Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Americké puberťačky milují denim, ty české tenisky a sportovní styl

  0:30aktualizováno  0:30
Zdálo by se, že jako teenager jste automaticky ve vleku trendů a pod neustálým tlakem na to, abyste vypadali co nejstylověji. Ankety mezi americkými i českými středoškoláky ale ukazují něco trochu jiného. Víc než konkrétních značek si cení originality a nebrání se ani nákupům z druhé ruky.

Mezi středoškolačkami letí úzké džíny, ultrakrátké šortky i tenisky od kultovních značek. | foto: Brandy Melville

V sedmdesátých letech to u nás byly džíny do zvonu, v osmdesátých letech plísňáky a v devadesátých letech třeba blikající boty, čelenky s ozdobami nebo elastické náhrdelníky – „tetovačky“. Kdo je měl, byl v partě výš, mezi náctiletými platily za symboly skvělého vkusu i společenského postavení.

Fotogalerie

Kožich i levisky za pár dolarů

Americký server Refinery29 se spojil s aplikací Clover Letter, která rozesílá internetové novinky a kterou si oblíbili hlavně dnešní teenageři, aby zjistil, jak vidí módní trendy právě „generace Z“.

Co jsou pro ně symboly společenského statusu? Které kousky musí mít každý? A záleží jim spíš na ceně, nebo na originalitě, ptali se autoři průzkumu.

Výsledek je překvapil jak rozmanitostí, tak tím, že většina kousků je cenově dostupná. Sedmnáctiletá Mackenzie z New Jersey prý ve škole válí díky barevnému umělému kožíšku z internetového bazaru Depop, který pořídila v přepočtu za osm set korun. Devatenáctiletá Tiffany, která studuje módu v Los Angeles, zase nedá dopustit na hit sezony – černé body se šněrováním z „háemka“. To u nás stojí necelých tři sta korun.

Depop

Depop

H&M

H&M

Originální, nenapodobitelný styl je podle amerických středoškolaček klíčový. Pro neokoukané oblečení si klidně zajdou do sekáče: osmnáctiletá Carmel i šestnáctiletá studentka umění Sofia si v second handech za pár babek kupují barevné šátky. Ideálně z druhé ruky by měl být i džínový overal nebo levisky v retro střihu.

O značky podle teenagerek v první řadě nejde, ale přece se jich v anketě několik objevilo. Důkazem toho, že víte, co je cool, můžou být bundy od firmy OBEY nebo baseballové čepice s cedulkou Brandy Melville. Stejně jako v Evropě slaví i ve Státech velký návrat sportovní klasiky: nazouvací vansky nebo boty od adidas vám mezi spolužáky uznání rozhodně zajistí.

OBEY

OBEY

Brandy Melville

Brandy Melville

adidas Superstar

adidas Superstar

V Česku vedou tenisky

Právě Vans, adidas a také Puma patřily mezi značky, které nejčastěji jmenovali i čeští puberťáci. „S jejich nejnovějšími teniskami budete určitě styloví. Stejně jako s bomberem,“ popisuje třináctiletá Bára, která své outfity ráda předvádí nejen na školní chodbě, ale i na YouTube.

Výsadní postavení má mezi tuzemskými středoškoláky značka Nike. Teenageři, respektive jejich rodiče, nejvíc utratí za tenisky z řady Air Max. „Kdybych mohla, pořídila bych si ještě model Roshe Run,“ dodává třináctiletá Kristýna. Kromě známých výrobců sportovního oblečení uvádějí její vrstevníci i oblíbené řetězce H&M, Zara a Bershka a také značky Supreme a Tommy Hilfiger.

Nike Air Max BW Ultra

Nike Air Max BW Ultra

Nike Roshe Run

Nike Roshe Run

Na otázku, který kousek je teď nejžádanější, už hledají odpověď hůř. „Jde o to být originální,“ říká Julča a přizvukuje i její spolužačka Monika: „Každá z holek v partě má jiný styl oblékání a jiný vkus.“ Pokud byste ale přece chtěli mezi teenagery zapadnout, chybu neuděláte s roztrhanými džíny, myslí si šestnáctiletá Šimona i o dva roky mladší Tereza.

Bershka

Bershka

Zara

Zara

Největší faux pas: zvonáče a volné trenýrky

Frčí také tattoo chokerys – zmiňované „tetovací“ náhrdelníky jako z 90. let – a extra krátké denimové šortky. „Mezi kluky jsou nejvíc cool ležérní volná trička,“ přidává svůj pohled šestnáctiletý Richard. A pozor: „Každý musí mít boxerky, volné trenky se nenosí.“

Forever21

Forever21

COS x Serpentine Galleries

COS x Serpentine Galleries

H&M

H&M

V tom, co by si na sebe rozhodně nevzali, jsou teenageři vůbec striktnější a odpovídají skoro bez přemýšlení. Navzdory trendům to u dívek prohrávají zejména kalhoty do zvonu, na rozdíl od vrstevnic ze Spojených států je nelákají ani overaly. Velké „ne“ si vysloužily také podkolenky a vůbec vysoké ponožky.

Richard by si na sebe nikdy nevzal kšandy ani kombinézu, stejně starý Jiřík zase triko s dlouhým rukávem a šusťáky. A naprostá většina dotazovaných náctiletých se shoduje na tom, co už dlouho považují za trapas i starší generace: ponožky do sandálů podle nich prostě nepatří.







Hlavní zprávy

Peugeot 301 1,6 16v
Peugeot 301 1,6 16v

r.v. 2014, naj. 89 256 km, benzín
229 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.