Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Buchtičky, rýžový nákyp. Česká kuchyně je se sladkými jídly výjimečná

Nejoblíbenější den ve školní jídelně? Když byly buchtičky se šodó. Sladká hlavní jídla mají v naší mile nezdravé národní kuchyni pevné místo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Mirjam Tydlitady Tydlitam

Rýžový nákyp a žemlovka

Dobrý den, jako malá jsem sladké obědy milovala, knedlíky plněné borůvkami, palačinky s kysanou smetanou... i dnes se olizuji u té představy. Jen jsem nikdy nechápalaˇ, koho mohlo napadnout dělat rýžový nákyp a žemlovku. Jako malá jsme si myslela, že je to nepovedený pokus dospělých vymyslet něco sladkého pro děti. Nedáno jsem po dlouhé době opět ochutnala žemlovku a mé chutě se žel nezměnily, i když tato žemlovka byla o několik tříd lepší, než ta, kterou jsem ochutnala jako malá, stejně jsem měla co dělat, abych ji dojedla bez dávení. Možná jsem moc mlsná, ale už ve školní jídelně jsem žvýkala podešev s UHO vděčně, když bylo alternativou jedno z těchto jídel.

0/0
31.7.2011 2:08

Lanolin

jo na sladké dny ve školní jídelně vzpomínám rád

většinou hustá gulášovka a potom něco sladkého.

Jo a babička jak dobře pekla, třeba takové buchty se švetkama a mákem (plnění obojím) a fůra dalších dobrot, bavorské vdolečky, koláče se žmolenkou, linecký koláč s rybízovou marmeládou a mřížkou nahoře ...

Ale fuj, to je děs, tak pozdě večer a já tu slintám. Jdu se mrknout do lednice co tam je.

+1/0
29.7.2011 21:41

danax

kynuté knedlíky

s nerozvařenými jablky... pohádka mého mládí....

0/0
29.7.2011 20:44

Jsem v Ječný

Re: kynuté knedlíky

No vida. Na "pohádku mládí" alias krupičnou kaši zde bylo zcela trestuhodně zapomenuto ;-)

0/0
29.7.2011 22:29

_m-

Re: kynuté knedlíky

Kdysi mi kdosi poradil udělat těsto jako na kynuté houskové knedlíky, akorát místo housek dát na kostičky nakrájená jablka a vařit jako houskové knedlíky. Na talíři na plátky, posypat skořicí nebo perníkem. Párkrát jsem to zkusila a bylo to moc dobré.

0/0
30.7.2011 9:59

blondynka111

No vyjimecna....

Ani ne. Nemecka, rakouska, madarska i jina kuchyne ma spoustu sladkych jidel. Livance, ryzovy nakyp a ostatni recepty najdete vsude mozne na svete.

Jedine, co mi z toho chutna, jsou tvarohove ovocne knedliky, ale priznam se, ze je neumim udelat.:-)

0/0
29.7.2011 18:09

danax

vezmi tvaroh

nebo dva, přidej vajíčko, kypřící prášek a přidávej polohrubou nebo hrubou mouku, dokud z toho nejsi schopná udělat knedlík..... čím dřív to zvládneš, tím máš knedlíky méně tuhé... a můžeš je krmit zevnitř nebo zvenčí (polejt...to většinou zvládneš knedlík udělat dřív než plněnej)

0/0
29.7.2011 20:39

opportunity

Re: vezmi tvaroh

Dávám místo mouky krupičku, prášku netřeba. A špetku soli.

0/0
29.7.2011 23:04

danax

soli netřeba...

nechápu, proč někdo solí sladká jídla, solí se i beztak dost....jedinou sůl uznávám do kvásku, kde se kvasinkám upraví pH

0/0
31.7.2011 0:26

blondynka111

Re: vezmi tvaroh

dekuji moc:-)

0/0
30.7.2011 18:22

orinka3

ve školní jídelně

bylo strašně dobré, když dělali kynuté knedlíky s povidlovou omáčkou, knedlíky posypali strouhaným perníkem a polili máslem. Dá se to ošvindlovat - houskový knedlík se dá koupit, povidla taky a perník se jen nastrouhá.

0/0
29.7.2011 13:04

zly.previt

Re: ve školní jídelně

Jo, s perníkem, to je dobrota. A když je tu řeč o školních kuchyních, sice trochu mimo téma, ale docela mi chybí pajšl.

0/0
29.7.2011 14:24

orinka3

Re: ve školní jídelně

pajšl né, to nepatřilo k oblíbeným. Pokaždé jsem měla strach, do čeho tam kousnu. Ale uznávám, že chuť omáčky byla příjemná.

