Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mikrovlnné trouby neškodí, tvrdí vědci

Mikrovlnné trouby se používají už dlouhá desetiletí, v Česku se rozšířily hlavně v 90. letech. Dnes má mikrovlnku snad každá domácnost. Vědci ještě před pár lety volali: mohou škodit zdraví! Podobně jako dnes varují před mobilními telefony. UVNITŘ: JAK PŮSOBÍ ZÁŘENÍ?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kulik

kulik

V

0/0
19.11.2007 11:37

Sumčí král

,.

Pokud si ohřívám jídlo v mikrovlnce dodržuji základní bezpečnostní pravidla - ochrana vzdáleností = mikrovlnku zapínám na dálku jsa ukryt ve sklepě.

Mikrovlnku mám na půdě kde jsou škodlivé vlny vyzařovány do vesmíru.

Používám základní ochranné pomůcky= vylepšený ochranný plexisklový štít(vylepšil jsem ho tak že jsem na něj připevnil 5mm plech 30x 50 cm a pro oči vyvrtal 5 mm díry, musíte zesílit popruhy), olověný oblek (sehnal jsem ho do známého od rentgénu), kevlarové rukavice + gumové rukavice, holínky s ocelovou špičkou.

Doporučuji(pokud máte místo) vybudovat zvláštní budovu tl stěn min 1,5m (arm. beton) kde umístíte toto pekelné zařízení.

0/0
20.8.2007 8:19

AKM

to je teda věc

-tenhle článek. pokud nedostane Bludný Balvan, tak je něco ve spolku Sisyfos špatně...

0/0
20.8.2007 7:50

co je vám do toho

tomu fakt nevěřim...2
lý marný boj a tyto látky v tělě zůstavaj..Nikdo přesně neví, co tyto látky v těle vyvádí, jaké to má následky, ale jedno je jisté..S čimkoli musí tělo bojovat, nemá v těle co pohledávat! Vyjímkou je pouze těhotenství, kdy ženské tělo reaguje na spermie jako na cizorodou látku (přežijí pouze ty v nejužšim centru, spermie-ochránkyně jsou zabyty ženským tělem) a jen díky placentě je zárodek tělem přijat, jinak by s nim tělo bojovalo..
0/0
20.3.2005 23:44

co je vám do toho

tomu fakt nevěřim...
Vždyť principem mikrovlného záření je přeměna struktury molekul, kladné se přeměňují na záporné a touto přeměnou se jídlo stává "hotovým" - lépe řečeno ozářeným..Četl jsem opravdu vědeckou publikaci, kde ve které psali, že v takto ozářených jídlech bylo při rozboru nalezeno množství látek, které se na zemi nikde nevyskytují..Jinými slovy-jedná se o cizorodé látky, které nejsou vlastní nejen tělu, ale ani naší planetě. Co z toho plyne..Vždy, když se tělo setká s cizorodou látkou, jeho reakcí je obrana! Tělo začne tvořit protilátky, kterými bojuje proti cizorodé látce, už to je špatné..Ale tělo je schopno bojovat - následně nalézt obranu jen proti takové látce, jejíž "jakýsi kód" má v sobě uchován (vše se to dědí z generaci na generaci po miliony let)..Ovšem bránit se proti cizorodé látce, která se ani na zemi nevyskytuje, látce, ze které neni lidské tělo ani v nejmenšim složeno (protože tělo je složeno ze všech látek na zemi), je nemožné..Takže s ozařovaným jídlem organismus svádí stá
0/0
20.3.2005 23:38

pepa008

i kdyz je ten clanek blabol
tak se musim priznat, ze jsem se u nej, a hlavne pak u diskuze opravdu pobavil. Bohuzel, lide kteri zrovna nestudovali fyziku by tomu mohli uverit a proto bych rad pozadal vsechny "experty", jejichz chapani problemu konci prectenim jednoho pochybneho clanku kdesi na netu, aby si svoje domnenky nechali pro sebe.
0/0
18.3.2005 22:16

babacek

Věc názorů
Na odkazu mikrovlnka najdete spostu protichůdných názorů z řad vědců.Některé jsou natolik dramatické,že by jste se báli mít jí jen doma.Je to válka vědců na dané téma a pravdu ukáže zřejmě až čas.
0/0
18.3.2005 15:27

