Maraton přehlídek, ukazující nejluxusnější oblečení a šperky, hostí boháče, které zpovzdálí pozorují zvědavci nejen z řad právě procházejících turistů. Pro první jmenované představuje haute couture výhodnou investici (ano, i móda se dá sbírat stejně jako jiné formy umění), způsob, jak se pochlubit svému okolí a potvrdit své vysoké sociální postavení. Pro ty druhé je vysoká krejčovina zcela nedosažitelným snem, příležitostí, jak alespoň na chvíli a z dálky být malinkou součástí světa pohádkového bohatství.
Módní návrháři se opět snaží ze všech sil zaujmout a používají všechny možné prostředky. Čekáte-li, že za statisíce eur za jedny šaty uvidíte nadčasovou klasiku, pak rozhodně ne tuto sezonu. První přehlídky sází více na emoce a sex.
Sex, emoce a globalizace
Módní dům Dior v čele s Rafem Simonsem tentokrát vsadil na efektní digitální projekce, které se staly důležitou součástí přehlídky haute couture pro sezonu podzim-zima 2013/2014. Květinové stěny se střídaly s fotografiemi čtveřice módních fotografů, kteří pouhých pár hodin před přehlídkou museli nafotit nejnovější kolekci. Stěny se střídaly podle aktuálního dění na přehlídkovém mole a spolu s místy až agresivní rapovou hudbou dotvářely netypickou atmosféru.
Belgický návrhář Raf Simons, který přesně před rokem započal svou dráhu kreativního ředitele jedné z nejprestižnějších módních značek světa, evidentně překypoval nápady při vytváření této kolekce.
Bohatá Pařížanka i divoká Masajka
Jak sám návrhář prohlásil, inspiroval se ženami několika kontinentů a kultur. Tematicky rozdělil oděvy do čtyř sekcí: klasická diorovská Evropa, sportovní Amerika, masajská barevnost Afriky a tradiční čistota linií asijského kontinentu.
Výsledný celek odráží dobu, ve které žijeme. Dravou, chaotickou, roztěkanou, dramatickou až ukřičenou a syrovou, v níž se snažíme najít klid, rovnováhu a harmonii. Simons v tomto ohledu vystihl ducha současnosti a i způsob, jakým móda funguje.
Zatímco v některých kreacích byl jasně cítit odkaz Christiana Diora, jinde připomínaly modely spíše Jil Sander, Johna Galliana i Martina Margielu. Návrhář opustil sobě vlastní minimalismus, který se objevil jen velmi skromně, a míchal látky, vzory a barvy s nečekanou divokostí. Simons nasál všechny vlivy jako houba a s pomocí luxusních materiálů v tradičních technikách typickými pro daný světadíl vytvořil vskutku globální kolekci. I takto funguje globalizace.
Češi u Diora
Modelky předvedly nejen velejemné hedvábí zdobené ručními výšivkami, vlněná saka a sukně, kašmírové kabáty, ale i norka obarveného na ostře rudou či hedvábí ošetřené tradiční a velmi náročnou japonskou metodou shibori. Na přehlídkovém molu se objevila i Češka. Magdalena Langrová předvedla nádhernou smaragdově zelenou večerní róbu. V zákulisí pak zněla čeština i díky vizážistce Kateřině Brans, která líčí pro ty nejvyhlášenější značky světa.
Návrat velké Naomi
Po patnácti letech se na přehlídkové molo italského módního domu Versace vrátila topmodelka Naomi Campbellová. V pompézním stylu dokázala, že se stále může postavit vedle o několik generací mladších kolegyň a strhnout na sebe veškerou pozornost.
Jejího jedinečného kouzla si byla Donatella Versace velmi dobře vědoma, proto 43letou hvězdu najala. Naomi také ztělesňuje zlatou éru této značky se vším, co k ní patří.
Fotogalerie |
Chcete-li popsat samotný základ Versace třemi slovy, pak se nejlépe hodí - sex, prachy a rokenrol. I taková je poslední haute couture linie této značky.
Donatella dobře ví, co ženy od jejích šatů očekávají. Chcete-li ukázat perfektní tělo, dokázat veřejnosti, že stále vypadáte skvěle, a strhnout na sebe v konkurenci ostatních veškerou pozornost, pak Versace je tou pravou návrhářkou.
Modely nepostrádají glamour hollywoodský styl, ovšem nečekejte eleganci a noblesu Grace Kelly či Audrey Hepburnové, toto je Hollywood současnosti. Spousta holé kůže rýsující se pod nebezpečně vykrojenými střihy, velmi lesku a třpytu i hodně sexy krajky.
Právě v užití hedvábných krajek byla kolekce Atelier Versace pro podzimní sezonu jedinečná. Ve střizích rozhodovaly setiny milimetru, Versace ví, jak být žádaná a skandální zároveň.