Ona
Jazyky se mohou děti učit nenásilnou formou, třeba při výtvarných hrách. Ilustrační snímek

Jazyky se mohou děti učit nenásilnou formou, třeba při výtvarných hrách. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Triky odborníků na jazyky: pexeso, on-line hry, zpívání i schovka

  • 13
Říká se sice, že kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem, mnozí rodiče by ale dali úspory za to, aby jejich potomek vládl aspoň jedním. Nejčastěji je to angličtina, kterou se s trochou snahy domluvíte na celém světě a která je příslibem lepších pracovních vyhlídek. Jenže co když mu neleze do hlavy?

Většina rodičů chápe, že jazykové znalosti patří spolu s matematikou a českou gramatikou k základům vzdělání, bez kterých si dítě v dospělosti ani neškrtne.

Mnozí ale sami vyrůstali v době, kdy povinná ruština na základce v nikom touhu po studiu jazyků neprobouzela a v angličtině jsou na tom tak, že si dovedou objednat kafe či zmrzlinu a zamluvit lehátko na pláži, což o dovolené obvykle docela stačí.

Na svoje dítě nemám

"Manžel nemluví žádným jazykem a já se léta učila němčinu," stýská si třeba paní Marta, matka sedmiletého Kryštofa. "Syna jsme dali na angličtinu už ve školce, ale o kvalitě výuky raději pomlčím. Brzy ale bude mít jazyk ve škole povinný. Trochu se bojím, jak budeme zvládat domácí přípravu a jak ho budeme třeba zkoušet..."

Její obavy jsme tlumočili zástupcům jazykových a mezinárodních škol. Co oni na to?

"Pro to, aby dítě bez komplikací zvládlo výuku anglického jazyka na základní škole, není jazyková vybavenost rodičů nutná. To, že ovládají příslušný cizí jazyk, je výhodou, avšak pomoci dítěti s jazykem může i vhodný typ doučování," říká Paul Ingarfield, ředitel Park Lane International School.

Podle něj je individuální doučování nejlepší, protože se lektor může zaměřit na to, co dítě skutečně potřebuje, což při skupinovém kurzu není snadné. "Pokud byste se rozhodli začít se studiem cizího jazyka ve stejnou dobu jako váš potomek, nesnažte se tyto dvě aktivity spojit a navštěvujte výuku každý zvlášť," radí ředitel Ingarfield a zdůrazňuje, že dospělí potřebují pro osvojení jazyka jiný přístup než děti.

Jak na jazyk?

"Osobně bych jako rodič, který angličtinu neovládá, nepřidělávala vrásky ani sobě, ani svým dětem a svěřila jejich výuku odborníkům," doporučuje Barbora Tošenovská, lektorka jazykovky Helen Doron.

Odborníci radí

Jak vybírat jazykový kurz?

  • zkuste ukázkovou hodinu zdarma
  • ptejte se jiných rodičů a dětí na zkušenosti
  • zajímejte se o kvalifikaci lektorů
  • seznamte se s metodikou a pracovními pomůckami
  • vybírejte i podle počtu dětí ve třídě

"Nabídka jazykových kurzů a metod výuky pro děti je dnes poměrně široká. Já za ideální považuji pouze metodu, která při výuce stimuluje všechny smysly dítěte, je zábavná, dítě dostatečně motivuje a samozřejmě respektuje úroveň jeho znalostí," dodává.

Na příjemnou a nenásilnou formu výuky vsází i lektorka Kateřina Spizziri z Mortimer English Club: "U nás se děti naučí mluvit bez námahy a v malé skupince. Důraz přitom klademe na porozumění, pochopení a na svobodný projev, nikoliv na biflování slovíček."

Začít klidně od plenek

Podle odborníků je ale pozdě řešit cizí jazyk až na základní škole. "Nejlépe je začít s výukou od batolat a seznamovat je s jazykem zábavně a nenásilně," tvrdí Kateřina Spizziri, která vede kurzy pro děti již od dvou let.