Rosomak

Jak prosté milý Watsone
Elektromagentické záření je zprostředkované fotony. Foton ma určitou energii, kterou může předat jiné látce vzájemnou (Culombovskou) interakcí. Interakci dělíme na dvě: Ionizující a neionizující. Ionizující - známé také jako radiační - díky vysoké energii fotonu (kvant záření) vyvolá sekundární emisi elektronů - tj. dodá jim tak velkou energii, že opustí atom a následně pak mění elektrickou vodivost materiálu což je ve tkáních škodlivé - dochází k elektrolýze ve tkáních (stejné jako baterie u aut). Neionizující záření pouze předá energii fotonu danému atomu, který tuto energii přemění na jiný foton (nebo fotony) s jinou energií který emituje. V mikrovlnce tedy nastává to, že magnetron emituje elektromagnetické vlnění (kvanta fotonů) o rezonanční frekvenci vody (tj. fotony s touto energií interagují převážně s molekulami vody které předávají svojí energii), což se projeví na vzrůstu teploty látky. 
0/0
18.3.2005 9:44

Rosomak

Re: Jak prosté milý Watsone
Dokončení:
Molekuly vody za určitý čas dodanou  energii zase vyzáří fotony - jídlo vychládne, či ohřejí talíř - ale to je sekundární emise. Skuste dát do mikrovlnky obyčejný talíř. Zahřeje se? Tyto tragické žvásty o škodlivosti mikrovlnek mají na svědomí školské systémy, kde se systematicky potlačuje matematika a fyzika, pak vznikají lidé s tituly, kteří nejen že neumí počítat, ale nechápou jak svět a mikrosvět funguje. Bohužel zákonitosti mikrosvěta jsou složité a humanitní vzdělání na jejich pochopení nedostačuje. Dalším problémem bude vždy v tom, že blbců bude vždy řádově více než chytrých lidí.
0/0
18.3.2005 9:45

aivaa

no jo chlapi:-)
fajn ze mame u nas takove chytre chlapi ale co zkusit radsi neco zdraveho a dlouhosahle nepolemizovat nad necim nezdravym. na www.mineralstones.cz najdete schindeleho mineraly a ty jsou podle autorske knihy rovnez magneticke asi diky obsahu toho mnozstvi ruznych mineraluproc to taky neprozkoumate z teto stranky.moc by me to zajimalo a hlavne jak a cim se to da zmerit. existuje nějaký magnetometr?
0/0
18.3.2005 7:59

vodic

Re: no jo chlapi:-)
Uz ses s tou svoji reklamou docela trapny. Ses dealer nebo co ?
0/0
18.3.2005 9:16

vquo

Re: Re: no jo chlapi:-)
je to moje sekrétářka pracující v právní kanceláři (a její plat rozhodně není nízký, aby se trápila z dealeřinou), přinesla mi ukázat ten časopis WM a napsala si u mně na pc článek - není dealerka a ani nevím o tom, že by ta společnost nějaké dealery měla, ale to je jedno - ty minerály jsem jí doporučil já na hubnutí, protože mi to pomáhá a není důvod se o nečem dobrém nezmínit, stejně tak vychvaluji i jiné věci, které mám otestované, třeba boty GARMONT. Jinak má myslím seriózní omluva je napsána kousek níže...prostě víc hlav, víc ví a vysvětlení zde mi dala hodně, takže díky.
0/0
18.3.2005 9:50

vodic

Re: Re: Re: no jo chlapi:-)
Dobre, mineraly Vam brat nebudu :) I kdyz to ve me vyvolava dost zajimave pocity. Stejne jako ty stranky, ze kterych jste cerpali clanek o mikrovlnkach, kde propaguji leky typu extraktu z konskeho kopyta a podobne :) Hned si totiz vzpomenu na lecitele, ke kteremu chodila moje babicka. Ten k snidani pil svoji vecerni moc, pouzival ji na myti vlasu, koupal se v ni a pouzival ji i na mnoho dalsich dennich cinnosti :) Samozrejme ji vehementne propagoval jako uzasny vselek. Tim tedy nechci rict, ze Vase mineraly jsou neco podobneho. Skutecne mohou obsahovat lecos uzitecneho, ale ja si radsi vezmu multivitamin, ktery se alespon snazi byt pripraven na miru lidskemu organismu.
 
