Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Dietní chyby: co s mým tělem provedou?

  4:00aktualizováno  4:00
Pácháme je všichni. Někdy vědomě, když do sebe ráno hodíme kafe za slibů, že příště už to opravdu bude snídaně. Někdy jsou to chyby nevědomé, kdy si ničíme spánek tím, že jdeme do postele vyhladovělí. Přinášíme šest častých omylů, kterými si můžete ublížit.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

… když nejím po sedmnácté hodině

Jeden z mýtů o dietách hovoří o tom, že poslední jídlo si máte dát v pět odpoledne. Což by mohlo platit v případě, že jdete spát hned po zprávách. Pokud uléháte kolem jedenácté, budete usínat s kručícím žaludkem. Logicky - kila půjdou dolů. Jenže nebudete mít energii na to, aby si vaše tělo odpočinulo, což je pro proces hubnutí rána.

Svůj dietní plán si vytiskněte ZDE

"Spánek bude přerušovaný, povrchový, neregenerující," upozorňuje specialista na zdravou výživu Petr Havlíček v knize Jak se hubne v Čechách. Vysvětluje, že tělo si bude energii zajišťovat vysokou hladinou stresových hormonů - jenže ty zase nedovolí tělu pořádně relaxovat. Budete unavení, zničení a je známo, že nedostatek spánku bývá příčinou nárůstu váhy.

"Takže v závislosti na tom, jaký typ jídla si dám, by doba, která uplyne od večeře do spaní, neměla být delší než dvě až tři hodiny," dodává Petr Havlíček. Večeře má být lehce stravitelná a má v ní být méně tuku než ráno nebo v poledne.

… když večeřím jen maso se zeleninou

Opět šidíte tělo o energii a živiny. Sacharidy, které do těla vpravujete ve formě příloh, jsou zdrojem energie pro centrální nervový systém. Ten v noci regeneruje a potřebuje přísun paliva - opět souvislost kvalitního spánku a hubnutí.

Proto přílohy večer ano, ale hlídejte si, jaké sacharidy do těla vpravujete (dort není dobrá volba) a v jakém množství.

… když jdu večer cvičit a pak už nejím

Bývá to častá strategie: v tělocvičně spálím kalorie a pak už se nedotknu jídla, abych zase nepřibral(a). Jenže v tu chvíli jde tělo spát vyčerpané.

"Nejpozději půl hodiny před cvičením si dejte lehkou svačinu a poté večeři. Pokud máte problém s tím, že mezi večeří a spánkem je méně než tři hodiny, vybírejte něco lehkého, třeba salát," radí trenérka Zuzana Bičíková.

… když podcením pitný režim

Na to, kolik byste toho měli vypít během dne, existuje jednoduchý vzorec: na každých 10 kilogramů tělesné váhy připadají tři deci tekutin. Při hubnutí je nejlepší voda.

Co si můžete přečíst v OnaDnes:

9. ledna: Svačiny a dietní nástrahy
16. ledna: Dieta na mateřské, po přechodu, při nemoci.
23. ledna: Hubneme sportem
31. ledna: Jak udržet postavu

Pít byste měli už od rána, nesnažte se dohánět resty k večeru, protože když do sebe nárazově nalijete větší množství vody, zatěžujete ledviny. Když nepijete, cítíte se bez energie, ale brzdíte i svou hubnoucí snahu. Organismus ochuzený o tekutiny pomaleji spaluje a vy navíc máte ještě větší tendenci se přejídat.

… když cvičím a zároveň neupravím jídelníček

Možná si říkáte, že když přidáte do svého denního rozvrhu dostatek sportu, nemusíte se omezovat v jídle. Jenže když budete dál jíst své smažené sýry a čokoládové poháry, nepomůžou vám ani čtyři hodiny v posilovně týdně.

