Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Ochutnejte české a moravské kraje: kyselica, cvibak a oharková omáčka

Pro gastronomické zážitky nemusíte za hranice. České, moravské i slezské kraje nabízejí spoustu zajímavých receptů. Vyzkoušejte si valašskou kyselicu, sudetský cvibek a brněnskou oharkovou omáčku s okurkami.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M18a37r42t52a 86S63o91u21k30u80p11o23v15á 9406146830920

Jen reklama na jednu málo prodávanou kuchařku... víc bych v tom nehledala.

0/0
22.2.2014 22:26

M59i77l16a44n 33Č62e33r53n61ý 5633229339542

Kyselica je jen obměna slovenské kapustnice a české zelňačky, čili nic nového pod sluncem. Jen s tím rozdílem, že podle kraje a podle chuti se někde do polévky přidávají sušené houby či švestky, do kapustnice pak i mletá paprika. 

Co je však zásadní, léty prověřený poznatek a v receptu je to uvedeno chybně je, že se vaří zelí s bramborami dohromady. Ono totiž kysané zelí jakýmsi způsobem zabraňuje uvaření brambor, které jsou pak víceméně tvrdé třeba i po hodině vaření. Proto je lepší brambory uvařit jako první a teprve poté přidat zelí.

+1/0
22.2.2014 21:02

M14i40l40a87n 24Č86e10r15n26ý 5683769839422

Omlouvám se, špatně jsem četl. V receptu je psáno, že se to vaří odděleně.

+2/0
22.2.2014 21:14


L68e21n31k14a 61S16y95n17k46o39v56á 9297833749

A na Valašsku taky říkáme podle dědiny zelňačka/kyselica a šoupáme tam sušené hřiby. :) Brambory a zelé, živobytí celé - pro chudé vesnice bez rozdílu kraje a národnosti.

0/0
26.2.2014 11:31

O18s97k34a98r 79K86o75v76a70ř81í26k 8257263836867

Pohlreich říkal, že tyhle jídla jsou naprosto o ničem a je jen otázkou času, než úplně zmizí. A když to říkal Zdéňa, tak je to určitě pravda. R^

Jo kdyby tam dělali krevety na víně s kaviárem a avokádem, tak by nadšeně chrochtal.

Kyselica R^R^R^

+5/−3
22.2.2014 19:18

M43i18l39a60n 90Č92e22r32n57ý 5113169379462

Dejte odkaz, kde to říkal. Podle mého se jedná o váš výmysl. 

Co já vím, tak Pohlreich právě dbá na jednoduchost a přirozenou chuť pokrmů. Nesnáší prapodivné výmysly českých kuchařů, skrývané pod tajemnými názvy jako Rychtářův měšec, Překvapení šéfa kuchyně, Katův šleh apod. Třeba já jsem se podle něj naučil vařit kulajdu zcela jednoduchým a skvělým způsobem.

+1/−4
22.2.2014 21:08

S67i10m83o67n40a 21P90a16n90t69ů96č96k66o91v49á 3488865452883

http://hobby.idnes.cz/pohlreich-pohrbiva-svickovou-dk0-/hobby-domov.aspx?c=A130205_144638_hobby-domov_bma

Jinak vám blahopřeju, že jste se naučil vařit polívku skvělým způsobem. My, nudní smrtelníci, kteří jen dáváme ingredience do hrnce, tiše závidíme;-D

+4/−3
22.2.2014 21:48

O22s30k13a31r 27K67o92v80a95ř75í75k 8977733586387

R^;-D

0/0
23.2.2014 9:03

V19í69t97e58k 84V14a91l79a51c48h 7424630335105

Typická česká jídla hlavně zalaté časy, kdy se u nás vařilo z nedovážených věci: kyselica, cvibak a oharková omáčka.;-D;-D;-D

+1/0
22.2.2014 14:32

H71a83n70k64a 26C24h26e63n 7787659985465

Kyselice je super, ale ten cvibak má být co? Smíchat cukr s moukou, máslem a dalším cukrem, jakou to má mít nutriční hodnotu?

0/−6
22.2.2014 11:16

S40o93f40i25e 71M32o47r38a82v79c49o37v60á 8836298492617

Jakou nutriční hodnotu má mít moučník ke kávě?

