Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Známky nebo slovní hodnocení: co školáky motivuje víc?

Jsou známky ve škole pro děti hnacím motorem, nebo jim naopak ubírají chuť se učit? Je to jedna z otázek, které budete řešit, pokud se rozhodujete mezi klasickou základkou nebo školou typu Montessori.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S37t13a69n90i77s66l50a82v67a 70K89r25e65j47č94o52v82á 4680773624442

Já bych skoro řekla, že "jedničkáře" motivují známky, ty pomalejší slovní hodnocení. Jinými slovy - jedničky motivují, slovní hodnocení nesráží tak, jako pětka.

+6/0
11.8.2014 13:20

J95a17n 92F17r37o66l33í83k 6926980355954

Každá pochvala potěší a motivuje, ale když mě přinesou vnuci vysvědčení a dědo mám samé jedničky pak vidím to čaro těch číslic v očích našich potomků.;-)

+1/0
11.8.2014 16:58

P27a42v42e13l 60S18o79b84o35t93k50a 5900754

Geny. 90% jsou geny, takže šanci něco ovlivnit máte minimální.

0/−1
11.8.2014 0:01


J32a65n 51F82r58o51l25í57k 6566290195614

Vylepšuje se obtížně. Pokazit se dá snadno.

0/0
11.8.2014 17:00

R42a66d89o68s44l92a96v 33K14l90a91u73d87a 5914378494542

On je děsněj problém dát známku a k tomu slovní ohodnocení.... Rv

+7/0
10.8.2014 20:20

O26l27g84a 70S24v50o34b50o82d76o49v97á 1334807497

Lidi si rádi zjednodušují práci... Mám tak nějak podezření, že se to stejně zvrhne v pár naučených frází jak na straně učitele, tak na straně žáka a těm hodnocením se bude slangově říkat "jednička" nebo "pětka".

+1/0
10.8.2014 16:56

R49u74d23a 94S66l58a56v92í51k 5273748596191

Co jsem měl možnost vidět vysvědčení prvňáků na konci roku, tak to tak vypadalo...všude byl ten stejný text, měnilo se jen oslovení (Pepíku, Mařenko, Jirko,...)

0/0
11.8.2014 11:07

J70a59n 87F18r11o13l90í76k 6906950915414

Ovšem v neformálním rozhovoru Vám učitel odhalí silné i slabé stránky Vaší ratolesti a tento "posudek" postrádá Váš růžový filtr. Takové sdělení je lepší než jen číslice. Vždy jsem na třídních schůzkách čekal, kdy mě učitel něco řekl o dětech abych věděl kam napřít mou pozornost.

0/0
11.8.2014 17:05

S48a84n67d53r98a 98F33e50r51i97a74n95č69í90k96o32v74á 7663958631403

Motiváciou je vždy úspech. Ak niekto vidí úspech v pochvale, v známke alebo vo výsledku svojej snahy a práce, je to už len na ňom. A úspechom by malo byť vždy dosiahnutie maxima vlastných schopností, nie zapadnúť do číselnej škály. 

Otázka je, čo chce rodič, aby jeho dieťa dosiahlo. Ja napr. chcem, aby moje dieťa zo vzdelávania malo niečo, čo bude môcť v živote reálne využiť. A čísielka na papieriku, na tie si za pár rokov ani len nespomenie.

+4/0
10.8.2014 12:21

V63l89a93d68a 47S93i41m13o57n52i81k 3809563803905

A pak se střetne student- absolvent - ve dvaceti s realitou, kde bude záležet na tom, kdy přijde, kdy odejde, kolik udělá, kolik dostane zaplaceno. Všechno exaktní data ... číslíčka jsou i na výplatní pásce.

+3/−2
10.8.2014 17:11

S13a92n51d93r33a 18F20e94r62i27a26n13č79í25k19o94v42á 7613778571893

Jediné číslička na papieriku, ktoré ma zaujímajú sa volajú peniaze. Ale ak je pre niekoho najväčšou motiváciou mať len tie papieriky, nikdy nebude najlepší v tom čo robí. Na kvalitnú prácu treba motiváciu robiť dobre.

