Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Den před maratonem v Berlíně: Rozcvičení a už žádné pivo

  12:58aktualizováno  12:58
Berlín (Od zvláštní zpravodajky iDNES.cz) - Už jen jedna noc a Lukáš Kupec s Tomášem Hlivkou vyběhnou do ulic Berlína na svůj první maraton v životě. Pár hodin před startem se oba na závod těší. Zároveň se snaží dodržovat rady trenéra, aby dvaačtyřicetikilometrovou trať zvládli. Oba se na prestižní maraton probojovali v rámci projektu iDNES.cz a Nike.

Lukáš a Tomáš míří na maraton do Berlína | foto: iDNES.cz

Oba běžci právě zdolávají vzdálenost 278 kilometrů mezi Prahou a Berlínem. Zatím nemusí po svých, jedou vlakem. Jejich dvaačtyřicet kilometrů na ně v ulicích německé metropole čeká v neděli ráno.

"Moc se těším, i když nevím, co od toho očekávat, zatím jsem na tak velké akci nikdy nebyl. Jsem i nervózní, ale je to taková ta zdravá nervozita, která k tomu patří," svěřil se Lukáš.

"Já se těším hlavně na neděli odpoledne, až to budu mít za sebou," dodal s úsměvem Tomáš.

Několikahodinovou cestu do Berlína tráví běžci čtením novin, posloucháním hudby nebo pozorováním okolní krajiny.

"Cítím se skvěle, už se stačí jen dobře vyspat," řekl Lukáš. Tomáš se trochu bojí toho, jestli od někoho ze svého okolí nechytl nějakou virózu. "Doufám, že jsem si z Prahy nic nepřivezl a zítra se mi poběží dobře," doufá.

Oba se snažili poslední týden před maratonem potrénovat podle pokynů profesionálního trenéra Vladimíra Korbela, který běžce skoro půl roku připravoval.

Týden před startem žádný alkohol

Kromě přesného sportovního plánu museli amatérští běžci dodržovat i přesný stravovací plán. Co to všechno obnášelo? Třeba týden před závodem vypustit veškerý alkohol včetně piva. "Doufám, že dva dny před startem vypili čtyři až šest sklenic vody s džusem pro lepší zavodnění organismu," říká trenér Korbel.

Oběma mužům zároveň doporučil před startem uzpůsobit jídlo tak, aby 70 procent procent tvořily sacharidy. "Jinak mohli jíst, na co byli zvyklí," poznamenal Korbel. Dodal, že důležité je rovněž vyhýbat se tukům.

Budíček 4 hodiny před startem

Berlínský maraton startuje v neděli v devět ráno. Trenér Vladimír Korbel doporučil Lukášovi a Tomášovi, aby vstali okolo páté, čtyři hodiny před startem.

"Posnídat by měli tři hodiny před startem větší jídlo, například cereální kaši s kouskem pečiva se šunkou," říká Korbel. Zhruba hodinu před startem je pro běžce ideální kaše B4 sport a před odchodem ke startu Nutrend a Amino BCAA Mega sTRONG. A samozřejmě musí pít vodu.

Test amatérských běžců na 30 km

"Během závodu by měli pít isotonické nápoje, které mají stejnou koncentraci iontů jako krev a mají protikřečové účinky - třeba Isondrix, Profidrinx či Anticramp. Anebo si dávat hypotenické nápoje, které mají sice nižší koncentraci iontů, ale například Unisport obsahuje ještě jiné látky, třeba glycin. Pro doplnění energie při závodě je vhodný Carbosnack nebo Endurosnack," vysvětluje trenér.

Dodal, že je při běhu vhodné dodávat energii v malých dávkách, a to ve formě energetických gelů nebo tyčinek. Po závodě je podle Korbela pro regeneraci organismu vhodný Regener.

Strategie při závodě

Lukáš by chtěl uběhnout maraton okolo 3 hodin a 10 minut, Tomáš bude spokojený s časem o pět minut pomalejším. "V tom případě by měl udržet průměrné tempo 4:38 minuty na kilometr a Tomáš 4:40 minuty na kilometr," vypočítal trenér Vladimír Korbel.

Po maratonu by si oba měli bát zhruba měsíční přechodné období, kdy by trénovali jen tak, aby udržovali svou současnou kondici. To znamená dvakrát až čtyřikrát týdně podle chuti.

"Pokud si budou chtít zaběhnout kvalitní čas třeba na Pražském maratonu příští rok s dalším zlepšením, měli by se od konce října opět pustit do dalšího koncepčně zaměřeného tréninku," říká Korbel. "Věřím, že v Berlíně neřeknou poslední slovo!"

Tréninkový plán Posledního týdne

Pondělí: poslední společný trénink v pražské Oboře Hvězda
Úterý: 6 km střídavým tempem
Středa: 5 km stupňovitě
Čtvrtek: 4 km souvisle v tempu
Pátek: Volno (střečink, lehká masáž)
Sobota: Rozklusání, rozcvičení, rovinky, 2 km v tempu
Neděle: Rozcvičení, rozklusání a pak závod





Nejčtenější

V Primarku se můžete od hlavy až k patě obléci jako Harry Potter.
Vzhůru do Bradavic. Řetězec nabízí kolekci inspirovanou Harry Potterem

Fanoušci malého čaroděje slaví. Svého hrdinu mohou konečně mít doma prostřednictvím nové kolekce oblečení, papírenských a bytových doplňků, kterou nabízí...  celý článek

(ilustrační snímek)
Partner Lucii surově mlátil. Vzala děti, odešla a začíná znovu žít

Ovlivnit budoucnost dětí znamená změnit budoucnost jejich matek. Pomáháme maminkám začít po odchodu z azylového domu nový život, naučit se plánovat, spravovat...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Zakladatel společnosti Scio Ondřej Šteffl
Ondřej Šteffl: Svět bude potřebovat lidi, kteří se umějí a chtějí učit

Umět se učit, kritické myšlení, kreativita, flexibilita, ale i empatie a laskavost – to jsou klíčové dovednosti ideálního pracovníka příštích let. Alespoň to...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Sedm příznaků zánětu močových cest, které byste neměli podceňovat

Infekce močových cest je velmi časté onemocnění a podle statistik potká každou ženu nejméně jednou za život. Symptomy se mohou pohybovat od velmi jemných a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

Ilustrační fotografie
Rady, jak účinně a rychle zmírnit spálení od slunce

Letní pohoda u moře, bazénu nebo na zahradě přináší i riziko spálení kůže, které není radno podceňovat. Co dělat, když pokožka dostane od sluníčka pořádně...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konec svatebního kýče: svatební účesy pro rockerky a hipsterky
Konec svatebního kýče: svatební účesy pro rockerky a hipsterky

Posloucháte tvrdou muziku a v ničem se necítíte lépe, než v okovaných botách a punkovém číru? Tak to pak bude romantický drdol s růžičkami tabu i na vaší svatbě... celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.