+9/0
22.2.2014 13:23

H82a84n13k69a 80C34h90e15n 7427569445215

Jo tak já budu asi exot, ke kávě si většinou dávám třeba ovesné koláčky nebo sušené ovoce nebo něco ze zakysané smetany třeba s ovocem, anebo když už zákusek, tak nějaký opravdu dobrý s krémem a/nebo ovocem, proto ve mně moučník "cukr-máslo-mouka-další cukr" nevzbuzuje úplně důvěru a něčím bych ho kdyžtak doplnila. Možná to trochu přeháním, je fakt, že mám malé děti, tak je chci naučit základy trochu slušnějších stravovacích návyků, protože jak se naučí jíst teď, tak budou pak asi jíst celý život...

0/−1
22.2.2014 21:57

S54o90f41i58e 47M73o97r49a35v76c19o26v93á 8276908432427

Já si obvykle nedávám ke kávě nic, nebo jenom kousek kvalitní čokolády a taky se snažím stravovat zdravě, ale to neznamená, že bych zatracovala to, co jedí jiní lidé, hlavně něco, co vůbec neznám.

+1/0
22.2.2014 22:24

H14a41n93k76a 12C94h80e95n 7767589685495

Myslím, že zrovna tady není problém si představit výsledek receptu :-) A samozřejmě ať si každý jí, co chce, jenom mě to prostě dost překvapilo, u nás se suchému těstu politému máslem s cukrem prostě neříká moučník...

0/0
22.2.2014 22:30

S20o38f75i12e 27M37o88r17a78v22c19o30v98á 8356168742867

Já si to samozřejmě představit dovedu, dokonce podobný moučník znám. Nepotíral se cukrem a máslem, ale máčel se v cukrovém sirupu a obaloval v cukru s kakaem. Jako děti jsme to milovaly a jak se říká - olizovaly jsme se až za ušima. Ale Vy máte svou pravdu, tak si ji nechte.

0/0
22.2.2014 22:46

H74a62n42k56a 71C37h24e49n 7437529945605

Co jsem vám udělala, že jste na mě takhle agresivní? (ptám se jenom ze zvědavosti) :-)

0/0
22.2.2014 22:49

P62a70v25l39a 10L25i47s43k24o76v88a 4128363633903

Nerikejte, ze jste si ke kave NIKDY nedala zadnej dortik, kterej nejen ze nemel zadnou nutricni hodnotu, ale jeste ke vsemu byl deeesne kalorickej;-)...a mj. ten cvibak(nebo jak se to jmenuje) mi prijde podobny jako treba klasicka americka kobliha(smazene kynute testo na zaver omaceny v curkovym syrupu) anebo vynikajici ceske trdlo

0/0
23.2.2014 3:14

H32a72n76k75a 88C15h18e11n 7957359915475

já to fakt moc nejím, tohle navíc bude suché, protože je to pečené v troubě. Dala bych na to těsto aspoň čokoládovou polevu, anebo na dvě vrstvy a mezi to pudink, ať to za něco stojí. A sirup se píše s "i" :-)

0/0
23.2.2014 13:15

L11á60ď61a 82V84r92a56n26ý 7518938908987

No už ty časopisy nečtěte. Prostě je to třeba dobrý a oni cukr, mouka, máslo nemají nutriční hodnotu?

+2/0
22.2.2014 14:33

H19a68n41k72a 97C73h40e30n 7187469915765

Jaké časopisy?? Pro mě cukr, mouka, máslo a kvasnice či co jsou prostě těsto plné prázdných kalorií, ne dezert :) Dezert má být podle mě buď aspoň trošku "zdravý", anebo tak dobrý, že nevadí, že zdravý není :) Ale samozřejmě ať si každý vaří, co uzná za vhodné...

0/0
22.2.2014 22:34

A65l75e16n54a 53V68e28s14e17l76á 3453811615928

Já chápu, že tyhle jídla třeba nemusíte, ale neříkejte, že jste se teprve dnes překvapeně dověděla, že existujjí buchty... 8-o

0/0
23.2.2014 19:53

H13a19n79k46a 48C37h81e77n 7667299725455

Nee, to ne, ale je fakt, že když mi někdo třeba na návštěvě podstrčí buchtu, která je samé těsto, max poleva nahoře, jinak nic (oříšky, ovoce...), přijde mně to trochu bez fantazie už :) Navíc metabolismus po třicítce se fakt mění...chjo...