+2/0
10.8.2014 17:34

K97a16m14i67l 29S91c98h25w93a49g88e10r 3933396325726

;-D nesmysl - v práci akorát záleží jestli se snažím, že se něco nepovede je normální - na výplatu to má nulový vliv, takže asi záleží kde a jak pracujete...

0/0
10.8.2014 22:52

S72a55r29a 67B37e75n52y43o24v25a 8939625201301

nevím zda to rodiče vědí, ale je možné zažádat o obě hodnocení. U svého syna to mám a je to nejlepší řešení. On dá na ty známky, a ja si přečtu  podronější analýzu jeho aktivit ve škole. U nás ve škole to taky rodičům nabízíme.

+6/0
10.8.2014 12:18

B50á91r46a 31T85e41s19n30e23r55o71v89á 5515350394879

Já co jsem se setkala v rámci své práce s mnoha různými řediteli zš, všichni mi potvrdili, že slovní hodnocení pouze na vyžádání, ano, ale zároveň pouze u dětí, které mají nějak problém typu dyslektik apod.

0/0
10.8.2014 12:40

S72a31r69a 71B52e15n60y40o25v35a 8559505181261

tak to si te´d nejsem jistá, protože já pracuji ve Speciální škole a syn ma ADHD , takže splňuje Vámi zmińovanou podmínku . Zkusím někde zjistit

0/0
10.8.2014 12:57

P63a35v20e46l 63F28o30l15t97á87n 4380342424

Tak jsem se zase pobavil. Píšete:

"Slovní hodnocení od učitelů nabízí prostor pro obsáhlejší hodnocení práce školáka, není to jen striktní rozdělení: jedna, nebo pět."

Pokud to vezmu od konce, tak neexistuje přece pouze striktní "bílá=1" a "černá=5", ale máme k dispozici "šedé" mezistupně 234.

To vaše "Slovní hodnocení" mi připomíná šalamounské komentování výsledku turnaje:

"Naše mužstvo skončilo na krásném druhém místě, soupeř byl až předposlední"

(malý problém je v tom, že byli pouze dva účastníci)

+2/−2
10.8.2014 11:23

K41a89t85e25ř11i23n76a 76V61a96š61á64k22o37v43á 5771162849865

to zalezi na tom,  jak to slovni hodnoceni  pojmene. Prave proto, ze tam neni striktni zamereni na vysledek, ale na daleko vic okolnosti, napr. mnozstvi prace, snahu, atp.

Osobne jsem mela jednicky a na  uceni jsem ani nesahla - minimalne celou zakladku. Chapu, ze nekdo, kdo doma drti a ma trojky, je tim demotivovany.

Podle me je problem uz v tom, ze vubec nejake hodnoceni je dulezitejsi nez vysledek,pokud je motivace znamka, je to klasicka zamena prostredku za cil.

+7/0
10.8.2014 12:27

P83e80t15r 10H63e13l28l10e65r 5533586544894

Ty jo, to jste mi to nemohli říct dřív, když jsem ještě do školy chodil? Že mě měli známky nebo hodnocení motivovat?

No teď, po dlouhém přemýšlení, byla škola něco jako zákopové boje první světové. Zkoušení a testy, to bylo něco jako střelba a vybuchující granáty, před kterými jsem se neustále kryl a snažil se unikat.

Takže určitě nehrozilo, že bych si někdy přečetl nějaké svoje hodnocení, tak nějak jsem svůj názor měl a nenašla se taková osobnost, jejíž názor by se mnou nějak hnul.