"Je to právě ten věk, v němž je dětský mozek nejvnímavější pro učení se řeči. Pokud je dítě seznamováno s cizím jazykem pravidelně, naučí se gramatiku a přízvuk cizí řeči tak přirozeně, jako se učí svůj mateřský jazyk."

Anglický jazyk je dětem podáván prostřednictvím hry a zábavy. "Pomocí obrázkových karet, pomůcek a her se slovní zásoba dětí rozšiřuje pomalu, ale soustavně," říká lektorka. "Tak se i ty nejmenší děti naučí velmi brzo hovořit v krátkých a jednoduchých větách."

Také podle Barbory Tošenovské z Helen Doron je třeba začít s jazyky co nejdříve (záznam on-line rozhovoru s lektorkou na toto téma najdete ZDE). "Ideálním věkem pro osvojení si jazyka je věk od narození do zhruba sedmi let života," říká.

"V tomto období jsou všechny vjemy související s řečí a jazyky ukládány do stejné oblasti mozku. Po určité době se pro jednotlivé řeči utváří různé sítě neuronů. I tehdy se samozřejmě cizí jazyk naučit dá, je už ovšem daleko těžší dosáhnout úrovně rodilého mluvčího," dodává.

Hry, tanečky i zpěv

"U menších dětí by měly být hry základem výuky. Můžete se s nimi schovávat, dávat si hádanky, hrát si na zvířátka, fantazii se meze nekladou," radí Marek Kadlec, ředitel britské společnosti Wattsenglish. "Soustřeďte se na mimiku, gesta, výrazy i atmosféru projevu, aby si dítě všechno zasazovalo do kontextu," dodává.

Při výuce metodou Wattsenglish se děti hýbají, hrají si a aktivně komunikují s rodilým mluvčím. Na obrázku je zakladatel Steve Watts v akci.

"Pro malé děti není přirozené, aby příliš dlouho seděly, poslouchaly a psaly. Je důležité, aby součástí výuky byl pohyb, čím více, tím lépe," míní také Victoria Smithová, ředitelka mateřské školy, která je součástí Park Lane International School.

Slovní zásobu si v jazykové školce děti budují pomocí písniček, hraní her, používáním výukového softwaru a využíváním nejrůznějších vzdělávacích hraček. "Do výuky často zapojujeme moderní technologie – interaktivní tabule, laptopy, jednoduché roboty a nahrávací zařízení," prozrazuje ředitelka.

Motivace není legrace

Copak batolata a předškoláci, ti přijímají cizí jazyk většinou spontánně a bez ostychu. Horší už je to u školáků a adolescentů, tam může přijít i blok, kdy se dítě stydí cizím jazykem jen promluvit z obavy, že bude chybovat. Jak jej motivovat?

"Obava z komunikace v cizím jazyce je přirozená a projevuje se nejen u dětí, ale i u dospělých," přiznává Paul Ingarfield. "I starší děti si ovšem rády hrají, proto do výuky na naší škole vždy zapojujeme hry ve třídách, výukový software a různé on-line hry."

Aby dítě překonalo strach a případný stud, mělo by podle pedagoga začít aktivně používat jednoduché, krátké obraty, které mu dodají jistotu. Můžete si také doma zahrát cizojazyčné pexeso nebo jiné hry, které jsou nejen zábavné, ale také rozvíjejí schopnost vyjadřovat se. Výborný je také kontakt s dětmi z různých zemí, kde je angličtina jediným společným jazykem.

"Učení musí být nenásilné," radí i Kateřina Spizziri z Mortimer English Club. "My učíme malé a větší děti i dospělé a všechny se snažíme rozmluvit formou hry, zábavně a bez stresu." Děti bývají přirozeně soutěživé a mají rády kolektiv, kde si mohou se svými vrstevníky změřit síly.

Barbora Tošenovská z Helen Doron upozorňuje také na kouzelnou moc chvály a povzbuzení. "Pochvala za každý drobný úspěch a poskytnutí pozitivní zpětné vazby ze strany rodičů i lektorů by měly být základním pravidlem při výuce dětí. Pocit úspěchu přece motivuje každého z nás," uzavírá.