Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vždyť jsem jen nevidomá, copak nemůžu být dobrá matka?

Pavla Kovaříková, dříve Valníčková, medailistka z paralympiád a matka tříleté dcery, bojuje za nevidomé matky. Vadí jí chování některých zdravotníků k nevidomým. Chce to změnit - pustila se do průzkumu. Oslovuje ženy po porodu a ptá se na zkušenosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P38e76t83r54a 13N27o91v74á50k32o15v10á 7268486964558

Ono to tam nikde nepadlo, ale fakt si vy obviňující myslíte, že paní nešla na genetické vyšetření? Že si řekla: no a co, i když má dítě šanci 100 % zdědit vadu po mně, tak já ho chci? Dám ruku do ohně za to, že byli s manželem na genetice a že byla větší než 50% šance, že dítě vadu mít NEbude, proto to riskli.

 Ale i tak ona jako nevidomá ví, jak by se případně dítě cítilo a že bude stejné jako máma, která se svojí nevidomostí hodně dokázala, tedy bude mít jak útěchu, tak vzor. V podstatě mnohem horší je situace, když to nikdo jiný v rodině nemá a vy jste jediný. To potom vede k sebenraždám v pubertě.

0/0
16.3.2014 22:50

D28a85n64i61e93l53a 46U95r68b89a46n75o83v20á 2524290835616

Také bych k tomu ještě přidala dotaz   zda si zdejší diskutující co jsou tak proti tomu že se toto dítě narodilo skutečně tak otrlí, že by to té malé roztomilé holčičce z fotek opravdu šli říct do obličeje, pěkně na férovku, že si přejí aby byla mrtvá, aby se nikdy nenarodila, protože její život nebude stát celý od začátku až do konce za nic?

+2/0
17.3.2014 16:24

A22l51e19n55a 97P47e93t64r83u 4852365910621

Pokud stejnou vadou netrpí i otec dítěte, tak ta šance je 50%, a to ještě jen tehdy, je-li vloha pro vadu dominantní.

0/0
18.3.2014 14:54


J80a41n17a 49K93l13a29i40n84o40v87á 7849237804263

Samozřejmě respektuji rozhodnutí té paní a určitě je dobrá, že to zvládla a rozhodně si nemyslím, že nemůže být dobrá matka.

Obdivuji ale i rozhodnutí jiných, kteří se rozhodnou neriskovat stejný hendikep u svých dětí a rozhodnou se pro jiné řešení.

0/0
16.3.2014 21:30

L90u40c78i85e 26S63m35o55l46í72k86o27v67á 9381694593683

ono je to hezké říct, hlavní je ptát se, ale pak se zeptáte a dotyčný se urazí... tak to pak člověk radši řeší jinak... já chápu že postižení se cítí často ublíženě, mají pro to důvod... ale když se jim člověk snaží pomoc, často se cítí dotčeně, že oni přeci pomoc nepotřebují, byt jim ji jen nabídnete, nevnucujete, jen se právě zeptatáte...

0/0
16.3.2014 16:28

D76a37n64i44e75l69a 58U25r64b31a37n20o31v70á 2844660775736

no nevím, ale tím, že se jí doktorka zeptala, jak to že není sterilizovaná jí asi nijak pomoc nechtěla.

a co se týká pomáhání - pomáhejte těm, kdo o pomoc stojí, nutit komukoliv pomoc je  zbytečné pro vás a mnohdy nepříjemné pro něj.Přistupujte k nim jako k rovnocenným - rovnocenný člověk, pokud pomoc potřebuje, tak o ni požádá, pouze nemohoucímu musí být nejdříve nabídnuta.

+1/0
17.3.2014 10:15

K52a17r50o75l97i55n84a 70M76a17r85i60e 11H25l79a28v18s85o26v81á 6244699305693

podle zdejší diskuze by pánové diskutující přivítali obnovení programu Lebensborn a případné nepodarky rovnou házeli ze skály.

