Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Americké puberťačky milují denim, ty české tenisky a sportovní styl

  0:30aktualizováno  0:30
Zdálo by se, že jako teenager jste automaticky ve vleku trendů a pod neustálým tlakem na to, abyste vypadali co nejstylověji. Ankety mezi americkými i českými středoškoláky ale ukazují něco trochu jiného. Víc než konkrétních značek si cení originality a nebrání se ani nákupům z druhé ruky.

Mezi středoškolačkami letí úzké džíny, ultrakrátké šortky i tenisky od kultovních značek. | foto: Brandy Melville

V sedmdesátých letech to u nás byly džíny do zvonu, v osmdesátých letech plísňáky a v devadesátých letech třeba blikající boty, čelenky s ozdobami nebo elastické náhrdelníky – „tetovačky“. Kdo je měl, byl v partě výš, mezi náctiletými platily za symboly skvělého vkusu i společenského postavení.

Fotogalerie

Kožich i levisky za pár dolarů

Americký server Refinery29 se spojil s aplikací Clover Letter, která rozesílá internetové novinky a kterou si oblíbili hlavně dnešní teenageři, aby zjistil, jak vidí módní trendy právě „generace Z“.

Co jsou pro ně symboly společenského statusu? Které kousky musí mít každý? A záleží jim spíš na ceně, nebo na originalitě, ptali se autoři průzkumu.

Výsledek je překvapil jak rozmanitostí, tak tím, že většina kousků je cenově dostupná. Sedmnáctiletá Mackenzie z New Jersey prý ve škole válí díky barevnému umělému kožíšku z internetového bazaru Depop, který pořídila v přepočtu za osm set korun. Devatenáctiletá Tiffany, která studuje módu v Los Angeles, zase nedá dopustit na hit sezony – černé body se šněrováním z „háemka“. To u nás stojí necelých tři sta korun.

Barevný kožíšek z online bazaru Depop

Depop

Body se šněrováním, H&M

H&M

Originální, nenapodobitelný styl je podle amerických středoškolaček klíčový. Pro neokoukané oblečení si klidně zajdou do sekáče: osmnáctiletá Carmel i šestnáctiletá studentka umění Sofia si v second handech za pár babek kupují barevné šátky. Ideálně z druhé ruky by měl být i džínový overal nebo levisky v retro střihu.

O značky podle teenagerek v první řadě nejde, ale přece se jich v anketě několik objevilo. Důkazem toho, že víte, co je cool, můžou být bundy od firmy OBEY nebo baseballové čepice s cedulkou Brandy Melville. Stejně jako v Evropě slaví i ve Státech velký návrat sportovní klasiky: nazouvací vansky nebo boty od adidas vám mezi spolužáky uznání rozhodně zajistí.

Bunda od populární americké značky OBEY

OBEY

Baseballová čepice s nápisem, Brandy Melville

Brandy Melville

Ani mladý francouzský návrhář Simon Porte Jacquemus nedá dopustit na pohodlí....

adidas Superstar

V Česku vedou tenisky

Právě Vans, adidas a také Puma patřily mezi značky, které nejčastěji jmenovali i čeští puberťáci. „S jejich nejnovějšími teniskami budete určitě styloví. Stejně jako s bomberem,“ popisuje třináctiletá Bára, která své outfity ráda předvádí nejen na školní chodbě, ale i na YouTube.

Výsadní postavení má mezi tuzemskými středoškoláky značka Nike. Teenageři, respektive jejich rodiče, nejvíc utratí za tenisky z řady Air Max. „Kdybych mohla, pořídila bych si ještě model Roshe Run,“ dodává třináctiletá Kristýna. Kromě známých výrobců sportovního oblečení uvádějí její vrstevníci i oblíbené řetězce H&M, Zara a Bershka a také značky Supreme a Tommy Hilfiger.

Barvené tenisky Nike Air Max BW Ultra

Nike Air Max BW Ultra

Černo-bílé tenisky Nike Roshe Run

Nike Roshe Run

Na otázku, který kousek je teď nejžádanější, už hledají odpověď hůř. „Jde o to být originální,“ říká Julča a přizvukuje i její spolužačka Monika: „Každá z holek v partě má jiný styl oblékání a jiný vkus.“ Pokud byste ale přece chtěli mezi teenagery zapadnout, chybu neuděláte s roztrhanými džíny, myslí si šestnáctiletá Šimona i o dva roky mladší Tereza.

