Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Deset největších chyb při dietě: nejíte večer a milujete polévky

  8:03aktualizováno  8:03
Vyhněte se deseti největším chybám, kvůli kterým je pro vás váha nepřítelem. Někdy stačí málo, třeba jíte jen moc rychle
Pokud se naučíte jíst pomalu a v klidu, budete se cítit dříve nasyceni.

Pokud se naučíte jíst pomalu a v klidu, budete se cítit dříve nasyceni. | foto: Profimedia.cz

Výzkumy ukazují, že Češi se už naučili snídat. Dělají však další chyby v jídelníčku, které často narušují snahu zhubnout.

1. Příliš velké obědy s polévkou a hlavním jídlem

Polévka je grunt, říkala babička. Jenže možná jen pro ni, když se vrátila z pole a potřebovala nabrat energii na další práci. Pokud nemáte vyloženě extrémně namáhavé povolání, je polévka následovaná hlavním jídlem k obědu příliš velká kalorická porce. Už jen samotná polévka totiž doporučený příjem při hubnutí hravě pokryje.

2. Televizní pojídání a zahánění stresu

U televize průměrně trávíme čtyři hodiny denně. Obvykle ve společnosti misky chipsů, slaných oříšků nebo sušenek. Na tyto kalorie se často zapomíná, stejně jako na různé pomocníky při zvládání stresu, tedy čokolády a sladké tyčinky.

3. Velká rychlost, která vede k větší konzumaci

Obézní jedí rychleji, dávají si do úst najednou větší sousta, která žvýkají kratší dobu, rychleji polykají. Méně často také odsouvají po posledním soustu talíř od sebe a po jídle tráví u stolu více času. "Tím, že jíme rychle, zkonzumujeme daleko větší množství jídla než při pomalém jídle, na které se soustředíme. Byli jsme tak vychováváni, kdo skončil první s jídlem, byl král. To je však zásadní omyl," říká specialistka na hubnutí Iva Málková ze společnosti STOB. Pokud se naučíte jíst pomalu a jídlo opravdu vychutnáte, budete se cítit dříve psychicky i tělesně nasyceni.

4. Sladké jsou i limonády s ovocným cukrem

V nápojích přijímáte zbytečně velké množství energie. Nejvíce ji v sobě skrývají sladké limonády, džusy, pivo a tvrdý alkohol. Dvoulitrová lahev limonády obsahuje přibližně 40 kostek cukru, litr stoprocentního džusu s nápisem bez cukru energii, kterou představuje 30 kostek cukru. Takový džus má energetickou hodnotu v průměru 2 000 kJ, což je přibližně polovina denní dávky energetického příjmu při hubnutí. Nápis bez cukru znamená, že tam není přidáván rafinovaný cukr, ale džusy obsahují cukr z ovoce.

5. Ovoce ve velkém, dejte pozor na kalorie

Synonymem zdravé večeře je pro mnohé ovocný salát. Není snad ovoce zdravé? Je, ale také je hodně sladké. Energetická hodnota je vyšší než u zeleniny. Jeden kousek ovoce se podle Ivy Málkové výborně hodí na svačinu mezi jídly, třeba s plátkem sýra nebo jinou bílkovinou. Ale kilo jablek za den štíhlou linii nezajistí.

Oněnka
Navštivte Kavárničku u Oněnky

Pojďte se svěřit, poradit nebo si jen tak popovídat s ostatními čtenářkami.

6. Méně než pět jídel denně: tělo se bojí hladovění

Při hubnutí a také při zdravém životním stylu je důležitá pravidelnost, tělo by si mělo zvyknout na menší přísuny jídla. Nejčastěji se doporučuje včlenit do jídelníčku dvě svačiny, a to v podobě ovoce (dopoledne), zeleniny, mléčných výrobků. Vhodné jsou také oříšky. Není třeba mít přesně nastavený budík, který ohlásí, že nastal čas na svačinu, ale prospěje vám, když budete mezi jídly dodržovat dvou až tříhodinové intervaly.

Ilustrační fotografie

7. Utrum po 17. hodině není nutný

Po páté nejím. Tak vypadá dieta v podání mnoha Čechů a Češek. A neberou v úvahu, co do sebe stačí naházet do té doby v hrůzné vidině celoodpoledního hladovění. V pět by měli podle Ivy Málkové jíst naposledy lidé, kteří se chystají do postele přibližně v devět hodin, neboli poslední jídlo byste si měli dopřát čtyři hodiny před spánkem. Možná je také takzvaná druhá večeře pro ty, kteří nemohou vydržet a chodí později spát, a to zhruba dvě hodiny před ulehnutím. Neměla by však být velká, například jen zelenina nebo nízkotučný mléčný výrobek.