+7/−2
16.3.2014 12:16

B60e42n 97P44a24v12k11a 1597883647261

Pánové spíše použijí kondom. Házení ze skály je zastaralé.

+2/0
16.3.2014 13:08

S52t27a11n38i19s58l15a92v50a 38Z13a29p22l40e13t61a98l50o95v58a 6816859799248

jenom ti inteligentní ;-)

0/0
17.3.2014 11:47

J65a56n 50K55r73p15e35c 5716463974362

anebo vice pouzivaji hlavu a domysli dusledky a neridi se jen materskymi pudy...

0/0
17.3.2014 8:51

S10o16ň56a 17N32o18v76á78k41o57v23á 9850148217

nevim, proč lidem vadí, že si nevidomá dovolila pořídit dítě

medicína pokročila, co nebylo možné dřív , lze nyní zastavit nebo spravit

ta holčička vidí

+6/−1
16.3.2014 9:55

S49l12a19v92o16m43í66r 47B85e72n61e18š 6592287440124

Takže Vám by nevadilo, kdyby Váš zdravý syn se oženil s takovouto dívkou a vaše vnoučata měla tuto nevýhodu? Nemluvím o někom z Vašeho hlediska anonymním. Mluvím o Vašem synovi a Vašich vnoučatech.

+2/−11
16.3.2014 10:15

L41i82b23o13r 12J54e51l42í72n49e15k 9168480665516

Představte si, že třeba mně nevadilo ... vím, že by to měli těžší, ale pořád nechápu, co by mi mělo vadit?

+5/−1
16.3.2014 11:46

K70a45r44o34l13i25n77a 39M64a69r62i30e 82H54l24a58v57s44o38v26á 6404719105183

to by mi spíš vadilo, kdyby se můj syn oženil s dívkou línou, hloupou, vypočítavou, nepracovitou a nepořádnou

+13/0
16.3.2014 12:09

L93u59c76i29e 66S38m59o97l29í30k90o71v24á 9931414853623

každý rodič chce aby bylo jeho dítě štastné a najde-li štěstí s nevidomou, tak ho najde s nevidomou...

+3/0
16.3.2014 16:30
Foto

K52r58i42s49t34ý67n87a 58V89a57ň71k20o50v21á 3977450355403

Já bych byla úplně nejradši, kdyby se můj syn oženil s chlapcem. Ale slepá slečna je lepší, alespoň by mohli mít děti.R^

0/0
16.3.2014 20:19

D52a48n58i72e35l20a 63U10r62b63a51n44o62v12á 2514620865236

pokud by s ní byl šťastný, tak proč by mi to mělovadit - měl ly by být nešťastný ve vztahu sa paní dokonale zdravou, tak aťje raději šťasný i když holt budou mít nějaké problémy, protože záruku na bezproblémový život nemáte nikdy nikde s nikým - i zdravá partnera může po úraze ochrnout - nebo se to nedej bože může stát právě synovi -  nebo mu jeho dokonale zdravá manželka bude zahýbat a dítě nebude ve skutečnosti jeho ale souseda - záruku na život vám nikde nikdo nedá, tak proč se snažit někomu diktovat že "tak nebo onak" se bude mít líp, když mu to stejně zarušit nemůžete.

+1/0
17.3.2014 10:19

S66l68a68v90o88m69í76r 79B86e86n78e19š 6912367870634

Dotaz směrem ke všem romantikům, kteří tady odsuzují střízlivé úvahy o tom, že genetická vada je nebezpečí, s nímž by si lidé neměli zahrávat.

Jak byste se dívali Vy na to, kdyby Váš zdravý syn Vám představil takto postiženou ženu a Vy byste už od začátku věděli, že Vaše vnoučata možná budou slepá?

Ono je velice snadné najít toleranci tam, kde se to člověka netýká a kde je to případ ze stránek knihy nebo z webových stránek. Avšak myslím, že v reálném životě by mnohý takový člověk, který je uvažuje jedním způsobem, když se ho to netýká, by uvažoval jiným způsobem, kdyby se ho to týkat mělo.