+1/0
10.8.2014 11:16

L40e66o66n36a 14W29u16n56d53e30r24l72i48c15h11o33v55á 1258189884880

Slovni hodnocení, jednoznačně. Zažila jsem oboje a to nestresování dětí má obrovsky pozitivní dopad na jejich vnímání školy. Naráz to není závod, soutěž o jedničky... Hra na ty lepší a horší, která demotivuje zvláště ty méně úspěšné. Vyzdvihnutí předností každého jedince zvlášť staví děti do jedné roviny. Mají čas být dětmi a školu vnímat jako prostředí, kde se dozvídají nové věci... Nicméně toto bude v čr možné až po určité transformaci školství, zmněnit vnímaní učitelů, rodičů i dětí. Neumím si představit, jak učitelka se třiceti dětmi ve třídě slovně hodnotí každého jednotlivého žačka :-( Za stavu v jakém školství je, bude toto trvat dlouho. Nicméně člověk musí ten rozdíl zažít, aby mohl soudit. Jsou země, kde je slovní hodnocení běžné a funguje roky. Není to nic jen pro alternativce ... Jak je to často vnímáno v čr. Tož tak.

+11/−2
10.8.2014 10:58

K58a58m85i63l 38S51c88h56w21a10g32e70r 3333466605726

jen poopravím děti není potřeba nijak měnit - děti žádné známky nemají a neznají - tak je deformuje až nástup do školy, takže jediné co stačí je ten nesmysl zrušit - známky nic jiného než stresovat nedokáží...

+1/−1
10.8.2014 22:57

A60l34e51n96a 46V13e63s51e78l33á 3373781145888

Otázka je, jestli je opravdu dobře děti úzkostlivě chránit před stresem... a do jakého věku. Stres je do určité hranice totiž pozitivní věc, i když jsme si jaksi zvykli na něj hledět jako na strašáka.

0/0
12.8.2014 6:55

K63a90m92i79l 80S79c12h97w62a39g59e45r 3523966525496

No tak ve škole i mimo ni děti zažijí stresu už tak dost, tak proč je potřeba jim ho ještě uměle vyvolávat??

0/0
22.8.2014 16:06

M12a53r38i71e 31B73u20b52n85o93v17a 4166404113718

Hodnocení známkou - jsem absolutně proti. Nic nevypovídá o snaze žáka a jeho přístupu k práci. Jenže psát správné slovní hodnocení je mnohokrát obtížnější a pracnější, proto ho odmítají i sami učitelé (řežu do vlastních řad). A musí se ve třídě i jinak s žáky pracovat, vést je k objektivnímu sebehodnocení, víc pracovat s rodiči.

 V naší společnosti je vžité, že každý má jedničky. A kdo je nemá už vybočuje a je mimo. To je náš národ taková elita? Myslím si, že známka "dobře" by měla být brána za standart. Ti lepší by mohli mít chvalitebně, nejlepší "výborně". (Jak to je např. v Holandsku. Ale tam mají A - F.)

+5/−7
10.8.2014 8:59

H83e67l56e19n38a 90Č51í65ž57k74o97v93á 9911611922158

Vážně myslíte, že je v naší společnosti vžité, že každý má jedničky? Možná ztrácím přehled o dnešní situaci a je to tedy dnes (nebo ve velmi nedávné minulosti) jiné, než co pamatuju z vlastního dětství; ale jako někdejší "notorická" jedničkářka jsem měla vždycky pocit, že jsem spíš "nenormální". Jinak řečeno: byla jsem exot, byli jsme takoví ve třídě dva, možná tři. Spíš mi připadalo (tehdy), že jako běžná, uspokojivá norma jsou brány spíš ty dvojky a trojky (resp. nemám dojem, že by z nich moji spolužáci byli nějak zdrcení nebo že by je rodiče za tyto známky nějak "stírali"). Ale jak říkám, možná je to nyní jiné...

+9/0
10.8.2014 9:34

K21a11m76i78l 97S16c82h25w53a48g16e85r 3733726715966

no tak v devadesátých letech kdy jsem byl na základce byla jednička jediný cíl. 2 už znamenalo, že jste něco pokazila a 3 bylo tak to nejhorší co člověk mohl dostat, 4 a byla z milosti jak učitelky rády říkávaly, jako že někdo kdo nic neuměl alespoň projevil snahu nebo zazněl náznak nějakého faktu a 5, že jste úplně tupá... a co si pamatuju tak na prvním stupni to obrečelo spoustu děcek, jeden šprt i tu dvojku...

