Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Známky nebo slovní hodnocení: co školáky motivuje víc?

Jsou známky ve škole pro děti hnacím motorem, nebo jim naopak ubírají chuť se učit? Je to jedna z otázek, které budete řešit, pokud se rozhodujete mezi klasickou základkou nebo školou typu Montessori.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S79t38a47n30i43s83l41a47v78a 54K47r60e28j12č52o84v73á 4770553274502

Já bych skoro řekla, že "jedničkáře" motivují známky, ty pomalejší slovní hodnocení. Jinými slovy - jedničky motivují, slovní hodnocení nesráží tak, jako pětka.

+6/0
11.8.2014 13:20

J64a94n 29F39r58o86l78í31k 6976500115204

Každá pochvala potěší a motivuje, ale když mě přinesou vnuci vysvědčení a dědo mám samé jedničky pak vidím to čaro těch číslic v očích našich potomků.;-)

+1/0
11.8.2014 16:58

P33a48v21e33l 87S22o81b13o76t97k76a 5460724

Geny. 90% jsou geny, takže šanci něco ovlivnit máte minimální.

0/−1
11.8.2014 0:01

J78a40n 50F15r94o88l29í29k 6876240435274

Vylepšuje se obtížně. Pokazit se dá snadno.

0/0
11.8.2014 17:00

R90a84d96o62s25l79a14v 45K49l93a63u40d60a 5844658734232

On je děsněj problém dát známku a k tomu slovní ohodnocení.... Rv

+7/0
10.8.2014 20:20

O72l66g27a 82S65v78o56b37o25d12o60v81á 1894447337

Lidi si rádi zjednodušují práci... Mám tak nějak podezření, že se to stejně zvrhne v pár naučených frází jak na straně učitele, tak na straně žáka a těm hodnocením se bude slangově říkat "jednička" nebo "pětka".

+1/0
10.8.2014 16:56

R77u16d96a 36S84l50a60v27í71k 5103338836751

Co jsem měl možnost vidět vysvědčení prvňáků na konci roku, tak to tak vypadalo...všude byl ten stejný text, měnilo se jen oslovení (Pepíku, Mařenko, Jirko,...)

0/0
11.8.2014 11:07

J19a53n 20F33r55o16l25í57k 6256440355164

Ovšem v neformálním rozhovoru Vám učitel odhalí silné i slabé stránky Vaší ratolesti a tento "posudek" postrádá Váš růžový filtr. Takové sdělení je lepší než jen číslice. Vždy jsem na třídních schůzkách čekal, kdy mě učitel něco řekl o dětech abych věděl kam napřít mou pozornost.

0/0
11.8.2014 17:05

S49a34n98d77r53a 63F59e59r40i62a54n86č38í88k71o22v49á 7553818411933

Motiváciou je vždy úspech. Ak niekto vidí úspech v pochvale, v známke alebo vo výsledku svojej snahy a práce, je to už len na ňom. A úspechom by malo byť vždy dosiahnutie maxima vlastných schopností, nie zapadnúť do číselnej škály. 

Otázka je, čo chce rodič, aby jeho dieťa dosiahlo. Ja napr. chcem, aby moje dieťa zo vzdelávania malo niečo, čo bude môcť v živote reálne využiť. A čísielka na papieriku, na tie si za pár rokov ani len nespomenie.

+4/0
10.8.2014 12:21

V79l28a71d91a 36S35i83m29o74n61i70k 3719303443265

A pak se střetne student- absolvent - ve dvaceti s realitou, kde bude záležet na tom, kdy přijde, kdy odejde, kolik udělá, kolik dostane zaplaceno. Všechno exaktní data ... číslíčka jsou i na výplatní pásce.

+3/−2
10.8.2014 17:11

S60a49n28d46r72a 34F45e56r97i32a93n66č43í12k18o69v62á 7923218691163

Jediné číslička na papieriku, ktoré ma zaujímajú sa volajú peniaze. Ale ak je pre niekoho najväčšou motiváciou mať len tie papieriky, nikdy nebude najlepší v tom čo robí. Na kvalitnú prácu treba motiváciu robiť dobre.