+2/−5
16.3.2014 9:47

S87o47ň13a 79N32o32v84á34k15o33v16á 9540938687

jojo třeba by  ti teoretikové, co říkají nikdy bych si nepořídil....

taky ted bojovali za práva bez diskriminace

+3/−1
16.3.2014 9:57

A68l86e34n84a 77V66e70s61e59l87á 3953551325768

Jo, kdyby to bylo tak, jak tvrdíte v druhém odstavci, to by samozřejmě logiku mělo. Jasně že člověk u věcí, které se ho osobně dotýkají nikdy nebude stoprocentně objektivní. Ale podívejte se na ty desítky protipříkladů tady v diskuzi. Kolik lidí dokáže kecat do života i úplně cizím, pro ně anonymním lidem a přesně vědět a určovat jim, jak by to měli podle nějakého jediného správného mustru dělat?

+4/−1
16.3.2014 10:28

S31l53a71v25o55m98í24r 14B59e16n89e44š 6832447840644

Oceňuji to, že Vy svou určitou osobní zainteresovanost alespoň uznáte.

+1/−1
16.3.2014 10:42

A62l31e85n28a 28V91e83s17e58l31á 3913361865248

Ne, já v tom žádnou osobní zainteresovanost nemám.

Ale fascinují mě lidi, kteří obyčejné konstatování "já bych to a to nechtěl" dokáží formulovat jako "nikdo by to neměl dělat". Když svoji osobní zainteresovanost se snaží vnutit ostatním. Těžko se mi to chápe.

+6/0
16.3.2014 10:44
Foto

K83r76i10s18t13ý61n60a 90V98a94ň54k63o36v27á 3937420815353

Od toho tu je genetika.

0/0
16.3.2014 20:21

P75e94t35r73a 69N14o57v38á68k64o66v34á 7168876274448

Kdyby můj syn byl dospělý, mohla bych si přát, aby si raději našel zdravou dívku, ale to je tak všechno, co bych mohla. Rozhodnutí je pouze na něm.

+3/0
16.3.2014 22:32

S31l23a44v75o41m32í13r 71B31e90n73e63š 6642657220254

Dejte mi třeba třicet záporných příspěvků, ale já ve svém příbuzenstvu genetickou vadu mám, a když jsem se připravoval se svatbě, výslovně jsem manželce sám od sebe řekl, že bychom mohli probrat možnost oplodnění od anonymního dárce. Nakonec se ukázalo, že to není nutné, protože genetická vada u té mé příbuzné pocházela od jejího otce, zatímco ona byla se mnou příbuzná přes svou matku. To se ukázalo poté, co podobně postižené dítě se narodilo i její sestřenici z otcovy strany, což bylo měsíc před naší svatbou.

Myslím si, že v případě, že takovéhle nebezpečí existuje, nic by se nestalo, kdyby bylo rozšířenějším zvykem, než tomu je ve skutečnosti, využití spermatu nebo vajíčka od anonymního dárce. Pravé rodičovství není o té biologické stránce, nýbrž o tom, kdo to dítě vychovává. Přiznám se, že tato poslední věta by mi dělala problémy v případě, že by si má manželka dítě s někým pořídila klasickou cestou, ale nedělala by mi problémy sebemenší problémy v případě oboustranné dohody na anonymním dárci odněkud z ciziny, aby nebylo velké nebezpečí porozrazení, o koho jde, avšak rasově shodné (ne z důvodu rasismu, ale myslím, že je není moc dobré odlišovat se od ostatních lidí a Čechy zatím nejsou rasově smíšenou kulturou jako USA). To by bylo moje dítě jako jím potom byl můj skutečný potomek, i když by mou DNA nenesl.

+1/0
16.3.2014 9:41

D48a65n59i91e88l19a 17U95r59b73a92n95o34v73á 2874650465916

jenže ani anonymní dárce spermatu vám nezaruší, že se plod vyvine zcela bez problémů, může se objevit mentální postižení nebo nějaké malformace v průběhu vývoje nezjistitelné, nebo může dojít k přidušení při porodu a mozkové obrně nebo ve 3 letech může mít dítě úraz a skončit na vozíku, zkrátka nemáte možnost zajistit si na 100% zdravého potomka.

