Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Deset zaručených ložnicových tipů

  6:00aktualizováno  6:00
Vypadají vaše rána jako nepodařený vtip? Nechte se inspirovat deseti tipy, které vrátí do vašeho života zase zdravý spánek.

Z ložnice vyhoďte v zájmu kvalitního spánku zvířata i počítač. | foto: Profimedia.cz

1. Síla světla
Nechte závěsy v ložnici roztažené, aby vás budilo denní světlo. "Denní světlo proniká očními víčky, stimuluje sítnici a spouští produkci serotoninu známého jako hormon štěstí," vysvětluje pro server msn Jean Robertsová z newyorské univerzity.

2. Modrá není dobrá
Hodinu předtím, než jdete do postele, vypněte počítač a televizi. Pokud můžete, ideálním řešením je úplně je z ložnice vystěhovat. "Televize a monitor počítače totiž produkují modré světlo. Tento typ světla potlačuje produkci spánkového hormonu melatoninu," vysvětluje Robertsová.

3. Vyčistěte si hlavu
Je normální, že máte tendenci přemýšlet před usnutím o svých starostech a problémech. Konečně je to pravděpodobně první chvíle ze dne, kdy jste sami se svými myšlenkami. "Jenže přemýšlení o problémech, které je ještě potřeba vyřešit, produkuje adrenalin, který brání v usnutí," říká Joyce Walslebenová, profesorka z New York University School of Medicine, která se dlouhodobě zabývá studiem spánku. "Současně s tím se vám zúží cévy a máte pocit chladu, což usnutí ztěžuje."

4. Dejte si sex
Ačkoli odborníci doporučují hodinu před usnutím omezit jakoukoli stimulaci včetně telefonních hovorů, pro sex to neplatí. "Sex je jednou z nejspolehlivějších metod na usnutí," říká Meir Kryger, ředitel Glaylord Hospital ve Wallinfordu. "Ačkoli erotické vzrušení zvýší aktivitu organismu, prožitý orgasmus mu pomůže v relaxaci a usínání."

5. Vytvořte si rutinu
Ukládejte se do postele a vstávejte každý den ve stejnou hodinu. Vytvoříte si tak vhodné spánkové návyky. Pro vaše tělo se tento spánkový režim stane rutinou a bude ho samo dodržovat.

6. Vyhoďte kočku
Domácí mazlíčci jsou častým zdrojem spánkových poruch. Vyhoďte z ložnice vaši oblíbenou kočku i rodinného psa. Zvířata jsou v noci zdrojem hluku a spánek ruší i jejich pohyb kolem postele.

7. Zapomeňte na hodiny
Pokud nemůžete spát, nikdy se uprostřed noci nedívejte na hodiny. Budete v mnohem větším stresu z toho, že se vám nedaří usnout i přes pokročilou noční hodinu.

8. Omezte kávu
Kofein zůstává ve vašem těle mezi čtyřmi a osmi hodinami, než ho organismus vyloučí. Navíc se u osob s nespavostí jeho efekty zintenzivňují. Odborníci doporučují lidem s problematickým spánkem pít maximálně jeden a půl šálku kávy za den.

9. Zrušte alkohol
Ačkoli si mnoho lidí dává "panáka na dobrou noc", odborníci se shodují, že jde o nesmyslnou strategii. Možná sice po alkoholu lépe usnete, ale velmi pravděpodobně se vzbudíte uprostřed noci. Po čtyřech až pěti hodinách od konzumace alkoholu je mozek nadměrně stimulovaný a v důsledku toho se vzbudíte. Navíc stav excitace trvá několik hodin.

10. Obelstěte tělesné hodiny
Pokud usínáte pozdě večer a máte problémy se vstáváním, problém může být ve vašich vnitřních tělesných hodinách. Zkuste si nařídit budík o čtvrt hodiny dříve a jen ležet se zavřenýma očima, na které si namíříte rozsvícenou lampičku nebo necháte proudit denní světlo. Jakmile světlo pronikne očními víčky, tělo omezí produkci melatoninu, hormonu odpovídajícího za ospalost.

Autoři:




Nejčtenější

Nicole Kidmanová (Beverly Hills, 6. února 2017)
Nechci tajit svůj věk, jsem na něj pyšná, říká padesátnice Kidmanová

Herečka Nicole Kidmanová letos oslavila padesátku. Za svůj věk se nestydí a na rozdíl od jiných hereček na rovinu říká, kolik je jí doopravdy let. Je prý...  celý článek

Jihoafrická modelka Candice Swanopoelová oslavovala své ještě nenarozené...
Baby shower: předporodní večírek, který těhotnou zasype dary i radami

Poslední večírek bez dítěte, příležitost probrat vše o dětech s kamarádkami a příbuznými, to je tzv. baby shower, předporodní večírek chystaný pro nastávající...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO - Straňanská lávka, Strán
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Zpěvačka s spisovatelka Natálie Kocábová při rozhovoru pro OnaDnes.cz
Natálie Kocábová: Asi už nebudu chlapům tak věřit

Protekční dcera, tak se na ni léta pohlíželo. Aby ne, když ji otec v patnácti vtáhl do showbyznysu. Ale jako by se z toho vymanila. Natálie Kocábová už sama za...  celý článek

Paris Jacksonová na Met Gala (New York, 1. května 2017)
Jacksonová: Jsem normální člověk s celulitidou, jizvami a kily navíc

Dcera krále popu Michaela Jacksona se stále častěji objevuje na fotografiích v předních světových módních magazínech. Jak ale sama Paris Jacksonová (19) říká,...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Rady, jak účinně a rychle zmírnit spálení od slunce

Letní pohoda u moře, bazénu nebo na zahradě přináší i riziko spálení kůže, které není radno podceňovat. Co dělat, když pokožka dostane od sluníčka pořádně...  celý článek

Ilustrační fotografie
Omezte cukr i lepek, zkuste tampon, radí lékař jako prevenci před mykózou

Léto je obdobím, kdy ženy nejčastěji trápí gynekologická onemocnění. Podle gynekologa Romana Peschouta je proto důležité myslet na prevenci. "Po koupání si...  celý článek

(Ilustrační foto)
Jídlem k produktivitě. Pomůže banán, losos i brokolice

Rychle povzbudit myšlení, lépe se soustředit na učení nebo zvýšit produktivitu v práci – všechno jde i bez léků a syntetických doplňků stravy. Zkuste do...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Pleťové masky v podobě smajlíků: roztomilé, nebo děsivé?
Pleťové masky v podobě smajlíků: roztomilé, nebo děsivé?

Že už jste toho v kosmetickém průmyslu viděli hodně? Novinkou jsou nyní plátýnkové masky s potiskem facebookových smajlíků.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.