8. Tmavé pečivo má stejně kalorií jako bílé

Celozrnné pečivo je zdravější, to je pravda. Ale nikoli proto, že by bylo méně kalorické než to bílé. Energie mají oba druhy pečiva stejně. V bílém však jsou jen kalorie, celozrnné obsahuje také prospěšnou vlákninu. Ta je důležitá nejen pro zdravá střeva, ale také proto, že snižuje jinak celkem vysoký glykemický index chleba a pečiva obecně. Zjednodušeně řečeno celozrnné pečivo lépe zasytí, nevyhládne tak rychle jako po bílém, sníte ho tedy zpravidla méně. Chcete-li však zhubnout, velká celozrnná bageta s majonézovou pomazánkou v tom nepomůže.

9. Biopotraviny coby dieta nezaberou

Pokud holdujete bio životnímu stylu, děláte sice hodně pro přírodu a vaše tělo není tolik zatíženo chemií, ale nenaučíte-li se rozlišovat mezi kalorickými potravinami a jejich méně energeticky vydatnými variantami, váha bude pořád ukazovat více, než byste si přáli. Bionálepka nezaručí, že výrobek obsahuje méně tuku nebo cukru, vypovídá jen o faktu, jak zemědělci zacházeli s plodinami nebo se zvířaty. I hovězí kližka z biokrávy však bude stejně tučná jako od její standardně chované kolegyně.

10. Hodně tučného masa zkazí dietu

Samo o sobě maso samozřejmě není špatné, ale u nás jednoznačně vede vepřové, tedy to, které štíhlé linii prospívá suverénně nejméně. Spolu s bílkovinami do sebe milovník vepřového (a tučných mas obecně) dostává spoustu tuků, a to jak v mase samém, tak také použitých při přípravě pokrmu. Spoustu tuků a dalších nezdravých látek obsahují také salámy a další masné výrobky. Nabádat milovníka bůčku a prorostlé krkovice k náhlé konverzi k rybám a králičímu masu by bylo naivní. Odborníci na zdravý životní styl proto zarytým odmítačům zdravějších druhů masa doporučují alespoň na den či dva v týdnu maso z jídelníčku úplně vynechat a nahradit je zeleninou.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
UKÁZKA Z KNIHY: Ženy by teď měly muže podržet, tvrdí psycholog Zimbardo

„Na rozdíl od žen a jejich emancipačních hnutí se muži nikdy nezformovali, aby zaktualizovali svou roli ve společnosti,“ píše psycholog Philip Zimbardo ve své...  celý článek

(Ilustrační foto)
Zmírnit bolesti při menstruaci umí heřmánek, teplo i endorfiny

Asi to znáte. Bolest v podbřišku přichází obvykle v prvních dnech cyklu a může se zdržet pár hodin nebo i pár dnů. Každopádně nám běžný život moc neulehčí....  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Exotické smoothie s mangem a marakujou
Takhle chutná léto nejlépe. Ve sklenici a třeba s troškou alkoholu

V tuto roční dobu si ovoce užívá i ten nejzapálenější fanoušek pečínky. Je všude kolem, někdy – třeba na zahradě – stačí jen natáhnout ruku a hodovat. Občas...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Syn po nás chce peníze na školu. Já jsem pro a manžel proti

Nemůžeme se s manželem dohodnout, jestli máme nebo nemáme přispět našemu osmnáctiletému synovi na jeho program. Já jsem pro, manžel je proti. Čtenářka Jitka...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Jak omezit cukr a mouku v jídelníčku. Vyzkoušejte zdravější varianty

Cukr a bílá mouka zdraví nijak zásadně neškodí, pokud si je nedopřáváte v nadbytečné míře a denně. V takovém případě mohou způsobit nejenom zdravotní problémy,...  celý článek

(Ilustrační foto)
Nejzdravější jídelníčky světa. Po boku Japonska najdete Dánsko i Francii

Řecko, Itálie nebo Japonsko jsou svými jídelníčky známé, národy severní Evropy a západní Afriky už méně. Všechny si ale zaslouží přední příčky na seznamu zemí,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Tělocvik děti nezachrání. Většina se už obezity nezbaví, varuje Havlíček

Nenechte se zmást. Pár hodin školního tělocviku a jednou týdně pohybový kroužek pro zdravý vývoj dětí rozhodně nestačí. Experti doporučují tři typy aktivit,...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Nejsem přirozená blondýna a nestydím se za to
Nejsem přirozená blondýna a nestydím se za to

Blonďaté vlasy symbolizují jemný ženský půvab a smyslnost zároveň. Pokud nejste blondýna od přírody, i tak můžete získat plavý odstín vlasů. Jen na to jděte spr... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.