Chápu, pokud někdo trpí chorobou, která reálně znemožní plnohodnotný život, či přímo vede k brzkému úmrtí nebo fyzickému utrpení, protože asi nikdo nechce aby jeho dítě takto trpělo.

ale nevíte co z té její dcery vyroste, jaký bude člověk, jaký bode mít život - co vy víte, třeba bude slavná hudební skladatelka, třeba lékařka, která najde lék na její vlastní nemoc... nikdy nevíte jaký potenciál se v daném člověku skrývá a když už se narodil, tak odsuzovat za to jeho rodiče je prostě krátkozraké.

Hitler byl zdravé dítě a  přitom by si asi leckdo řekl, že by bylo lepší aby se nenarodil...

+1/0
17.3.2014 10:31

S95l79a97v16o93m52í90r 62B51e78n39e92š 6732127510504

Jistotu Vám nedá nikdy nikdo, ale musíme se snažit snížit pravděpodobnost průšvihu. Když se i přesto něco stane, je už to přirozené riziko života.

Příměr: Ani při dodržování dopravních předpisů nemám jistotu, že nezemřu při dopravní nehodě. Přesto ty předpisy dodržuji. Nedají mi jistotu, že vše proběhne v pořádku, avšak alespoň zvýší pravěpodobnost.

0/0
17.3.2014 11:24

D84a49n37i35e54l21a 16U48r25b67a39n16o46v57á 2124170275716

dobrá a můžete na 100% prohlásit, že jste v životě neporušil žádný dopravní předpis, že jste byť jedinkrát nejel rychleji než povolená rychlost například?

Upřímně o tom pochybuju věřím, že i vy jste nakonec jen člověk a člověku je přirozené že nedělá vše dokonale.

Nesuďte tedy raději jiné za jejich volby a za jejich chyby, když sám nemůžete jako bezviný hodit kamenem.;-)

+1/0
17.3.2014 16:20

A69l41e27n42a 71V16e10s36e66l38á 3653661985898

Jojo... a Stephena Hawkinga by zdejší hlasatelé rozumného uvažování nechalii utratit už v děloze.

+1/0
17.3.2014 15:48

D54a83n88i47e37l21a 46U83r73b59a89n35o23v83á 2254930755326

možná nenechali, ale o jeho matce by jistě hovořili jako o nezodpovědné ženské

+1/0
17.3.2014 16:21

P75e11t42r 19J32a52n76o31u34š 7289542772810

Tohle je podstatne... "zdědilo totiž po matce oční nemoc"

+1/−1
16.3.2014 9:30

B58e67n 49P61a62v68k63a 1787153357851

Koukám, tady to je zase schůze mimibazaru. Ta ženská by se naprosto sama o to dítě nepostarala. Tak to prostě je. A to dítě bude možná také slepé. Tak to prostě je.

A všechno ostatní jsou jen nějaké pseudohumanistické kecy a vize po slušné lajně.

+2/−8
16.3.2014 9:12

A67l67e51n45a 92V26e20s72e61l42á 3903971575448

No, od toho má dítě dva rodiče, aby se o ně nemusel naprosto sám starat jen jeden, ne? Co to má společnného s mimibazarem a pseudohumanismem moc nechápu, ale asi to jsou nějaké vaše vnitřní logické spoje.

+8/−1
16.3.2014 9:19

S60o45ň69a 16N86o27v39á95k76o41v67á 9730318617

jak to víte?

 mate osobní zkušenost?

a proč by se mela o nej starat naprosto sama? snad žije ve společnosti ne?

a že to dítě bude možná slepé.. no možná i to vaše

+3/−1
16.3.2014 9:20

J35a21n 52K69r75p56e51c 5646113414372

protoze by se nedokazala sama bez pomoci spolecnosti postarat ani o sebe.