Roztrhané džíny, Bershka

Bershka

Rozrthané džíny, Zara

Zara

Největší faux pas: zvonáče a volné trenýrky

Frčí také tattoo chokerys – zmiňované „tetovací“ náhrdelníky jako z 90. let – a extra krátké denimové šortky. „Mezi kluky jsou nejvíc cool ležérní volná trička,“ přidává svůj pohled šestnáctiletý Richard. A pozor: „Každý musí mít boxerky, volné trenky se nenosí.“

„Tetovací“ náhrdelník, Forever21

Forever21

Ležérní pánské tričko z limitované kolekce COS x Serpentine Galleries

COS x Serpentine Galleries

Přiléhavé boxerky, H&M

H&M

V tom, co by si na sebe rozhodně nevzali, jsou teenageři vůbec striktnější a odpovídají skoro bez přemýšlení. Navzdory trendům to u dívek prohrávají zejména kalhoty do zvonu, na rozdíl od vrstevnic ze Spojených států je nelákají ani overaly. Velké „ne“ si vysloužily také podkolenky a vůbec vysoké ponožky.

Richard by si na sebe nikdy nevzal kšandy ani kombinézu, stejně starý Jiřík zase triko s dlouhým rukávem a šusťáky. A naprostá většina dotazovaných náctiletých se shoduje na tom, co už dlouho považují za trapas i starší generace: ponožky do sandálů podle nich prostě nepatří.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Britney Spearsová (New York, 28. srpna 2016)
Lupénka trápí i celebrity. S nemocí bojuje Spearsová i Kardashianová

Kožní choroby bývají úporné, léčba vyžaduje hodně trpělivosti a onemocnět jimi může každý. Slavní nejsou výjimkou, jak se dočtete v článku v pátečním magazínu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sporty, které nejvíce prospívají zdraví

Přemýšlíte nad tím, jaký vybrat sport, abyste prospěli vašemu zdraví? Tuto otázku řeší i experti a odpověď není zcela jednoznačná. Do desítky těch nejlepších...  celý článek

Lily Collinsová (Cannes, 19. května 2017)
Collinsová: Dva roky jsem nemenstruovala a bála se, že nebudu mít děti

Herečka Lily Collinsová (28) se už v minulosti svěřila se svými problémy s anorexií. Jak moc to bylo vážné, však popsala až nyní. Měla obavy, že kvůli...  celý článek

Troian Bellisario
Bellisario: Přijímala jsem tři sta kalorií denně, málem mě to zabilo

Herečka Troian Bellisario (31) po vzoru hollywoodských kolegyní přiznala boj s anorexií, aby ulevila své duši. S touto nemocí se potýkala dlouhá léta. Byla...  celý článek

Mladá generace hipsterů si potrpí na staré oblečení, ale i moderní technologie.
Sedm znamení, že se oblékáte jako hipster

Každá doba má své subkultury, které vyznávají specifický životní styl. Dříve to byli pin-up girls nebo pankáči. Dnes jsou to hipsteři, kteří nejen skrze...  celý článek

Další z rubriky

Výstava Christian Dior: Návrhář snů v pařížském muzeu Les Arts Decoratifs...
C'est magnifique! Dior oslavil 70. narozeniny přehlídkou i výstavou

Symbol luxusu, ženskosti a dechberoucích šatů. Značka Christian Dior už sedm dekád udává tempo módnímu průmyslu a tuto cestu promítla i do scénáře módní...  celý článek

Audrey Hornová v jednom ze svých ikonických outfitů. Její kostkovaná sukně,...
Móda z Městečka Twin Peaks obstojí i dnes. Včetně svetříku dámy s polenem

Legendární seriál městečko Twin Peaks se vrací na televizní obrazovky. Vedle dějových zvratů a podivných charakterů uchvátil i módními kreacemi. Ač nám dnes...  celý článek

Haute couture je synonymem luxusu. Nadýchané róby s tímto označením jsou z...
Fenomén jménem haute couture. To nejlepší z módního světa

Precizní střihy, nejkvalitnější látky, pravidelné ručně šité stehy, to vše by oblečení s označením „haute couture“ mělo splňovat. Funguje to ale skutečně tak?...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Naučte se nanášet make-up s profesionální vizážistkou
Naučte se nanášet make-up s profesionální vizážistkou

Štětec, houbička i obyčejný prst. Na nanášení make-upu existuje řada pomůcek a vychytávek. Veškerá "výzbroj" vám však bude k ničemu, pokud nevíte, jak make-up n... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.