Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sedm mýtů o očích a zraku

Kolem očí a zraku se vznáší celá řada mýtů. Spousta lidí je například přesvědčena, že jejich oči dostávají nejvíce "zabrat" při sledování televize nebo při práci u počítače. Jiní nechtějí nosit čočky, protože se bojí, že jim zapadnou dovnitř oka. Jak je to doopravdy?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Migall

hm

no pekny vsichni pisi jak se jim zrak postupne zhorsoval ale je tady nekdo komu se podaril zrak vylepsit? najde se nekdo kdo to treba z dvou tri dioptrii dokazal stahnout na jednu a mene? A jak se toho da dosahnout? zivotosprva? ocni cviceny? nejake vitaminy v jidle? me nic nepomaha!

0/0
7.8.2006 18:24

Občan

Re: hm

Jak oko naroste do větší velikosti, tak už ho nezmenšíte. Zhoršování se patrně dá zabránit vhodnou životosprávou, tak aby nedocházelo k oslabování skleru ... jenomže pokud vím, český očař vám nanejvýš změří zrak a zkontroluje sítnici, skutené léčení tu neexistuje

0/0
7.8.2006 20:02

JirkaDz

pekna blbost

Od 10 let nosim bryle. Pokud jsem dal na ocniho lekare a nosil bryle jake mi doporucil, do pristi navstevy (cca do roka) se mi zrak zhorsil tak, ze jsem potreboval o 0,25 az 0,5 dioptrie vice. Po te co jsem si nechal o 0,5 dioptrie slabsi bryle nez bych potreboval, se to zastavilo a uz nekolik let mam dioptrie stabilni. Takze jednoznacne NOSENI BRYLI ZRAK ZHORSUJE!!!minimalne teda noseni bryli ktere 100% koriguji aktualni ocni vadu a nenuti oko se snazit

0/0
7.8.2006 16:37

Občan

Re: pekna blbost

nezhoršuje, opravdu ne ... dioptrie vám nenaskakují proto, že se oko "snaží", ale proto, že se prodlužuje, roste příliš do délky, toto není nijak ovlivněno vaším zaostřováním, vy se sítnicí nehýbete, pouze s čočkou

0/0
7.8.2006 20:19

Danny_Kay

Sledovani TV nebo monitoru zblizka...

...samozrejme oci kazi navzdory tomu,co se pise v clanku. Taktez cteni knihy zblizka. Jestlize nekdo travi mnoho hodin denne po dobu nekolika let u monitoru, pak to na zrak musi mit negativni dopad, protoze lidske oko neni staveno na to, aby zaostrovalo do blizkeho bodu trvale...Pak dochazi k deformaci oka a zhorseni zraku...Nevim,proc se to nekdo snazi vyvratit... 

0/0
7.8.2006 14:23

DaveQStone2

Re: Sledovani TV nebo monitoru zblizka...

tak nevim , kdyz jsem byl na stredni tak jsem cumel do pc nebo tv tak v prumeru 3-4 hodiny dene.

Ted uz 5 let pracuji a cumim do pc prumerne 10-14 hodin denne a zatim mam porad vyborny zrak.

0/0
7.8.2006 14:27

badger

Re: Sledovani TV nebo monitoru zblizka...

To je naprosta blbost. Maximalne se oci vic namahaji, protoze oko musi vice akomodovat. K zadnemu "kazeni zraku" samozrejme nedochazi, maximalne se muze vice projevit ocni vada, kterou clovek jiz ma a predtim si ji dostatecne neuvedomoval

0/0
7.8.2006 15:15

johoho

Re: Re: Sledovani TV nebo monitoru zblizka...

Ten pán má naprostou pravdu. Učitel u dětí, které se např. věnují tréninku žonglování a musí mít perfektní periferní vidění, pozná, když se dítě předchozího dne! dívalo na TV, třeba jen pět minut. Zúžené zrakové pole, snížená ostrost, násl. zhoršená koordinace pohybu....

0/0
8.8.2006 15:35

Martin z Třebíče

Ach bože....