"Vy sice začnete nabírat svaly, ale budou se vám utvářet na tukových zásobách. To znamená, že jestli chcete zhubnout a začnete cvičit, musíte uzpůsobit i jídelníček a nejprve se zbavit přebytečného tuku," vysvětluje Zuzana Bičíková.
 
Když zařadíte do svého denního režimu sport, při kterém spalujete, můžete si logicky dovolit více jídla, než když se nebudete hýbat vůbec. Přesto je nutné přemýšlet o tom, co vlastně jíte.

… když vynechám některá jídla

Řeklo by se, že tohle už ví každý, přesto se objevují nové a nové zaručené diety, které stojí na jediném: nedovolí vám jíst. Je pravda, že když přestanete jíst úplně, půjdou kila dolů velmi rychle.

Nevýhodou takové diety je, že ji nemusíte ve zdraví přežít. Takže zapojte rozum. Když budete mezi jídly hladovět, tělo zavětří a příští přísun energie náležitě uloží. Zpomalíte tím svoje spalování. Jezte pětkrát až šestkrát denně s tříhodinovými odstupy. Vyplatí se to. Nebudete vědět, co je to hlad.

Autor:




Nejčtenější

ilustrační snímek
Poradna: Pubertální dcera se chová, jako by se jí netýkala menstruace

Moje dcera se chová, jako by neměla žádnou menstruaci a vůbec se jí to netýkalo. Když se snažím zavést na to hovor, otočí hlavu a ignoruje mě. Čtenářka Ina...  celý článek

(ilustrační snímek)
Partner Lucii surově mlátil. Vzala děti, odešla a začíná znovu žít

Ovlivnit budoucnost dětí znamená změnit budoucnost jejich matek. Pomáháme maminkám začít po odchodu z azylového domu nový život, naučit se plánovat, spravovat...  celý článek

Nicole Kidmanová (Beverly Hills, 6. února 2017)
Nechci tajit svůj věk, jsem na něj pyšná, říká padesátnice Kidmanová

Herečka Nicole Kidmanová letos oslavila padesátku. Za svůj věk se nestydí a na rozdíl od jiných hereček na rovinu říká, kolik je jí doopravdy let. Je prý...  celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

ilustrační snímek
Jak vybírat porodnici? Rozhoduje nabídka péče, zázemí i pocity rodičky

Pražské maminky to musí řešit relativně brzy a zapsat se do porodnice již v prvním trimestru, s výběrem porodnice si ovšem láme hlavu většina nastávajících...  celý článek

Další z rubriky

Jóga má podle odborníků nezpochybnitelný pozitivní přínos nejenom pro naše...
OBRAZEM: Ohebná těla vedle ašrámu i v mrakodrapu. Svět slaví den jógy

Po celém světě dnes miliony příznivců indického fyzického a mentálního cvičení slaví svátek. Dnešek je zároveň dnem letního slunovratu, který má pro mnoho...  celý článek

VIPARÍTA ŠAVÁSANA Lehneme si na zem čelem ke zdi a zdvihneme nohy kolmo k zemi...
Jóga a meditace chrání naše geny. I proti rakovině, dokázali vědci

Jóga je čím dál oblíbenějším a rozšířenějším způsobem kompenzace stresu v našem uspěchaném životě. Nyní vědci přišli se zjištěním, že cvičení jógy a meditace...  celý článek

(Ilustrační foto)
Nejzdravější jídelníčky světa. Po boku Japonska najdete Dánsko i Francii

Řecko, Itálie nebo Japonsko jsou svými jídelníčky známé, národy severní Evropy a západní Afriky už méně. Všechny si ale zaslouží přední příčky na seznamu zemí,...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konec sejrům: 7 tipů, jak se rychle opálit
Konec sejrům: 7 tipů, jak se rychle opálit

Vaše kůže připomíná eidam, pocení na ostrém slunci vás nebaví nebo na něj nemáte čas? Zapomeňte na babské rady. Olivový olej a sádlo jsou fajn, když chcete ve č... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.