Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Běháš jako holka! Nenechte se urážet, vždyť jste holky, hlásá kampaň

  11:32aktualizováno  11:32
Další firma zaměřená na ženy se rozhodla investovat do reklamní kampaně, která se namísto opěvování produktů snaží upozornit na předsudky, se kterými se ženy setkávají a často je i samy přiživují.

Video „Always #LikeAGirl“ nasbíralo na YouTube od června 2014 více než 53 milionů zhlédnutí. Jeho režisérka Lauren Greenfieldová si do studia pozvala několik chlapců a dívek různého věku. Nejprve před kameru postupně postavila ty starší z nich a vyzvala je, aby běželi, prali se nebo hodili imaginárním míčkem „jako holka“. Všichni bez ohledu na pohlaví začali mávat rukama na všechny strany, zakopávat a rovnat si culíčky.

Odkdy je dělat něco jako holka urážkou?

Pak se před kameru postavily deseti a jedenáctileté dívky a dostaly postupně stejné pokyny. Namísto pitvoření se ale holky prostě ze všech sil snažily předvést špičkové sportovní výkony. Pejorativní význam přirovnání jim byl zcela cizí.

„Znamená to běžet tak rychle, jak to jenom dokážeš,“ uvažuje ve videu holčička, které do puberty ještě zbývá několik let. „Nevím, co to znamená, ale zní to jako kdybyste se snažili někoho ponížit,“ navazuje na ni o trochu starší kudrnatá tmavovláska.

A mnozí starší účastníci natáčení si právě v tuto chvíli uvědomí, že svým předchozím chováním je vlastně uráželi a vysmívali se jim. „Urazil jsem holky, ale ne svoji sestru,“ doufá chlapec, který před chvilkou předváděl nemotorné hody míčem a neobratný boj.

S podobnými přirovnáními se pak podle kampaně dívky setkávají často v předpubertálním a pubertálním období, kdy se formuje jejich sebevědomí a obraz sebe sama. „Je to vlastně jako kdybychom jim říkali, že jsou slabé a nejsou tak dobré jako kluci,“ rozvádí myšlenku dále blondýnka, která se rozhodne toto přirovnání v negativním smyslu již nepoužívat.

„Jazyk hraje velmi významnou roli v udržování nerovnosti ve společnosti, protože právě jazyk vytváří společenskou realitu, ve které žijeme,“ dodává k reklamě Jana Smiggels Kavková z Fóra 50 %. 

Kopu jako holka, protože jsem holka

Kampaň výrobce hygienických pomůcek Always se snaží nastolit otázku, proč by „dělat něco jako holka“ mělo mít negativní a zraňující podtext. Tak spojení totiž podle jejich průzkumu na 1 300 Američankách ve věku od 16 do 24 let vnímá 89 % dotázaných. Pouze 19 % dotázaných mělo toto slovní spojení asociované pozitivně a 57 % žen z průzkumu si myslelo, že by s tím mělo něco udělat. 

„Ano, já opravdu kopu jako holka, plavu jako holka, chodím jako holka a každé ráno se probudím jako holka. To proto, že jsem holka a za to bych se neměla stydět. Takže když vám někdo něco takového řekne, tak v tom pokračujte,“ vyzývá v kampani tmavovláska mladé dívky k tomu, aby se věnovaly tomu, co je baví.

Feminismus v reklamě

Firma Always se přidala po bok kolegů jako Dove a jejich kampaň Skutečná krása nebo Pantene se svou kampaní motivující ženy k větší sebedůvěře na pracovišti. Feministické ideály ale nejsou reklamnímu světu tak vzdáleny, jak by se často při pohledu na záplavu polonahých žen na billboardech mohlo zdát. Již v šedesátých letech se ale v Americe snažily tabákové firmy vyvolat dojem, že kouření je další z emancipačních kroků žen při jejich cestě za rovnoprávností.

Podobné reklamy mají své zastánce i odpůrce, kteří na jednu stranu oceňují snahu o pojmenování některých problémů, které mladé dívky trápí, na druhou stranu hovoří o korporátním pokrytectví (značky jsou často součástí mezinárodního koncernu, jehož jiné firmy a produkty mají reklamy stavěné otevřeně sexisticky) a předstíraném feminismu v honbě za většími zisky z peněženek svých zákaznic.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

ilustrační snímek
Letní nástrahy na dětské zdraví: extra pozor dejte u vody i na kole

Zatímco děti se na léto těší, rodiče jejich nadšení z dvou měsíců volna tolik nesdílejí. Namísto školy nebo školky musí zajistit dětem hlídání a pokud možno...  celý článek

(ilustrační snímek)
Zapomeňte na hádky o penězích, najděte si svůj model hospodaření

V životě jsou daleko důležitější věci. Třeba charakter. S tím nelze než souhlasit, pravda je ovšem taky ta, že jsou to právě peníze, kvůli kterým se ve vztahu...  celý článek

Charlie s rodiči Corrine Yatesovou a Chrisem Gardem
Léčba Charlieho byla falešnou nadějí pro rodiče, říká český odborník

Média po celém světě sledují osud jedenáctiměsíčního Charlieho, který trpí syndromem mitochondriálního vyčerpání. Rodiče se nakonec po dlouhých soudních...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Od narození miminka s manželem nemáme sex

Před půl rokem se nám narodila úžasná holčička. S manželem jsme se na ni moc těšili, ale s jejím příchodem jsme zcela přišli o sex. Bude to takhle napořád?...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Žádná dovolená v dohledu? Odpočatý vzhled můžete mít i bez ní

Polehávání na pláži nebo výlety do přírody udělají svoje. Nic nám nevykouzlí tak odpočatý vzhled a rozjasněnou pleť jako pár dnů až týdnů volna. Jenže co když...  celý článek

Další z rubriky

Vévodkyně Kate a její šatník v Polsku a Německu
OBRAZEM: Národní barvy, značky a elegance. Šatník Kate v Polsku a Německu

Vévodkyně z Cambridge Kate (35) platí za módní ikonu. Jejím stylem se rády inspirují některé ženy. Na zahraniční cestě v Polsku a Německu manželka prince...  celý článek

Heidi Klumová na charitativním galavečeru Nadace na podporu výzkumu AIDS...
Moje děti mají zákaz ukazovat se na sociálních sítích, říká Klumová

Modelka Heidi Klumová (44) má strach o své děti. Bojí se, že by je mohl někdo unést nebo nějak zneužít. Proto jim zakazuje fotit se na sociální sítě, aby tak...  celý článek

Lily Collinsová (Cannes, 19. května 2017)
Collinsová: Dva roky jsem nemenstruovala a bála se, že nebudu mít děti

Herečka Lily Collinsová (28) se už v minulosti svěřila se svými problémy s anorexií. Jak moc to bylo vážné, však popsala až nyní. Měla obavy, že kvůli...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Rozlučte se s kostrbatými očními linkami, takhle je zvládnete i levou rukou
Rozlučte se s kostrbatými očními linkami, takhle je zvládnete i levou rukou

Na rovnou linku potřebujete tolik pokusů, až vám ze samého odličování slzí oči, přesto se ale nedá říct, že by vás oční linka vyloženě zdobila? Zapomeňte na kos... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.