Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Známky nebo slovní hodnocení: co školáky motivuje víc?

Jsou známky ve škole pro děti hnacím motorem, nebo jim naopak ubírají chuť se učit? Je to jedna z otázek, které budete řešit, pokud se rozhodujete mezi klasickou základkou nebo školou typu Montessori.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S68t11a60n38i98s26l60a29v64a 28K19r29e12j70č24o76v16á 4590313944392

Já bych skoro řekla, že "jedničkáře" motivují známky, ty pomalejší slovní hodnocení. Jinými slovy - jedničky motivují, slovní hodnocení nesráží tak, jako pětka.

+6/0
11.8.2014 13:20

J35a63n 63F32r29o56l58í30k 6596930265854

Každá pochvala potěší a motivuje, ale když mě přinesou vnuci vysvědčení a dědo mám samé jedničky pak vidím to čaro těch číslic v očích našich potomků.;-)

+1/0
11.8.2014 16:58

P33a21v66e83l 67S49o65b76o80t36k26a 5330814

Geny. 90% jsou geny, takže šanci něco ovlivnit máte minimální.

0/−1
11.8.2014 0:01

J57a36n 78F79r11o20l84í31k 6206430475964

Vylepšuje se obtížně. Pokazit se dá snadno.

0/0
11.8.2014 17:00

R15a78d68o12s98l14a33v 91K42l77a59u57d91a 5474198644272

On je děsněj problém dát známku a k tomu slovní ohodnocení.... Rv

+7/0
10.8.2014 20:20

O57l97g47a 39S50v71o30b78o49d58o83v41á 1644237777

Lidi si rádi zjednodušují práci... Mám tak nějak podezření, že se to stejně zvrhne v pár naučených frází jak na straně učitele, tak na straně žáka a těm hodnocením se bude slangově říkat "jednička" nebo "pětka".

+1/0
10.8.2014 16:56

R29u86d61a 69S96l74a81v32í91k 5403498786761

Co jsem měl možnost vidět vysvědčení prvňáků na konci roku, tak to tak vypadalo...všude byl ten stejný text, měnilo se jen oslovení (Pepíku, Mařenko, Jirko,...)

0/0
11.8.2014 11:07

J31a87n 63F10r29o14l62í44k 6986660645174

Ovšem v neformálním rozhovoru Vám učitel odhalí silné i slabé stránky Vaší ratolesti a tento "posudek" postrádá Váš růžový filtr. Takové sdělení je lepší než jen číslice. Vždy jsem na třídních schůzkách čekal, kdy mě učitel něco řekl o dětech abych věděl kam napřít mou pozornost.

0/0
11.8.2014 17:05

S48a32n58d55r49a 60F76e64r81i38a15n84č49í67k51o75v75á 7543988111913

Motiváciou je vždy úspech. Ak niekto vidí úspech v pochvale, v známke alebo vo výsledku svojej snahy a práce, je to už len na ňom. A úspechom by malo byť vždy dosiahnutie maxima vlastných schopností, nie zapadnúť do číselnej škály. 

Otázka je, čo chce rodič, aby jeho dieťa dosiahlo. Ja napr. chcem, aby moje dieťa zo vzdelávania malo niečo, čo bude môcť v živote reálne využiť. A čísielka na papieriku, na tie si za pár rokov ani len nespomenie.

+4/0
10.8.2014 12:21

V53l57a61d93a 82S21i60m59o42n29i29k 3969613583515

A pak se střetne student- absolvent - ve dvaceti s realitou, kde bude záležet na tom, kdy přijde, kdy odejde, kolik udělá, kolik dostane zaplaceno. Všechno exaktní data ... číslíčka jsou i na výplatní pásce.

+3/−2
10.8.2014 17:11

S32a75n52d78r71a 24F94e92r82i77a59n61č61í85k67o53v67á 7633248931743

Jediné číslička na papieriku, ktoré ma zaujímajú sa volajú peniaze. Ale ak je pre niekoho najväčšou motiváciou mať len tie papieriky, nikdy nebude najlepší v tom čo robí. Na kvalitnú prácu treba motiváciu robiť dobre.