Preji hezky zbytek a pracovniho dne.
0/0
18.3.2005 10:18

davexx

Co je to elektromagnetické záření?
Elektromagnetické záření je obecně tok fotonů (s různými vlnovými délkami), které interagují s látkou v závislosti na jejich energii (tedy vlnové délce). Elektromagnetické záření se dělí na několik oblastí, které se velmi liší svým působením (bez nároku na vědeckou přesnost a úplnost, jen pro ilustraci, zato seřazeno podle roztoucí energie): rozhlasové a televizní vysílání, záření mobilních telefonů, Wi-Fi, mikrovlnné trouby, vysílání satelitní televize, záření radiátoru vytápějícího byty (teplo), světlo, ultrafialové záření, roentgenové záření, gama záření, kosmické záření. Všimněte si, že mikrovlnné trouby používají záření s nižší energií, než je třeba teplo z běžného radiátoru (nebo plynového hořáku při ohřívání jídla klasickou cestou) a tato energie je zase nižšní než úplně normální světlo ... Není zde prostor pro podrobné vysvětlování, ale koho to zajímá, tak tohle najde v učebnicích středoškolské fyziky, když se ponoří trošku hlouběji do tajů interakce záření z hmotou, bude moci
0/0
18.3.2005 7:29

vquo

Re: Co je to elektromagnetické záření?
Hlavně by mělo být řečeno, že záření je rozptyl energie elektromagnetickými vlnami a podle definice fyzikálního názvosloví jde o "elektromagnetické vlny vysílané atomy a molekulami radioaktivních látek v důsledku jaderného rozpadu" . ANO čtete dobře! A přirovnání k žárovce či radiátoru:-)))Vtipné až na to, že mikrovlnné spektrum záření je zhruba od 2450 MHz až do 2,45 GHz!!! a toto přirovnat k radiátoru či žárovce je prostě směšné a dezinformativní.
0/0
18.3.2005 7:41

-RHO-

Re: Re: Co je to elektromagnetické záření?
Nevím, kde jste tuto definici vzal, ale záření spojené s jaderným rozkladem spadá do poněkud jiné oblasti energí - jedná se právě o ionizující záření (inozujícím může být napříklat tok rychlých protonů, iontů atd.). Co je směšného na přirovnání k žárovce? Přispěvatel před vámi má pravdu. Princip fungování mikrovlné trouby je poměrně jednoduchý - elmag vlvny používají poměrně dosti úzká pásma vlnových délek, které odpovídají rezonanční frekvenci vibrací molekul vody. Může jim tedy předat pohybovou energii, v makroskopickém měřítku tedy teplo. S jadernými procesy to nemá nic společného (kde byste ostatně v mikrovlnce hledal jaderný zářič?). Mimochodem, 2450MHz = 2,45 GHz.
0/0
18.3.2005 7:51

davexx

Re: Re: Co je to elektromagnetické záření?
Nezlobte se, ale vycházíte z poněkud zmatených zdrojů. Tu definici ani nebudu komentovat, protože je naprosto nesmyslná, jen k tomu mohu zcela jednoznačně a zodpovědně říci, že mikrovlnná trouba nemá ani v nejmenším nic společného se zářením radioaktivních atomů, kdo to tvrdí buď neví o čem mluví nebo šíří poplašnou zprávu. Takže doufám, že se shodneme alespoň na tom, že vyšší frekvence záření znamená kratší vlnovou délku a zároveň vyšší energii záření. Ta hodnota 2,45 GHz je údaj o frekvenci, takže budeme dále pracovat s frekvencí. Například vysílání satelitní televize probíhá na frekvencích 11 - 12 GHz, tedy už tady je vyšší energie, vámi zesměšňované teplo z radiátoru je řádově kolem jednotek THz (tedy 1000 GHz) a svěrlo dokonce 380 THz - 770 THz (tedy 380 000 GHz - 770 000 GHz). A mohli bychom takto vesele pokračovat. Už chápete, proč je argument o energii záření naprosto zcestný? A kdyby nebyl, tak že bychom museli začít jíst pouze syrovou stravu, protože "klasické" ohřívání pr
0/0
18.3.2005 7:56