+2/0
10.8.2014 17:34

K37a84m26i37l 74S40c64h10w83a25g18e53r 3553606105376

;-D nesmysl - v práci akorát záleží jestli se snažím, že se něco nepovede je normální - na výplatu to má nulový vliv, takže asi záleží kde a jak pracujete...

0/0
10.8.2014 22:52

S45a68r69a 44B70e72n69y42o68v49a 8269665911181

nevím zda to rodiče vědí, ale je možné zažádat o obě hodnocení. U svého syna to mám a je to nejlepší řešení. On dá na ty známky, a ja si přečtu  podronější analýzu jeho aktivit ve škole. U nás ve škole to taky rodičům nabízíme.

+6/0
10.8.2014 12:18

B78á19r74a 20T32e63s11n18e97r92o79v56á 5245170854229

Já co jsem se setkala v rámci své práce s mnoha různými řediteli zš, všichni mi potvrdili, že slovní hodnocení pouze na vyžádání, ano, ale zároveň pouze u dětí, které mají nějak problém typu dyslektik apod.

0/0
10.8.2014 12:40

S87a50r18a 41B27e34n51y34o44v64a 8249835681351

tak to si te´d nejsem jistá, protože já pracuji ve Speciální škole a syn ma ADHD , takže splňuje Vámi zmińovanou podmínku . Zkusím někde zjistit

0/0
10.8.2014 12:57

P23a97v17e74l 45F98o78l44t37á45n 4350362694

Tak jsem se zase pobavil. Píšete:

"Slovní hodnocení od učitelů nabízí prostor pro obsáhlejší hodnocení práce školáka, není to jen striktní rozdělení: jedna, nebo pět."

Pokud to vezmu od konce, tak neexistuje přece pouze striktní "bílá=1" a "černá=5", ale máme k dispozici "šedé" mezistupně 234.

To vaše "Slovní hodnocení" mi připomíná šalamounské komentování výsledku turnaje:

"Naše mužstvo skončilo na krásném druhém místě, soupeř byl až předposlední"

(malý problém je v tom, že byli pouze dva účastníci)

+2/−2
10.8.2014 11:23

K75a64t24e57ř62i55n56a 61V75a58š60á89k54o66v49á 5741672499275

to zalezi na tom,  jak to slovni hodnoceni  pojmene. Prave proto, ze tam neni striktni zamereni na vysledek, ale na daleko vic okolnosti, napr. mnozstvi prace, snahu, atp.

Osobne jsem mela jednicky a na  uceni jsem ani nesahla - minimalne celou zakladku. Chapu, ze nekdo, kdo doma drti a ma trojky, je tim demotivovany.

Podle me je problem uz v tom, ze vubec nejake hodnoceni je dulezitejsi nez vysledek,pokud je motivace znamka, je to klasicka zamena prostredku za cil.

+7/0
10.8.2014 12:27

P49e72t79r 80H48e49l70l86e43r 5523226724164

Ty jo, to jste mi to nemohli říct dřív, když jsem ještě do školy chodil? Že mě měli známky nebo hodnocení motivovat?

No teď, po dlouhém přemýšlení, byla škola něco jako zákopové boje první světové. Zkoušení a testy, to bylo něco jako střelba a vybuchující granáty, před kterými jsem se neustále kryl a snažil se unikat.

Takže určitě nehrozilo, že bych si někdy přečetl nějaké svoje hodnocení, tak nějak jsem svůj názor měl a nenašla se taková osobnost, jejíž názor by se mnou nějak hnul.