+2/0
10.8.2014 17:34

K96a60m65i49l 26S14c48h18w84a87g86e19r 3103526105126

;-D nesmysl - v práci akorát záleží jestli se snažím, že se něco nepovede je normální - na výplatu to má nulový vliv, takže asi záleží kde a jak pracujete...

0/0
10.8.2014 22:52

S29a38r77a 58B64e78n26y33o59v98a 8739735741601

nevím zda to rodiče vědí, ale je možné zažádat o obě hodnocení. U svého syna to mám a je to nejlepší řešení. On dá na ty známky, a ja si přečtu  podronější analýzu jeho aktivit ve škole. U nás ve škole to taky rodičům nabízíme.

+6/0
10.8.2014 12:18

B42á46r63a 76T35e24s85n39e54r19o55v83á 5965880714519

Já co jsem se setkala v rámci své práce s mnoha různými řediteli zš, všichni mi potvrdili, že slovní hodnocení pouze na vyžádání, ano, ale zároveň pouze u dětí, které mají nějak problém typu dyslektik apod.

0/0
10.8.2014 12:40

S60a43r67a 51B47e34n46y45o19v28a 8449425891271

tak to si te´d nejsem jistá, protože já pracuji ve Speciální škole a syn ma ADHD , takže splňuje Vámi zmińovanou podmínku . Zkusím někde zjistit

0/0
10.8.2014 12:57

P40a73v43e33l 55F49o54l32t26á84n 4260882834

Tak jsem se zase pobavil. Píšete:

"Slovní hodnocení od učitelů nabízí prostor pro obsáhlejší hodnocení práce školáka, není to jen striktní rozdělení: jedna, nebo pět."

Pokud to vezmu od konce, tak neexistuje přece pouze striktní "bílá=1" a "černá=5", ale máme k dispozici "šedé" mezistupně 234.

To vaše "Slovní hodnocení" mi připomíná šalamounské komentování výsledku turnaje:

"Naše mužstvo skončilo na krásném druhém místě, soupeř byl až předposlední"

(malý problém je v tom, že byli pouze dva účastníci)

+2/−2
10.8.2014 11:23

K67a12t79e80ř37i60n17a 47V39a16š33á23k17o10v28á 5671172799535

to zalezi na tom,  jak to slovni hodnoceni  pojmene. Prave proto, ze tam neni striktni zamereni na vysledek, ale na daleko vic okolnosti, napr. mnozstvi prace, snahu, atp.

Osobne jsem mela jednicky a na  uceni jsem ani nesahla - minimalne celou zakladku. Chapu, ze nekdo, kdo doma drti a ma trojky, je tim demotivovany.

Podle me je problem uz v tom, ze vubec nejake hodnoceni je dulezitejsi nez vysledek,pokud je motivace znamka, je to klasicka zamena prostredku za cil.

+7/0
10.8.2014 12:27

P49e37t78r 80H49e72l43l31e95r 5383266824344

Ty jo, to jste mi to nemohli říct dřív, když jsem ještě do školy chodil? Že mě měli známky nebo hodnocení motivovat?

No teď, po dlouhém přemýšlení, byla škola něco jako zákopové boje první světové. Zkoušení a testy, to bylo něco jako střelba a vybuchující granáty, před kterými jsem se neustále kryl a snažil se unikat.

Takže určitě nehrozilo, že bych si někdy přečetl nějaké svoje hodnocení, tak nějak jsem svůj názor měl a nenašla se taková osobnost, jejíž názor by se mnou nějak hnul.