davexx

Re: Re: Re: Co je to elektromagnetické záření?
... acuje se zářením o mnohem vyšších energiích než mikrovlnná trouba. Než něčemu uvěříte, tak kriticky zkoumejte a srovnejte si více zdrojů. Rozumím tomu, že nemůže být každý fyzik nebo chemik, ale neměl by být ani nekritický hlupák.
0/0
18.3.2005 7:57

aivaa

Re: Re: Re: Re: Co je to elektromagnetické záření?
Dobře tak tedy jinak, ukažte mi na žárovce nebo radiátoru magnetron:-) A za druhé, jako nekritický hlupák si rád sednu k žárovce i k radiátoru a VY - EXPERT - si sednete k mikrovlnce - samozřejmě blizounko a nejlépe hlavou vpřed. Pevně věřím, podle toho co tady čtu, že to děláte často a iluze o tom, že mikrovlny se nedostanou ven-sen, který se zdá a o tzv. neionizujícím záření, v případě kdy má nebezpečný kumulativní účinek taky. Mimochodem rád Vám zašlu svá měření na MWO: příkon 1200W vysokofrekvenční výkon 650W náplň 3 sklenice obsahující 0,5l vody.Měřící anténa prut 1/2vlnové délky, svislá orientace, umístěná vpředu, a to 80 cm od dvířek. Měřící přístroj - U3641 9kHz-3GHz ADVANTEST. Jistě jste rovněž někdy měřil, takže já si zapínám nad sebou žárovku a VY - EXPERT mikrovlknu:-)))vzdálenost 80 cm samozřejmě stačí - uvidíme, kdo tady do článku bude ještě zítra přispívat:-)))Za některé drobné chyby v předešlém članku se omlouvám (ty ¨Hz - přeci jen Ťukám narychlo)
0/0
18.3.2005 8:21

davexx

Re: Re: Re: Re: Re: Co je to elektromagnetické záření?
Ach, jo, v žárovce je zdrojem elektromagnetického vlnění vlákno v mikrovlnce magnetron. Každé toto zařízení vydává jiné záření. Vlákno žárovky vydává zážení ve světelné a tepelné oblasti, magnetron vydává záření mikrovlnné. Nejsem expert na mikrovlnné trouby, ale taky mám vysokoškolský diplom z chemie, takže vysvětlení a tvrzení uvedené v článku (odkaz v diskusi) kriticky odmítám. Strčit si hlavu do mikrovlnky nehodlám, protože vím, že by mi to ohřálo mozek a mozek je citlivý orgán, takže by došlo k poškození, bylo by to asi stejné, jako bych si dal hlavu do hrnce vařící vody, taky by mi to ohřálo mozek a vůbec by nezáleželo na tom, s jakou energií dané zařízení pracuje. Popis Vašeho měření jsem nepochopil, takže navrhnu jiné, které si může zkusit každý, kdo umí zapnout mikrovlnku a měřit teplotu teploměrem...
0/0
18.3.2005 9:16

davexx

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co je to elektromagnetické záření?
Vezměme dve stejné sklenice se stejným množstvím vody. Necháme vodu odstát tak aby měla pokojovou teplotu. Změříme teplotu vody před pokusem a zapíšeme. Nyní dáme jednu sklenici do mikrovlnky a jednu před mikrovlnku. Zapneme mikrovlnku třeba na plný výkon na půl minuty (nebo jakkoli jinak, jen voda uvnitř nesmí začít vřít, to by zkreslilo výpočet). Nyní změříme teplotu vody v mikrovlnce a před mikrovlnkou, opět zapíšeme a vypočteme rozdíl teplot. Poměr rozdílu teplot je (přibližně) stejný jako je poměr absorbovaného mikrovlnného záření vně a uvnitř mikrovlnky potažmo tím zjistíme, jak dobře je naše mikrovlnka izolována. Kdybyste to náhodou zkoušeli, nedivte se, když nenaměříte žádný rozdíl teplot vody vně mikrovlnky - rozdíl bude naprosto minimální.
0/0
18.3.2005 9:24

