
15.8.2014 13:15
Foto

A45n70n98a 77V12e91s17e51l28á 2430178336

Jedním z důkazů, že prostředí (výchova) je pro první roky dítěte (tzv. kritické období) klíčové, jsou případy „vlčích dětí“. Dětí, které první léta života vyrůstaly bez kontaktu s lidskou společností. Takové děti svým chováním připomínají zvířecí mláďata. Nemluví, vzpřímená chůze jim dělá problémy, nemají rozvinutou jemnou motoriku, jsou plaché, bázlivé, vůči lidem nedůvěřivé. Takové děti až na výjimky zůstávají mentálně retardované, svůj hendikep vůči stejně starým dětem se jim většinou už nikdy nepodaří vyrovnat bez ohledu na to, že „v genech“ je všechno v pořádku a jejich inteligence (i další vlastnosti) by při dobré péči byla v průměru, případně nadprůměru...

Proto je tak důležité zejména v útlém věku děti nezanedbávat.

+1/0
15.8.2014 2:27

L32u69d95ě25k 14N15ě78m36e95c 5195171842834

Kdy už konečně přistoupíte i na druhou stranu? Ano, tohle je jeden pohled. A co uděláte s jedincem, který se narodí silně retardovaný? Tomu naopak sebelepší výchova nepomůže k tomu, aby z něj vyrostl plnohodnotný člověk.

0/0
15.8.2014 13:18

L49u18d98ě83k 23N15ě56m63e97c 5105441132344

S výhradou. Geneticky podmíněná neznamená geneticky určená. A tréninkem je také možno změnit přístup k řešení, nikoli jen naučit postupy řešení.

+5/−1
14.8.2014 13:26

S48a37n17d21r69a 72F35e36r53i33a90n73č64í68k92o30v66á 7403908711813

Inteligencia je podmienená a určená geneticky. Samozrejme, na inteligenciu majú vplyv aj iné faktory, ale nie v zmysle jej zvýšenia, ale naopak, zníženia. (napr. choroby, úrazy, nedostatočná výživa v tehotenstve)Ten vrodený potenciál môžete iba nevyužiť. Zmena prístupu k riešeniu vám stále nedvíha inteligenciu. 

A mimochodom, na štúdii s jednovaječnými dvojičkami, ktoré nežili v rovnakom sociálnom prostredí, teda boli od seba oddelené po pôrode, sa preukázalo, že sociálne prostredie má minimálny vplyv na inteligenciu, tieto dvojičky mali totiž IQ takmer rovnaké.

0/−1
14.8.2014 14:56

L91u84d31ě67k 78N35ě17m49e19c 5645491602154

Já si nemůžu pomoct, ale kolikrát už se mi stalo, že jsem někomu vysvětlil, že přístup k řešení problému je daleko důležitější, než mechanické naučení postupu. Prostě je potřeba inteligentnější přístup. Většinou jednodušší. S těmi dvojčaty určitě máte hodně pravdy, ale určitě si i vybavíte, že se píše jen o překvapivě prokázaných shodách. O rozdílech se nikde nepíše. Pochybuji, že je to tím, že žádné nejsou.

+1/0
14.8.2014 15:28

S15a44n33d70r69a 79F76e71r78i45a72n56č68í80k64o88v43á 7403508821673

No áno, na ten inteligentný prístup potrebujete inteligenciu. Ak ju nemáte, tak sa ju nenaučíte cez mechanické naučenie postupu a ani nijak inak. Inteligencia nie je naučiteľná alebo trénovateľná vlastnosť. 

Myslím, že nechápete, čo som napísala. Medzi tými dvojičkami boli rozdiely veľmi malé v inteligencii a neboli to žiadne "prekvapivo dokázané zhody". Štúdií na túto tému prebehlo už viacero, všetky potvrdili to isté (vyhľadajte si meno Cyril Burt, a tiež Minnesotskú štúdiu dvojičiek z roku 1990). O akých rozdieloch vy hovoríte? Veď reč je o inteligencii.