0/0
29.7.2011 17:57

Jsem v Ječný

Re: ve školní jídelně

Jó pajšl, kde je tomuto skvělému bufetovému jídlu konec ;-(

0/0
29.7.2011 22:28

_m-

Re: ve školní jídelně

Když byly děti malé, tak jsme takhle vařili v létě v Krkonoších. Knedlíky z obchodu, borůvky nebo maliny  ze stráně.......Mňam

0/0
29.7.2011 16:03

Bereniké

Re: ve školní jídelně

Fakt normální kynuté knedlíky, co se dávají jako příloha? Nedokážu si to představit

0/0
29.7.2011 20:23

_m-

Re: ve školní jídelně

No, zvláštní, už jsem to sem jednou psala a příspěvek zmizel.......

je to už 15 let, ty knedlíky se jmenovaly kynuté a housky v nich nebyly. Ale prodávali se jako přílohové, to je fakt. Než se uvařila gulášovka z pytlíku, tak byly knedlíky na páře rozehřáté a borůvky nebo maliny v trošce vody lehce rozvařené - a kluci se mohli doslova užrat.

0/0
30.7.2011 9:55

Jsem v Ječný

Re: ve školní jídelně

Tedy nahradit kynuté knedlíky houskovým, to by zasluhovalo pár jadrných komentářů od Zdendy nebo itala;-D

0/0
29.7.2011 22:31

hankakladno

Plněné knedlíky z kynutého těsta("blbouni'')

;-DZdravím,posílám Vám recept na kynuté ovocné knedlíky.;-O

Upozorňuji dopředu,že dáte-li více těsta,tak se opravdu navaří a jsou z nich BLBOUNI.jinak jsou lehounké a báječné a zvládne je i méně zkušen(ý)á kuchař(ka)...

Ingredience:

400 g polohrubé mouky;25 g droždí(kvásek-mléko 5minut);1lžíce práškového cukru;1vejce

Postup:nechat 1hodinu kynout - vroucí vodu osolit -knedlíky se vaří 7minutR^

0/0
29.7.2011 11:34

Kytickaa

Re: Plněné knedlíky z kynutého těsta("blbouni'')

Proboha... z polohrubé nikdy... vždy z hrubé a cukr písek.

0/0
29.7.2011 15:53

_m-

Re: Plněné knedlíky z kynutého těsta("blbouni'')

:-) Vidíš, já taky používám polohrubou. Můj recept na kynuté těsto je sice na švestkový koláč, ale s různými obměnami ho aplikuju na všechno - 1/2 kila polohrubé, "za 50 haléřů droždí" ;-) 9 kostek (lžiček) cukru, 3 lžíce oleje, jedno vejce, mléko odhadem.

Toho droždí je jedno balení, což je, myslím,  na 1/2 kila mouky moc, ale zatím si nikdo neztěžoval :-)

0/0
29.7.2011 16:02

Bereniké

Re: Plněné knedlíky z kynutého těsta("blbouni'')

Na koláč polohrubou, na knedlíky hrubou

0/0
29.7.2011 20:22

_m-

Re: Plněné knedlíky z kynutého těsta("blbouni'')

To je různý. Například podle mé maminky i babičky se piškot peče zásadně z hrubé mouky a cukru krupice. Někdy před 25 lety jsem si koupila ovocnou kuchařku, kde je piškot z hladké mouky a moučkového cukru - a vida nejen že to šlo, ale těsto bylo i jemnější.

Takže já dělám kynuté z polohrubé vždycky (skoro všechno dělám z polohrubé) a víc neřeším - ještě se nestalo, že by zbylo pro ptáčky...;-)

0/0
30.7.2011 9:51

BlkRider

Nejen v ceske kuchyni

Sladka jidla sou i v nemecke kuchyni. Urcite si kazdy pamatuje treba na bavorske vdolecky a ani plnene knedliky nejsou v nemecku nezname. A je toho vic.

0/0
29.7.2011 11:17

_m-

Špatná není ani dušená rýže

v mléce nebo moštu  s rozinkami a sušeným ovocem - taková sladká nenáročnost.

0/0
29.7.2011 9:50

Lanolin

Re: Špatná není ani dušená rýže

Nojo, to se dneska kupuje jako hotovka - v kelímcích, mléčná rýže, přitom to lze doma navařit a dát do lednice a víte co jste do toho dali.

0/0
29.7.2011 21:36

frkHoTam

ty taštičky

mě rozrajcovaly R^V

+2/0
29.7.2011 9:33

zskr

buchtičky

Dělali jste někdy buchtičky jako kuličky? Tento způsob přípravy mi buchtičky nadlouho zprotivil. Pak jsem objevila lepší způsob. Silnější vrstvou tuku vymažu pekáč. Pak rozválím připravené vykynuté těsto přes celý plech. Placku rozkrájím rádýlkem na čtverečky požadované velikosti a buchtičky potřu rozpuštěným tukem i na povrchu a v mezerách. Nechám ještě chvíli kynout a pak šup do trouby.

0/0
29.7.2011 8:10

Bereniké

Re: buchtičky

Vezmu kus těsta, uválím z něj váleček a ten rozkrájím na menší kousky a pokladu je do pekáče. Z kuliček bych se zbláznila, to jsem ani nikdy nezkoušela.

