Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nový trend i v Česku: nenuťte děti k učení, co potřebují, se naučí samy

Máte pocit, že klasické školní třídy s lavicemi, rozvrhem a zkoušením vaše dítě od učení spíš odradí, než motivuje? Nejste v tom sami a máte několik možností, jak to řešit. Můžete s dítětem zůstat doma a vrhnout se na učení společně, nebo se poohlédnout po škole používající alternativní učební metody.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L57u27c60i41e 22G12r16o86v16e33r30o40v11á 5790773368272

Dobrý den, vážení diskutující :-) Předně bych ráda uvedla, že text v článku byl velmi zkrácen a nedostala jsem jej ani k  autorizaci. Paní redaktorka si jej upravila, aby byl dle její představy a mnoho použitých informací je vytrháno z celého kontextu. Celou jeho podobu, pokud budete mít zájem, naleznete  v následujících dnech  na stránkách svobodaučení.cz ,nebo v  knize, kterou na toto téma připravujeme a vyjde příští rok. Takto podaný článek vede pouze k velikému množství omylů, domněnek  a dezinformací.Každý jsme jiný a výchovu, včetně  vzdělávání dětí nelze posuzovat obecně. V rodině, kde běžně fungují pravidla a hranice i bez "nucení" vyrůstají zodpovědní inteligentní lidé... Vzdělávání a zodpovědnost  za své úkoly, je totiž zcela  přirozenou součástí každého dne a každého jedince.  A jeden dovětek. Každý jsme jiný a nemusíme se životním stylem toho druhého ztotožňovat. Pokud chci vyjádřit svůj názor, mám na to jistě právo, ale proč  při tom musím házet špínu na toho druhého?  Reakce samozřejmě z výše uvedených důvodů neberu osobně :-) Mějte dobré dny, plné toho, co vás skutečně baví a z čeho máte radost! Tak jako my :-)

+1/0
22.6.2014 2:53

J92a38r23o67s81l65a33v 17P40a83r11k41i87n13s32o65n 5912767349141

Ideální, a ze školy hned do fabriky, k pásu.

0/0
20.6.2014 21:16
Foto

V83l54a79d41i98m10í37r 13V10o50l15k84o 6800322847389

děti asiatů dřou o 106, Evropa upadá.....a my přijdeme s takovou dementní kravinouRv

0/0
19.6.2014 6:16


V52á66c74l61a36v 34P80o28t14k55a28n 8309973736197

Zajímavé, po škole takovému dítěti s laxním přístupem k odpovědnosti práci nedám. Pokud ji náhodou od někoho dostane, nezapadne do kolektivu a nebude mít šanci se někam posunout. Ve škole nejde o učení, ale o získání si průbojnosti, chutí být lepší než druhý. To jsou vlastnosti které v životě znamenají úspěch a spokojenost v životě. Jinak z lidí vyrostou dělníci bez ambicí a bez možnosti změny k lepšímu.

0/0
18.6.2014 23:17

O12l52d32ř42i48c57h 81H67o80r37á30k 2164899771265

Kam na ty qíčiviny Voněnka chodí?

Ani pes se bez výuky nenaučí močit a defekovat venku a bude to dělat po bytě. Nenaučí se ani přijít když ho voláte bez učení.

žrát, honit slepice, čmuchat a otravovat lidi se ale naučí sám.

Je to zjednodušení, ale ona i Oněnka mi občas připadá jak příručka jednoduchého výkladu světa pro méně chápavé.

+2/−1
18.6.2014 16:47
Foto

J60i64ř27í 92D23v35o12ř72á76č58e73k 5614363534813

Kdo tohle vymýšlí? Trendy nemají se všeobecným vzděláním co dělat. To bych pak chtěl vidět, jak budou rodiče své děti přesvědčovat, že je potřeba také pracovat, aby bylo co do huby.

+3/−1
18.6.2014 12:47
Foto

F17r14a36n41t12i41š57e88k 46H80r69a97b92a33l 3163279906498

Když sleduji tyto nové trendy a také současné výsledky vzdělávání - čerstvý inženýr neprojde u přijímacího pohovoru z látky, kterou měl ve třeťáku, protože "to už bylo dávno" ... Tak jsem vděčný za to, že mé vzdělání bylo dost encyklopedické a otravné. To, že jsem se musel učit spoustu "zbytečných" reálií mě donutilo vytvořit si nějaký systém učení, poznámek. 

Možná jsem staromilec, ale věta "Děti se naučí samy, co potřebují" mě docela děsí.