0/0
14.8.2014 18:08

L18u45d44ě39k 76N86ě13m68e74c 5975831342544

První Vaše věta. Podstatné není nasadit kopyto, ale začít nad problémem přemýšet. Změna tohoto přístupu vede ke všeobecnému zlepšení přístupu k řešení problémů, čímž dotyčný vykazuje vyšší inteligenci. Což platí, vznešeně řečeno, napříč inteligenčním spektrem. Poud se tohoto přístupu dostane jen jednomu z dvojčat, má prostě zvýšené příslušné hodnoty proti druhému z nich. Ano, v překvapivě velkém procentu vykazují dvojčata výrazně shodnější všechny vlastnosti oproti jiným dvojicím sourozenců.

0/0
14.8.2014 20:56

S14a53n68d60r34a 56F48e20r32i15a54n94č98í89k44o91v49á 7823848701713

To ako budete nad problémom premýšľať a akú úroveň problémov zvládnete vyriešiť závisí od vašej inteligencie. Prístup k životu, riešeniu problémov, životná filozofia na vašom IQ nič nezmení. Mýlite si príčinu s následkom. 

Inteligencia nie je prístupe. Nedá sa dieťa vychovať k inteligencii. Tie zvýšené hodnoty sú také nepatrné, že zjavne ten prístup nemá žiadny valný význam na IQ. To vyplýva zo štúdií. 

No samozrejme, pokiaľ ide o jednovaječné dvojčatá, tak je logické že zdieľajú rovnaké gény a preto na nich môžeme najlepšie skúmať to, čo je geneticky podmienené a to čo je podmienené výchovou.

0/0
14.8.2014 21:26

L73u92d49ě12k 60N43ě41m41e11c 5575681862924

Znovu a naposled. A už se nebudu hádat. Geneticky jsou dané předpoklady. Výchova z nich může a nemusí udělat schopnosti. Konec citátu.

0/0
14.8.2014 22:44

A82l80e64š 87W36o96l23k17e83r 6889959294549

A co je to "úspěšné dítě" / "úspěšný člověk"? (Peníze? Sláva? Postavení? ...)

Já bych chtěl, aby moje dítě bylo hlavně spokojené a v pohodě.

+25/0
14.8.2014 7:45

K81r58y73š74t17o48f 41H14l30a68v96á88č 9592629978172

když je člověk spokojený v práci, ve vztahu a v rodině, to je velký úspěch :-)

+17/0
14.8.2014 8:01

A71l71e22š 63W97o41l75k14e56r 6989149164829

To si taky myslím, ale právě nejsem přesvědčený, že tímhle směrem společnost míří.

+10/0
14.8.2014 8:30

E47v95a 36H94u76r53t45o22v56a 9744196236288

"úspěšné dítě" je to, které se dokáže samo uživit, vychází dobře s ostatními lidmi, cítí se spokojené a nepáchá zločin; není potřeba být slavný, expert atd.

Pokud se rodiče na dítě v dětství vykašlou, má to následky; bohužel děti pouze živit a šatit nestačí...

+15/0
14.8.2014 8:33

K74a41r33e82l 15N37o25v27a33k 2368966218815

Někde jsem četl, že za úspěšného lze považovat člověka, který je inspirativní.

0/−2
14.8.2014 10:05

D19a76v75i72d 37P57r31a64ž90á15k 6214662712226

Úspěchem se rozumí být Pražákem R^ :-P

+1/−6
14.8.2014 11:42

P94a27v75e51l 50F65o65l89t37á33n 4710812104

Stalin a jemu podobní také asi byli ve své "práci" spokojení a produktivní a v pohodě.

0/0
14.8.2014 22:14

E42l67i20š76k52a 27K48u10č73e64r72o14v50á 7989682953343

jinak klíčem k úspěchu je PŘÍLEŽITOST. Můžete mít inteligenci, jakou chcete, špičkové volní vlastnosti, a umřít ve slumu v chudinské čtvrti někde v zemích třetího světa. Pro "úspěch" se musí setkat dvě věci. Příležitost. A schopnost jedince příležitost identifikovat a využít. Poměr těch dvou věcí může být různý: velmi schopný člověk dokáže využít i malé příležitosti a velká příležitost vynese nahoru i poměrně neschopného, když na to přijde. ale bez těch dvou věcí dohromady to nejde.

