Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Známky nebo slovní hodnocení: co školáky motivuje víc?

Jsou známky ve škole pro děti hnacím motorem, nebo jim naopak ubírají chuť se učit? Je to jedna z otázek, které budete řešit, pokud se rozhodujete mezi klasickou základkou nebo školou typu Montessori.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S17t43a70n90i84s10l80a70v84a 47K98r89e87j69č44o23v82á 4160703854662

Já bych skoro řekla, že "jedničkáře" motivují známky, ty pomalejší slovní hodnocení. Jinými slovy - jedničky motivují, slovní hodnocení nesráží tak, jako pětka.

+6/0
11.8.2014 13:20

J57a51n 93F64r36o38l41í42k 6986500755644

Každá pochvala potěší a motivuje, ale když mě přinesou vnuci vysvědčení a dědo mám samé jedničky pak vidím to čaro těch číslic v očích našich potomků.;-)

+1/0
11.8.2014 16:58

P75a33v83e82l 94S24o78b90o70t95k52a 5680794

Geny. 90% jsou geny, takže šanci něco ovlivnit máte minimální.

0/−1
11.8.2014 0:01

J23a68n 65F56r16o30l62í70k 6126580905754

Vylepšuje se obtížně. Pokazit se dá snadno.

0/0
11.8.2014 17:00

R36a57d70o48s38l85a95v 32K34l22a46u59d39a 5864918904932

On je děsněj problém dát známku a k tomu slovní ohodnocení.... Rv

+7/0
10.8.2014 20:20

O94l61g98a 34S84v23o69b75o85d91o30v22á 1924737737

Lidi si rádi zjednodušují práci... Mám tak nějak podezření, že se to stejně zvrhne v pár naučených frází jak na straně učitele, tak na straně žáka a těm hodnocením se bude slangově říkat "jednička" nebo "pětka".

+1/0
10.8.2014 16:56

R92u17d68a 66S17l51a42v19í55k 5463548116311

Co jsem měl možnost vidět vysvědčení prvňáků na konci roku, tak to tak vypadalo...všude byl ten stejný text, měnilo se jen oslovení (Pepíku, Mařenko, Jirko,...)

0/0
11.8.2014 11:07

J15a26n 28F38r70o75l17í96k 6916500515444

Ovšem v neformálním rozhovoru Vám učitel odhalí silné i slabé stránky Vaší ratolesti a tento "posudek" postrádá Váš růžový filtr. Takové sdělení je lepší než jen číslice. Vždy jsem na třídních schůzkách čekal, kdy mě učitel něco řekl o dětech abych věděl kam napřít mou pozornost.

0/0
11.8.2014 17:05

S11a72n52d92r75a 19F40e48r72i66a31n28č34í83k51o62v51á 7523878391213

Motiváciou je vždy úspech. Ak niekto vidí úspech v pochvale, v známke alebo vo výsledku svojej snahy a práce, je to už len na ňom. A úspechom by malo byť vždy dosiahnutie maxima vlastných schopností, nie zapadnúť do číselnej škály. 

Otázka je, čo chce rodič, aby jeho dieťa dosiahlo. Ja napr. chcem, aby moje dieťa zo vzdelávania malo niečo, čo bude môcť v živote reálne využiť. A čísielka na papieriku, na tie si za pár rokov ani len nespomenie.

+4/0
10.8.2014 12:21

V47l69a68d72a 91S51i27m65o76n10i66k 3279323153785

A pak se střetne student- absolvent - ve dvaceti s realitou, kde bude záležet na tom, kdy přijde, kdy odejde, kolik udělá, kolik dostane zaplaceno. Všechno exaktní data ... číslíčka jsou i na výplatní pásce.

+3/−2
10.8.2014 17:11

S89a26n79d36r23a 61F58e47r93i10a13n86č33í54k54o49v61á 7213328621123

Jediné číslička na papieriku, ktoré ma zaujímajú sa volajú peniaze. Ale ak je pre niekoho najväčšou motiváciou mať len tie papieriky, nikdy nebude najlepší v tom čo robí. Na kvalitnú prácu treba motiváciu robiť dobre.