Máte tady fundovaný názor o mýtech a máte je vyvráceny. Jenom trubky jak vy, si  všechno překroutíte a tlačíte zase svou pravdu....

Refrakční vada si žije svým vlastním životem a je jí úplně jedno jestli nosíte brýle nebo, ne (až na pár speciálních případů). Jakou máte vadu máte v genech už od narození a jenom s vlivy vnějšího prostředí se může trochu pozměnit. Nošení brýlí ji neovlivní. Mimo to, u mínusových dioptrií se zrak naopak cvičí při dívání do blízka.... A vůbec... Článek je pravdivý v každém slově. PS: Čočka sjedou jenom když je špatně zvolený typ a ve většině případech si ji vymnete vy sami (nevědomky)... Končím, bo jsem se naštval...

0/0
7.8.2006 12:03

kombajn

Re: Ach bože....

clanek vyvracejici myty, kdy je hned prvni vyvraceni lez, je hloupy...

jinak mne se v oku cocka i slozila na 1/4 z kolecka - trojuhelnik a zapadla bud nad horni vicko, nebo ke korenu nosu. nestalo se i to jedinkrat, takze asi tak.

0/0
7.8.2006 13:07

rejpal

1.bod

No, ten první bod se mi nějak nezdá..

Mě už čočka zajela tak zhruba 5x pod víčko nebo prostě do boku za oko...stalo se to teda hlavně když sem si mnul oko (blbost-moje chyba, hold stane se, že zapomenete, že máte čočky ;-D) noo potom ji dostat ven, to byla vždycky sranda...ale ona nakonec vždycky povyjede na kraj a pak už se tá 'vydloubnout'

Ale pokud autor myslí, že čočka nemůže zajet dozadu do oka,tedy zklouznout z přední části oka (jestli tím myslí i tu část pod víčkem..) tak to je jasný, s tím souhlasím..;-)

0/0
7.8.2006 11:50

Pavel

Čočka může vypadnout z oka!!!

Samozřejmě že čočka vypadnout z oka může! Kdekomu se to stalo. Třeba na lyžích nebo na kole, když je oko vystaveno větru. To je zas jednou článek :-D

0/0
7.8.2006 10:49

Lidka

Re: Čočka může vypadnout z oka!!!

Souhlasím. Pokud mi slzí oko, tak se nejvíc bojím o kontaktní čočky.

0/0
7.8.2006 11:37

Cony

Re: Čočka může vypadnout z oka!!!

A navic pri plavani? Rozdil tlaku na oko pri ponoreni pod vodu a tlaku pri vynoreni na vzduch snadno zpusobi ze se cocka odchlipne, a pokud mate stesti tak se jen "ztrati v oku". Vypadnout samozrejme muze taky.

0/0
7.8.2006 18:05

Občan

Re: Čočka může vypadnout z oka!!!

jo, to může, ve vodě samozřejmě nejsnadněji, prostě se vyplaví, ale nemělo by se stát, že vypadne za normálních podmínek

na kole a lyžích mám brýle, ty nosí snad každý, i když nemá čočky

0/0
7.8.2006 20:26

cote d'or

kampak zmizela celá diskuse?

nehodila se snad do krámu?

0/0
7.8.2006 10:31

Petr

noseni bryli ze nekazi oci?

Noseni bryli ze nekazi oci? To je stejna blbost, jako kdybyste rekli, ze kdyz budete porad v ruce nosit desetikoliove zavazi, ze vam ruka zustane porad stejna.

0/0
7.8.2006 10:06

holyasshole

Re: noseni bryli ze nekazi oci?

souhlas můžu potvrdit z vlastní zkušenosti, ségra začla nosit brýle v 18-ti a zrak se jí neustále zhoršuje takže teď má kolem 2 dio. Já měl taky nosit brýle, ale nosím je jen na řízení, protože je mám napsaný v řidičáku a za těch deset let mám pořád 0,5 dio.Někdy dokonce vidím jako s brýlemi. Takže podle mě neustálé nošení brejlí zrak zhoršuje.