0/0
10.8.2014 23:03

K89a54t91e87ř43i67n61a 97V45a95š62á73k36o80v57á 5581802829155

presne tak, ve Francii je taky normalni, ze ma kazdy body i slovni  hodnoceni  zaroven. neni to zas takovy problem, deti je tam vice ve tride nez u nas a kazdy ucitel kazdemu napsal jednu az dve vety.

A taky se mi libi sirsi skala znamek /bodu, tam je napr. od 0 do 20, pricemz 0 a 20 se vlastne nedavaji temer nikdy. Zalezi pak na typu predmetu, v tech exaktnich muzete daleko lehceji dosahnout i vysokeho bodoveho hodnoceni, treba u filosofie ci slohu je 14 uz velice vyborna znamka.

A podle specializace,  kdyz uz pak je, se dale pridavaji znamkam koeficienty do celkoveho prumeru,  coz taky vubec neni marne.

0/0
10.8.2014 12:33

M39a60r12i64e 11B51u13b69n31o14v76a 4926854773178

O těch jedničkách je to naprostá pravda, asi ne v celé společnosti, ale mezi určitou skupinou rodičů určitě.

 A věřte (mnohokrát jsem byla svědkem), že se maminka   ptá v šatně prvňáčka, co bylo a on poví 2 ze psaní, mnoho matek řekne: Proč jsi neměl 1?

0/−1
10.8.2014 20:09

H49o10n72z59a 46K58o13z40e82l 8444429562434

A proc nemel 1?

0/0
12.8.2014 6:08

I94v89a35n12a 67N43o20v94a35k53o49v84a 7720452569303

v Holandsku maji 10 az 0 az na jedno desetinne cislo a prase se v tom nevyzna. 10 se nedava, 9 je nase 1+, 8 je vyborna, min nez 5.5 je nedostatecna. Pak se to zaokrouhluje a prumeruje (aspon se decka nauci pocitat) aby se zjistilo jestli dite proslo nebo propadlo. Jo a dcera kdyz totalne nezvladala zemepis, tak mela upravene pisemky - min ukolu jak ostatni decka a na vysvedceni dostala 7*.

0/0
25.8.2014 10:22

H52a20n84a 66F86i80n84k97o44v33á 1126985774666

Taky jsem pro známky.

+4/−4
10.8.2014 8:22

H32e53l18e17n79a 95Č11í19ž58k74o82v81á 9951601872868

Jenže taky dost záleží na učiteli. Pokud už od začátku první třídy sází koule jako na běžícím páse (z čehož šestileté dítě skutečně může být nešťastné tak, že celkem brzy ztratí motivaci) a celkově se chová jako ras, je také něco v nepořádku s ním. Jinak řečeno: to, že se dítě pak trápí, není možná vina systému známkování jako takového.

+8/0
10.8.2014 8:12

J10a12r81m86i72l59a 74M69a61c20h90o90v78á 9655434428374

Já jsem taky pro známky. Zvlášť u starších dětí. Co mi pomůže, když synek v pololetí přinese hodnocení "...je šikovný, ale měl by se víc snažit.....", když během roku nemám srovnání "jak na tom je..."...takto vím - důležitý test za dva, dobře, doučíš se, máš mezery, jo, dostal jsi za čtyři, tak to ne, budeš makat, pomůžu Ti to doučit...apod....

+8/−2
10.8.2014 8:06

A12l98e40n76a 91V49e54s21e93l44á 3123841895308

Možná, ale slovní hodnocení by mělo (i když si nejsem jista, že je každý učitel toho schopen) podchytit rozdíly mezi situací - děcko dostalo za čtyři, protože na to kašle a rodič by měl dohlédnout, aby víc makalo nebo - děcko dostalo za čtyři protože prostě na víc nemá a rodič by se měl srovnat s tím, že holt nemá génia a neměl by děcko totálně zničit nucením k tomu, aby víc makalo.