0/−2
17.3.2014 8:57

S18o18ň80a 25N48o66v69á90k26o12v32á 9920718287

na co odpovídáte?

0/0
17.3.2014 12:00

S17o55ň71a 90N19o77v29á93k57o46v50á 9890308317

Bylo by zajímavé zjistit, kolik zdejších chytráků se řídilo vlastní radou a nerozmnožují se , když znají svou intelektuální nedostatečnost.

To vše pod heslem "Jeden blbec horší než 10 nevidomých"

+16/0
16.3.2014 8:55

S11l92a95v44o38m77í78r 19B57e79n37e74š 6962817150594

Intelektuálně nedostatečný člověk nemusí vědět, že je intelektuálně nedostatečný. Nevidomý však ví, že je nevidomý.

+1/−1
16.3.2014 9:49

S13o27ň79a 51N67o10v79á72k90o62v18á 9230598447

nemusí ale může

a tady tyhle ti to vědí to je jisté

0/0
16.3.2014 9:53

K74a58r45o47l89i33n15a 87M64a93r49i96e 97H90l63a44v79s47o88v96á 6434329195783

tak ono hlavně ti intelektuálně nedostateční nají nejvíc starostí o život ostatních

+2/0
16.3.2014 12:12
Foto

K63r11i23s32t52ý75n69a 64V58a22ň15k77o38v59á 3917800535253

A dědičné nemoci: v některých párech je tak vysoká frekvence nemocí v anamnéze, že se kolikrát divím, že se to děcko nerozpadne.

Ale přece se množí.:-)

+1/0
16.3.2014 20:28
Foto

J62a85n 12C69a11b87a19l 8564813700344

Ohledně kontrol nevidomých rodičů - myslím si, že je ve vlastním zájmu rodičů nechat si byt prohledat školenými pracovníky (obzvlášť pokud mají velmi malé dítě), protože si prostě nemůžou být vědomi všech záludností a pastí na dítě, které tam malé dítě může vidět. A mluvím o věcech jako plísně na koberci, které vznikli po zatékání, plesnivějící jídlo na podlaze nebo pod gaučem, které neviděli a dítě může sníst, potenciálně ostré rohy, nábytek, po které dítě bude šplhat a další.

+1/−4
16.3.2014 7:53

P61e11t52r49a 66N83o87v20á82k44o87v33á 7848486844858

Každý nevidomý má kolem sebe spoustu vidících, většinou hned rodiče, často partnera. Tedy není důvod si nechávat prohlédnout byt nějakým komandem.

+3/0
16.3.2014 22:35
Foto

J84a15n 30C54a17b53a28l 8684323760924

Můj názor: Pokud má žena genetickou vadu, myslím si že je od ní dost sobecké vědomě otěhotnět. Sterilizace je na místě. Stejně tak si myslím, že by měl přemýšlet i muž s genetickou vadou a dát si pozor na to neuvést ženu do jiného stavu. Proč si nechala vlastní dceru a raději dítě neadoptovala rovnou? Pokud se chystám být rodič, měl bych být schopen se o dítě postarat bez podpůrných prostředků. Pokud se něco stane až po tomto rozhodnutí, to je jiná. To je prostě osud. Ale pokud to může do nějaké míry řídit, tak si myslím, že je dost sobecká. Já chci dítě a budu ho mít. Basta fidli. Že možná po mně zdědí slepotu? Pche, já to zvládla, dítě to přežije taky, dyť vo nic nejde. Tady v Austrálii jsou některé diskuze ohledně disability snad až komické. Rodiče nesmí nechat sterilizovat své postižené dítě (fyzicky i mentálně). Takže dítě, co zůstane do konce života na úrovni sedmileté, má právo na sexuální život, pokud se tak ve fyzické dospělosti rozhodne, nabrnkne si nějakého dalšího mentálně postiženého muže, se kterým se setká v ADP units, otěhotní a pak se můžou rodiče radovat z dalšího retardovaného vnoučete, o kterého se budou muset místo dcery starat místo důchodu. Co popisuji je naprosto reálný příklad. Studuji komunitní služby a ve třídě etiky jsme měli možnost shlédnout několik dokumentů. Já bejt rodič těžce postiženého dítěte, které se rozhodne otěhotnět, tak si to buď hodím sám anebo potomnka vystěhuji, ať se o něj stará stát, když ho v tom podporuje. Je to nefér, s tím souhlasím, moderní trend je, že každý může všechno a všichni jsou si rovni a určitě i já z tohodle trendu čerpám. Když bych se ale zítra dozvěděl, že mám genetickou chorobu, nechám se dobrovolně sterilizovat hned a případně zdravé dítě raději adoptuji.