Ovšem v práci by se mi líbilo "Zaměstnanec odpracuje to, co sám uzná za potřebné" :) :) :)

+12/−1
18.6.2014 9:15

V87á93c62l12a15v 59P83o10t79k55a83n 8739953556237

To platí zejména pro sociální obory, jejichž absolventi jsou v podstatě k ničemu. U technických škol je třeba makat, a troufám si říct že i více než kdysi. Až na matematiku se učí mnohem více věcí a podstatně podrobněji než tomu bylo před 20 lety. Pokrok nezastavíš.

0/0
18.6.2014 23:19

J98i30ř25í 78F58o74g84e13l 2740791216522

Jisté etnikum to provozuje již léta a výsledky vidíme.....:-P

+1/0
18.6.2014 7:36
Foto

H42y73n13e90k 86J31í92n16a 5569916398851

Dobrý den,

v jedné z těchto škol právě dokončuji tří-měsíční praktikum. Pokud by vás někoho zajímalo, jak tyto školy reálně fungují, můžete mě kontaktovat.

Hezký den

http://hynjin.blogspot.cz/2014/04/neue-schule-hamburg-prvni-signal.html

+1/−1
18.6.2014 6:31

A52n91d84r18e63a 79Š26r26e13t11r72o32v11á 7691185370398

No, doufam, ze nejste pedagog. Napsat tri-mesicni, to je vazne hruza, asi jako 5-ti denni. Ale co ja se dnes jeste necemu divim, cetla jsem nekolik e-mailu od ucitelky (1. trida) z jedne nejmenovane prazske zakladni skoly, a to jsem opravdu kroutila ocima, byla schopna napsat "by jsme" a neovladala zcela interpunkci. Rikala jsem si, ze svoje deti budu doma radeji poradne ucit sama, aby si podobne hruzy neosvojily a nepovazovaly je za korektni.

+3/0
18.6.2014 6:40

P51a23v47e78l 91H49o46u44s67k41a 3811155680988

Tak zrovna u "by jsme" a "5-ti" by bylo velmi vhodné je dostat do oficiálních pravidel, takže jejich užívání můžete brát i jako snahu to podpořit.

+1/−8
18.6.2014 8:18

A20n31d25r62e79a 98Š15r29e24t85r73o44v41á 7111795890278

A proc by bylo vhodne je tam dostat? Protoze lide jsou hloupi a nejsou schopni se ani tak jednoduchou vec naucit? Uznavam, ze psat carky muze byt narocne, ale naucit se, jak se pisou cislovky a jednoducha a velice casto uzivana slova, by mel zvladnout kazdy. Tam nejsou zadne vyjimky a neni na to potreba zadny cit.

+5/0
18.6.2014 8:57

J23a65n 76S15a77l91a16k 1596524479729

vite ze jazyk se meni?

+1/−4
18.6.2014 9:46

A95n48d43r20e43a 11Š62r11e84t17r37o37v33á 7321985610158

Ano, meni, ale pokud mame pro danou vec funkcni a plne srozumitelnou formu, tak proc ji menit? Chapu, ze je nutne s technologickym a technickym pokrokem obohatit slovni zasobu o nejake vyrazy, ale proc tohle? Jen proto, ze to lidi neumi? O kolik je narocnejsi napsat "trimesicni praktikum" a "tri-mesicni praktikum", o kolik je slozitejsi napsat "do 5 mesicu" a "do 5-ti mesicu (videla jsem i machry, co zvladnout 5e-ti mesicu)". Ta cislovka je zakladni, je to ohebny slovni druh, ktery se da sklonovat, tudiz z kontextu je naprosto zrejme, jak by se mela cist, nejsou treba zadne dalsi prostredky. To je skoro stejne, jako kdybyste napsal "dam to hribe-ti"...

+6/0
18.6.2014 10:20

J56a18n 45S64a77l23a68k 1496904939419

Pro to, aby se mohl jazyk vyvijet, musi existovat moznost deviace. To co Vy dneska obhajujete jako spisovni, bylo kdysi nespisovni. 

Jazyk je prostredek, nikoliv cil.

+1/−5
18.6.2014 11:44

P39e19t12r 37K61o42v33a75ř51í62k 1111393479777

Pane, vy nejste schopen se naučit ani základy a už byste chtěl něco deviovat. Přečtěte si po sobě vaše příspěvky, to je katastrofa.