+2/0
10.8.2014 8:41

H96e21l43e30n29a 21Č14í17ž56k83o55v96á 9881141322538

Přidám s dovolením svou zkušenost. Naše dítě (10 let) chodí do školy, kde se používají oba systémy hodnocení souběžně, tj. např. vysvědčení má dva listy, jedno se známkami, druhé se slovním hodnocením (ale i k různým dětským samostatným "projektům" a větším pracím se nepíše jen známka, ale i stručné slovní hodnocení). To mi připadá jako dobrý nápad, ale je fakt, že to asi klade větší nároky na učitele. A taky je pravda, že v dotyčné škole jsou rodiče a učitelé průběžně v kontaktu celý rok, což je zřejmě to hlavní.

Ale stejně myslím, že opravdu záleží na osobě učitele, protože samotné známky mohou v horším případě být stejně nicneříkající jako samotné slovní hodnocení, např. pokud je frázovité.

+3/0
10.8.2014 8:56

M24a41r54i78e 95B29u20b93n60o57v70a 4926374563898

Pokud má synek napsané slovní hodnocení způsobem, jak popisujete, není to správní slovní hodnocení. Učitel má hodnotit jeho práci. Slovo "šikovný" není hodnocením práce.

+4/0
10.8.2014 8:51
Foto

K78a41t22e79ř56i57n45a 32M37a30r54t24í84n78k13o44v32á 8677787131579

Jsem pro známky.

+4/−3
10.8.2014 6:26
Foto

A11n85n26a 82V72e58s28e76l59á 2660158246

V anketě chybí třetí možnost: Chvála od rodičů, rozhovory s rodiči, vysvětlování rodičů, péče a pozornost rodičů...

+10/0
10.8.2014 3:04

A83l19e56n73a 17V91e14s33e33l81á 3443401895258

Pokud je anketa postavena jako volba, jak by měla škola raději fungovat, pak taková třetí možnost, kterou škola nemůže v nejmenším ovlivnit, nemá smysl.

0/0
10.8.2014 8:38
Foto

A35n13n24a 34V98e84s84e40l36á 2620738836

Anketa smysl nemá ani takhle, protože pro motivaci dětí k učení jsou klíčoví rodiče a jejich výchova a pozornost, kterou škole a školním výsledkům svých dětí věnují, a pak samozřejmě kvalitní učitelé. Na tom, jakým způsobem je dítě hodnoceno, záleží ze všeho nejméně...

+3/−1
10.8.2014 9:16
Foto

A86n13n60a 69V87e19s69e94l93á 2860578596

Jakým způsobem ve smyslu jaký systém je použit...

0/0
10.8.2014 9:21

H85e97l33e80n21a 65Č55í35ž66k47o54v13á 9511601802308

Rodiče určitě důležití jsou, ale nejen oni. Myslím, že ti nejlepší učitelé (jasně, mluvím o ideálním stavu), mohou zapůsobit i tam, kde rodina z nějakého důvodu (nejen neochota, ale třeba i neznalost a malá orientovanost) nemůže. Nemyslím, že je to přímo učitelova "povinnost", spíš jeho plus, pokud je tak dobrý a rozezná talent u žáka, který k tomu jaksi z hlediska "rodinné studijní anamnézy" nemá předpoklady. A před těmito učiteli se musím hluboce sklonit.

+2/0
10.8.2014 9:47
Foto

A83n57n56a 82V88e30s87e52l62á 2450728736

Proto jsem napsala: „...a pak samozřejmě kvalitní učitelé“.

0/0
10.8.2014 9:52

H45e95l38e76n53a 37Č35í74ž13k72o73v80á 9361161452418

Jistě, asi jsem to nějak v tom zápalu (téma mě totiž velmi zajímá) přehlédla. Souhlasím, že systém hodnocení je až druhotný. Jen mám asi nějakou (možná osobně podmíněnou) alergii na stále častější tvrzení, že "kde nepomůžou rodiče, je vše ztraceno". Vy jste ovšem nic takového nenapsala (a ani jsem vám nechtěla nic takového podsouvat). Jen jsem se prostě dala unést svou potřebou trochu "zabojovat", na obecné rovině, proti té představě, že kde nepomohou rodiče, nepomůže ani svěcená voda. Proto skutečně obdivuju každého učitele, který svým počínáním dokáže tuto představu vyvrátit. :-)

0/0
10.8.2014 10:10





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.