0/0
29.7.2011 9:05

ivoš

Re: buchtičky

Ale dámy...Kousek těsta uválím do kuličky v pomoučených dlaních, trvá to asi tak tři vteřiny. Pokud dám doprostřed rozinku (dvě, tři), tak pět vteřin. A že byste neuměly ten "hmat"...:-)

0/0
29.7.2011 13:57

_m-

Re: buchtičky

Taky myslím - Sice mi kdekdo ukazoval zlepšováky na buchtičky, ale kuličky se mi osvědčily nejvíc. Je ale fakt, že v době puberty svých synů jsem buchtičky moc často nepekla.....;-)

0/0
29.7.2011 15:31

danax

nesnáším válení tenkého těsta....

třeba takové nudle, to je práce pro chlapa.... (domácí nudle mám radši slané, kupované radši s mákem)

0/0
29.7.2011 20:42

Inkvizitor Johny

Re: nesnáším válení tenkého těsta....

Nevím přesně, jak to myslíte, ale tudle jsem dělal půl kila fleků na šunkafleky. Spocenej jsem byl jak z fitka. Ale je fakt, že to byl první pokus. Nemám to v rukou...Ale byly výborné. Daleko lepší než kupované.

0/0
29.7.2011 22:05

opportunity

Re: nesnáším válení tenkého těsta....

Mašinka na dělání plátů těsta (2 válečky proti sobě a klika) se vyplatí, je za pár set.  Je i s kráječem na mudle 2 šířek, dají se dokoupit udělátka na taštičky.

0/0
29.7.2011 23:10

Já to nebyl, já to nebil!

Chybí ještě dva skvosty české skolní kuchyně.

Plněné knedlíky z kynutého těsta (u nás v kraji známé pod označením "blbouni") - tak dobré, co vařily školní kuchařky, jsem už. nikdy později nejedl. No a na chvostu je pak zemlbába, nic moc jídlo. Tedy až na "vojenskou" variantu vyráběnou z chleba, bléé . ;-)

0/0
29.7.2011 7:20

Amanita phalloides erectus

Re: Chybí ještě dva skvosty české skolní kuchyně.

žemlovka je výborná.

+1/0
29.7.2011 7:22

Já to nebyl, já to nebil!

Re: Chybí ještě dva skvosty české skolní kuchyně.

Když ji nebudu mít na talíři já, tak proč ne ;-)

0/0
29.7.2011 7:35

_m-

Re: Chybí ještě dva skvosty české skolní kuchyně.

Žemlovku mi zprotivili ve školní jídelně a protože se u nás doma nevařila (narozdíl od "sladké rýže"), tak jsemji nenáviděla. Ale můj muž ji miloval, tak jsem ochutnala žemlovku své tchyně a nakonec jsem se ji naučila a je to ňamka veliká  - popravdě babiččina JE lepší, ale ne o moc.

0/0
29.7.2011 9:48

Bereniké

Re: Chybí ještě dva skvosty české skolní kuchyně.

Žemlovka je jedno z mála jídel, ke kterému mám opravdu odpor ze školní kuchyně. Paradoxně mému synovi ve školní jídelně chutnala, tedy dokud byl na prvním stupni, na gymnáziu už ji tak neumí. Občas ji po mně chce upéct, ale zatím pořád vzdoruju, protože jak manžel, tak i mladší dítě má na žemlovku stejný názor jako já. Mladší potomek chodí sice do stejné školy (tím myslím organizaci, ne budovu)  jako chodil syn, ale po sloučení s jinou, větší - a tam už mají jinou jídelnu a jiné kuchařky, takže vaří zřejmě jinak. Možná se nechám ukecat a až budou koncem léta vlastní jablka, tak to vyzkouším.

0/0
29.7.2011 13:50

iVčera.iDnes.iZítra

Re: Chybí ještě dva skvosty české skolní kuchyně.

Zkuste ji udělat z vánočky namísto z rohlíků. Je daleko lepší...a aspoň u nás, když ji udělám, tak zmizne dřív, než stihne vychladnout :-)

0/0
30.7.2011 8:11

jouzi

Re: Chybí ještě dva skvosty české skolní kuchyně.

Souhlasím, ale jen dokud je čerstvá a teplá. Jak je to ohřívaný, tak stojí za vyliž... jinak je to dobrý a levný jídlo. :-)

0/0
29.7.2011 10:28

_m-

Re: Chybí ještě dva skvosty české skolní kuchyně.

Zásadně dojídáme studenou ke kafi ;-)

+1/0
29.7.2011 16:04

opportunity

Re: Chybí ještě dva skvosty české skolní kuchyně.

Žemlovka - rada mé kámošky, co dělávala v potravinách: po svátcích koupit slevněnou vánočku/mazanec a žemlovku z ní.

0/0
29.7.2011 23:12

_m-

Re: Chybí ještě dva skvosty české skolní kuchyně.

Taky jsem zkoušela, ale neuspěla jsem - jedině tence nakrájená veka, nebo toustový chleba. A když mám čas a opeču plátky předem v topinkovači tak se můžou zbláznit.

0/0
30.7.2011 9:48







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.