0/0
18.6.2014 15:31

J14a19n 85S37a53l82a78k 1406114129449

Ne kazdy vladne druhym jazykem jako Vy mistre ;-)

0/0
18.6.2014 18:37

R11e18n27a34t73a 70H51a16v30l71í75č14k10o75v90á 3979326193515

Obraty "bychom" a třeba "pěti" (nikoli ve smyslu zpívat) jsou dostatečně vhodné a hlavně spisovné.

+3/0
18.6.2014 11:02
Foto

F55r77a97n85t73i14š82e22k 47H21r62a98b18a10l 3923599336168

Asi poněkud pokřivený pravopis německou společností ....

Zde bych rád připomněl slova Josefa Škvoreckého po emigraci "člověk, který opustí svou zemi a zapomene svůj rodný jazyk je na pokraji slabomyslnosti".

Bysme-by jsme (bychom), byjste ..., význam holt (zkrátka, prostě) versus hold (pocta) ... 

Bohužel většina těchto perliček, které nám vtloukali při diktátech do hlavy, je nyní na obtíž, nebo prohlášena za zastaralé.

Doufám, že se za pár let nedočkám toho, že filmy s panem Novým budou mít titulky, protože slovu "pročež" nebo "byv" by mladší publikum nerozumělo.

+6/0
18.6.2014 9:22

J51a77n 91S58a32l27a16k 1376154849609

Zase gramaticky fasiste co hodnoti lidi podle toho jak umi syntaxi ceskeho jazyka. Nejste vy lidi tak trochu pokriveni prave tim vtloukanim pravidel u diktatu?

0/−9
18.6.2014 9:50
Foto

F61r83a55n31t58i55š65e13k 32H53r30a90b57a14l 3943679726678

Fašisté? Já se za fašistu, ani gramatického, nepovažuji. 

Ovšem musím přiznat, že patřím ke staromilcům. Mám rád květnatou češtinu se staršími výrazy.

Pokud mé přihlášení se ke Škvoreckého citátu berete jako hodnocení lidí, tak s vámi souhlasím. Nemyslím si, že je dobrou vizitkou mladého Čecha, neumět základy gramatiky. Omlouvat neznalost lze mnohými způsoby. Osobně si nemyslím, že by to v případě gramatiky byla pouze charakterová vada jedince. Podle mne je to také chyba vzdělávacího systému.

Jsem ohledně těchto věcí možná méně tolerantní, ovšem opravdu si nemyslím, že bych byl nějaký gramatický fašista.

+8/0
18.6.2014 10:08

J14a16n 25S66a91l80a40k 1596964549799

Tim sem samozrejme nemyslel ze jste skutecny fasista. Oznacuji se tak lide, kteri se nimraji ve forme psaneho textu. Ze mate rad kvetnatou cestinu je super! Ale nenutte to ostatnim prosim

0/−4
18.6.2014 12:01

A78n46d97r96e60a 84Š37r17e77t59r53o36v56á 7111625300858

Tohle ale neni syntax... A nehodnotime lidi podle toho, ale i to, ze jsem schopen si osvojit nejaka pravidla (nepocitam samozrejme dyslektiky), svedci o me mentalni kapacite. Stejne jako ze se naucim malou nasobilku, vyjmenovana slova a pak cokoliv dalsiho. Zkratka bez nauceni se neceho se clovek nemuze intelektualne rozvijet; aby si mohl utvaret svetonazor a davat si veci do souvislosti, musi mit nejaky zaklad... ale to jsme zase u toho, o cem je clanek, ze je nesmysl nechat deti ucit se, co je bavi a kdy je to bavi. Mozek je jako sval, take se musi trenovat, jinak zakrni.

+4/0
18.6.2014 10:11

J43a54n 37S59a43l68a10k 1786454939919

Ja z Vama tak nejak mozna souhlasim. Co mi vadi je, ze v tom skolstvi jsou lidem vtloukany do hlavy prave takoveto, dle meho zbytecnosti, a jeste zbytecnou formou. Clovek pak ma umet vetny rozbor, poznat rostlinu podle listu, prvek podle protonoveho cisla, basnika podle uryvku a spocitat odpor zapojeni. Je potom skalopevne presvedcen o tom, ze ma rozhled a kriticke mysleni. Ze kravoviny jako vetny rozbor jsou "zaklad", zatimco mnohem dulezitejsim vecem nerozumi, kriticke mysleni samozrejme nema a svetonazor ziskava z televiznich novin (v lepsim pripade)

0/−4
18.6.2014 11:40

P73e89t97r 58Š20t32ě52p 2163313930966

To pak bude prekvapeni, az tyhle deti prijdou do realneho zivota...