+1/0
10.8.2014 11:16

L57e50o78n42a 38W46u17n81d81e78r10l67i20c20h47o49v36á 1648199144720

Slovni hodnocení, jednoznačně. Zažila jsem oboje a to nestresování dětí má obrovsky pozitivní dopad na jejich vnímání školy. Naráz to není závod, soutěž o jedničky... Hra na ty lepší a horší, která demotivuje zvláště ty méně úspěšné. Vyzdvihnutí předností každého jedince zvlášť staví děti do jedné roviny. Mají čas být dětmi a školu vnímat jako prostředí, kde se dozvídají nové věci... Nicméně toto bude v čr možné až po určité transformaci školství, zmněnit vnímaní učitelů, rodičů i dětí. Neumím si představit, jak učitelka se třiceti dětmi ve třídě slovně hodnotí každého jednotlivého žačka :-( Za stavu v jakém školství je, bude toto trvat dlouho. Nicméně člověk musí ten rozdíl zažít, aby mohl soudit. Jsou země, kde je slovní hodnocení běžné a funguje roky. Není to nic jen pro alternativce ... Jak je to často vnímáno v čr. Tož tak.

+11/−2
10.8.2014 10:58

K49a55m87i31l 39S17c93h38w20a18g22e32r 3973646665306

jen poopravím děti není potřeba nijak měnit - děti žádné známky nemají a neznají - tak je deformuje až nástup do školy, takže jediné co stačí je ten nesmysl zrušit - známky nic jiného než stresovat nedokáží...

+1/−1
10.8.2014 22:57

A84l38e69n72a 70V66e57s77e22l39á 3623941805698

Otázka je, jestli je opravdu dobře děti úzkostlivě chránit před stresem... a do jakého věku. Stres je do určité hranice totiž pozitivní věc, i když jsme si jaksi zvykli na něj hledět jako na strašáka.

0/0
12.8.2014 6:55

K73a16m77i61l 18S93c89h21w97a39g23e53r 3713706875456

No tak ve škole i mimo ni děti zažijí stresu už tak dost, tak proč je potřeba jim ho ještě uměle vyvolávat??

0/0
22.8.2014 16:06

M22a55r80i29e 51B36u49b41n11o81v97a 4206184103548

Hodnocení známkou - jsem absolutně proti. Nic nevypovídá o snaze žáka a jeho přístupu k práci. Jenže psát správné slovní hodnocení je mnohokrát obtížnější a pracnější, proto ho odmítají i sami učitelé (řežu do vlastních řad). A musí se ve třídě i jinak s žáky pracovat, vést je k objektivnímu sebehodnocení, víc pracovat s rodiči.

 V naší společnosti je vžité, že každý má jedničky. A kdo je nemá už vybočuje a je mimo. To je náš národ taková elita? Myslím si, že známka "dobře" by měla být brána za standart. Ti lepší by mohli mít chvalitebně, nejlepší "výborně". (Jak to je např. v Holandsku. Ale tam mají A - F.)

+5/−7
10.8.2014 8:59

H97e56l50e44n16a 54Č45í55ž71k39o72v39á 9401591272948

Vážně myslíte, že je v naší společnosti vžité, že každý má jedničky? Možná ztrácím přehled o dnešní situaci a je to tedy dnes (nebo ve velmi nedávné minulosti) jiné, než co pamatuju z vlastního dětství; ale jako někdejší "notorická" jedničkářka jsem měla vždycky pocit, že jsem spíš "nenormální". Jinak řečeno: byla jsem exot, byli jsme takoví ve třídě dva, možná tři. Spíš mi připadalo (tehdy), že jako běžná, uspokojivá norma jsou brány spíš ty dvojky a trojky (resp. nemám dojem, že by z nich moji spolužáci byli nějak zdrcení nebo že by je rodiče za tyto známky nějak "stírali"). Ale jak říkám, možná je to nyní jiné...

+9/0
10.8.2014 9:34

K86a89m76i27l 16S24c61h27w47a66g46e60r 3363956795126

no tak v devadesátých letech kdy jsem byl na základce byla jednička jediný cíl. 2 už znamenalo, že jste něco pokazila a 3 bylo tak to nejhorší co člověk mohl dostat, 4 a byla z milosti jak učitelky rády říkávaly, jako že někdo kdo nic neuměl alespoň projevil snahu nebo zazněl náznak nějakého faktu a 5, že jste úplně tupá... a co si pamatuju tak na prvním stupni to obrečelo spoustu děcek, jeden šprt i tu dvojku...

