Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Americké puberťačky milují denim, ty české tenisky a sportovní styl

  0:30aktualizováno  0:30
Zdálo by se, že jako teenager jste automaticky ve vleku trendů a pod neustálým tlakem na to, abyste vypadali co nejstylověji. Ankety mezi americkými i českými středoškoláky ale ukazují něco trochu jiného. Víc než konkrétních značek si cení originality a nebrání se ani nákupům z druhé ruky.

Mezi středoškolačkami letí úzké džíny, ultrakrátké šortky i tenisky od kultovních značek. | foto: Brandy Melville

V sedmdesátých letech to u nás byly džíny do zvonu, v osmdesátých letech plísňáky a v devadesátých letech třeba blikající boty, čelenky s ozdobami nebo elastické náhrdelníky – „tetovačky“. Kdo je měl, byl v partě výš, mezi náctiletými platily za symboly skvělého vkusu i společenského postavení.

Fotogalerie

Kožich i levisky za pár dolarů

Americký server Refinery29 se spojil s aplikací Clover Letter, která rozesílá internetové novinky a kterou si oblíbili hlavně dnešní teenageři, aby zjistil, jak vidí módní trendy právě „generace Z“.

Co jsou pro ně symboly společenského statusu? Které kousky musí mít každý? A záleží jim spíš na ceně, nebo na originalitě, ptali se autoři průzkumu.

Výsledek je překvapil jak rozmanitostí, tak tím, že většina kousků je cenově dostupná. Sedmnáctiletá Mackenzie z New Jersey prý ve škole válí díky barevnému umělému kožíšku z internetového bazaru Depop, který pořídila v přepočtu za osm set korun. Devatenáctiletá Tiffany, která studuje módu v Los Angeles, zase nedá dopustit na hit sezony – černé body se šněrováním z „háemka“. To u nás stojí necelých tři sta korun.

Barevný kožíšek z online bazaru Depop

Depop

Body se šněrováním, H&M

H&M

Originální, nenapodobitelný styl je podle amerických středoškolaček klíčový. Pro neokoukané oblečení si klidně zajdou do sekáče: osmnáctiletá Carmel i šestnáctiletá studentka umění Sofia si v second handech za pár babek kupují barevné šátky. Ideálně z druhé ruky by měl být i džínový overal nebo levisky v retro střihu.

O značky podle teenagerek v první řadě nejde, ale přece se jich v anketě několik objevilo. Důkazem toho, že víte, co je cool, můžou být bundy od firmy OBEY nebo baseballové čepice s cedulkou Brandy Melville. Stejně jako v Evropě slaví i ve Státech velký návrat sportovní klasiky: nazouvací vansky nebo boty od adidas vám mezi spolužáky uznání rozhodně zajistí.

Bunda od populární americké značky OBEY

OBEY

Baseballová čepice s nápisem, Brandy Melville

Brandy Melville

Ani mladý francouzský návrhář Simon Porte Jacquemus nedá dopustit na pohodlí....

adidas Superstar

V Česku vedou tenisky

Právě Vans, adidas a také Puma patřily mezi značky, které nejčastěji jmenovali i čeští puberťáci. „S jejich nejnovějšími teniskami budete určitě styloví. Stejně jako s bomberem,“ popisuje třináctiletá Bára, která své outfity ráda předvádí nejen na školní chodbě, ale i na YouTube.

Výsadní postavení má mezi tuzemskými středoškoláky značka Nike. Teenageři, respektive jejich rodiče, nejvíc utratí za tenisky z řady Air Max. „Kdybych mohla, pořídila bych si ještě model Roshe Run,“ dodává třináctiletá Kristýna. Kromě známých výrobců sportovního oblečení uvádějí její vrstevníci i oblíbené řetězce H&M, Zara a Bershka a také značky Supreme a Tommy Hilfiger.

Barvené tenisky Nike Air Max BW Ultra

Nike Air Max BW Ultra

Černo-bílé tenisky Nike Roshe Run

Nike Roshe Run

Na otázku, který kousek je teď nejžádanější, už hledají odpověď hůř. „Jde o to být originální,“ říká Julča a přizvukuje i její spolužačka Monika: „Každá z holek v partě má jiný styl oblékání a jiný vkus.“ Pokud byste ale přece chtěli mezi teenagery zapadnout, chybu neuděláte s roztrhanými džíny, myslí si šestnáctiletá Šimona i o dva roky mladší Tereza.

