Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Cvičte podle vnitřních hodin

  0:25aktualizováno  0:25
Který sport je ideální po ránu a který před spaním? To závisí na vyladění našeho metabolismu, tedy biologických hodin.
Na cvičení ve fitnesscentru je nejlepší dopoledne. Ilustrační foto

Na cvičení ve fitnesscentru je nejlepší dopoledne. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Je lepší chodit ráno plavat a večer na squash, nebo naopak? Zkuste si tipnout a pak si přečtěte, jak to je.
Hlavní roli v nejlepším načasování sportovních aktivit hraje náš metabolismus. Ten určuje, kdy nám klesá tělesná teplota, zvyšuje se krevní oběh a pulz, kdy jsme unavení nebo čilí. A metabolismus říká:

Před snídaní choďte běhat, plavat nebo veslovat

V noci spotřebuje naše tělo hodně energie na celkovou regeneraci a zásoba uhlohydrátů je prázdná. Abychom měli dostatek síly na trénink, musí tělo začít spalovat zásoby tuku - to je dobré tehdy, pokud chceme zhubnout. Na rozdíl od svalů ale mozek neumí spalovat energii z tukových zásob. Schopnost myslet a celková koordinace jsou omezené. Při takových sportech, jako je aerobik, tanec nebo volejbal, je třeba v tuto dobu počítat se špatnými výkony. Jestli je neovládáte dokonale, můžete se i zranit. Je tedy lepší provozovat vytrvalostní tréninky, jako je chůze, plavání, dlouhý běh nebo veslování na domácím trenažéru.

Dopoledne je čas na intenzivní trénink

Krátce po snídani jsme doplnili energetické zásoby. Tělo máme odpočaté, probuzené a dobře prokrvené. Nyní je ta nejvhodnější chvíle na intenzivní trénink. Jsme připravení si doma nebo ve fitness centru zaposilovat nebo o víkendu vyrazit na dlouhou túru.

Po obědě stačí jen procházka

Tělo je zaměstnáno trávením oběda. Má nyní velmi málo energie a nemůže se věnovat náročným aktivitám. Lepší je klidná odpočinková procházka. Mírný pohyb na čerstvém vzduchu a kyslík pomáhají tělu regenerovat. Tak se rychle dostaneme z polední letargie.

Odpoledne vyražte na kolo nebo na volejbal

Mezi čtvrtou a sedmou hodinou odpolední je optimální doba na vydávání energie. Naše tělesná teplota, krevní tlak a pulz ukazují vysoké hodnoty a naše výkonnost je na vrcholu. Nyní je svalový trénink obzvlášť efektivní. Také funkce plic a dechová frekvence jsou top - a výkonnostní trénink ve fitness studiu nebo venku při běhání či jízdě na kole je proto velmi účinný. Je taky čas na volejbal, squash, tenis a další sporty náročné na koordinaci pohybů.

Večer se zklidněte strečinkem

Po deváté hodině je naše tělo připraveno zařadit nižší rychlost a nastavit se na klid a odpočinek. Kdo ještě provozuje vysoce energetické sporty (třeba rychlý běh, aerobik či spinning), vybičuje svůj krevní oběh a nemůže pak dobře spát.

Je lepší mezi výdejem energie a odchodem do postele naplánovat dvě hodiny zklidňující fáze. Kdo má na sport čas pouze večer, neměl by zapomenout na vyklusání po joggingu, protažení svalů a kloubů po aerobní činnosti (nejméně 10 až 15 minut). Kvalitním protažením pomůžete tělu k lepší regeneraci a klidu před usnutím.

Před spaním trochu jógy nebo procházka

Těsně předtím, než se uložíme do postele, nám udělají dobře jemné a pomalé pohyby třeba jako při józe. Smysl má taky večerní procházka, která tělu pomůže uvolnit svaly a celkově se dostat do klidu. Celodenní napětí odchází, hlava je čistá, a to jsou nejdůležitější předpoklady pro dobrý spánek.

Autoři:




Nejčtenější

Neuroložka prof. MUDr. Marcela Lippertová-Grünerová, ph. D. působila celou řadu...
Neuroložka: Mozkové buňky umí spáchat sebevraždu, ale to my nechceme

„Mozkové buňky mohou spáchat sebevraždu. Mají jakýsi,červený knoflík’, který buď stisknou, nebo ne. My se je snažíme přesvědčit, aby ho nemačkaly, protože je...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

ilustrační snímek
Když domek vyhořel, děti musely do ústavu. Pomozme jim k návratu domů

Děti, které vyrůstaly v rodinném prostředí, mají mnohem větší šanci na úspěch v životě a na vlastní spokojenou rodinu než ty, které vyrostly v ústavu. Pomozte...  celý článek

Lake Bellová
Lake Bellová: Děti vychovávám tak, aby si vážily starých lidí

Herečka Lake Bellová (38) denně naráží na to, že si dnešní mládež neváží starších lidí. Své děti tak vede k tomu, aby ke starším lidem měly úctu. A hlavně po...  celý článek

Nafukovací lehátko ve tvaru plameňáka je "must-have" sezony.
Plameňáci ovládli léto, ale ikonami jsou už šedesát let

Luxusní šaty a šperky, obyčejná trička z řetězců, neonové lampy a nafukovací lehátka mají letos jedno společné. Vládnou jim plameňáci. Kýčovití, přesto...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Žádná dovolená v dohledu? Odpočatý vzhled můžete mít i bez ní

Polehávání na pláži nebo výlety do přírody udělají svoje. Nic nám nevykouzlí tak odpočatý vzhled a rozjasněnou pleť jako pár dnů až týdnů volna. Jenže co když...  celý článek

Není radno podceňovat obsah vaší kabelky. Může vás zachránit před spálením nebo...
Deset věcí, které by nám v létě neměly chybět v kabelce

Dámská kabelka je jako truhlice s pokladem. Vejde se do ní tolik věcí, že se občas nestačíme divit. Vedle nezbytností, jako jsou peněženka či klíče, by v ní...  celý článek

Masáže ajurvéda
Léčivá bylinná masáž s čerstvým kokosem je prevencí proti stresu

Jen málokdo odolá vůni a chuti kokosu, která neodmyslitelně patří k létu, sluníčku a relaxaci. Palmové plody se však mohou pochlubit i dalšími vlastnostmi,...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu
První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu

Zničehonic začínáte ztrácet svou jinak bohatou hřívu? Nepropadejte panice a podívejte se, jak vypadávání vlasů udělit st... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.