vodic

Re: Re: Co je to elektromagnetické záření?
Ano, cteme dobre, ale peknou kravinu, kterou zplodil chory mozek a jedna ovce ji tu papouskuje.
 
Ukazte mi knizku s tim Vasim fyzikalnim nazvoslovim. Nerikam, ze takova knizka neexistuje (ano, knizky nejsou svate. obcas nejakou napisi i uplni blbci. to same plati i pro clanky na netu), ale rozhodne by se takova knizka nedostala do skol jako ucebnice.
 
Prirovnani k zarovce ci radiatoru je docela trefne. To, ze jste to nepochopil jeste nic neznamena.
 
P.S: Mam diplom v oboru elektrotechnika
0/0
18.3.2005 9:14

vquo

OMLUVA VŠEM!
Děkuji za všechny rychlé reakce, několik z Vás poznalo, že se skutečně jedná o fráze a opisy a věřte bylo to záměrně - chtěl jsem jen vědět nakolik je seriózní časopis pro nevšední lidi - WM magazín. Doufám, že se příliš nezlobíte, ale jen Vaše reakce mohly přispět k tomu, aby si člověk mohl udělat vlastní názor na věc. Možná tam byla i trochu provokace z mé strany, příjměte tedy mou omluvu a všem přeji příjemný a poklidný páteční den.
0/0
18.3.2005 9:32

davexx

Re: OMLUVA VŠEM!
Je jen škoda, že spousta čtenářů jmenovaného časopisu si svůj vlastní názor udělat patrně nechce. Tuhle diskusi jsem absolovoval již několikrát a pořád se vrací jako bumerang, někdo vyšle nesmyslnou zprávu a mnoho lidí se jí chytí a bude ji dokola papouškovat. Neštěstí.
0/0
18.3.2005 9:41

PanJouda

Pane Autore !!!
Myslím, že výrobci již neví jak zvýšit svoje tržby. Protože téměř každá domácnost již mikrovlnku má, tak výrobci lobují skrz média a vykonstruované "vědecké studie" o neškodnosti těchto vynálezů za účelem zvýšení svých zisků. Z lidí, kteří vědí, proč mikrovlnku nemít dělají idioty a snaží se je přesvědčit pro to, aby mikrovlnku koupili. Díky, ale nechci dostat rakovinu v tzv. vyšším ekonomickém zájmu !!!! Koukněte se na http://celostnimedicina.cz/proc-mikrovlnky-ne.htm Tento článek má co říct tomu, kdo se alespoň trochu orientuje v základních fyzikálních a chemických pojmech.
0/0
18.3.2005 7:12

davexx

Re: Pane Autore !!!
Nezlobte se, ale hrubě s Vámi a tím článkem nesouhlasím. Tento článek možná řekne něco právě tomu, kdo se trochu orientuje ve fyzice a chemii, bohužel jej navede na nesprávnou cestu. Z hlediska vědce je tento článek snůškou blábolů, směšováním naprosto odlišných věcí a podobně. Několikrát jsem tyt záležitosti podrobně procházel a jako chemik mohu zcela zodpovědně říci, že mnoho není pravda ani náhodou. Jestli Vás to opravdu zajímá, klidně mi napište, tady asi není prostor pro podrobné vysvětlování. Autorovi článku na iDnes bych chtěl doporučit, aby se nepouštěl bez pomoci skutečného odborníka do témat, kterým vůbec nerozumí. Je jasné, že z něčeho vycházel, ale ten zdroj přebásnil tak, že z toho vyrobil naprosté nesmysly.
0/0
18.3.2005 7:18