+1/0
10.8.2014 11:16

L89e63o74n69a 30W16u60n37d22e73r47l49i56c83h90o41v38á 1698699944180

Slovni hodnocení, jednoznačně. Zažila jsem oboje a to nestresování dětí má obrovsky pozitivní dopad na jejich vnímání školy. Naráz to není závod, soutěž o jedničky... Hra na ty lepší a horší, která demotivuje zvláště ty méně úspěšné. Vyzdvihnutí předností každého jedince zvlášť staví děti do jedné roviny. Mají čas být dětmi a školu vnímat jako prostředí, kde se dozvídají nové věci... Nicméně toto bude v čr možné až po určité transformaci školství, zmněnit vnímaní učitelů, rodičů i dětí. Neumím si představit, jak učitelka se třiceti dětmi ve třídě slovně hodnotí každého jednotlivého žačka :-( Za stavu v jakém školství je, bude toto trvat dlouho. Nicméně člověk musí ten rozdíl zažít, aby mohl soudit. Jsou země, kde je slovní hodnocení běžné a funguje roky. Není to nic jen pro alternativce ... Jak je to často vnímáno v čr. Tož tak.

+11/−2
10.8.2014 10:58

K85a96m94i83l 74S18c91h68w22a18g62e84r 3533106905916

jen poopravím děti není potřeba nijak měnit - děti žádné známky nemají a neznají - tak je deformuje až nástup do školy, takže jediné co stačí je ten nesmysl zrušit - známky nic jiného než stresovat nedokáží...

+1/−1
10.8.2014 22:57

A79l53e61n87a 88V37e97s41e40l91á 3643781555148

Otázka je, jestli je opravdu dobře děti úzkostlivě chránit před stresem... a do jakého věku. Stres je do určité hranice totiž pozitivní věc, i když jsme si jaksi zvykli na něj hledět jako na strašáka.

0/0
12.8.2014 6:55

K82a52m76i96l 13S65c78h85w55a97g68e67r 3983646845636

No tak ve škole i mimo ni děti zažijí stresu už tak dost, tak proč je potřeba jim ho ještě uměle vyvolávat??

0/0
22.8.2014 16:06

M12a83r10i48e 58B25u17b17n28o58v98a 4626524823538

Hodnocení známkou - jsem absolutně proti. Nic nevypovídá o snaze žáka a jeho přístupu k práci. Jenže psát správné slovní hodnocení je mnohokrát obtížnější a pracnější, proto ho odmítají i sami učitelé (řežu do vlastních řad). A musí se ve třídě i jinak s žáky pracovat, vést je k objektivnímu sebehodnocení, víc pracovat s rodiči.

 V naší společnosti je vžité, že každý má jedničky. A kdo je nemá už vybočuje a je mimo. To je náš národ taková elita? Myslím si, že známka "dobře" by měla být brána za standart. Ti lepší by mohli mít chvalitebně, nejlepší "výborně". (Jak to je např. v Holandsku. Ale tam mají A - F.)

+5/−7
10.8.2014 8:59

H22e23l18e34n19a 18Č56í95ž35k22o93v97á 9631281302388

Vážně myslíte, že je v naší společnosti vžité, že každý má jedničky? Možná ztrácím přehled o dnešní situaci a je to tedy dnes (nebo ve velmi nedávné minulosti) jiné, než co pamatuju z vlastního dětství; ale jako někdejší "notorická" jedničkářka jsem měla vždycky pocit, že jsem spíš "nenormální". Jinak řečeno: byla jsem exot, byli jsme takoví ve třídě dva, možná tři. Spíš mi připadalo (tehdy), že jako běžná, uspokojivá norma jsou brány spíš ty dvojky a trojky (resp. nemám dojem, že by z nich moji spolužáci byli nějak zdrcení nebo že by je rodiče za tyto známky nějak "stírali"). Ale jak říkám, možná je to nyní jiné...

+9/0
10.8.2014 9:34

K42a56m75i88l 79S78c16h54w67a44g69e77r 3543666255426

no tak v devadesátých letech kdy jsem byl na základce byla jednička jediný cíl. 2 už znamenalo, že jste něco pokazila a 3 bylo tak to nejhorší co člověk mohl dostat, 4 a byla z milosti jak učitelky rády říkávaly, jako že někdo kdo nic neuměl alespoň projevil snahu nebo zazněl náznak nějakého faktu a 5, že jste úplně tupá... a co si pamatuju tak na prvním stupni to obrečelo spoustu děcek, jeden šprt i tu dvojku...