Roztrhané džíny, Bershka

Bershka

Rozrthané džíny, Zara

Zara

Největší faux pas: zvonáče a volné trenýrky

Frčí také tattoo chokerys – zmiňované „tetovací“ náhrdelníky jako z 90. let – a extra krátké denimové šortky. „Mezi kluky jsou nejvíc cool ležérní volná trička,“ přidává svůj pohled šestnáctiletý Richard. A pozor: „Každý musí mít boxerky, volné trenky se nenosí.“

„Tetovací“ náhrdelník, Forever21

Forever21

Ležérní pánské tričko z limitované kolekce COS x Serpentine Galleries

COS x Serpentine Galleries

Přiléhavé boxerky, H&M

H&M

V tom, co by si na sebe rozhodně nevzali, jsou teenageři vůbec striktnější a odpovídají skoro bez přemýšlení. Navzdory trendům to u dívek prohrávají zejména kalhoty do zvonu, na rozdíl od vrstevnic ze Spojených států je nelákají ani overaly. Velké „ne“ si vysloužily také podkolenky a vůbec vysoké ponožky.

Richard by si na sebe nikdy nevzal kšandy ani kombinézu, stejně starý Jiřík zase triko s dlouhým rukávem a šusťáky. A naprostá většina dotazovaných náctiletých se shoduje na tom, co už dlouho považují za trapas i starší generace: ponožky do sandálů podle nich prostě nepatří.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Móda na cenách Anděl 2017
Móda z Andělů: Skvělý Mareš, Klus a Bouček to nevychytali

Letošní ročník hudebních cen Anděl 2017 se nesl v uvolněnější atmosféře. Udílení ocenění se přesunulo z Divadla Karlín do komornějšího Lucerna Music Baru....  celý článek

Lenka s Rosťou na závěrečném setkání obou párů
Lenka není flákač, ale je to moje žena a milenka, zaznělo ve Výměně

Nebýt vtipného Rosti, byla by středeční premiérová Výměna manželek celkem nuda. Nikdo se nepopral ani nehádal, jak jsou diváci zvyklí, a slzy tekly jen...  celý článek

Mužský overal
Nový módní hit? Duhové pánské overaly jdou na dračku

Doba, kdy se dělil šatník na dámský a pánský, je dávno pryč. Kalhoty už dávno nejsou jen mužskou výsadou, stejně jako sukně nepatří pouze do dámského šatníku....  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm překvapivých známek inteligence: chaos, vulgarity a černý humor

Jadrný slovník, nezvyklý smysl pro humor nebo nepořádek na psacím stole – návyky, které by si jen málokdo spojil se zvýšenou inteligencí. Přesto vědci...  celý článek

Ilustrační fotografie
Čtyřicítka je zlomový věk. Právě teď se svému tělu věnujte víc než dřív

Zatímco o zdraví dětí a seniorů se mluví na každém kroku, takzvaný střední věk tolik pozornosti nepřitahuje. Jako by se rozumělo samo sebou, že se dospělý...  celý článek

Další z rubriky

Markéta Plánková
Učím se nic nedělat, říká Markéta Plánková, tvář nákupů s Ona Dnes

Už umí jít do lesa jen tak, bez konkrétního cíle, procházet se po zahradě, aniž by vzala do ruky motyčku. A už si ani nemyslí, že když si žena po náročném...  celý článek

Více než čtyři stovky modelů slavného italského návrháře Giorgia Armaniho jsou...
Tipy na módní výlet. Muzea slavných módních návrhářů jsou i v Evropě

Jména jako Armani, Dior, Cardin či Balenciaga proslula ve světě jako synonyma luxusu a drahého oblečení. V současné době se ale na dechberoucí výtvory těchto...  celý článek

Plastové kalhoty se v deštivém počasí rozhodně neztratí.
Kalhoty místo pláštěnky. Stane se z průhledných džín nový trend?

Hotový poprask způsobily kalhoty, které se objevily v nabídce jednoho z módních řetězců. Jsou totiž kompletně celé z průhledného plastu. Ač to mnozí považovali...  celý článek

Škoda Fabia III 1,4TDi DSG...
Škoda Fabia III 1,4TDi DSG...

r.v. 2015, naj. 47 058 km, diesel
325 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.