Delirium Tremens

Re: Pane Autore !!!
Tak tak. A nejenom mikrovlnky :
0/0
18.3.2005 7:27

donut

Re: Re: Pane Autore !!!
Díky za link, tohle je naprosto výborný ! Tyhle lidi byli i v historii - tvrdilo se , že člověk nepřežije vyšší rychlost než 30 km/h, neboť by mu to roztrhalo vnitřnosti. Podobné to bude asi i a mikrovlnkama. Btw. - ekonomickým zájmem asi není obhajovat mikrovlnky, neboť ty má dnes už převaha domácností a vzhledem k jejich docela velké životnosti by asi bylo lepší je malinko pošpinit, aby si lidi kupovali něco jiného (remosky?).
0/0
18.3.2005 12:08

vodic

Re: Pane Autore !!!
Takovou snusku nesmyslu jsem uz dlouho nevidel.To vysvetleni funkce magnetronu je k smichu.Je to psano tak, aby to v cloveku, ktery o tom nic nevi, budilo neduveru. Magnetron je normalni elektronka - umi spinat a rozpinat proud. Jedina specialita na ni je, ze to dokaze opravdu rychle. A v mikrovlnce je antena, ktera stridavy proud z magnetronu premeni na elmag zareni a to je pohlceno jidlem. To je to samy, jako kdybyste do mikrovlnky strcili mobil se zesilovacem a o neco mu zvysili frekvenci. Taky by to varilo.
 
Tvrzeni, ze mikr. nici vitaminy je hodne zkreslujici. Autor se snazi za kazdou cenu tento zpusob vareni zdiskreditovat. Samozrejme, ze to likviduje vitaminy, protoze napr. vitamin C nesnasi jakekoliv zvysovani teploty a velice rychle se rozpada, ale ne kvuli mikrovlnam.
 
A dalsi vec - to, aby mikrovlny zpretrhaly vazby v molekulach maji pramalou energii. Mate snad pocit, ze ma jidlo po vytazeni jinou strukturu, barvu a zapach ?
0/0
18.3.2005 9:00

martl

To se podívejme.......
O tom, že mikrovlné trouby škodí se můžete dočíst v článku http://www.celostnimedicina.cz/proc-mikrovlnky-ne.htm, kde nás před nimi varují také vědci. Ostatně mnozí si jistě pamatujete, že v minulosti se tvrdilo např., že DDT je naprosto neškodný přípravek, také to tvrdili vědci a propagovali DDT v zemědělství i v lesním hospodářství. Třeba se také za 20-30 let budeme divit, kdo hlásal takový nesmysl, že mikrovlnky jsou neškodné....?
0/0
18.3.2005 7:02

vquo

Radiační trouby!
Jen na okraj:srdíčkem mikrovlnky je tzv. magnetron,speciální elektronka, v níž působé magnetická a elektrická pole na elektrony tak, aby produkovaly záření v mikrovlnném spektru, které pak následně působí na molekuly potravin. Všechny energetické vlny mění svou polaritu z pozitivní na negativní a to nesčetněkrát za sekundu. Molekuly potravin jsou dvoupólové-bipolární, tak proč nezměnit to, co je dobré za něco špatného, že? Násilím vyvolané molekulární tření pochopitelně poškozuje strukturu všech molekul, ty jsou buť roztrhány nebo zdeformovány "tzv. strukturální izometrie". V této souvislosti jen podotýkám, že kupodivu do dnešního dne neexistuje ani jedna úřední studie, která by neprokázala škodlivost užívání mikrovln. A konečně : rusové jsou možná na východě, ale používání mikrovln zakázali už v roce 1976!!!
0/0
18.3.2005 7:01

davexx

Re: Radiační trouby!
Papouškujete něco, čemu vůbec nerozumíte. Popíšu stejným způsobem, jakým popisujete práci mikrovlnky práci obyčejné žárovky. Žárovka v sobě obsahuje součást, které se říká vlákno (dnes obvykle z wolframu), na něž působí elektrická energie tak, že jej rozžhaví a vlákno potom vydává elektromagnetické záření, které mění svou polaritu cca 200 000 krát rychleji než v případě mikrovlnné trouby ... Myslete dříve než něco bezhlavě zkopírujete.
0/0
18.3.2005 8:14