+2/0
10.8.2014 17:34

K82a30m82i67l 23S81c95h66w64a10g12e77r 3723716355716

;-D nesmysl - v práci akorát záleží jestli se snažím, že se něco nepovede je normální - na výplatu to má nulový vliv, takže asi záleží kde a jak pracujete...

0/0
10.8.2014 22:52

S61a26r58a 88B32e73n71y88o63v92a 8219315601141

nevím zda to rodiče vědí, ale je možné zažádat o obě hodnocení. U svého syna to mám a je to nejlepší řešení. On dá na ty známky, a ja si přečtu  podronější analýzu jeho aktivit ve škole. U nás ve škole to taky rodičům nabízíme.

+6/0
10.8.2014 12:18

B16á98r51a 76T16e94s95n67e98r79o61v80á 5395980104189

Já co jsem se setkala v rámci své práce s mnoha různými řediteli zš, všichni mi potvrdili, že slovní hodnocení pouze na vyžádání, ano, ale zároveň pouze u dětí, které mají nějak problém typu dyslektik apod.

0/0
10.8.2014 12:40

S60a81r29a 76B10e94n72y73o78v19a 8589935141291

tak to si te´d nejsem jistá, protože já pracuji ve Speciální škole a syn ma ADHD , takže splňuje Vámi zmińovanou podmínku . Zkusím někde zjistit

0/0
10.8.2014 12:57

P69a74v15e60l 93F12o35l94t65á39n 4750932264

Tak jsem se zase pobavil. Píšete:

"Slovní hodnocení od učitelů nabízí prostor pro obsáhlejší hodnocení práce školáka, není to jen striktní rozdělení: jedna, nebo pět."

Pokud to vezmu od konce, tak neexistuje přece pouze striktní "bílá=1" a "černá=5", ale máme k dispozici "šedé" mezistupně 234.

To vaše "Slovní hodnocení" mi připomíná šalamounské komentování výsledku turnaje:

"Naše mužstvo skončilo na krásném druhém místě, soupeř byl až předposlední"

(malý problém je v tom, že byli pouze dva účastníci)

+2/−2
10.8.2014 11:23

K78a36t50e44ř71i87n54a 41V39a11š83á14k20o36v77á 5961952469115

to zalezi na tom,  jak to slovni hodnoceni  pojmene. Prave proto, ze tam neni striktni zamereni na vysledek, ale na daleko vic okolnosti, napr. mnozstvi prace, snahu, atp.

Osobne jsem mela jednicky a na  uceni jsem ani nesahla - minimalne celou zakladku. Chapu, ze nekdo, kdo doma drti a ma trojky, je tim demotivovany.

Podle me je problem uz v tom, ze vubec nejake hodnoceni je dulezitejsi nez vysledek,pokud je motivace znamka, je to klasicka zamena prostredku za cil.

+7/0
10.8.2014 12:27

P63e79t20r 86H74e77l15l96e82r 5653266884114

Ty jo, to jste mi to nemohli říct dřív, když jsem ještě do školy chodil? Že mě měli známky nebo hodnocení motivovat?

No teď, po dlouhém přemýšlení, byla škola něco jako zákopové boje první světové. Zkoušení a testy, to bylo něco jako střelba a vybuchující granáty, před kterými jsem se neustále kryl a snažil se unikat.

Takže určitě nehrozilo, že bych si někdy přečetl nějaké svoje hodnocení, tak nějak jsem svůj názor měl a nenašla se taková osobnost, jejíž názor by se mnou nějak hnul.