0/0
10.8.2014 23:03

K71a53t56e54ř89i40n74a 55V55a87š73á36k64o26v53á 5871962309655

presne tak, ve Francii je taky normalni, ze ma kazdy body i slovni  hodnoceni  zaroven. neni to zas takovy problem, deti je tam vice ve tride nez u nas a kazdy ucitel kazdemu napsal jednu az dve vety.

A taky se mi libi sirsi skala znamek /bodu, tam je napr. od 0 do 20, pricemz 0 a 20 se vlastne nedavaji temer nikdy. Zalezi pak na typu predmetu, v tech exaktnich muzete daleko lehceji dosahnout i vysokeho bodoveho hodnoceni, treba u filosofie ci slohu je 14 uz velice vyborna znamka.

A podle specializace,  kdyz uz pak je, se dale pridavaji znamkam koeficienty do celkoveho prumeru,  coz taky vubec neni marne.

0/0
10.8.2014 12:33

M16a75r92i72e 42B17u63b66n73o47v77a 4506684953608

O těch jedničkách je to naprostá pravda, asi ne v celé společnosti, ale mezi určitou skupinou rodičů určitě.

 A věřte (mnohokrát jsem byla svědkem), že se maminka   ptá v šatně prvňáčka, co bylo a on poví 2 ze psaní, mnoho matek řekne: Proč jsi neměl 1?

0/−1
10.8.2014 20:09

H35o19n71z75a 48K12o81z30e43l 8904159782894

A proc nemel 1?

0/0
12.8.2014 6:08

I50v90a81n79a 34N11o19v66a78k80o23v46a 2352722109182

v Holandsku maji 10 az 0 az na jedno desetinne cislo a prase se v tom nevyzna. 10 se nedava, 9 je nase 1+, 8 je vyborna, min nez 5.5 je nedostatecna. Pak se to zaokrouhluje a prumeruje (aspon se decka nauci pocitat) aby se zjistilo jestli dite proslo nebo propadlo. Jo a dcera kdyz totalne nezvladala zemepis, tak mela upravene pisemky - min ukolu jak ostatni decka a na vysvedceni dostala 7*.

0/0
25.8.2014 10:22

H76a47n15a 39F13i89n44k25o31v81á 1626345554596

Taky jsem pro známky.

+4/−4
10.8.2014 8:22

H81e37l37e73n25a 82Č65í96ž26k66o86v92á 9561381582388

Jenže taky dost záleží na učiteli. Pokud už od začátku první třídy sází koule jako na běžícím páse (z čehož šestileté dítě skutečně může být nešťastné tak, že celkem brzy ztratí motivaci) a celkově se chová jako ras, je také něco v nepořádku s ním. Jinak řečeno: to, že se dítě pak trápí, není možná vina systému známkování jako takového.

+8/0
10.8.2014 8:12

J22a38r80m21i65l53a 98M49a85c59h55o65v58á 9525474848214

Já jsem taky pro známky. Zvlášť u starších dětí. Co mi pomůže, když synek v pololetí přinese hodnocení "...je šikovný, ale měl by se víc snažit.....", když během roku nemám srovnání "jak na tom je..."...takto vím - důležitý test za dva, dobře, doučíš se, máš mezery, jo, dostal jsi za čtyři, tak to ne, budeš makat, pomůžu Ti to doučit...apod....

+8/−2
10.8.2014 8:06

A29l97e84n19a 61V57e26s51e79l30á 3473511195438

Možná, ale slovní hodnocení by mělo (i když si nejsem jista, že je každý učitel toho schopen) podchytit rozdíly mezi situací - děcko dostalo za čtyři, protože na to kašle a rodič by měl dohlédnout, aby víc makalo nebo - děcko dostalo za čtyři protože prostě na víc nemá a rodič by se měl srovnat s tím, že holt nemá génia a neměl by děcko totálně zničit nucením k tomu, aby víc makalo.