vquo

Re: Re: Radiační trouby!
hmm. jsem hlupák...ještě mně to nenapadlo ohřívat si potraviny žárovkou:-)...ale máte pravdu je to rozhodně levnější a jak jsem se u vás dočetl i rychlejší:-)a zatím to nikoho nenapadlo - jste první!opravdu srovnání nesrovnatelného
0/0
18.3.2005 8:28

davexx

Re: Re: Re: Radiační trouby!
Nikde jsem Vám neříkal, ať si ohříváte potraviny žárovkou, jen vyvracím nesmyslné konstrukce v pochybné článku, kterého se držíte. BTW, žárovkou by to taky šlo, protože žárovka z devíti desetin spíše topí, z jedné desetiny svítí. Problém by byl v efektivitě tohoto procesu, protože jídlo by většinu světla i tepla za žárovky masivně odráželu už v povrchovývh vrstvách, takže by se ohřívalo pouze zvenku a to ještě špatně, jídlo pro světlo a teplo je hodně neprůhledné (je to dobře, protože kůže nás tím chrání před zářením zvenku). Pro mikrovlny jsou "neprůhledné" molekuly vody, se kterými interaguje, ostatní hmota potravin je prakticky "průhledná" a k interakci nedochází. Interakcí molekul vody s mikrovlnami dochází ke změně jejich vibračních a rotačních (při té energii spíše rotačních) stavů, které se projeví jako ohřátí. Klasické ohřívání dělá naprosto totéž s tím rozdílem, že teplo proniká do potravy hůře a proto se musí jídlo ohřívat déle, aby bylo teplé i zevnitř a ohřívá se celý objem
0/0
18.3.2005 9:35

davexx

Re: Re: Re: Re: Radiační trouby!
zase se to sem nevešlo, proč na to nemá iDnes nějký indikátor, abych nemusel psát polovičku dvakrát? ... Mikrovlnkou se také samozřejmě ohřeje celý objem předáváním tepla. Proto je v návodu k mikrovlnce napsáno, že důležitá je nejen doba ohřívání, ale i stání po ohřívání, což je právě doba potřebná k rovnoměrnému rozptýlení tepla ve stravě.
0/0
18.3.2005 9:38

vodic

Re: Radiační trouby!
To je pekna kravina, ze v Rusku jsou zakazane mikrovlnky. Mimochodem muj pribuzny si, jeste nez mikrovlnky dorazili k nam, jednu privezl prave z Ruska
0/0
18.3.2005 9:05

ludav

Re: Radiační trouby!
Pekne. Vemte si mikrovlnku a z vody H2O udelejte "zapornou" H2O- (tedy ion ktery ma 1x kyslik, 2x vodik a jeden elektron navic proti stabilni vode, jo a jeste aby ta molekula byla stabilni ne jen na miliontinu sekundy) .... mozna pak dostanete Nobelovu cenu za chemii :-) V tom clanku je tolik nesmyslum, ze je ani nema cenu komentovat. Hlavne se molekuly potravin (zrejme mysli vsechny a ne jen nektere jako je treba voda) jsou bipolarni - asi prudce chape co je to ta bipolarni molekula (asi bipolarni=zdrava a sravitelna, ostatni=skodlive a nestravitelne). Rad bych videl molekulu vody, ktera neni bipolarni :-)
0/0
18.3.2005 13:41

slonicko_sedmitucne

pane autore
Pane autore, ocenuji vasi snahu vnest laicke verejnosti trochu svetla do dane problematiky a samozrejme s vami souhlasim v tom, ze mikrovnka v uvadenych ohledech je bezpecna, ale nechte si prosim PROBOHA podobne texty revidovat alespon stredoskolskym fyzikarem. V textu je tolik fundamentalnich chyb, ze by z toho propadl prvak na gymnaziu.
0/0
18.3.2005 3:49

slonicko_sedmitucne

aha
Aha ... a treba roentgenove zareni nejsou fotony. No nic, jdu vratit diplom z fyziky.
0/0
18.3.2005 3:42







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.