+9/0
17.6.2014 23:27

A28n66d59r94e18a 60N78o68v65á 8394591546255

no, vždyť to ta maminka i zmiňuje - chlapec měl z přechodu do normální školy i zdravotní problémy - setkal se s pravidly, určitým stresem, s "přemáháním se" a projevilo se to.

+9/0
18.6.2014 7:18

N52i26k30a 45K76o97h28o25u89t44o43v86á 9604947252330

Ne, on se spíš setkal se špatným školstvím. Ale jinak jsem četla několik článků od lidí, kteří si tímhle unschoolingem prošli a nyní studují vysokou školu a dělají, co je baví.

0/0
18.6.2014 17:36

K57a55t98k91a 46H36r69o98u48d59n49á 8989750383627

Jeden extrém vedle druhého. Na jedné straně jsou rodiče, kteří děti už od plenek učí cizí jazyk, počítat, číst atd. Druhou skupinu tvoří nadšenci pro volnou výuku a co nejvíce dětem život usnadnit. Proč pořád vymýšlet nové způsoby, když tu máme staré, které jsou mnoho let osvědčené? Osobně jsem odpůrcem učení cizích jazyků ve školce nebo zavedením nového způsobu písma. V tomto věku se nemusí projevit řečové vady a pokud rodič s dítětem nemluví, tak jazyk zapomene. Nový druh písma má jednu velkou nevýhodu, za pár let se nebudeme umět podepsat. Argument, že pro většinu žáků je písmo snadnější a pro ostatní čitelnější, je jen výmluva a neschopnost. Za mých let se psalo v první třídě jen inkoustovým perem a propiska byla zakázána, takže všichni měli úhledný pravopis, až na dvě výjimky. Ono to mělo svůj důvod ...

+9/0
17.6.2014 22:38

A23n44n81a 15R93a11d17o39v33á 8754807377329

Já nemám ráda "hurá akce" typu: dřív bylo všechno špatně, musíme "hlavně jinak". Pokud by bylo "všechno špatně", asi by to bylo citelně znát, ne? Takže jistě i s ohledem na dobu je dobré upravovat, ale dle mého ne překopat od základů.

+9/0
17.6.2014 20:30

J26a17n 57S65a63l45a18k 1836604619789

Po diskusi s nekteryma lidma tady mam pocit, ze si mysli ze bez skoly se clovek nenauci ani mluvit a rozmnozovat. Trochu mne to frustruje. Jsem ale pevne presvedcen ze skoly se zlepsuji, takze jsem optimistou.

+1/−2
17.6.2014 20:26

J26i55ř31i95n26a 57M28a49n61d81á29t52o78v88á 9317318500255

:-) Jistá minorita dokazuje, že mluvit a rozmnožovat se bez školy, lze. A to je asi vše, co se naučí sami.

+9/0
17.6.2014 20:52

A75n26n64a 97R47a81d40o12v83á 8454407307789

Oni se vlastně pro své budoucí "povolání také přirozeně učí hrou: udělej tlupu, vyber si samotného, nebo maximálně dvojici, obestoupit.....:-)

+4/0
17.6.2014 21:01

J62a81r12o88m47í79r 20K22r74á56l 4410749494959

;-D Pomýleným optimistou. ;-D

0/−1
18.6.2014 7:53

V63e78r75o41n23i66k67a 84R45o24t27t18o48v65á 9240735825185

Budoucí nezaměstnaní a pobírači sociálních dávek. V lepším případě studenti dálkového studia při jednoduchém zaměstnání. Rodičům určitě poděkují.

+5/0
17.6.2014 20:11

A41n13n66a 69R75a98d83o51v39á 8134107687329

Nebo z nich budou aktivisté, lobbisté...;-D

+3/0
17.6.2014 20:16

V33l96a84d75i33m17í13r 27K62u20č77e46r87a 7717394402548

Já bych nezůstal jenom u škol, mohlo by to pokračovat i v zaměstnání, pracovat až se zaměstnancům bude chtít a v armádě střílet podle vlastního uvážení na cíl jaký si vyberu atd...

+15/0
17.6.2014 18:56
Foto

K97r11i73s33t43ý46n39a 93V12a76ň57k70o37v64á 3837750905933

A u doktora :D "Já bypass dělat nebudu, ten mě neba."

+14/0
17.6.2014 19:04

J20a62r88o89m65í78r 90K77r91á88l 4330869364549

;-D

+1/0
17.6.2014 19:08
Foto

J76i65ř18í 44K93r41á64k53o49r70a 9249493

Viděl bych to spíš naopak. Proč se omezovat na školy. Měli bychom určovat i dospělým, co a jak budou dělat. Nějaké centrální plánovací komise, které určí, jaký obor který člověk bude celý život dělat, kde a jak.