0/0
24.2.2014 13:43

D13a32n94i71e39l63a 67U84r26b19a85n11o71v82á 2744860905416

ježíš ten článek je zjevně o tradičních jídlech -  česká moravská a slovenská tradiční kuchyně vesměs moc zdravá není.Musli s jogurtem opravdu s tradičními jídly moc společného nemají.

A jo máte pravdu chroupat ke kávě ovesné vločky nebo sušené ovoce to  jste opravdu poněkud exot (nic ve zlém), a chápu, že je to pro vás asi těžko uvěřitelné, ale v kavárnách si opravdu většina lidí místo ovesných vloček dává ke kávě nějaký dortík plný samých prázdných kalorií.;-)

0/0
24.2.2014 10:58

H32a58n20k15a 69C30h49e70n 7967639945875

Jasně, udělat občas na snídani bábovku není problém. Na druhou stranu, pokud se tady budou neustále uctívat "tradiční recepty" z doby, kdy předkové dobývali pařezy v lese a umírali v padesáti-šedesáti, budeme se dál strašně divit, proč je ČR na špici např. ve výskytu rakoviny tlustého střeva (přesně konzumace těžkých tučných jídel s nedostatkem vlákniny).

0/0
24.2.2014 13:40

A18l86e80n17a 65V95e18s45e47l80á 3233761755938

No, já nevím, ale zrovna nárůst rakoviny tlustého střeva je spíš spojen s novodobým stravováním než s tímto. Na té "prázdné  mouce" vyrostlo docela dost generací - prostě proto, že je to levné zasycení. Třeba tchyně pocházející z dosti skromných poměrů má "něco z mouky" jako hlavní složku stravování doteď (taky nenaříká, že nevyjde s důchodem... a pokud se zdraví týká, je jí skoro osmdesát a zahradu si ještě v pohodě zryje sama).

Je problém v celkovém složení potravy, když budou převažovat jen cukry a tuky, ale jednotlivě na těchto receptech vůbec nic špatného není.

0/0
24.2.2014 14:42

H32a78n74k65a 61C93h85e34n 7967249355975

No a v té "tradiční české kuchyni" přece převažují cukry a tuky, ne? :) Jinak naše babi jedla strašně, neustále se cpala mastným, a dožila se ve skvělém zdraví 91 let... Stejně si ale myslím, že je lepší trochu přemýšlet, než něco strčím do pusy. Nic, jdu klíčit mungo fazole :)

0/0
24.2.2014 17:33

J61a73n 31S68o66u13k89u38p 1104984296645

Před prací v lese se jí chleba s podhrdkem a cibulí, nebo něco podobně dietního. Kyselica zrovna před těžkou prací není ideální volba - hromada vody a prázdného zelí.

0/0
22.2.2014 11:09

S27o78f77i55e 93M50o44r43a38v75c96o70v95á 8416128102127

Jestli Vám mamka doma dělá kyselici jenom z vody a ze zelí, tak Vás docela lituji.:-)

+4/0
22.2.2014 13:31

J83a89n 66S81o67u43k44u23p 1784244196855

Díky, moje mamka už mi dávno nic nevaří, neb je mrtvá - aby ste věděla, když už si ji berete do té své nevymácháne huby. Na rozdíl od Vás vím, kolik člověk spotřebuje energie za den práce v lesisku, na tom nic nemění ani klobása, špek, nebo cokoliv jiného, co si tam u vás doma dáváte.

+1/−7
22.2.2014 16:23

Z47d92e33ň59k20a 47V82e26s39e39l55á 8789905687850

Pane Soukupe, nevím, proč jste na paní/slečnu Moravcovou tak vyjel a použil slova "nevymáchaná huba". Svůj příspěvek jistě nemyslela zle, nevidím tedy jediný důvod na něj reagovat způsobem, jakým jste reagoval Vy. Rv

+5/0
22.2.2014 17:37

S75o60f72i34e 11M88o36r26a19v61c81o58v44á 8426428252357

Děkuji za zastání, ale lidé, kteří se neumějí chovat a místo k argumentům se uchylují k hrubostem mne nemohou urazit.

+5/0
22.2.2014 18:38

Z34d56e90ň81k73a 21V84e92s28e83l71á 8539435877890

Není za co. :-)

+1/0
22.2.2014 18:40

J97a57n 67S62o16u89k18u96p 1204764246965

Paní Moravcová, argumenty jsem už předložil - já v lese dělal roky a tvrdím, že na kyselici se nedá odtáhnout den práce tam. Máte nějaký protiargument, že se tu tak plácáte po ramenou s paní Veselou? Vy jste v životě patrně nedržela motorovou pilu v ruckách a ještě ´mě litujete´, že mi moje mamka něco vaří. Skutečně jste si jistá, že máte co říct?