+1/0
10.8.2014 11:16

L15e78o93n46a 38W74u85n16d58e87r39l72i31c56h82o75v57á 1968689924730

Slovni hodnocení, jednoznačně. Zažila jsem oboje a to nestresování dětí má obrovsky pozitivní dopad na jejich vnímání školy. Naráz to není závod, soutěž o jedničky... Hra na ty lepší a horší, která demotivuje zvláště ty méně úspěšné. Vyzdvihnutí předností každého jedince zvlášť staví děti do jedné roviny. Mají čas být dětmi a školu vnímat jako prostředí, kde se dozvídají nové věci... Nicméně toto bude v čr možné až po určité transformaci školství, zmněnit vnímaní učitelů, rodičů i dětí. Neumím si představit, jak učitelka se třiceti dětmi ve třídě slovně hodnotí každého jednotlivého žačka :-( Za stavu v jakém školství je, bude toto trvat dlouho. Nicméně člověk musí ten rozdíl zažít, aby mohl soudit. Jsou země, kde je slovní hodnocení běžné a funguje roky. Není to nic jen pro alternativce ... Jak je to často vnímáno v čr. Tož tak.

+11/−2
10.8.2014 10:58

K40a46m67i48l 74S65c66h89w71a75g23e21r 3813976415426

jen poopravím děti není potřeba nijak měnit - děti žádné známky nemají a neznají - tak je deformuje až nástup do školy, takže jediné co stačí je ten nesmysl zrušit - známky nic jiného než stresovat nedokáží...

+1/−1
10.8.2014 22:57

A40l68e31n59a 94V15e90s79e23l53á 3313311315348

Otázka je, jestli je opravdu dobře děti úzkostlivě chránit před stresem... a do jakého věku. Stres je do určité hranice totiž pozitivní věc, i když jsme si jaksi zvykli na něj hledět jako na strašáka.

0/0
12.8.2014 6:55

K68a56m95i36l 74S42c35h97w62a19g28e25r 3853216265616

No tak ve škole i mimo ni děti zažijí stresu už tak dost, tak proč je potřeba jim ho ještě uměle vyvolávat??

0/0
22.8.2014 16:06

M48a57r51i42e 26B37u46b42n77o35v54a 4876344313438

Hodnocení známkou - jsem absolutně proti. Nic nevypovídá o snaze žáka a jeho přístupu k práci. Jenže psát správné slovní hodnocení je mnohokrát obtížnější a pracnější, proto ho odmítají i sami učitelé (řežu do vlastních řad). A musí se ve třídě i jinak s žáky pracovat, vést je k objektivnímu sebehodnocení, víc pracovat s rodiči.

 V naší společnosti je vžité, že každý má jedničky. A kdo je nemá už vybočuje a je mimo. To je náš národ taková elita? Myslím si, že známka "dobře" by měla být brána za standart. Ti lepší by mohli mít chvalitebně, nejlepší "výborně". (Jak to je např. v Holandsku. Ale tam mají A - F.)

+5/−7
10.8.2014 8:59

H44e68l46e17n65a 25Č55í32ž98k17o42v15á 9221411792288

Vážně myslíte, že je v naší společnosti vžité, že každý má jedničky? Možná ztrácím přehled o dnešní situaci a je to tedy dnes (nebo ve velmi nedávné minulosti) jiné, než co pamatuju z vlastního dětství; ale jako někdejší "notorická" jedničkářka jsem měla vždycky pocit, že jsem spíš "nenormální". Jinak řečeno: byla jsem exot, byli jsme takoví ve třídě dva, možná tři. Spíš mi připadalo (tehdy), že jako běžná, uspokojivá norma jsou brány spíš ty dvojky a trojky (resp. nemám dojem, že by z nich moji spolužáci byli nějak zdrcení nebo že by je rodiče za tyto známky nějak "stírali"). Ale jak říkám, možná je to nyní jiné...

+9/0
10.8.2014 9:34

K79a63m61i14l 73S79c87h18w40a20g62e58r 3493876475726

no tak v devadesátých letech kdy jsem byl na základce byla jednička jediný cíl. 2 už znamenalo, že jste něco pokazila a 3 bylo tak to nejhorší co člověk mohl dostat, 4 a byla z milosti jak učitelky rády říkávaly, jako že někdo kdo nic neuměl alespoň projevil snahu nebo zazněl náznak nějakého faktu a 5, že jste úplně tupá... a co si pamatuju tak na prvním stupni to obrečelo spoustu děcek, jeden šprt i tu dvojku...