+2/0
10.8.2014 8:41

H15e66l91e68n33a 52Č43í92ž37k38o87v86á 9651361982478

Přidám s dovolením svou zkušenost. Naše dítě (10 let) chodí do školy, kde se používají oba systémy hodnocení souběžně, tj. např. vysvědčení má dva listy, jedno se známkami, druhé se slovním hodnocením (ale i k různým dětským samostatným "projektům" a větším pracím se nepíše jen známka, ale i stručné slovní hodnocení). To mi připadá jako dobrý nápad, ale je fakt, že to asi klade větší nároky na učitele. A taky je pravda, že v dotyčné škole jsou rodiče a učitelé průběžně v kontaktu celý rok, což je zřejmě to hlavní.

Ale stejně myslím, že opravdu záleží na osobě učitele, protože samotné známky mohou v horším případě být stejně nicneříkající jako samotné slovní hodnocení, např. pokud je frázovité.

+3/0
10.8.2014 8:56

M73a29r11i81e 36B39u72b29n60o80v63a 4686854333608

Pokud má synek napsané slovní hodnocení způsobem, jak popisujete, není to správní slovní hodnocení. Učitel má hodnotit jeho práci. Slovo "šikovný" není hodnocením práce.

+4/0
10.8.2014 8:51
Foto

K96a75t25e50ř98i65n82a 23M41a77r35t70í56n31k73o90v89á 8527417561289

Jsem pro známky.

+4/−3
10.8.2014 6:26
Foto

A50n37n16a 75V92e72s18e52l87á 2730178146

V anketě chybí třetí možnost: Chvála od rodičů, rozhovory s rodiči, vysvětlování rodičů, péče a pozornost rodičů...

+10/0
10.8.2014 3:04

A76l89e20n49a 85V10e80s90e15l69á 3143101675268

Pokud je anketa postavena jako volba, jak by měla škola raději fungovat, pak taková třetí možnost, kterou škola nemůže v nejmenším ovlivnit, nemá smysl.

0/0
10.8.2014 8:38
Foto

A96n85n88a 73V26e53s75e42l56á 2480198736

Anketa smysl nemá ani takhle, protože pro motivaci dětí k učení jsou klíčoví rodiče a jejich výchova a pozornost, kterou škole a školním výsledkům svých dětí věnují, a pak samozřejmě kvalitní učitelé. Na tom, jakým způsobem je dítě hodnoceno, záleží ze všeho nejméně...

+3/−1
10.8.2014 9:16
Foto

A16n92n73a 70V53e13s28e65l78á 2400638516

Jakým způsobem ve smyslu jaký systém je použit...

0/0
10.8.2014 9:21

H13e52l59e65n22a 80Č32í16ž17k76o74v32á 9621241562628

Rodiče určitě důležití jsou, ale nejen oni. Myslím, že ti nejlepší učitelé (jasně, mluvím o ideálním stavu), mohou zapůsobit i tam, kde rodina z nějakého důvodu (nejen neochota, ale třeba i neznalost a malá orientovanost) nemůže. Nemyslím, že je to přímo učitelova "povinnost", spíš jeho plus, pokud je tak dobrý a rozezná talent u žáka, který k tomu jaksi z hlediska "rodinné studijní anamnézy" nemá předpoklady. A před těmito učiteli se musím hluboce sklonit.

+2/0
10.8.2014 9:47
Foto

A37n44n43a 71V40e22s93e87l26á 2440258106

Proto jsem napsala: „...a pak samozřejmě kvalitní učitelé“.

0/0
10.8.2014 9:52

H81e12l46e66n32a 47Č69í73ž92k20o29v75á 9251131652388

Jistě, asi jsem to nějak v tom zápalu (téma mě totiž velmi zajímá) přehlédla. Souhlasím, že systém hodnocení je až druhotný. Jen mám asi nějakou (možná osobně podmíněnou) alergii na stále častější tvrzení, že "kde nepomůžou rodiče, je vše ztraceno". Vy jste ovšem nic takového nenapsala (a ani jsem vám nechtěla nic takového podsouvat). Jen jsem se prostě dala unést svou potřebou trochu "zabojovat", na obecné rovině, proti té představě, že kde nepomohou rodiče, nepomůže ani svěcená voda. Proto skutečně obdivuju každého učitele, který svým počínáním dokáže tuto představu vyvrátit. :-)

0/0
10.8.2014 10:10







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.