+3/−6
17.6.2014 19:10

A13n59n51a 59R84a79d91o14v58á 8174167687359

Pane Krákoro při tom všem pokusu o sarkasmus, nebo co to je, jste zapomněl na jednu věc. Že i to "nebavící" může být velmi užitečné. Že opravdu existuje dost lidí, kteří jsou vděční svým rodičům, že je i u toho nezábavného "přidrželi" i když to byl opruz. A dělali to právě proto, aby si jako dospělí mohli a uměli vybrat a "neztratili se" a aby nedošlo k tomu, že ze samé zábavy "nebudou vědět" budou čekat, že jim někdo řekne co, kde a jak...:-P

+5/0
17.6.2014 20:55

J32a44n 52S45a94l62a90k 1586354439289

Ne ze bych se za to uplne stavel, ale predstavte si, ono to nekde funguje: www.mises.cz/clanky/valve-firma-kde-nejsou-sefove-1468.aspx

+1/0
17.6.2014 19:12

J95a63n11a 66N34o17v15á 1206153893525

Takový režim mi přijde super. Taky je tam však napsáno, že je důležité, aby všichni zaměstnanci byli dostatečně inteligentní, kreativní, schopní, zodpovědní. Stejně tak tu někdo psal, že o domácí "neučení" se zajímají převážně inteligentní studovaní rodiče, kteří mají s velkou pravděpodobností díky genům inteligentní děti. Jenže ne všichni dostanou do vínku naděleno stejně, proto ten volný režim asi není úplně pro každého.

Nedokážu si představit kancelářského člověka, co půlku pracovní doby profláká na fb a odpočítává každou minutu, o kterou může odejít dřív z práce, v kolektivu, který je popisován v článku.

Samozřejmě může být silnou motivací také plat. Je to celé asi dost komplexní.

+1/0
17.6.2014 22:04

J95a82n 95S18a88l14a73k 1696694589489

Ja nevim jak maj postavenou smlouvu, pravidelne proflakani poloviny pracovni doby by mu asi neproslo.

0/0
17.6.2014 22:49

J18a70n95a 21N17o54v18á 1336903763255

Ve státních institucích to tak běžně prochází. Pár dnů se jede "až" celou pracovní dobu, pak zas některé dny není tolik práce, tak se to tam jen odsedí. Odejít z kanclu však nemůžou, že by si to nadpracovali, až bude práce, ať pak nemusí stresovat, že to nestíhají v pracovní době a dělají neplacené přesčasy. Pěkně si tam tu osmičku odsedět, ať je co dělat, nebo není.

Na druhou stranu s tím naším státem se není čemu divit.

0/0
17.6.2014 22:54

P32a62v30e78l 34P78o51n11c94a62r 1453794482697

Motivovanej zamestnanec nepotrebuje vedeni ve smyslu kontroly a kopani do zadku. Ale tezko tohle vysvetlovat v CR kde sel komunismus az do kosti.

Armada je uplne mimo priklad.

+3/0
17.6.2014 20:04

M49i86r72e85k 84Z64á73v69o56d54n39ý 7702237980608

Budeme děti platit, aby se učily? Nebo budeme platit uklizečkám 500000 měsíčně, aby byly dosti motivované?

0/0
17.6.2014 20:22
Foto

P12e80t97r 74P79r59o42c86h20á79z93k27a 3672626842714

Škola by měla dítě naučit se učit.Dát mu nezbytné základy,naučit ho pracovat v kolektivu,odpovědnost a že nic není zadarmo.Vštěpit nezbytné základy v rozsahu,který chápe.Ten zbytek si dítě dohledá samo.Nechat to jen na dětech by asi nebylo dobré.I když žádná škola ani učitel není dokonalý přeci jen bez toho,co nám dala by jsme to neměli rozhodně lehké.

+12/0
17.6.2014 18:51
Foto

P90e57t51r 67K66a44d47l15e21c 1510623157748

Už ta první věta je totální průšvih. Založit vzdělávací systém na tom, že dítě se učí jen tehdy, kdy má chuť, a jen to, na co má chuť. Vskutku inspirující.

+11/0
17.6.2014 18:41

J48a63n 65S51a50l92a81k 1466144679199

A jeste jeden priklad: kdyby k tomu deti nebyli ve skole nuceny, nikdy se nenauci pracovat s pocitacem!!

0/−2
17.6.2014 18:39





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.