+11/−12
16.3.2014 7:37

P98a34v22e94l 92F98o39l96t21á62n 4370712744

Pane Cabale, moc vám děkuji za vaše dva příspěvky.

Konečně jeden z mála hlasů rozumu.

Jen mám obavy, že zdejší ženské osazenstvo vás roztrhá na malé kousíčky. Dle jejich jiných příspěvků zde rozum nemá místo, tady vítězí pudy.

+1/−2
16.3.2014 8:57

A13n70t70o79n73í62n 27Š31t25e12f33k51a 3601252279182

Dítě této matky má předpoklad být nevidomé => nikoliv blbé

+6/0
16.3.2014 8:59

A82d82a26m 88R89y88c84h69l49ý 1948337549503

To se vám zdá málo? Já bych dítě nechtěl, kdybych věděl, že bude možná nevidomé. V ústavu je zdravých dětí dost. Raději bych nějaké adoptoval. Podotýkám, že již teď mám dvě děti vlastní a jedno nevlastní a rozdíly nedělám.

+4/0
16.3.2014 9:14

S72o33ň56a 43N54o51v45á82k47o94v69á 9590708827

no a ona chtěla

děti se nerodí jen zdravé, nikdy nerodily a nikdy rodit nebudou

+5/−1
16.3.2014 9:18
Foto

J31a88n 53C42a83b21a87l 8384783210814

Off-topic: 4 z 10ti "normálních" (tedy bez viditelného a rozeznatelného postižení) lidí si rozvine nějakou psychickou chorobu do 20ti let. nad čtyřicet let je to už 6 z deseti lidí. Může to být něco komplexního jako schizofrenie nebo bi-polar, ale většinou to bývá i jen normální deprese nebo úzkost. Tohle je fakt a statistika se kterým rozvinutí komunitních pracovníků v Austrálii operuje. V Čechách to nebude jiné. V tejto statistice nejsou započteny jedinci s post traumatickou stresovou poruchou. Tohle je prostě osud a věk, ve kterém dá o sobě choroba u zdravého jedince vědět je ovlivněn okolím, ve škole třeba šikanou, později třeba pracovním nasazením. Lidé s Aspergerem (odnož Autistického spektra) můžou vést naprosto normální život a být i perfektními odborníky ve vysokoškolských oborech.

On topic pro Sonu Novakovou -*něco jako jen zdravé dítě neexistuje. Příroda produkuje nedokonalé jedince. Je to fakt. Je to omyl přírody. Perfektně zdravý rodiče mají asi 4 z 10000 šanci, že se jim narodí dítě s autismem. Do téhle loterie vstupuje každý zdravý rodič a je to v pořádku. Druhá věc je, když máte dědičnou chorobu a víte, že vaše dítě se s velmi vysokou šancí narodí s postižením. Matka v článku může otěhotnět a s temperamentem svým vlastním se rozhodla otěhotnět a mít dítě, kterému předá postižení. Tohle je to, o čem píšu.

+1/0
16.3.2014 10:40

S84o23ň84a 10N40o78v38á71k79o52v78á 9750178157

však pište

prostě její volba, její věc a vaše zbytečná starost

že byste se rozhodl jinak zase vaše volba

pravo reprodukovat se mají i nedokonalí jedinci, sám jste to risknul nebo brzy risknete:-)

+1/0
16.3.2014 18:46





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.