0/0
23.2.2014 9:36

D37a88n48i82e96l24a 29U53r44b77a13n12o48v86á 2404810155646

pane Soukupe váš argument, že z vaší zkušenosti vám kyselice nestačí beru - ale Vaše hysterie a slovní agresivita kvůli Vaší mamince byla prostě zbytečná a neadekvátní a ukazuje, že problém a argumenty je i na vaší straně, když je musíte opírat o takovéhle vyjadřování jako "nevymáchaná huba".

Jinak co se týká těžké práce versus strava ano souhlasím při dlouhodobé námaze je protřeba tělu dát jak sacharidy a tuky kvůli výkonu a energii tak bílkoviny v takovém poměru, aby tělo dlouhodobou zátěž vydrželo a nedocházelo a nezačlo požírat vlastní svalovou hmotu.

0/0
24.2.2014 11:05

J71a74n 72S91o60u85k73u78p 1194454266595

Ano, nevymáchaná huba to je, nemá ani dost rozumu na to, aby přiznala, že se mě tím mohla třeba dotknout, což dotkla. Vidíte situaci značně černobíle, neznám toho důvod. Já jsem poměrně tolerantní člověk, mě osobně urazit nelze, ale jak vidím, že si někdo bere do huby mé rodiče, tak přes to vlak nejede.

Ano, to druhé píšete dobře, což bylo ostatně to, co jsem tvrdil na začátku.

0/0
24.2.2014 14:21

L79e15n58k23a 57S14y79n10k73o39v24á 9437553309

Pan Soukup je hysterka. :D Moja babička už je taky mrtvá a za živa vařila kyselicu. Co je na tom hrozného to vážně netuším, skončíme tam stejně všichni, tak jakápak urážka, jen přecitlivělý chlap.

0/0
26.2.2014 11:35

J53a65n 24S29o58u35k90u55p 1144484336445

Ona nepotřebuje advokáta, paní Veselá. Ona MĚ LITUJE, že mi mamka něco vaří (nevaří) - nevím, proč mě lituje a nevím, co chce k tématu říct, protože já se poměrně jasně vyjadřuju ke zmíněné patetické představě lesníka snídajícího kyselicu a ona k mé matce. Skutečně jste si jistá, že paní Moravcová nepálí od pasu a ještě uplně mimo?

0/0
23.2.2014 9:38

Z38d61e18ň28k15a 82V36e83s96e97l52á 8349385367110

Nikomu nechci dělat advokáta, prostě jsem vyjádřila svůj názor, že Vaše reakce byla naprosto nepřiměřená. I nesouhlas se dá vyjádřit slušně.

0/0
23.2.2014 11:44

J14a89n 42S60o38u46k39u41p 1184644896865

Jenže já nevyjadřoval žádný souhlas, nesouhlas - paní Moravcová totiž nevyjádřila žádný názor, jenom trolí mou matkou a lítostí, že mi vaří (patrně) špatnou polévku, chápete? Probůh, podívejte se, co jsem psal původně a jak ona reaguje - je kompletně mimo místu a defacto místo argumentu jenom napadá schopnosti mé matky (která je jednak mrtvá, druhak to byla shodou okolností kuchařka) vařit správně polévku. O to vtipnější je, že níže píše něco ohledně ´místo k argumentům se uchylují k ..´, když ona sama ve své první reakci žádný argument nejenže nepředkládá, ale raději se rovnou uchýlí k politování kuchařského umění mé matky.