0/0
10.8.2014 23:03

K97a83t24e95ř31i35n80a 89V75a10š18á88k77o95v19á 5801822859205

presne tak, ve Francii je taky normalni, ze ma kazdy body i slovni  hodnoceni  zaroven. neni to zas takovy problem, deti je tam vice ve tride nez u nas a kazdy ucitel kazdemu napsal jednu az dve vety.

A taky se mi libi sirsi skala znamek /bodu, tam je napr. od 0 do 20, pricemz 0 a 20 se vlastne nedavaji temer nikdy. Zalezi pak na typu predmetu, v tech exaktnich muzete daleko lehceji dosahnout i vysokeho bodoveho hodnoceni, treba u filosofie ci slohu je 14 uz velice vyborna znamka.

A podle specializace,  kdyz uz pak je, se dale pridavaji znamkam koeficienty do celkoveho prumeru,  coz taky vubec neni marne.

0/0
10.8.2014 12:33

M29a41r81i48e 83B93u32b95n48o17v83a 4296744593698

O těch jedničkách je to naprostá pravda, asi ne v celé společnosti, ale mezi určitou skupinou rodičů určitě.

 A věřte (mnohokrát jsem byla svědkem), že se maminka   ptá v šatně prvňáčka, co bylo a on poví 2 ze psaní, mnoho matek řekne: Proč jsi neměl 1?

0/−1
10.8.2014 20:09

H40o55n44z31a 73K60o18z85e50l 8164159722494

A proc nemel 1?

0/0
12.8.2014 6:08

I50v56a64n76a 49N85o60v70a25k44o40v12a 2972392429822

v Holandsku maji 10 az 0 az na jedno desetinne cislo a prase se v tom nevyzna. 10 se nedava, 9 je nase 1+, 8 je vyborna, min nez 5.5 je nedostatecna. Pak se to zaokrouhluje a prumeruje (aspon se decka nauci pocitat) aby se zjistilo jestli dite proslo nebo propadlo. Jo a dcera kdyz totalne nezvladala zemepis, tak mela upravene pisemky - min ukolu jak ostatni decka a na vysvedceni dostala 7*.

0/0
25.8.2014 10:22

H79a43n39a 17F65i62n45k61o22v59á 1206545404416

Taky jsem pro známky.

+4/−4
10.8.2014 8:22

H77e31l82e55n90a 51Č17í78ž88k97o98v24á 9201141282748

Jenže taky dost záleží na učiteli. Pokud už od začátku první třídy sází koule jako na běžícím páse (z čehož šestileté dítě skutečně může být nešťastné tak, že celkem brzy ztratí motivaci) a celkově se chová jako ras, je také něco v nepořádku s ním. Jinak řečeno: to, že se dítě pak trápí, není možná vina systému známkování jako takového.

+8/0
10.8.2014 8:12

J31a75r13m59i35l71a 42M41a84c93h28o25v36á 9355494268834

Já jsem taky pro známky. Zvlášť u starších dětí. Co mi pomůže, když synek v pololetí přinese hodnocení "...je šikovný, ale měl by se víc snažit.....", když během roku nemám srovnání "jak na tom je..."...takto vím - důležitý test za dva, dobře, doučíš se, máš mezery, jo, dostal jsi za čtyři, tak to ne, budeš makat, pomůžu Ti to doučit...apod....

+8/−2
10.8.2014 8:06

A13l61e79n25a 82V50e40s83e11l53á 3403181505518

Možná, ale slovní hodnocení by mělo (i když si nejsem jista, že je každý učitel toho schopen) podchytit rozdíly mezi situací - děcko dostalo za čtyři, protože na to kašle a rodič by měl dohlédnout, aby víc makalo nebo - děcko dostalo za čtyři protože prostě na víc nemá a rodič by se měl srovnat s tím, že holt nemá génia a neměl by děcko totálně zničit nucením k tomu, aby víc makalo.