0/0
7.8.2006 10:12

ntw

Re: Re: noseni bryli ze nekazi oci?

A to ma slouzit jako dukaz?

0/0
7.8.2006 10:46

Pavel

Re: Re: Re: noseni bryli ze nekazi oci?

Jo. Oba sourozenci mají předpokládám stejnou oční vadu a podobné genetické dispozice. U každého z nich se však vada vyvíjí nápadně jinak.

0/0
7.8.2006 10:51

CZMiki

Re: Re: Re: Re: noseni bryli ze nekazi oci?

Blbost je podle mě obojí, jak zdůvodnění, že brýle kazízrak, tak tvoje reakce. Předpokládám, že to nejsou siamská dvojčata, takže se pohybují v různých prostředích a každý namáhá zrak jinak

0/0
7.8.2006 11:46

Mr.Tom

Re: Re: Re: Re: noseni bryli ze nekazi oci?

Někdy se vyplatí uznat, že někdo něco vyzkoumal a podložil. Dojmologie je hezká věc, ale spíš na horoskopy ...;-P

0/0
7.8.2006 11:51

Mar__tanka

Re: Re: Re: Re: noseni bryli ze nekazi oci?

co to blábolíš? to že oba potřebují brýle, ještě neznamená, že mají stejnou oční vadu se stejným průběhem ......

0/0
7.8.2006 16:05

Simona

Re: Re: noseni bryli ze nekazi oci?

Hm, tak já mám přesně opačnou zkušenost. Půlku dioptrie mi zjistili v pubertě, kdy jsem jako velká frajerka brejle nosit nechtěla (kterej puberťák by chtěl), a tak jsem je teda nenosila (jen doma na televizi nebo do kina). Zhoršování nabralo dost rychlý obrátky a za 10 let (které zmiňujete i vy) jsem se dopracovala na "pěkných" 7 dioptrií do dálky :-/ Takže pouhé 2 dioptrie Vaší sestry mi přijdou jako úplná legrace, to asi uznáte. V tý době jsem ještě klidně šla na rande bez brejlí :-D Momentálně si bez nich už bohužel nedojdu ani v noci na záchod.

0/0
7.8.2006 11:40

Kuliočko

Re: Re: Re: noseni bryli ze nekazi oci?

Asi to bude opravdu hodně individuální záležitost. Manžel od 18 let nosí brýle na dálku a má stále stejné dioptrie po čtyřiceti letech. Mně se stále dioptrie zvyšují a nosím je také. Jemu se zhoršují oči na blízko a já dosud čtu bez brýlí, i když mi očařka již brýle na čtení předepsala. Když jsem se jí ptala, zda je musím nosit, když necítím zatím potřebu s nimi číst, tak mi řekla, že až ta potřeba nastane, tak to sama poznám. Bohužel už se ten čas přiblížil a já si je už nasazuji při navlékání jehly apod. Asi to opravdu bude u každého jednotlivce jinak.

0/0
7.8.2006 12:14

Michal

Re: Re: noseni bryli ze nekazi oci?

Tak jsem jako maly nosil bryle, asi 1,0 dioptrie. Pak jsem je jednou nekde ztratil a nez jsem se dostal za par mesicu k novym tak si mi oci tak zvykly ze od te doby bryle nenosim a vidim perfektne.

Noselni bryli je jako jezdeni na koleckovem kresle. Pomuze to, ale svaly ochabnou a jakakoliv rekonvalescence je tim slozitejsi cim dele to delate. Zkuste vy co nosite bryle obcas cvicit s ocima a uvidite jak se vam muze zrak spravit.

Mam pocit ze vic mytu ten clanek vytvoril nez poprel, zase ta okurkova sezona....

0/0
7.8.2006 11:53

Dadon

Re: Re: Re: noseni bryli ze nekazi oci?

Cvičení očí a jakýchkoliv jiných svalů je jistě důležité, ovšem nevratné degenerativní změny se tím neodstraní.

0/0
7.8.2006 12:33







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.