0/0
10.8.2014 23:03

K41a74t82e56ř49i14n59a 45V92a34š51á35k83o32v34á 5111972169735

presne tak, ve Francii je taky normalni, ze ma kazdy body i slovni  hodnoceni  zaroven. neni to zas takovy problem, deti je tam vice ve tride nez u nas a kazdy ucitel kazdemu napsal jednu az dve vety.

A taky se mi libi sirsi skala znamek /bodu, tam je napr. od 0 do 20, pricemz 0 a 20 se vlastne nedavaji temer nikdy. Zalezi pak na typu predmetu, v tech exaktnich muzete daleko lehceji dosahnout i vysokeho bodoveho hodnoceni, treba u filosofie ci slohu je 14 uz velice vyborna znamka.

A podle specializace,  kdyz uz pak je, se dale pridavaji znamkam koeficienty do celkoveho prumeru,  coz taky vubec neni marne.

0/0
10.8.2014 12:33

M33a72r26i69e 64B79u38b76n55o61v96a 4826214683698

O těch jedničkách je to naprostá pravda, asi ne v celé společnosti, ale mezi určitou skupinou rodičů určitě.

 A věřte (mnohokrát jsem byla svědkem), že se maminka   ptá v šatně prvňáčka, co bylo a on poví 2 ze psaní, mnoho matek řekne: Proč jsi neměl 1?

0/−1
10.8.2014 20:09

H72o46n57z32a 77K75o13z25e21l 8484379622334

A proc nemel 1?

0/0
12.8.2014 6:08

I17v84a61n59a 42N23o23v10a24k15o28v75a 2212372149832

v Holandsku maji 10 az 0 az na jedno desetinne cislo a prase se v tom nevyzna. 10 se nedava, 9 je nase 1+, 8 je vyborna, min nez 5.5 je nedostatecna. Pak se to zaokrouhluje a prumeruje (aspon se decka nauci pocitat) aby se zjistilo jestli dite proslo nebo propadlo. Jo a dcera kdyz totalne nezvladala zemepis, tak mela upravene pisemky - min ukolu jak ostatni decka a na vysvedceni dostala 7*.

0/0
25.8.2014 10:22

H95a51n40a 65F24i58n87k53o74v38á 1976305564156

Taky jsem pro známky.

+4/−4
10.8.2014 8:22

H30e36l27e14n68a 69Č10í46ž49k96o55v68á 9581401382568

Jenže taky dost záleží na učiteli. Pokud už od začátku první třídy sází koule jako na běžícím páse (z čehož šestileté dítě skutečně může být nešťastné tak, že celkem brzy ztratí motivaci) a celkově se chová jako ras, je také něco v nepořádku s ním. Jinak řečeno: to, že se dítě pak trápí, není možná vina systému známkování jako takového.

+8/0
10.8.2014 8:12

J66a48r98m41i24l96a 96M95a19c58h96o17v84á 9145254928534

Já jsem taky pro známky. Zvlášť u starších dětí. Co mi pomůže, když synek v pololetí přinese hodnocení "...je šikovný, ale měl by se víc snažit.....", když během roku nemám srovnání "jak na tom je..."...takto vím - důležitý test za dva, dobře, doučíš se, máš mezery, jo, dostal jsi za čtyři, tak to ne, budeš makat, pomůžu Ti to doučit...apod....

+8/−2
10.8.2014 8:06

A19l83e91n58a 16V67e43s82e58l11á 3433201545108

Možná, ale slovní hodnocení by mělo (i když si nejsem jista, že je každý učitel toho schopen) podchytit rozdíly mezi situací - děcko dostalo za čtyři, protože na to kašle a rodič by měl dohlédnout, aby víc makalo nebo - děcko dostalo za čtyři protože prostě na víc nemá a rodič by se měl srovnat s tím, že holt nemá génia a neměl by děcko totálně zničit nucením k tomu, aby víc makalo.