+2/0
10.8.2014 8:41

H41e42l46e38n44a 51Č80í16ž16k87o50v69á 9961331912528

Přidám s dovolením svou zkušenost. Naše dítě (10 let) chodí do školy, kde se používají oba systémy hodnocení souběžně, tj. např. vysvědčení má dva listy, jedno se známkami, druhé se slovním hodnocením (ale i k různým dětským samostatným "projektům" a větším pracím se nepíše jen známka, ale i stručné slovní hodnocení). To mi připadá jako dobrý nápad, ale je fakt, že to asi klade větší nároky na učitele. A taky je pravda, že v dotyčné škole jsou rodiče a učitelé průběžně v kontaktu celý rok, což je zřejmě to hlavní.

Ale stejně myslím, že opravdu záleží na osobě učitele, protože samotné známky mohou v horším případě být stejně nicneříkající jako samotné slovní hodnocení, např. pokud je frázovité.

+3/0
10.8.2014 8:56

M63a58r81i40e 17B52u48b59n47o35v72a 4746344283128

Pokud má synek napsané slovní hodnocení způsobem, jak popisujete, není to správní slovní hodnocení. Učitel má hodnotit jeho práci. Slovo "šikovný" není hodnocením práce.

+4/0
10.8.2014 8:51
Foto

K32a44t51e86ř81i89n96a 14M74a12r95t54í91n73k23o52v17á 8917587891809

Jsem pro známky.

+4/−3
10.8.2014 6:26
Foto

A35n20n43a 87V93e85s89e19l77á 2160808876

V anketě chybí třetí možnost: Chvála od rodičů, rozhovory s rodiči, vysvětlování rodičů, péče a pozornost rodičů...

+10/0
10.8.2014 3:04

A85l27e35n54a 45V19e61s65e54l17á 3373211965558

Pokud je anketa postavena jako volba, jak by měla škola raději fungovat, pak taková třetí možnost, kterou škola nemůže v nejmenším ovlivnit, nemá smysl.

0/0
10.8.2014 8:38
Foto

A85n34n81a 65V82e75s37e30l96á 2340178976

Anketa smysl nemá ani takhle, protože pro motivaci dětí k učení jsou klíčoví rodiče a jejich výchova a pozornost, kterou škole a školním výsledkům svých dětí věnují, a pak samozřejmě kvalitní učitelé. Na tom, jakým způsobem je dítě hodnoceno, záleží ze všeho nejméně...

+3/−1
10.8.2014 9:16
Foto

A86n13n16a 94V95e95s24e66l16á 2550868966

Jakým způsobem ve smyslu jaký systém je použit...

0/0
10.8.2014 9:21

H70e81l95e33n36a 28Č82í32ž90k47o98v65á 9361221332158

Rodiče určitě důležití jsou, ale nejen oni. Myslím, že ti nejlepší učitelé (jasně, mluvím o ideálním stavu), mohou zapůsobit i tam, kde rodina z nějakého důvodu (nejen neochota, ale třeba i neznalost a malá orientovanost) nemůže. Nemyslím, že je to přímo učitelova "povinnost", spíš jeho plus, pokud je tak dobrý a rozezná talent u žáka, který k tomu jaksi z hlediska "rodinné studijní anamnézy" nemá předpoklady. A před těmito učiteli se musím hluboce sklonit.

+2/0
10.8.2014 9:47
Foto

A59n64n30a 11V47e46s32e58l58á 2580208406

Proto jsem napsala: „...a pak samozřejmě kvalitní učitelé“.

0/0
10.8.2014 9:52

H95e40l49e40n46a 84Č93í10ž79k14o93v77á 9501841172488

Jistě, asi jsem to nějak v tom zápalu (téma mě totiž velmi zajímá) přehlédla. Souhlasím, že systém hodnocení je až druhotný. Jen mám asi nějakou (možná osobně podmíněnou) alergii na stále častější tvrzení, že "kde nepomůžou rodiče, je vše ztraceno". Vy jste ovšem nic takového nenapsala (a ani jsem vám nechtěla nic takového podsouvat). Jen jsem se prostě dala unést svou potřebou trochu "zabojovat", na obecné rovině, proti té představě, že kde nepomohou rodiče, nepomůže ani svěcená voda. Proto skutečně obdivuju každého učitele, který svým počínáním dokáže tuto představu vyvrátit. :-)

0/0
10.8.2014 10:10







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.