0/0
23.2.2014 12:09

Z90d67e34ň10k20a 88V22e75s28e91l55á 8339405177700

Pane Soukupe, Vy jste vyjádřil nesouhlas s tím, co napsala. A i kdyby to teda podle Vás nebyl nesouhlas, tak ať už by to bylo cokoliv, dalo by se to zcela jistě napsat slušně a ne hned sahat k výrazům, jako je "nevymáchaná huba". Podle použitého smajlíku to navíc bylo - aspoň dle mého názoru - myšleno ne zcela vážně, ale s nadsázkou. Nesmíte brát ty příspěvky tak strašně vážně. ;-)

0/0
23.2.2014 12:31

J32a55n 23S88o89u31k33u85p 1644714876945

Já považuju za velmi, velmi neslušné a hovádské si brát do huby něčí rodiče, zdraví nebo něco podobného, byl jsem vychovaný k respektu k rodičům. Paní Moravcová dle mého zvolila (kašlu na její smajlíky) vrcholně vidláckou cestu a zachovala se v mých očích jako prvotřídní buran. Bavit se se mnou takhle v hospodě, tak skončí s fackou. Ona zvolí cestu inzlutace místo argumentu a pak se diví (divíte se obě), když si to nenechám líbit? Nechápu, proč ji obhajujete, moc dobře víte, že přestřelila a Vy tu za ni žehlíte a děláte ze sebe uplně zbytečně hysterku, když se do toho tak angažujete. Na jednu stranu snižuejte její invektivu tím, že určitě nebyla myšlená vážně a nějakým smajlem, na druhou stranu se jdete zbláznit, když si to nenechám ani v humoru líbit.

+2/−1
23.2.2014 16:28

Z97d97e29ň10k62a 25V94e45s25e72l96á 8429455257600

8-o Myslím, že hysterku tu ze sebe děláte snad jen Vy. Já jsem naprosto klidná. :-) A mám-li být upřímná, tak to tu ve mně budí ten dojem, že vrcholně vidláckou cestu volíte a jako prvotřídní buran (mám-li použít Vaše vlastní slova) se tu chováte (a vyjadřujete) pouze Vy. Z toho důvodu již nebudu dále tuto diskuzi s Vámi více rozvíjet.

+1/0
23.2.2014 17:46

J82a22n 44S18o29u31k75u16p 1854934756985

Teď se chováte přesně, jak popsala výše paní Moravcová - jelikož nemáte co říct, nemáte žádný argument, který by Vás a Vaši výše pitvanou reakci obhájil, rozhodla jste se přejít k urážkám a ýbrpóze ´nebudu tuto diskuzi dále rozvíjet´. Paní Veselá, já jsem jistě buran, ale nejsem to já, kdo tu začal někoho osobně osočovat, nejsem dokonce ani ten, kdo se sem přiřítil nás oblažit panenskou morálkou.

0/−1
23.2.2014 20:15

D65a66n81i68e37l31a 93U24r77b97a91n91o18v45á 2704540595586

A to vše v životě berete takhle osobně? Co kousek nadhledu a smyslu pro humor?

0/0
24.2.2014 11:13

J80a52n 74S70o50u73k30u63p 1684724326905

Ne, většinu věcí neberu vůbec osobně. Když místo smysluplné reakce se někdo otře o Vaši matku, tak se taky budete smát, doufám.

0/0
24.2.2014 14:29

M43o15n86i26k39a 78R43o14l68l20o50v11á 5823832296525

A paní nebo slečna Soukupová vás zná,že by měla vědět a ctít,že vaše matka je již mrtvá?

+3/0
22.2.2014 22:02

J10a83n 60S30o56u36k23u32p 1344934266185

To jí dává nějaké právo se o ní otírat? Vám přijde zcela adekvátní v první řadě zmiňovat v komunikaci s neznámým člověkem jeho rodiče?

+1/−1
23.2.2014 9:34

J48a73n 61S31o90u85k64u86p 1144914156905

Mimochodem mě určitě zná, když ví, že máme v polívce jen vodu a zelí.

+1/−1
23.2.2014 16:30

A20l55e88n69a 12V72e87s65e53l76á 3633841215118

To jste přece napsal hned v prvním příspěvku - že kyselice ja jen voda a zelí. Na to reagovala přece...

+1/0
23.2.2014 19:55

J43a16n 90S64o90u44k61u35p 1654944586295

Paní Veselá, vyjadřujete se jako poměrně inteligentní žena, nechápu tedy, co Vás nutí k vymýšlení si něčeho, co jsem nenapsal. Za žádných okolností jsem nenapsal, že kyselice je JEN voda a zelí. Nicméně je to převládající složka v této pochoutce, krom toho ještě brambory a kus klobásy, případně houby a to, na co je kdo zvyklý do ní přidávat. Výsledný poměr množství/energetická hodnota je poměrně mizerný, určitě to není vhodná volba před deseti hodinama šaškování s pilou v lese, to mi věřte.

0/0
23.2.2014 20:22





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.