Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Deset potravin, které vám pomohou v boji s tukem

  1:00aktualizováno  1:00
Víte, co mají společného řecký jogurt, vejce a fazole? Kromě toho, že se běžně objevují ve vašem jídelníčku, jsou to také potraviny, které vám mohou pomoci ve snaze shodit pár přebytečných kilogramů. Zkuste zařadit do svého hubnoucího plánu následující pokrmy a zbavte se tuků snadněji.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Přinášíme vám seznam deseti potravin, které vám mohou pomoci odstranit tolik nenáviděné "špíčky":

Skořice

Podle výsledků několika odborných studií má skořice stabilizující účinek na hladiny krevního cukru a vytváří pocit nasycení po delší dobu. Odbornice na výživu Leslie Bonciová z univerzity v Pittsburghu vysvětluje, že by tak skořice mohla snižovat apetit, a to zvláště u lidí s cukrovkou druhého typu.

Skořice navíc obsahuje velké množství antioxidantů a její jemná nasládlá chuť může osladit kafe, čaj nebo jogurt s nulovým příjmem kalorií.

Quinoa

Tato tradiční jihoamerická plodina, která je u nás známá také pod názvem merlík chilský, obsahuje řadu hodnotných látek, jako jsou železo, zinek, selen a vitamin E. Jeden šálek drobných kulovitých zrn připomínajících jáhly nebo kuskus obsahuje asi 8 gramů komplexní bílkoviny a 5 gramů vlákniny, a tak je quinoa velmi vhodná  k zařazení do vašeho plánu na hubnutí.

Quinoa je navíc velmi jednoduchá na přípravu, vaří se podobně jako rýže. Rychlou a zdravou večeři připravíte smícháním quinoi se zeleninou, ořechy nebo libovým masem.

Řecký jogurt

Proč právě řecký jogurt? Protože obsahuje dvakrát více bílkovin než jiné jogurty, což z něj dělá účinný nástroj na hubnutí.

"Bílkovině trvá déle, než opustí žaludek, takže uspokojí váš hlad na delší dobu," vysvětluje Leslie Bonciová a jako bonus dodává, že tělo spálí více kalorií trávením bílkovin než sacharidů. Řecký jogurt v nízkotučné podobě s nízkým obsahem cukru je tak skvělým pomocníkem při snaze o štíhlou linii.

Vejce

Snídaně bohatá na bílkoviny, které vejce obsahují, vás nasytí na delší dobu než třeba houska s marmeládou či podobná sacharidová snídaně.

Po vaječné snídani nehrozí dopolední hladovění ani přejídání se u oběda. Vejce má jen asi 75 kalorií, zato obsahuje velké množství živin a sedm gramů kvalitní bílkoviny. Bonciová opět dodává, že tělo spálí více kalorií trávením vaječné snídaně než těžkou snídaní plnou sacharidů.

Čili papričky

Čili papričky obsahují složku zvanou kapsaicin, která podle nové americké studie může potlačovat chuť k jídlu, snižovat pocity hladu a zrychlovat metabolismus. Nejvyšší obsah kapsaicinu mají papričky Habaneros a Jalapenos.

Bonciová konzumaci čili papriček doporučuje, i když pochybuje, že by měla nějaký významný dopad na úbytek váhy. Podle ní však lidé snědí menší porci, když je jídlo pálivé, což také samozřejmě přispívá k hubnutí.

Syrová zelenina

Syrová zelenina je skvělou a zdravou svačinou. Tepelně neupravená zelenina kromě toho, že dokáže zahnat touhu na křupavé jídlo, obsahuje velké množství vody, takže zaplní žaludek na delší dobu, přičemž přijmete jen velmi málo kalorií.

Například půl šálku celeru nakrájeného na kostičky má asi jen osm kalorií. Bonciová navrhuje namazat na celer trochu arašídového másla nebo namáčet kousky mrkve do salsy. Pokud dostanete chuť na brambůrky, zkuste je nahradit syrovou zeleninou, kterou můžete dochutit zdravými dipy, jako je třeba humus.

Fazole

Fazole jsou výborným zdrojem bílkovin a vlákniny a pomohou vám zaplnit žaludek na delší dobu s velmi malým příjmem kalorií.

Jeden šálek fazolí obsahuje asi 12 gramů vlákniny, pouhé čtyři gramy tuku a 15 gramů bílkovin. Konzervované fazole jsou navíc velmi jednoduché na přípravu, můžete je přidat do polévky či do salátu nebo je rozmačkat a použít jako pomazánku či dip. 

Zelený čaj

Zelený čaj je známý především pro vysoký obsah antioxidantů, ale studie ukazují i jeho pozitivní účinky při hubnutí. Tento čaj totiž funguje také jako spalovač tuků, a to především tuku v oblasti břicha odborně nazývaného abdominální tuk.

Látky obsažené v zeleném čaji navíc urychlují metabolismus. Nejlepšího účinku dosáhnete, když si šálek zeleného čaje dopřejete několikrát denně.

Ovesná kaše

Ovesná kaše pomáhá při hubnutí hned třemi způsoby: obsahuje hodně vody, ovesné vločky bohaté na vlákninu a navíc se konzumuje teplá. Podle Bonciové je to skvělá kombinace, protože teplé jídlo jíte déle a voda s vlákninou vás naplní na dlouho dobu.

Bonciová doporučuje nekupovat již oslazenou kaši, ale připravit si doma kaši přímo z ovesných vloček, kterou dochutíte třeba skořicí nebo kokosem. Ovesné vločky také přispívají ke stabilizaci hladiny inzulinu, a tak snižují chutě na sladké.

Grep a vodní meloun

I když grep nemá žádnou zázračnou schopnost spalovat tuky, pomůže dietářům k pocitu nasycení na delší dobu jen s velmi malým příjmem kalorií. Grep totiž obsahuje velké množství rozpustné vlákniny, kterou tělo déle tráví.

Půl grepu nebo sklenice grepové šťávy před jídlem vás zaplní, vy tak přijmete méně kalorií během jídla. Velmi účinný je podle Bonciové i vodní meloun, protože velký obsah vody zabere větší místo ve střevech a zanechá méně prostoru pro další jídlo. Vodní meloun obsahuje pouze malé množství kalorií, zato je bohatým zdrojem antioxidantu lycopenu a vitaminu A a C.

Autoři:




Nejčtenější

ilustrační snímek
Poradna: Pubertální dcera se chová, jako by se jí netýkala menstruace

Moje dcera se chová, jako by neměla žádnou menstruaci a vůbec se jí to netýkalo. Když se snažím zavést na to hovor, otočí hlavu a ignoruje mě. Čtenářka Ina...  celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

ilustrační snímek
Jak vybírat porodnici? Rozhoduje nabídka péče, zázemí i pocity rodičky

Pražské maminky to musí řešit relativně brzy a zapsat se do porodnice již v prvním trimestru, s výběrem porodnice si ovšem láme hlavu většina nastávajících...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Proč starší lidé hůř hubnou? Mizí jim svaly a ztrácí chuť, říká psychiatr

Je mnoho faktorů, které komplikují shazování přebytečných kil v dospělosti a ještě více ve stáří. Psychiatr Stefano Erzegovesi z Centra pro poruchy příjmu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Glamour líčení jednoduše: Výrazného líčení se nemusíte bát
Glamour líčení jednoduše: Výrazného líčení se nemusíte bát

Glamour makeup je výrazný styl líčení. Používá se většinou při focení a má za cíl podtrhnout ženskou krásu a přitažlivost. Proč si ale tohle vše nedopřát i kdyk... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.