+19/−1
14.8.2014 7:01

E83v72a 33H22u21r69t34o97v86a 9914696676358

příležitost si Vás najde, pokud máte určité vlastnosti; dítě, které bylo necháno ladem příležitost nikdy mít nebude

+1/−3
14.8.2014 8:36

D19a16v46i29d 96P92r18a15ž78á97k 6614442512106

Nesouhlasím. Nic takového jako příležitost nikde ve vzduchu nevisí. Příležitosti vytváří pouze sám člověk.

+1/−3
14.8.2014 13:26

L37u50d75ě11k 92N85ě86m34e13c 5855741572944

To není pravda. Jsou lidi, kteří mají kliku a lidi, kteří ji nemají. Prostě třeba někam přijdou v pravý čas. Nebo se ozvou zrovna když je nablízku vhodný posluchač.

+2/−1
14.8.2014 13:31

A71n72n63a 45K91r42á26s59o18v23á 6590424720888

Přijít někam v pravý čas pomůže pouze tomu, kdo je připraven. Vhodný posluchač bude naslouchat pouze tomu, kdo je schopen mu říct něco zajímavého. Ten, kdo je připravený a má co říct, si časem tu pravou chvíli a vhodného posluchače najde.

+1/0
14.8.2014 19:29

L40u30d12ě74k 79N20ě52m24e48c 5885371902494

Ne. Papouškujete pouze moderní dobou zprofanovaná hesla. Ano, příležitost přeje připraveným. Nikoli "připravený dostane příležitost". Ale to není všechno. Kdo je podle Vás připravený? Ten, kdo něco ví, nebo ten, kdo umí tlachat? Jen se zaposlouchejte do řečí některých politiků. Byli připraveni nebo ne? Byli ve správnou dobu na správném místě? Nebo jen tlachají? Jak kdo, že?

+1/−1
14.8.2014 21:03

A71n43n50a 36K69r70á25s70o57v98á 6850504470518

1 % je nadání, 99 % píle. To není nic nového. Průměrně nadaný pilný člověk bude úspěšnější než geniální flink.

+3/−1
14.8.2014 0:51

V80á69c29l64a81v 47R98o71s23e89n91b75e21r68g 6969837352487

Řekl bych tak 20-80, ale jinak souhlas.

+11/0
14.8.2014 1:12

E28l77i69š79k32a 20K70u38č47e94r69o58v85á 7149312203663

to mluvíte o tzv. pilných blbcích, jak je všichni známe, že? dělá to blbě, ale dělá to s chutí, nadšením, pílí a vytrvalostí. ;-D

+9/0
14.8.2014 6:58

B72a10r47b56o30r30a 16S60v13o37b97o57d35o77v81á 6872267528630

Jo ty znam - mam jich kolem sebe dost. Bohuzel pracuji v akademickem svete tak si dovedete predstavit kam jejich horliva cinnost vede... :-(

+3/0
14.8.2014 7:41

I25v41a 51K50r94i12s25t88o10f84o51v96á 7155613822922

Iniciativní blbec je horší než třídní nepřítel. :-P

+1/0
15.8.2014 10:12

L61u24d81ě54k 76N31ě32m11e88c 5635761442674

Kdy už konečně někomu dojde, že výraz "ruku v ruce" znamená přibližně fifty-fifty? Navíc tam máte logickou chybu (čemuž se ve Vašem pojetí ani nedivím). Neměla jste přirovnávat ke geniálnímu flinkovi, ale k průměrně pracovitému géniovi, když už tolik lpíte na píli. A to Vám navíc rovnou řeknu, že jste vedle jak ta jedle. Klidně si můžete srovnat geniálního flinka s nejpilnějším debilem. Copak Vám asi vyjde?

0/0
14.8.2014 13:22

L71u11d60ě35k 49N32ě50m30e45c 5315241782784

Mimochodem - už jste slyšela o tom, že člověk musí být dostatečně líný na to, aby vymyslel nějaký zlepšovák, který by mu usnadnil práci?

+3/0
14.8.2014 15:30

T21e58r87e48z96a 71N82o80v75o35t43n59á 7129113597967

Přesně. Můj geniální spolužák z gymplu je na architektuře, mohl by být skvělý architekt, ale sedí jenom u WoWka, na školu kašle a stává se z něj ještě větší sociopat než vždycky byl. A takových inteligentů znám víc.

+1/−1
14.8.2014 17:49







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.