+2/0
10.8.2014 8:41

H56e24l28e70n59a 31Č24í89ž33k39o31v93á 9201721912618

Přidám s dovolením svou zkušenost. Naše dítě (10 let) chodí do školy, kde se používají oba systémy hodnocení souběžně, tj. např. vysvědčení má dva listy, jedno se známkami, druhé se slovním hodnocením (ale i k různým dětským samostatným "projektům" a větším pracím se nepíše jen známka, ale i stručné slovní hodnocení). To mi připadá jako dobrý nápad, ale je fakt, že to asi klade větší nároky na učitele. A taky je pravda, že v dotyčné škole jsou rodiče a učitelé průběžně v kontaktu celý rok, což je zřejmě to hlavní.

Ale stejně myslím, že opravdu záleží na osobě učitele, protože samotné známky mohou v horším případě být stejně nicneříkající jako samotné slovní hodnocení, např. pokud je frázovité.

+3/0
10.8.2014 8:56

M44a81r62i25e 49B56u46b96n59o79v64a 4586644943638

Pokud má synek napsané slovní hodnocení způsobem, jak popisujete, není to správní slovní hodnocení. Učitel má hodnotit jeho práci. Slovo "šikovný" není hodnocením práce.

+4/0
10.8.2014 8:51
Foto

K85a64t57e50ř92i65n43a 64M71a38r28t59í62n37k22o57v70á 8897967661619

Jsem pro známky.

+4/−3
10.8.2014 6:26
Foto

A57n38n60a 98V77e30s20e79l65á 2640358386

V anketě chybí třetí možnost: Chvála od rodičů, rozhovory s rodiči, vysvětlování rodičů, péče a pozornost rodičů...

+10/0
10.8.2014 3:04

A74l45e38n61a 31V98e94s11e26l89á 3863301955828

Pokud je anketa postavena jako volba, jak by měla škola raději fungovat, pak taková třetí možnost, kterou škola nemůže v nejmenším ovlivnit, nemá smysl.

0/0
10.8.2014 8:38
Foto

A69n47n31a 92V67e67s37e12l37á 2360968506

Anketa smysl nemá ani takhle, protože pro motivaci dětí k učení jsou klíčoví rodiče a jejich výchova a pozornost, kterou škole a školním výsledkům svých dětí věnují, a pak samozřejmě kvalitní učitelé. Na tom, jakým způsobem je dítě hodnoceno, záleží ze všeho nejméně...

+3/−1
10.8.2014 9:16
Foto

A24n44n32a 84V15e72s92e31l86á 2900828946

Jakým způsobem ve smyslu jaký systém je použit...

0/0
10.8.2014 9:21

H49e90l11e64n44a 66Č50í39ž13k93o60v72á 9571721962668

Rodiče určitě důležití jsou, ale nejen oni. Myslím, že ti nejlepší učitelé (jasně, mluvím o ideálním stavu), mohou zapůsobit i tam, kde rodina z nějakého důvodu (nejen neochota, ale třeba i neznalost a malá orientovanost) nemůže. Nemyslím, že je to přímo učitelova "povinnost", spíš jeho plus, pokud je tak dobrý a rozezná talent u žáka, který k tomu jaksi z hlediska "rodinné studijní anamnézy" nemá předpoklady. A před těmito učiteli se musím hluboce sklonit.

+2/0
10.8.2014 9:47
Foto

A10n72n17a 12V64e79s83e60l78á 2400848236

Proto jsem napsala: „...a pak samozřejmě kvalitní učitelé“.

0/0
10.8.2014 9:52

H37e74l95e77n63a 36Č53í76ž65k72o66v70á 9841671472308

Jistě, asi jsem to nějak v tom zápalu (téma mě totiž velmi zajímá) přehlédla. Souhlasím, že systém hodnocení je až druhotný. Jen mám asi nějakou (možná osobně podmíněnou) alergii na stále častější tvrzení, že "kde nepomůžou rodiče, je vše ztraceno". Vy jste ovšem nic takového nenapsala (a ani jsem vám nechtěla nic takového podsouvat). Jen jsem se prostě dala unést svou potřebou trochu "zabojovat", na obecné rovině, proti té představě, že kde nepomohou rodiče, nepomůže ani svěcená voda. Proto skutečně obdivuju každého učitele, který svým počínáním dokáže tuto představu vyvrátit. :-)

0/0
10.8.2014 10:10







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.